LEDjes aansturen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 13:59

ObAt

Loading...

Topicstarter
Hallo,

Nadat ik enige ervaring heb met het programmeren van Visual Basic .Net-applicaties wil ik naast vb.net ook iets anders doen, namelijk hardware direct aansturen. Zelf heb ik totaal geen ervaring op dit gebied (dus neem het me niet kwalijk als ik niet al te slimme antwoorden geef :P), het leek me dus leuk om een klein projectje te maken. Zelf dacht ik aan 5 LEDjes naast elkaar die ik onafhankelijk van elkaar kan laten aansturen, dit leek mij niet al te heftig om mee te beginnen (correct me if I'm wrong :P). Helaas weet ik niet echt bepaald waar ik moet beginnen (ik heb namelijk niet zo veel verstand van die elektronicatak). Ik heb daarom een aantal vraagjes:

- Wat heb ik precies nodig? (LED, Weerstanden, IC ect.) Ik weet namelijk totaal niet welk en hoe en wat ik precies moet aanschaffen (welk model IC e.d.)
- Waar kan ik deze spullen het beste kopen? Het meest makkelijk leek mij gewoon Ebay, maar ik sta open voor ideeën.
- Met welke programmeertaal zit ik dan opgescheept? (Niet dat het mij niet veel uitmaakt want ik kom er uiteindelijk wel uit :) , maar dan kan ik enige voorbereidingen treffen.)
- Is dit project te hoog gegrepen voor mij, als beginner op dit gebied? Mijzelf leek dit namelijk niet een al te moeilijk project. Het enige wat ik wil bereiken uiteindelijk is dat ik LEDjes o.i.d. apart kan aansturen. (Solderen lukt mij zelf goed, ook heb ik de basiskennis op het gebied van elektronica. Op het gebied van programmeren (o.a. vb.net) ziet ik wel goed, ik heb de nodige praktijkkennis opgedaan waardoor ik toch menig programma kan maken.)
- Moet ik ergens nog rekening mee houden? Iets wat ik helemaal over het hoofd heb gezien?

In ieder geval al heel erg bedankt voor het helpen.

ObAt

Mijn dagelijkse spamdosis is te lezen op http://twitter.com/#!/ObAtG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eens gaan googlen op de term Arduino, dat is een concept die erg veel word gebruikt door elektronica enthousiasten om mee te rommelen :) En dan een starterskitje ofzo, waar al wat LEDs opzitten dmv een pull-down op een poortje. Het heeft ook een eigen taal, wat makkelijk te leren is.

Daar zijn dus ook erg veel tutorials over te vinden, en genoeg tools om mee te werken (Linux / Windows / Mac OS)

Zie hier de Getting Started guide.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2010 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 15:31

Rmg

Wil je ledjes aansturen direct via een poort van de pc dan kom je eigenlijk al uit op de printerpoort.
en dan kom je al snel uit op zulke projectjes http://www.epanorama.net/circuits/parallel_output.html

wil je een andere interface gaan gebruiken (usb/serieel etc etc) moet je al snel weer nadenken over microcontrollers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Alvast bedankt voor de vele reacties :P. Ik ben er natuurlijk iets vergeten bij te zeggen, in eerste instantie wil ik een stand-alone printplaat maken die zonder hulp van computer die code kan uitvoeren (mits dit mogelijk is voor mij :P) als dat niet mogelijk is vind ik het geen probleem om het wel met de computer te laten verbinden maar ik prefereer de 'stand-alone' versie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 18:04
ObAt schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:44:
Alvast bedankt voor de vele reacties :P. Ik ben er natuurlijk iets vergeten bij te zeggen, in eerste instantie wil ik een stand-alone printplaat maken die zonder hulp van computer die code kan uitvoeren (mits dit mogelijk is voor mij :P) als dat niet mogelijk is vind ik het geen probleem om het wel met de computer te laten verbinden maar ik prefereer de 'stand-alone' versie :P
Dit is zeker wel mogenlijk als je dit wilt zou ik voor een Arduino gaan dan kan je programma's uitvoeren zonder bijkomst van een computer ;). Er is ook zeer veel documentatie voor te vinden, Grote communtie en het is opensource .
Leesvoer:

[Discussie] Arduino-topic
www.arduino.cc (officiele site van Arduino)

Ohja, ik geloof dat make.com een serie filmpjes gemaakt heeft voor mensen die met Arduino willen beginnen(en dan echt de basis ledjes laten knipperen enzo, en ze presenteren het ook nog is leuk ;))

Ohja goed dat je dit topic aanmaakt ik wou er zelf ook mee beginnen maar zoals je al ziet had ik mij er al een klein beetje in verdiept ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 13:42
Misschien slim om gewoon een microcontroller aan te schaffen en gaan programmeren in C ? dit is vrij eenvoudig (na wat lezen en leren) en zo hoef je geen specifieke taal te leren ;)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 18:04
SanderPS3 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:58:
Misschien slim om gewoon een microcontroller aan te schaffen en gaan programmeren in C ? dit is vrij eenvoudig (na wat lezen en leren) en zo hoef je geen specifieke taal te leren ;)
Dat zou ik persoonlijk niet doen als hij in de toekomst wat wil uitbreiden kan hij met de Arduino gewoon een shield kopen en simpel leren gebruik te maken van die onderdelen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 15:31

Rmg

Voxyn schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 16:29:
[...]

Dat zou ik persoonlijk niet doen als hij in de toekomst wat wil uitbreiden kan hij met de Arduino gewoon een shield kopen en simpel leren gebruik te maken van die onderdelen ;).
och als ie gelijk c leert zit ie niet vast aan de specifieke arduino shields :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:00
Raz- schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 16:40:
[...]

och als ie gelijk c leert zit ie niet vast aan de specifieke arduino shields :+
Mee eens, maar je zit wel met een ander probleem. Electronica kennis. Dat heeft de TS niet (teminste dat zecht hij zelf). Ik ben zelf meer voorstander van een atmel met eigen gemaakte hardware er om heen. Maar als je geen ervaring hebt met electronica is een anduino niet eens zo gek.
Alles kan altijd beter en mooier, maar het is wel een aardig begin. Ook al heb ik zelf nog nooit met een anduino gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp!

Ik heb wat Tutorials gelezen en het ziet erg veelbelovend uit. Ik heb dan nog een vraag, welke variant zal ik als eerste aanschaffen? Na wat snel kijken dacht ik zelf aan de 'Arduino Duemilanove'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
dat is de beste optie in mijn ogen
de andere versies zijn meer voor de wat gevorderde, helemaal als je nog geen soldeer ervaring hebt.
Ik zou gewoon voor een starterkit gaan bij een van de verkopende partijen in NL.
Heb ik ook gedaan. krijg je alles om mee te beginnen. als dat bevalt kun je altijd nog extra dingen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

we hebben hier op GOT ook een interessant topic:
De Parallelle poort FAQ

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Bedankt ik ga alles nog eens lezen. Trouwens @ stef-o soldeer ervaring heb ik wel, net als een goede basis kennis over electronica :p

[ Voor 3% gewijzigd door ObAt op 09-06-2010 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
Dan zou je ervoor kunnen kiezen om een losse arduino te kopen met de juiste benodigdheden. Dan lijkt me een starterkit wat vergezocht.
Pagina: 1