Heel goed dat er negatieve punten vermeld worden in de TS, maaaaar...
Gewoon een kwestie van met je duim over de rechterzijkant van het scherm vegen, net naast het actieve gedeelte zeg maar - als je er eenmaal aan gewend bent kun je zo feilloos scrollen. En imho was dit zo'n beetje het enige punt waar ik met vingers wat moeilijk uit de weg kon. (Nou ja, dat, en met het selecteren van links in pagina's in Opera als je niet inzoomt.)
b]*[/b] Het is niet mogelijk om snelkoppelingen te plaatsen op het blauwe home scherm wat ik echt mis.
Je kunt natuurlijk ook gewoon iets anders kiezen dan het standaard scherm

Heb hem zelf na een paar dagen uitgezet, Twitter is echt een Twitter voor n00bs (ik volg >250 mensen, één lange lijst werkt dan niet echt meer), en het blauwe home scherm is inderdaad leuke eye candy (een "vloeistof" die meebeweegt met je telefoon en die dus altijd "recht" blijft, alsof je een bakje water draait) ... maar die ruimte kun je beter gebruiken.
En er zijn ook 3rd party apps voor, zoals SPB Mobile Shell. Ziet er gelikt uit (volledig configureerbaar met widgets etc.), alleen gaat het fout als je de camera opstart door de cameraknop lang ingedrukt te houden

* De telefoon hapert soms als je snel dingen achter elkaar doet maar ook dat is te verwijten aan Symbian.
Nooit last van gehad... bij eerdere Symbian (UIQ) telefoons wel, maar die waren dan ook een stuk trager dan de Vivaz.
Kortom als deze telefoon op Android zou draaien was het een super telefoon. Misschien nog even wachten tot dat een of andere hacker deze telefoon poort naar Android.[/td]
Lijkt me stug dat dat gaat gebeuren...
Overigens is mijn waardering van deze telefoon toch zeker een 8, inderdaad, met Android was het iets beter geweest maar de camera is erg goed (onbeschermde lens, maar glas, dus - afkloppen - gaat vooralsnog goed; foto's zijn beter dan ik gedacht had, en video is heel erg goed: eerste filmpje in de TS heb ik gemaakt met de Vivaz). En alle smartphone functies doet hij prima. Gecombineerd met het feit dat dit een heerlijk licht en klein telefoontje is (en niet zo'n ontzettende baksteen als de meeste smartphones) en ik ben heel erg tevreden. Mijn vriendin wil eigenlijk een Blackberry (vanwege het toetsenbordje), ik heb haar gezegd dat ze beter voor de Vivaz Pro kan gaan. (Zelf heb ik de gewone Vivaz.)
Het voornaamste wat ik mis, eigenlijk, is push imap (imap idle). Alle "niet-smart" SE's hebben dat (zoals mijn oude C905), maar de smartphones niet

En Gmail werkt niet echt lekker in Roadsync, continu errors en dan gaat hij weer gewoon syncen. (Ik vermoed dat hij niet helemaal om kan gaan met mijn >40.000 mailtjes en probeert álles eerst te downloaden voordat push normaal gaat werken, maar dat gaat natuurlijk niet lukken.)