Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 358309

Topicstarter
Ik zit met mijn handen in mijn haar en kan niet slapen van de zorgen.

Vorig jaar ben ik samen met mijn vriendin gaan samenwonen, alles leek goed te gaan totdat mijn vriendin in een dip raakte door een ruzie met haar moeder. Toen kwam ik er dus achter dat mijn vriendin een groot probleem heeft, als ze namelijk depressief is gaat ze allemaal dingen kopen om zich weer beter te voelen. Een normaal vrouwenkwaaltje zou je denken het probleem is dat ze op zo'n moment al het rationele denkvermogen lijkt te verliezen want ze heeft voor 4500,- (!!!!) euro aan cosmetica gekocht van een duur merk terwijl ze al 1000,- in de min staat op haar bank, toen ze al haar rekeningen niet meer kon betalen en de vele dreigbrieven binnenkwamen begon ze toch wel in te zien dat ze een probleem heeft. Wij zijn allebei student en we hebben het niet breed, we hebben ongeveer 150,- per maand vrij te besteden. 4500,- is dus een gigantisch bedrag voor haar wat nooit zomaar even afbetaald kan worden. We hebben ook al vele pogingen gedaan om een betalingsregeling te regelen met het bedrijf waar ze de schuld heeft maar dat bedrijf wilt op geen enkele manier meewerken, er is geen regeling mogelijk en ze mag ook geen ongebruikte producten terug sturen. Niet alleen dit cosmetica bedrijf dreigt met incasso bureau, deurwaarder en politie in te schakkelen maar inmiddels ook vele anderen, studie, telefoon, verzekering, en noem maar op, kan ze allemaal niet meer betalen. ze is daar ook helemaal depressief van. Ik heb er al meerdere keren ruzie met haar gehad want ik wil dat ze met haar ouders gaat praten voor een oplossing en profesionele hulp inschakeld maar ze doet het gewoon niet want ze wilt alles zelf oplossen zegt ze. We zijn allebei nog jong, ik 24 en zei 20, ik heb een stuk meer financiele ervaring dan haar, ik regel ook alle kosten hier in huis maar ik weet hier geen raad mee, mijn vriendin zit nu al 2 weken lang een lening proberen te krijgen om alles af te betalen maar dat is geen oplossing, we hebben te weinig inkomen voor een lening en de kans dat ze daarna opnieuw in de schulden komt word alleen maar groter.

Ik weet het gewoon allemaal niet meer, normaal ben ik altijd degene die altijd positief is en altijd klaar staat met vele oplossingen maar dit keer zie ik gewoon geen oplossing, door alle ellende loop ik ook zwaar achter nu in dit studieblok en ben ik ook richting een depressie aan het gaan, dit kan namelijk wel eens het einde van onze relatie en huis gaan betekenen zoals ik het nu zie, iets wat wij allebei niet willen. :'(

help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zo te zien zijn er meerdere problemen. Waarom heeft je vriendin uberhaupt toegang tot betalingsmogelijkheden als ze dit soort problemen heeft? Laat haar met een psycholoog gaan praten (verwijzing via de huisarts, lijkt me). Waarom neem jij geen contact met haar ouders op?

Aangaande schulden zijn er instanties die steun kunnen bieden, maar dat kan verschillen als het om Belgie ipv Nederland gaat. In ieder geval moet je ook zelf informatie zoeken, ook om te voorkomen dat je zelf wordt meegezogen in het zwarte gevolgengat van de koopziekte.

[ Voor 33% gewijzigd door gambieter op 07-06-2010 01:43 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Incassobureaus zijn gelukkig vaak wel slim genoeg om in te zien dat een betalingsregeling vaak het enige realistische traject is om het tegoed van hun cliënten te innen. 't Klinkt wellicht cru en tegenstrijdig, maar afgezien van wat extra kosten kan een incassobureau, in tegenstelling tot 'het bedrijf', dus een uitkomst bieden voor een deel van jouw/haar/jullie probleem.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 00:10
Misschien kan ze nog een maximale studiebeurs (dus incl lening) aanvragen bij de ib-groep? Dat is zo ongeveer de enige lening die je kunt krijgen als student. Gewone geldverstrekkers zie je aankomen met bijna niks aan vast inkomen. Lenen betekend namelijk ook weer terugbetalen in termijnen en zonder inkomen kan dat niet, punt.

Die extra studiebeurs zal ook niet genoeg zijn om die 4000 euro in 1x af te betalen, maar misschien valt er wat met hulp van de gemeentelijke schuldhulpverlening te regelen. Zo niet, dan kan ze toegang vragen tot de wettelijke schuldsanering. http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2810

Dat, of ouders, maar misschien moet je maar even niks doen tot ze er zelf achterkomt dat haar idee van oplossen niet werkt.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 15:26
Laat de deurwaarder maar komen zou ik zeggen.
Alle kamers leeghalen ,maar de spullen die ze gekocht heeft laten staan.
Zijn jullie van 't spul af. Wel moeten jullie dan de kosten van de deurwaarder betalen maar die zijn denk ik sowieso lager dan 4500 eur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-07 11:39
Je kan beter bij haar weggaan, dit type vrouwen ken ik maar al te goed. Hopelijk heb je niet de illusie dat het allemaal wel goed komt met haar, op lange termijn krijg je hier alleen maar meer problemen mee.
Ik zeg dit alleen maar om je te helpen, en is niet verkeerd bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

En hopelijk heb jij op jouw beurt niet de illusie dat iemand op basis van wat goed bedoeld advies, verstrekt door een willekeurige internetgebruiker, zijn relatie daadwerkelijk beëindigt.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 10-07 16:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hoe is de relatie met je "schoon"ouders en je eigen ouders? Ik zou je het advies willen geven om naar je eigen ouders te stappen en daarna samen met jouw ouders naar haar ouders te gaan stappen en de situatie op tafel neer te leggen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
RoaDHouse schreef op maandag 07 juni 2010 @ 02:06:
Je kan beter bij haar weggaan, dit type vrouwen ken ik maar al te goed. Hopelijk heb je niet de illusie dat het allemaal wel goed komt met haar, op lange termijn krijg je hier alleen maar meer problemen mee.
Ik zeg dit alleen maar om je te helpen, en is niet verkeerd bedoeld.
Want alle vrouwen/mensen die een dergelijk probleem hebben zijn hetzelfde?

Om dit in de toekomst te proberen te voorkomen zijn er natuurlijk best wat dingen die je kan proberen, het blokkeren van kredietmogelijkheden lijkt mij inderdaad een eerste stap. Hoe krijgt ze het sowieso voor elkaar om € 5500 in het rood terecht te komen? Waarom geeft de bank en/of de leverancier haar zo'n krediet? Verder kan je natuurlijk proberen om gezamenlijk met haar (en eventueel haar/jouw ouders) een degelijk 'financieel beleid' op te stellen. Dit handhaven zal niet altijd even gemakkelijk zijn en tot spanningen kunnen leiden maar dat kan jij zelf het beste beoordelen denk ik. Professionele/psychologische hulp is misschien ook een optie, zelf zou ik wel proberen om hier eerst zelf uit te komen. Is dit de eerste keer dat ze in zo'n situatie zit of is het al vaker gebeurt voordat jullie samenwoonden?

Je geeft aan dat ze wat betreft de betaling geen hulp wil aannemen en het zelf op wil lossen. Ik denk alleen niet echt dat ze die keuze nog heeft! Bij wie heeft ze die cosmetica gekocht en waar loopt die schuld? Zit dat ook bij de bank of bij de leverancier (of nog ergens anders)? Ik zou zelf in ieder geval even contact met ze opnemen, niet mailen maar bellen of langsgaan. Ze zullen op een gegeven moment ook wel inzien dat het geld er nu simpelweg niet is en misschien toch wat willen regelen buiten een incassobureau om. Wanneer het bij een incassobureau terecht komt vraag ik mij af of er voor jullie nog wel een normale afbetalingsregeling inzit? Er is blijkbaar sprake van meerdere schuldeisers die elkaar dan toch flink in de weg zullen zitten. Misschien dat je dan in een schuldsanerings-traject of iets dergelijks terecht gaat komen? Zeker op zulke jonge leeftijd en met eigenlijk maar zo'n lage schuld lijkt mij dat eeuwig zonde. Het levert vast ergens een notering op (?) waar je in de toekomst nog weer mee geconfronteerd kan worden, bijv. als jullie ooit een huis willen kopen.

Mocht je er verder echt niet uit kunnen komen met de schuldeiser dan is het misschien een idee dat jij met haar ouders gaat praten? Misschien doet zij dit zelf niet vanwege de ruzie met haar moeder of schaamt ze zich tov haar ouders. Ik neem dat haar ouders haar/jullie toch wel willen helpen als ze op de hoogte zijn. Ze kunnen misschien de daadwerkelijke schuld betalen en dat zij/jullie het vervolgens aan haar ouders terugbetalen. Ook dan zal ze het in de maand een stuk krapper hebben en een redelijke periode moeten blijven betalen, dus ook dan zal ze er (hopelijk) wel iets van leren.

Proberen om bij een andere instelling een lening te krijgen en daarme de schuld te betalen lijkt me niet helemaal een handige situatie. Je betaald dan een lening met een lening, voor je het weet heeft ze ook weer een lening nodig om die tweede lening te betalen. Van haar ouders, jouw ouders of jouzelf lenen is dan toch iets heel anders, de morele druk voor haar is hoger en je kan, zeker omdat je samenwoont, een veel directere controle uitoefenen op haar uitgaven.

[ Voor 8% gewijzigd door Dick op 07-06-2010 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ze heeft al een keer eerder schulden gehad, op haar 16e een telefoonrekening van een paar honderd euro.
Maar ik dacht, ze was jong en ze zal er vast wel van geleerd hebben, ik had ook nog nooit van koopziekte gehoord, maar tijdens het googlen naar oplossingen kwam ik die term ook al een paar keer tegen en ik vermoed ook dat ze het heeft, ik kan mij anders niet voorstellen hoe je zoiets kan doen, daarom denk ik ook dat het goed is als ze eens gaat praten met een psycholoog.

Ze heeft het me verboden om tegen haar ouders te vertellen maar ik zit er al een tijdje over te denken om het toch te doen als zij het niet wilt doen, dit probleem is te groot om geheim te houden en ik weet zeker dat ze wel mee willen helpen met zoeken naar een oplossing.

Als ik het geld had zou ze het best van mij mogen lenen maar ik heb het niet, ik mag al blij zijn als ik aan het einde van de maand nog eten kan kopen, lenen van mijn of haar ouders zie ik ook niet zo snel gebeuren, ik weet dat beide kanten krap zitten met geld. Hoe ze het voor elkaar gekregen heeft om zoveel schulden te maken snap ik nog steeds niet, ik ging er altijd van uit dat 1000,- in het rood het maximale was, vandaar dat ik mij er ook niet echt mee bemoeide of zorgen om maakte. Ze zei dat ze bij het aanvragen van een lening al te horen heeft gehad dat ze een negatieve registratie heeft bij het BKR, dus dat is niet zo mooi.

Studie financiering hebben we al bekeken, daar kon ze eenmalig 800 euro lenen of iedere maand 160 extra lenen maar dat deed ze al.

Het cosmetica bedrijf waar ik het over had is Lush.nl, misschien is er een keer naar toe gaan wel een idee, als er een regeling valt te maken met lush zou het probleem voor een groot deel zijn opgelost dus dat is nog wel een poging waard.

Verder heb ik net bij onze gemeente schuldhulpverlening en budgetbeheer gevonden, ze geven een cursus hoe je dit soort problemen het beste kunt aanpakken en je kan advies vragen, dus daar ga ik morgen even naar bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
De stappen die je overweegt lijken me zeker de juiste. Erg jammer dat ze al een BKR registratie heeft, weet je ook waar die vandaan komt? Je krijgt dat echt niet zomaar door een telefoonrekening van een paar honderdeuro, als dat wel zo was zou een gigantisch deel van de Nederlandse tieners dat hebben. Tenminste, volgens mij komen (onverwacht) hoge telefoonrekeningen best veel voor, juist in die leeftijd. Dat ze bijlenen bij de IB-Groep geen optie is is eigenlijk niet zo heel erg denk ik, op die manier zou ze er wel heel makkelijk vanaf komen. De schuld is dan in eerste instantie (deels) verdwenen zonder directe consequenties of lastige confrontaties met jou/familie.

Mocht alles niets uithalen dan zou ik toch zeker met haar ouders praten, ook al wil zij dit niet. Tenminste, dat is wat ik zou doen als ik kijk naar hoe ik zoiets zou hebben aangepakt als het tussen mij en mijn ex zou spelen. Elke relatie is natuurlijk anders, maar ik het beste wat ik er mij bij kan voorstellen is dat het toch haar trots is die ze opzij moet zetten. Ze is uit huis en moet weer bij haar ouders aankloppen... ik kan mij voorstellen dat ze daar tegenop ziet. Maar als het eenmaal bekent is is het, ook voor haar, juist makkelijker. Het wordt meer bespreekbaar en meer aan een oplossing gewerkt.

Om direct te stellen dat ze een soort van 'ziekte' heeft lijkt mij wat voorbarig, zeker als het zich beperkt tot die telefoonrekening en dit. Het lijkt nu misschien een fors probleem en heel veel geld, maar eigenlijk is het bedrag niet zo heel hoog en pas de eerste keer. Die telefoonrekening vind ik toch wat anders dan dit! Uiteraard kunnen jullie hier zelf ook de beste inschatting in maken, mocht je toch echt serieus hieraan denken dan is het misschien toch niet onverstandig om hulp te zoeken. Sowieso zou ik de mogelijkheden tot rood staan bij haar bank blokkeren, geen € 1000 meer, geen € 500 gewoon € 0,- .

[ Voor 7% gewijzigd door Dick op 07-06-2010 04:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-07 23:27
ik zal het in simpel nederlands zeggen ,gewoon dumpen die handel je bent nog niet getrouwd ,want jij zelf hebt geen probleem maar je moet er wel een oplossen .kijk nou zelf jij bent de weg ook kwijt door haar ,want je moet wel heel wanhopig zijn om zoiets als dit met de rest van de wereld te delen . je moet haar laten bloeden want anders leerd ze het nooit en zo gauw als jij haar probleem opgelost hebt gaat ze dr vandoor.

ps ik heb ook een x een vriendin gehad die koos kansloos(werkloos) was en giganties veel problemen had.
ik met me goeie wil een paard van 3500euro voor haar gekocht als bezigheid en verdomd twee weken later doei . want ze gaat jou niet leuker vinden omdat jij haar probleem oplost (wat jij dus wel denkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Dick schreef op maandag 07 juni 2010 @ 04:15:
Erg jammer dat ze al een BKR registratie heeft, weet je ook waar die vandaan komt? Je krijgt dat echt niet zomaar door een telefoonrekening van een paar honderdeuro, als dat wel zo was zou een gigantisch deel van de Nederlandse tieners dat hebben.
Betaal je telefoonrekening een paar maanden niet, en al is ie maar 10 euro, dan nog kun je een BKR notering aan je broek krijgen. Daar is echt geen minimum bedrag voor.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Anoniem: 358309 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 01:27:
We hebben ook al vele pogingen gedaan om een betalingsregeling te regelen met het bedrijf waar ze de schuld heeft maar dat bedrijf wilt op geen enkele manier meewerken, er is geen regeling mogelijk en ze mag ook geen ongebruikte producten terug sturen.
Vertel daar eens wat meer over. Welk bedrijf hebben we het over en wat is de datum van aankoop, aflevering en hoe is hierna het contact met ze gegaan. Met een beetje geluk zit je nog onder de koop op afstand regeling en/of zijn je uitlatingen op te vatten als een tijdig beroep hierop. Let op: max 3 maanden (doch standaard slechts 7), dus als het nog geen 3maanden speelt eventueel vlot actie ondernemen

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 07-06-2010 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

Anoniem: 63813 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 07:54:
Let op: max 30 dagen (doch standaard slechts 7), dus als het nog geen maand speelt eventueel vlot actie ondernemen
Hoe kom je op die 30 dagen? Volgens mij is het gewoon 7, en langer is coulance van de betreffende winkel. Overigens heb je wel gelijk dat als hij binnen die 7 dagen heeft aangegeven het terug te willen sturen dat al genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zat zelfs fout; 3 maanden (zie edit). Dat gaat op wanneer de verkoper nalaat de correcte informatie over (o.a.) de wet koop op afstand te geven aan de consument. Daarvoor zal dus inzage in de AV, de overeenkomst en de (relevante gedeelten) van de factuur nodig zijn. Tevens is het natuurlijk belangrijk dat de goederen nog in bezit en onaangebroken zijn. (als een deel weg / aangebroken is, is dat geen ramp; je kan nog steeds ontbinden, maar zal schadeplichtig worden wegens een tekortkoming in de ongedaanmakingsverplichting)

Daar ga je normaal gezien ''praktisch" niets aan hebben (simpelweg omdat een winkel dát niet zal erkennen), maar in het geval waarin het om zo'n grote som gaat én er blijkbaar nog niet betaald is (maw: de TS' vriendin heeft het betalingsvoordeel) is dat een werkbare weg.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 07-06-2010 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

JohnR schreef op maandag 07 juni 2010 @ 07:51:
Betaal je telefoonrekening een paar maanden niet, en al is ie maar 10 euro, dan nog kun je een BKR notering aan je broek krijgen. Daar is echt geen minimum bedrag voor.
Sterker nog, je krijgt sowieso een BKR-vermelding als je een telefoonabonnement hebt ;) Ook het hebben van een creditcard en doorlopend krediet (bijv rood-staanmogelijkheid op je bankrekening) zijn twee waar je dat standaad bij krijgt.

Wel is het zo dat daar dan ook nog 'bijzonderheden' bij kunnen staan (die negatieve registratie die ze heeft?), die je natuurlijk pas krijgt als je een (paar) keer de rekening niet kon betalen. Mijn overzichtje was iig een heel kaal rijtje van die drie 'kredietfaciliteiten' die ik heb, zonder dat er ook maar iets nuttigs over stond verder (nouja, de kredietruimte). Helaas stond er ook niet bij dat ik er gemiddeld ongeveer 0 euro schuld bij heb en er zelden gebruik van maak. Dus voor mijn aankomende hypotheektraject zit met name de CC alsnog wel 'in de weg'.

Met andersoortige schulden van andere leveranciers wordt dat plaatje er vast niet beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ACM schreef op maandag 07 juni 2010 @ 08:04:
Dus voor mijn aankomende hypotheektraject zit met name de CC alsnog wel 'in de weg'.
Hoezo staat dat in de weg? Betaal je in termijnen af dan? Ik heb in twee hypotheek-trajecten nog nooit iemand gehoord over mijn creditcard, maar ik betaal alles aan het eind van de maand altijd netjes af.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 20:17
Wanneer de winkel weigert om de producten terug te nemen is het misschien nog een optie om deze bijvoorbeeld via Marktplaats alsnog proberen kwijt te raken. Natuurlijk levert dit niet het complete bedrag op, maar je moet toch al een heel eind kunnen komen.

Verder denk ik dat wanneer het probleem opgelost is (dat heeft nu tenslotte hoogste prioriteit) een goed gesprek met je vriendin hierover wel noodzakelijk is. Vooral met het oog op de toekomst!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNO
  • Laatst online: 09-07 22:12

TNO

cake.

Gunner schreef op maandag 07 juni 2010 @ 08:10:
[...]

Hoezo staat dat in de weg? Betaal je in termijnen af dan? Ik heb in twee hypotheek-trajecten nog nooit iemand gehoord over mijn creditcard, maar ik betaal alles aan het eind van de maand altijd netjes af.
offtopic:
"Mijn' hypotheekverstrekker wilde ook dat ik de mogelijkheid tot rood staan bij de bank in trok en het bewijs hiervan overlegde aan hen. Anders kreeg ik de hypotheek niet, maar dat had ook mogelijk te maken dat ik op het randje een maximale hypotheek afsloot, of iets met mijn leeftijd.

@TS, nare situatie, naast de adviezen die al gegeven zijn in dit topic kan ik je alleen nog maar sterkte toewensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toevoeging: blijkbaar is de verkoper Lush. Op het eerste gezicht heeft de TS geluk dat het nogal een hobby-praktijk is: De algemene voorwaarden vermelden niets over een wettelijk retourrecht. De TS zal moeten nagaan of de overeenkomst, de orderbevestiging en/of de (bijgeleverde) factuur hier iets over vermelden. Eventueel kan hij deze hier ook posten zodat er naar gekeken kan worden. Indien ook hier niets vermeld staat over een de koop op afstand regeling, en 1) de levering minder dan 3 maanden geleden is, 2) de producten nog - voor een substantieel deel -(onaangetast) in bezit zijn zal zijn vriendin de koop nog (met wenselijk resultaat) kunnen ontbinden. Verder is het - om je subsidiair in te dekken - nuttig om de relevante berichten vanuit de TS' vriendin naar de webshop binnen 7 dagen na levering na te kijken of daar wellicht uitingen in staan die als een ontbindingsverzoek opgevat dienden te worden.

Even in wat simpelere woorden: dan komt je vriendin er dus vanaf met het betalen van slechts de verzenkosten terug. Tijd is wel van belang

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 07-06-2010 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 19:47

Edmin

Crew Council

get on my horse!

jbkappirossi schreef op maandag 07 juni 2010 @ 04:52:
ik zal het in simpel nederlands zeggen ,gewoon dumpen die handel je bent nog niet getrouwd ,want jij zelf hebt geen probleem maar je moet er wel een oplossen .kijk nou zelf jij bent de weg ook kwijt door haar ,want je moet wel heel wanhopig zijn om zoiets als dit met de rest van de wereld te delen . je moet haar laten bloeden want anders leerd ze het nooit en zo gauw als jij haar probleem opgelost hebt gaat ze dr vandoor.
Wake-up call: sommige mensen houden daadwerkelijk van elkaar; ook in moeilijke tijden. Samenwonen betekent nu eenmaal dat je ook elkaars problemen deelt en bij sommigen zijn die wat groter dan bij anderen. Ik vind het behoorlijk overtrokken om maar meteen om een paar euro's uitelkaar te gaan, maar het zal wel een teken van de tijd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:33
jbkappirossi schreef op maandag 07 juni 2010 @ 04:52:
want ze gaat jou niet leuker vinden omdat jij haar probleem oplost (wat jij dus wel denkt).
Bovenstaande gebeurt dus wel vaker, ook in mijn directe omgeving gezien. Mensen die er tijd en moeite insteken om iemand anders weer op de rails te krijgen, daarna gaan ze uit elkaar. Ook nuttig voor de TS om te weten.

Edit: Zo werkt het bij mijn relatie en een hoop andere relaties gelukkig niet, maar bij echte probleemgevallen wil het nog wel eens zo lopen is mijn ervaring.

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 07-06-2010 08:37 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
[...]

We gaan nu wel wat off-topic, maar volgens mij zit het verschil idd in het al dan niet in 1x afbetalen. Als je elke maand het bedrag van je bank.rek. laat schrijven, is dat een andere registratie dan als je een bedrag open kunt laten staan. Lijkt me ook logisch, in het 2e geval kun je een schuld opbouwen, in het 1e niet (er van uitgaande dat je voldoende saldo op je betaalrekening hebt).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:26
Mits je niet meteen haar wilt dumpen (wat op zich geen slecht advies is), zou je ook tegen je vriendin kunnen zeggen dat ze een maximale lening bij de IB-groep moet aangaan. Mits uitwonend krijgt ze dan 800 euro per maand waarmee je de schuld redelijk snel kan aflossen.

Het voordeel van de schuld bij de IB-groep is dat de rente laag is en de afbetalingstermijn erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tjah ik zou het gewoon aan de ouders vertellen. Dit is iets waarover je gewoon niet kunt zwijgen imo. Ze moet gewoon 1. de feiten onder ogen zien en 2. inzien dat ze niet altijd het liefe meisje is dat ze (misschien) geweest is.

Dumpen vind ikzelf nog steeds het beste advies. Zometeen komt een incasso bedrijf aan je deur die meteen ook jou spullen meeneemt omdat jij niet thuis bent en ze denken dat het haar spullen zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Chip. op 07-06-2010 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
Misschien is schuldhulpverlening wel een oplossing. Wellicht niet gelijk harde schuldsanering, maar misschien dat je bij de stadsbank wel een lening kan krijgen tegen fatsoenlijke voorwaarden waarmee alles afgelost kan worden. Dan is er nog maar één schuldeiser en dan blijft alles overzichtelijk.

Wat heel belangrijk is: zorg dat ze weet wat ze precies aan schulden heeft. Mensen die de boel niet kunnen betalen vertonen vaak oogkleppengedrag: rekeningen niet openmaken etcetera.

Geen idee of het voor studenten ook een optie is, maar volgens mij is het niet verkeerd om daar eens binnen te lopen. Ik heb ervaringen in mijn omgeving gezien (gelukkig niet zelf meegemaakt) en dat was overwegend positief (en snel indien nodig).

edit: om in te haken op de dumpadviezen; ik ben het ermee eens dat je er niet jouw probleem van moet maken (als in: jij gaat haar geld lenen oid), maar dit betekent niet dat je haar niet kan helpen met oplossen! En dat is volgens mij wat jij wilt.

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 07-06-2010 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:37

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Voor de 'vertel het haar ouders'
totdat mijn vriendin in een dip raakte door een ruzie met haar moeder.
Ik vraag me af wat voor soort ruzie dit zou moeten geweest zijn, ergste geval zullen die ouders het niet eens interesseren dat ze zo in de financiele problemen zit.
Edmin schreef op maandag 07 juni 2010 @ 08:31:
Wake-up call: sommige mensen houden daadwerkelijk van elkaar; ook in moeilijke tijden. Samenwonen betekent nu eenmaal dat je ook elkaars problemen deelt en bij sommigen zijn die wat groter dan bij anderen. Ik vind het behoorlijk overtrokken om maar meteen om een paar euro's uitelkaar te gaan, maar het zal wel een teken van de tijd zijn.
Aantal hier lijken inderdaad geen waarde te hebben in het 'houden van', als er maar een tegenslag is als wat financiele problemen (4-5 duizend euro is niet zo 'raar'), meteen dumpen die zooi? Hoe zou jij het vinden als jij de schulden had en zij meteen foetsie gaat? Immers, in zware tijden weet je pas echt wat je voor elkaar betekend.

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 07-06-2010 09:38 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Oh, enkel voor het maximaal te lenen bedrag hoor, vandaar de quotes :)

En als je een creditcard hebt waarbij je verplicht aan het eind van de maand afrekent kan het weer heel anders zitten.
Blik1984 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 08:49:
Mits uitwonend krijgt ze dan 800 euro per maand waarmee je de schuld redelijk snel kan aflossen.
Op zich is het natuurlijk vrij eng om een schuld met een nieuwe schuld af te lossen. 't Scheelt dat de voorwaarden van de IBG-lening wat gunstiger zijn, maar dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Als je de problemen op wilt lossen zul je ze eerst duidelijk in beeld moeten hebben. Ik herken dit soort 'vage' verhalen van een voormalig goede vriend van me.

Stel dat jij wel €4.500,- zou hebben en de schuld zou aflossen, dan los je het probleem niet op.
Als jullie echt van elkaar houden en dit samen op willen lossen zul je dus alles op tafel moeten leggen.

Wanneer heeft ze wat en voor hoeveel besteld? Als ik even zo snel kijk dan moet er wel een container aan cosmetica bij jullie thuisbezorgd zijn?!? Tenminste, de gemiddelde prijs is nog geen €20,- zo te zien. (Dat is dus gewoon een goedkoop merk, want bij een duur merk als La Prairie of La Mer zit je aan €500,-/€800 per potje)

Essentiële stap:
Laat je vriendin een BKR overzicht opvragen bij de bank. Dan heb je al een ongekleurd beeld met hoe jullie ervoor staan.

Probeer dan in beeld te krijgen hoeveel schuld jullie inmiddels hebben bij welk bedrijf en welke gevolgen het niet oplossen van die schuld kan hebben. Prioriteiten stellen dus. Zo is een verzekeringsmaatschappij toch wel handig om niet teveel problemen mee te krijgen.

Heeft ze een CreditCard? Opzeggen! en meteen! Geen Creditcard? Hoe kan ze dan in Godsnaam zoveel rood komen te staan? Ik weet van mijn eigen studententijd dat er toen ook wel eens een incasso door de bank zelf is teruggedraaid. Of betalingen gewoon geweigerd. Waarom is dat bij jouw vriendin niet gebeurd?

Ik hoop dat je zelf rustig en rationeel blijft handelen! Dat wil zeggen probeer haar te helpen, maar ga van haar probleem niet jouw probleem maken. Ga niet op jouw naam geld lenen of schulden overnemen!

Ga samen praten met een arts/vertrouwenspersoon. Die zal jullie (en ik denk met name jou (TS)) kunnen ondersteunen in te nemen stappen.

Wat weet je van die ruzie met haar moeder? Kan je je voorstellen dat het een grote impact op je vriendin heeft gehad, of was dat een normale moeder/dochter ruzie(tje)?
Nogmaals, als ze echt van jou houdt (jij wel van haar zo te lezen) dan accepteert ze ook dat ze jou niet in de problemen moet brengen en dat ze het niet alleen kan oplossen. Ouders zijn in noodsituaties vaak bereid om zaken uit het verleden te vergeten/vergeven als ze hun kind daarmee kunnen helpen. Stel desnoods een onderhandse lening met haar moeder op waarmee je de schuldeisers voorlopig buiten de deur houdt.

Gezien jullie leeftijden en dat jullie nog studeren, mag je verwachten dat jullie voldoende inhoud hebben om de zaken duidelijk te krijgen en je te oriënteren op mogelijke oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Omdat het hier - niet onterecht - steeds gaat over een aantal stappen die belangrijk zijn in het kader van voorkoming van meer leed, wijs ik er nog wel even nadrukkelijk op dat de TS' vriendin - afhankelijk van de omstandigheden - nog onder de strop van € 4500 uit kan komen. Zie Anoniem: 63813 in "Mijn vriendin heeft veel schulden" . In termen van prioriteiten stellen, hoop ik dat de TS er tussen al het goedbedoelde advies niet overheen leest.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 07-06-2010 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:12
Dm hem anders even? Kan mij voorstellen dat hij door de omstandigheden niet in dit draadje kijkt.

[ Voor 75% gewijzigd door KillaZ op 07-06-2010 12:53 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Niet online
Edmin schreef op maandag 07 juni 2010 @ 08:31:
[...]

News-flash: liefde gaat na een jaar of 10 na je trouwt wel over, als je daarna ook nog met elkaar door wil zou ik ook naar de verdere persoonlijkheid kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Uitmaken is te gortig en niet nodig. Wat je je wel heel goed in je verstand moet prenten, is dat jij niet verantwoordelijk bent voor haar en dus ook haar problemen niet hoeft op te lossen. Natuurlijk kun je haar wel (proberen te) helpen door haar te dirigeren naar (bijvoorbeeld) schuldhulpverleners, maar maak alsjeblieft niet de vergissing om te denken dat het jouw probleem is en dat jij het moet oplossen. Het is namelijk niet jouw probleem en jij hoeft het ook niet op te lossen. Als ze het probleem zelf niet kan oplossen dan is dat ook niet jouw schuld. Houd dat goed in de gaten, en dan kun je haar prima proberen te helpen door naar haar te luisteren, eventueel haar ouders in te schakelen en eventueel deskundige hulp in te schakelen (psycholoog, schuldhulpverlener, et cetera).

Ga in elk geval geen gekke dingen doen zoals haar schulden voor haar afbetalen of iets dergelijks. Je bent niet haar therapeut en ook niet haar bank. Met die gezonde afstand kun je haar wel prima ondersteunen zonder dat je er zelf aan onderdoor gaat.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle adviezen, ik zat gisternacht even in een dip maar nu gaat het wel weer, ik zie nu ook wel in dat ik het probleem teveel naar mij toetrok, het is haar probleem en ik kan haar alleen proberen te helpen. We zijn op deze site uitgekomen van de gemeente: [edit]
Ze bieden de volgende dingen:

De hulp die wij kunnen bieden hangt af van uw vraag. Afhankelijk van uw situatie kunt u in aanmerking komen voor:
- Adviezen en tips over besteding van uw inkomen of het bijhouden van uw administratie
- Deelname aan de cursus "Uitkomen met inkomen"
- Overdragen van het beheer over uw financiën (tijdelijk!)
- Bemiddeling bij afspraken met schuldeisers
- Een verklaring voor de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)

Precies wat we nodig hebben denk ik. Ik heb het haar laten zien en ze heeft meteen een afspraak gemaakt, morgen gaan we er naar toe, ik heb alle papieren met rekeningen en conversaties uitgeprint, deze heb ik ook uitgeprint: Anoniem: 63813 in "Mijn vriendin heeft veel schulden". Dus ik heb weer goede hoop dat we wel tot een oplossing komen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 358309 op 14-06-2010 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

Heel veel succes! Niet alleen voor jou, ook voor je vriendin....

En voor wat het waard is: dat je je vriendin helpt siert je....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05-2022
Ik vind het trouwens wel erg knap dat ze 4500 euro schuld heeft bij Lush: Het duurste cadeaupakket daar kost 199, bestel daar ook wel vaak wat maar volgens mij heeft ze dan alles besteld wat er was.

Maar om even in te haken, het GKB of de plaatselijke SHV is in mijn ogen de beste optie: hoogstwaarschijnlijk zal ze in een minnelijk traject komen, hierbij doet de SHV een aanbod aan de schuldeisers en op basis daarvan krijgt jouw vriendin een 3jarige lening waar ze maandelijks op moet aflossen. Gezien de aflossingscapaciteit van jouw vriendin zal de VTLB (vrij te laten bedrag) op € uit komen, dit houdt in dat er geen aflossingscapaciteit is: zal inhouden dat ze 45 euro per maand moet aflossen omdat dit het minimale is wat je moet aflossen.

Een absolute voorwaarde is dat er geen nieuwe schulden bij komen, anders word ze er uitgezet: zoek daarom ook op het gebied van psychologie een pro want anders schiet je er niks meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:54

Halfkakkende

Vandring

Wat ik mis in dit verhaal: Werkt je vriendin? Anders lijkt me dat ze daar een start in dient te maken om haar schulden af te kunnen betalen en dus niet bij het afsluiten van een nieuwe lening (bij de IB-Groep, bijv.). Ik realiseer me wel dat ze daarmee niet per direct haar schulden zal aflossen, maar wellicht krijgt ze daardoor in de toekomst wat meer begrip van geld etc., om dit in de toekomst te gaan voorkomen.
Mocht ze wel al werken: Dan denk ik dat ze toch wat meer moet gaan werken, zodat eea sneller afgelost kan worden.

Verder wens ik je veel sterkte. De relatie beeindigen lijkt me niet aan de orde, maar kijk uit dat dit soort dingen niet jóu in de greep blijft houden.

MUZIEK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-07 14:14
Ik zou even naar Mockingbird zijn verhaal kijken, wanneer je de mogelijkheid hebt om de schade te beperken, door een gedeelte van de zooi terug te sturen, moet je die met twee handen aangrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 358309 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 01:27:
we hebben ongeveer 150,- per maand vrij te besteden. 4500,- is dus een gigantisch bedrag voor haar wat nooit zomaar even afbetaald kan worden.
Eerlijk gezegd vind ik het wel meevallen, ik ken mensen die op die leeftijd schulden van rond de 40.000 euro hebben, en dan is het pas niet te bekomen. Dit is met een schuldsaneringsregeling in een paar jaar tijd makkelijk in te lossen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ACM schreef op maandag 07 juni 2010 @ 09:39:
[...]
En als je een creditcard hebt waarbij je verplicht aan het eind van de maand afrekent kan het weer heel anders zitten.
Redelijk offtopic, maar voor de duidelijkheid: Als je een CC hebt en die maandelijks volledig aflost, is daarvoor geen registratie BKR van toepassing. Als je gespreid terugbetaald (afrader !) wél.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 19:47

Edmin

Crew Council

get on my horse!

ThomasB schreef op maandag 07 juni 2010 @ 13:30:
[...]

News-flash: liefde gaat na een jaar of 10 na je trouwt wel over, als je daarna ook nog met elkaar door wil zou ik ook naar de verdere persoonlijkheid kijken.
Nofi, maar als de info in je profiel klopt heb je nog even geen recht op die mening. Mrs Ed_L en ik zijn bijna 11 jaar samen. Er zijn nog genoeg mensen op de wereld die er voor kiezen echt hun leven met elkaar te delen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
Hoe je over een relatie hier denkt lijkt me eigenlijk niet echt terzake. Wel hoe je met de situatie omgaat, zij het emotioneel of rationeel. Rationeel zijnde enerzijds eens goed te lezen wat Mockingbird voorsteld en terzijde er bedacht op te zijn om jezelf niet met haar schulden op te laten zadelen.
Want natuurlijk... alles is leuk en aardig (al zij het dat je nu een probleempje hebt) je weet niet wat de toekomst je brengt en om je op die leeftijd zo in het vuur te gooien lijkt mij vergaand zeker gezien de beperkte middelen van jullie beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 358309 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 13:54:
Bedankt voor alle adviezen, ik zat gisternacht even in een dip maar nu gaat het wel weer, ik zie nu ook wel in dat ik het probleem teveel naar mij toetrok, het is haar probleem en ik kan haar alleen proberen te helpen. We zijn op deze site uitgekomen van de gemeente: http://www.alphenaandenrijn.nl/Smartsite.shtml?id=8152.
Ze bieden de volgende dingen:

De hulp die wij kunnen bieden hangt af van uw vraag. Afhankelijk van uw situatie kunt u in aanmerking komen voor:
- Adviezen en tips over besteding van uw inkomen of het bijhouden van uw administratie
- Deelname aan de cursus "Uitkomen met inkomen"
- Overdragen van het beheer over uw financiën (tijdelijk!)
- Bemiddeling bij afspraken met schuldeisers

Precies wat we nodig hebben denk ik. Ik heb het haar laten zien en ze heeft meteen een afspraak gemaakt, morgen gaan we er naar toe, ik heb alle papieren met rekeningen en conversaties uitgeprint, deze heb ik ook uitgeprint: Anoniem: 63813 in "Mijn vriendin heeft veel schulden". Dus ik heb weer goede hoop dat we wel tot een oplossing komen. :)
Even zonder gekheid: je moet mijn advies niet uitprinten en daar naar een niet-juridisch geschoolde hulpverlener gaan (met alle respect), je moet de vragen die er in staan beantwoorden. Áls je namelijk nog kunt ontbinden, moet je dat wél tijdig doen. Doe je dat niet, dan gaat het hele verhaal niet op. Dus nogmaals: Post eens de (relevante delen van) de orderbestiging en de factuur en geef eens de benodigde datums (wat is de dag van levering, welke mails heb je gestuurd binnen 7 dagen ná deze datum). Volgens mij had ik "tijd is van belang" niet voor niets onderstreept. Bij deze dus met alle frantsen die het forum biedt:

TIJD IS VAN BELANG

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 07-06-2010 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:49

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Wat mockingbird zegt (even helpen):
TIJD IS VAN BELANG

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Anoniem: 358309 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 13:54:

Precies wat we nodig hebben denk ik.
Ik denk dat de schuldensituatie te gering is dat men naar deze optie kijkt, maar probeer alsje alsje alsjeblieft ten alle tijden NIET gebruik te maken van WSNP!

Dat is zoiets als failliet gaan, maar dan in het extreme. Als men deze regeling voorstelt ga er dan never nooit op in. Dan is het nog beter dat ze zelf zo snel mogelijk al d'r spullen verkoopt die ze heeft en met dat eerste geld haar schuldeisers (ten dele) betaald en een betalingsregeling treft met hen. Maar pretty please, WSNP is één groot NO-GO area.

Lees deze column er maar eens op na (een beetje gericht op failliete ondernemers, maar de essentie is duidelijk), uit de Google cache want de site doet het even niet goed: http://webcache.googleuse...&ct=clnk&client=firefox-a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-06 14:30
Kan je de cosmetica niet op een veilingsite zetten en verkopen voor een beetje verlies...? Heb je wel wat geld om eventuele dingen te betalen. Misschien nog andere dingen die je kwijt kan? Voor de rest zijn er al behoorlijk wat tips gegeven waar je misschien iets aan hebt qua lening etc. Ook al vind ik het overdreven om bij je vriendin weg te gaan.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Laatst online: 07-07 20:14

Lulukai

God's gift to women

JerX schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 09:44:
Kan je de cosmetica niet op een veilingsite zetten en verkopen voor een beetje verlies...? Heb je wel wat geld om eventuele dingen te betalen. Misschien nog andere dingen die je kwijt kan? Voor de rest zijn er al behoorlijk wat tips gegeven waar je misschien iets aan hebt qua lening etc. Ook al vind ik het overdreven om bij je vriendin weg te gaan.
Of aan de oorspronkelijke winkel terugverkopen. Als alles nog in de verpakking zit, kopen die dat graag terug tegen een lagere prijs. Dat is gewoon zuivere winst voor hen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 15:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Een optie die ik nog niet gehoord heb is het (tijdelijk) stopzetten van de studie en gaan werken. Desnoods overdag bij de Aldi achter de kassa en 's avonds bij de McDonalds ofzo. Totdat alle schulden geheel zijn afbetaald.
Daarna kan de studie weer opgepakt worden. Ik denk dat je dan verreweg het snelst van de schuld af bent en je leven weer verder kan oppakken. Daarnaast moet de oorzaak van het probleem ook nog opgelost gaan worden.

Overigens, 1 tip. Let er goed op of er niet nog meer schulden zijn? Bijvoorbeeld een CC, telefoonrekening, Wehkamp, etc. Vaak gaat het niet om 1 incident (de make-up in dit geval), maar is er nog meer op krediet verkocht. Ik zou niet raar van opkijken als er straks nog een paar lijken uit de kast komen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-04 15:02
De eerste prioriteit is haar/jouw ouders vertellen wat er aan de hand is.
De schaamte en opgekropte frustratie (wat misschien zelfs de oorzaak is van de depressie) heeft al aangetoond veel schade aan te kunnen richten.

Het feit dat ze dit geheim wilt houden zegt voor mij dat ze niet klaar is om het probleem echt op te lossen maar slechts de symptomen wil verhelpen. Vergeet trouwens niet dat ze ook tegen jou heeft gelogen over haar problemen. De vraag is of dit de eerste belangrijke leugen is...

Het klinkt misschien hard maar wanneer je zult deze situatie moeten aangrijpen om de persoon te veranderen. Zo'n confrontatie is nooit leuk maar wel essentieel in het accepteren van het onderliggende probleem.
Doe je dit niet dan zal het in de toekomst zeker problemen gaan geven in de relatie.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Edmin schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:26:
[...]

Nofi, maar als de info in je profiel klopt heb je nog even geen recht op die mening. Mrs Ed_L en ik zijn bijna 11 jaar samen. Er zijn nog genoeg mensen op de wereld die er voor kiezen echt hun leven met elkaar te delen. :)
Het zou toch ook al te gortig worden als een relatie na tien jaar standaard 'niets' meer is. Of als je na een schuld of andere nare gebeurtenis meteen besluit de ander te laten zitten omdat je zelf niet op die problemen zit te wachten. Juist dit soort tegenslagen kunnen je ook dichter bij elkaar brengen - in mijn geval is dat juist zo.

Kijk, het is wat anders als je iemand leert kennen die al zoveel schuld heeft, en dat diegene jou gebruikt om weer op de rails te komen. In het geval van TS is daar geen sprake van en ik vind dat TS zeer goed bezig is! Vriendin lijkt ook mee te willen werken en dat is uitstekend.

Veel succes met alles. Ik hoop dat je vriendin wil meewerken aan afspraken die voorkomen dat ze zo op krediet koopt. En dat ze leert inzien dat iets kopen haar niet gelukkiger zal maken. Wel naar dat de ruzie met haar moeder blijkbaar dusdanig ernstig is dat ze daar zo erg van in een dip raakt.

Steun haar, ben er voor haar en laat zien dat je achter haar staat om weer op het 'goede pad' te komen. Maar ga idd niet haar schulden afbetalen oid. Nare man had wat dat betreft een goede opmerking :)

Succes!

If you can't write, there is nothing left.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 12:58

CeesKees

I rest my Kees

Is het niet een idee om die (niet gebruikte) make up weer te verkopen op rommelmarkten of op internet?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-07 17:00

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik moet wel zeggen dat ik het nogal vreemd vind dat Lush aan een nieuwe klant zomaar voor 4500 euro aan goedere levert.... Dat is volgens mij nou niet echt verantwoord zakendoen, maar dat kan aan mij liggen.... Ik hoop dat je vooral eerst probeert het Mockingbirdplan uit te voeren, want zeg nou zelf, wat heb je eraan om in de schuldsanering te zitten maar je wel iedere dag met luxe zeep je handen te kunnen laten wassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36704

Hou het serieus svp, het is hier geen Huiskamer.

[ Voor 79% gewijzigd door SmartDoDo op 08-06-2010 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Als eerste:

Volg het advies van Moking Bird op!! Schuld die je niet niet hebt, is het makkelijkste te regelen.

Ook met dit punt van het advies ben ik het 100% met hem eens:
Anoniem: 63813 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 19:52:

Even zonder gekheid: je moet mijn advies niet uitprinten en daar naar een niet-juridisch geschoolde hulpverlener gaan (met alle respect), je moet de vragen die er in staan beantwoorden. Áls je namelijk nog kunt ontbinden, moet je dat wél tijdig doen. Doe je dat niet, dan gaat het hele verhaal niet op. Dus nogmaals: Post eens de (relevante delen van) de orderbestiging en de factuur en geef eens de benodigde datums (wat is de dag van levering, welke mails heb je gestuurd binnen 7 dagen ná deze datum). Volgens mij had ik "tijd is van belang" niet voor niets onderstreept. Bij deze dus met alle frantsen die het forum biedt:
En for the record. Ik geef o.a. leiding aan budgetbegeleiders en schuldhulpverleners. Maar dat zijn wel hulpverleners en over het algemeen niet altijd juridisch geschoold.

Tijd is van belang!!!

Dat gezegd hebbende en hopende dat het lukt, is je probleem daarna niet weg.

Stap 1 hierna is jezelf beschermen. En nee, dan bedoel ik niet je vriendin dumpen (dat is aan jou) maar wel jou bezit beschermen. Maak duidelijk wat van jou is en registreer dat. Laat dit ook vastleggen. hoeft niet duur te zijn. Houdt hierna je administratie strikt gescheiden. Alsmede ook je bezit. Bewaar bonnetjes van dingen die je koopt zodat je kunt bewijzen dat ze van jou zijn.

Jij hebt dan veilig voor deurwaarders en andere ongein. Zij kan dan op jou terug vallen voor de basisvoorzieningen (eten, drinken, dak)

Stap 2 is haar hulpverlening zien te krijgen. Eerste zal de bron van het probleem aangepakt moeten worden, dan pas zou ik echt iets met de schulden gaan doen. Je hebt immers maar een beperkt aantal kansen hiervoor.

De schuld zelf oplossen (als ze geen nieuwe maakt) is altijd wel te regelen. Primair zit het in het gedrag dat eerst onder controle moet komen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:04

Coldcat

HODL

Zij is 20 en tot je 21 zijn haar ouders verantwoordelijk voor haar financiele onkunde :)

Verder is het stom om voor make-up etc te gaan lenen. Ik heb zelf ook geprobeerd geld te lenen bij banken, niet eens lenen alleen een krediet aan te vragen. Dit was niet mogelijk ondanks een vermogen dat viermaal boven dit bedrag stond. Dus via die weg gaat het je sowieso niet lukken. IB-groep kan je wel helpen.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:02
Coldcat schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:23:
Zij is 20 en tot je 21 zijn haar ouders verantwoordelijk voor haar financiele onkunde :)
http://www.ouders.nl/mjur2003-aansprakelijkheid.htm

Complete onzin, er is enkel sprake van een verplichting om kinderen tot hun 21e financieel bij te staan wat betreft kosten levensonderhoud, voor een meerderjarig kind jaar is men op geen enkele wijze aansprakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-07 17:00

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Maar lost het probleem niet op. IB-groep is om je studie te betalen en te helpen je onderhoud te betalen. Het verplaatsen van je huidige schuld in een langlopende IB-groep lening lost helemaal niets op. Het is uitstel van, niets meer. De TS melde dat ze nog maar 160 euro omhoog kon met haar stufi, dit houdt in dat ze dus al 8000 euro per jaar leent (waarschijnlijk dan ook nog 2k extra voor het collegegeld) zo'n lening loopt snel op. Ook vraag ik me af of je niet boven je stand leeft als je dit soort bedragen als student nodig hebt.... Een bijbaan is niet leuk, maar zorgt er wel voor dat je niet afhankelijk bent van geleend geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranewen
Coldcat schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:23:

Verder is het stom om voor make-up etc te gaan lenen. Ik heb zelf ook geprobeerd geld te lenen bij banken, niet eens lenen alleen een krediet aan te vragen. Dit was niet mogelijk ondanks een vermogen dat viermaal boven dit bedrag stond. Dus via die weg gaat het je sowieso niet lukken. IB-groep kan je wel helpen.
Het maakt hier natuurlijk niet uit dat het om make-up gaat. Vriendin van TS heeft erg impulsief gekocht (wie weet meerdere keren, waardoor het bedrag is opgelopen). Dat dit make-up is, is behoorlijk toeval; het hadden bij wijze van spreken ook paperclips kunnen zijn.
Vriendin van TS heeft volgens mij ook niet bewust geleend om spullen te kunnen kopen, maar heeft niet op tijd kunnen stoppen met geld uitgeven waardoor een lening is ontstaan. Dit is dwangmatig gedrag waar weinig rede tegen opgewassen is, vandaar dat hulpverlening wel geboden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Laatst online: 30-03 21:55

it0

Mijn mening is een feit.

Aangezien er nogal het 1 en ander aan relatie advies wordt gegeven en daar discussie over onstaat, krijg je mijn mening er ook bij (gratis).

Heel goed dat je haar helpt, maar vergis je niet iedereen doet dat in je situatie.
Er zijn nu een paar dingen gebeurd waaruit blijkt dat ze jou niet meer vertrouwt, geen vertrouwen in een relatie betekent dat ze jou niet respecteert. En dat is niet goed voor geen enkele relatie.
Al haar geheimen die ze had voor jou , zijn dingen die je binnen een gezonde relatie gewoon kunt zeggen en uitkomt, maar naar mijn mening heeft ze al een heel ander pad gekozen.

Stel al je financiele problemen los je op, en na veel gepraat kom je weer terug in een situatie waarin je je elkaar vertrouwt en respecteert. Dan nog zal er bij haar altijd een zwaard van damocles blijven hangen over wat er is gebeurd, wat betekent dat de balans tussen jullie 2 permanent is verschoven.
Ik geloof zonder meer dat je dat niet tegen haar zal gebruiken, maar zij zal dat altijd zo blijven voelen en daar ruzie over maken.

Je hoopt misschien dat als je dit allemaal voor haar oplost dat ze altijd van je zal houden maar ze zal dit zien als een teken van zwakte.

Dus mijn advies aan jou is om met de relatie te breken, dit hoeft overigens niet te betekenen dat je haar niet meer steunt of iets dergelijks. Leen haar nooit geld om haar te helpen.
Of je bent bikkelhard, je mag haar helpen maar het is haar probleem en zij zal het moeten oplossen. Zij moet de verantwoordelijkheid nemen anders zal ze haar gedrag nooit veranderen. Dit zeg ik alleen maar vanwege de situatie waar je in zit die niet normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296180

Dat is inderdaad niet niets. Mijn advies is toch echt met een professional te gaan praten misschien helpt het, proberen kan geen kwaad.
(sterkte..)
met vriendelijke groet John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:51
Wat kalechinees ook zei: maak het openbaar aan anderen (ouders, vrienden, etc).
Dit is veelal de eerste stap naar de oplossing.
Als je kijkt naar al die hulp programma's, zie je dat ze daar een groot belang aan hechten.
En niet voor niets! Door schaamte of angst wil/kan/durft men het niet te vertellen en blijft men zitten met de gedachten 'die willen me toch niet helpen' of 'ik wil ze niet tot last zijn'. Hierdoor komt ze in een negatieve spiraal en isolement te zitten (anderen niet om hulp vragen) en kan het erger worden of vaker voorkomen.
Of ze projecteert die gedachten ook op jou, waardoor je relatie in het geding komt!

Als je het je ouders, vrienden, familie vertelt, kunnen hun je ook helpen (zoals wij dat nu proberen). :)

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusti
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-12-2024
Eerst en vooral: 4500 € is een hoop geld maar dit is niet onoverkomelijk.
Zoals anderen hier al aangehaald hebben zijn er een aantal mogelijkheden om goed uit deze situatie te geraken.

Wat betreft het wel of niet breken met de relatie zoals een aantal hier aanhalen denk ik dat je je goed bewust moet zijn te beseffen dat jij dit niet moet oplossen. Je vriendin is in eerste plaats verantwoordelijk, je kan haar wel bijstaan en raad geven maar zij moet zelf de nodige stappen ondernemen om hieruit te geraken.
Jong geleerd is oud gedaan.

Ik zou me eerder afvragen hoe je dit in de toekomst kan voorkomen en indien dit nog voorvalt:
- welke maatregelen neem je om jezelf te beschermen
- wil je dit nog meemaken, want dit is niet iets waar jij voor kiest, je partner veroorzaakt alle ellende, met mogelijk een slecht examenresultaat, mettertijd als je werkt zal je minder presteren,... zoals je zelf al aanhaalt heb je voor "slechts" 4500 € al een dipje, hoeveel zal het de volgende keer zijn en hoe lang duurt je dipje dan?

Een relatie hebben en mekaar graag zien is één element, een partner met koopwoede hebben is moordend voor iedere relatie, tenzij je geld over hebt.

Zoals anderen hier al aanhalen: Laat vastleggen wat jou spullen zijn en voel je daar niet schuldig over. Het is nu aan haar om te bewijzen dat ze op een volwassen manier met haar dipjes kan leren omgaan en ook aan haar om het vertrouwen terug te herstellen en om volledig open kaart te (blijven) spelen.
Indien ze dit niet doet kan je beter snel je conclusies trekken. Je helpt haar meer door duidelijk grenzen te stellen, op die manier zal ze ook beter beseffen welke gevolgen haar losbandig koopgedrag heeft.

Sterkte, ook voor haar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranewen
Idealiter laat je je vriendin ook duidelijk merken dat ze bij jou terecht kan als ze weer koopdrang voelt aankomen. Creëer voor haar die veilige situatie waar ze terecht kan zodat ze niet gaat kopen, maar jou vertelt wat haar dwars zit. Eventueel kun je haar dan bvb meenemen ergens heen tot de drift weer is gezakt. Zo kun je er samen uitkomen. Zal voor haar misschien moeilijk zijn, maar ze zal nu toch ook zien dat haar koopdrang een gevaarlijke 'hobby' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

dusti schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:13:
Zoals anderen hier al aanhalen: Laat vastleggen wat jou spullen zijn en voel je daar niet schuldig over.
Zeker niet.. Juist omdat je het vast legt, kun jij TS de rots in haar branding zijn doordat jij haar toch geborgenheid kan blijven bieden. Dat lukt niet als jou spullen ook in "gevaar" zijn.
Indien ze dit niet doet kan je beter snel je conclusies trekken.
Pffft... ik lees dit voortdurend hier. Maar liefde is een werkwoord! In goede en slechte tijden!
Ik ben de laatst die zegt dat mensen kost wat kost bij elkaar moeten blijven, maar het consumentisme wat je tegenwoordig ook in relaties ziet is me toch wel erg gemakkelijk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-07 15:45

Metro2002

Memento mori

SinergyX schreef op maandag 07 juni 2010 @ 09:37:
Voor de 'vertel het haar ouders'

[...]

Ik vraag me af wat voor soort ruzie dit zou moeten geweest zijn, ergste geval zullen die ouders het niet eens interesseren dat ze zo in de financiele problemen zit.

[...]

Aantal hier lijken inderdaad geen waarde te hebben in het 'houden van', als er maar een tegenslag is als wat financiele problemen (4-5 duizend euro is niet zo 'raar'), meteen dumpen die zooi? Hoe zou jij het vinden als jij de schulden had en zij meteen foetsie gaat? Immers, in zware tijden weet je pas echt wat je voor elkaar betekend.
4-5000 euro is wel heel raar als ze het 'zomaar' uitgeeft omdat ze even niet lekker in haar vel zit. Het is ook raar dat je het besteedt aan cosmetica (hoe enorm veel cosmetica moet je wel niet kopen voor zo'n bedrag trouwens 8)7 ). Dat je ook in zware tijden voor elkaar klaar moet staan ben ik wel met je eens maar ze met het imho zelf oplossen, evt met hulp van TS erbij.

Beste wat je kan doen is die hele zwik proberen terug te sturen of evt doorverkopen op internet zodat je nog een deel van het geld alweer terug hebt. Daarna kan je voor het restant proberen een afbetalingsregeling te treffen.

En @ TS: probeer in geen geval de schuld naar jezelf toe te trekken. Dat lost niks op.

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 08-06-2010 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ranewen schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 13:24:
[...] Het maakt hier natuurlijk niet uit dat het om make-up gaat. Vriendin van TS heeft erg impulsief gekocht (wie weet meerdere keren, waardoor het bedrag is opgelopen). Dat dit make-up is, is behoorlijk toeval; het hadden bij wijze van spreken ook paperclips kunnen zijn.
Dat het om make-up gaat is m.i. wel degelijk een factor van belang. Het gaat om feel-good producten, en voor iemand die daar gevoelig voor is, op het randje van een depressie zit en/of weinig zelfvertrouwen heeft is dat een factor van groot belang. De keuze voor deze producten is m.i. niet toevallig en legt het onderliggende probleem bloot. Misschien moet je het wel als een noodkreet zien.

Een quote van een product (douchegel van 82 euro per liter) van het betreffende bedrijf:
Dit groen juweeltje ruikt naar Ninja, een nieuwe Lush-geur! Het bevat het vers geperste sap van echt tarwegras, wat fungeert als een anti-oxidant. Samen met sandelhout-, bergamot- en citrusolie en een snufje zeezout vormt het een heerlijk frisse douchegel die we niet voor niets Grass hebben genoemd. Het ruikt alsof je op een pas gemaaid gazonnetje staat met hier en daar wat bloemen en kruiden, terwijl je geniet van een zacht zeebriesje en het zonnetje schijnt. Wij kunnen geen betere manier bedenken om de dag te beginnen, je wordt er helemaal vrolijk van!
De website beweert dat je er vrolijk van wordt. Dus dan moet dat ook zo zijn. TS's vriendin heeft dat heel hard nodig, Welke reden heb je nog meer nodig om het dan te kopen? Schulden zijn iets voor later zorg!

Edit: ik vind dit toch wel enigzins zorgwekkend:
http://forum.lush.nl/viewtopic.php?f=2&t=7328
Het lijkt wel alsof verslaving aan hun producten aangemoedigd wordt, of op zijn minst gezien kan worden als iets wat getolereerd wordt en waar je stiekem een beetje trots op kan zijn en lacherig over kunt doen.

Er staat zelfs een opmerking in over het gebruiken van zorgtoeslag voor Lush producten.... |:(
m.i. heel erg fout allemaal.

Ik denk dat - als het ooit zover zou komen - een advocaat korte metten zou maken met een opgelopen schuld aan dit bedrijf. Maak z.s.m. screendumps van dat topic en bewaar die.

[ Voor 15% gewijzigd door joopv op 08-06-2010 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178824

Een discussie over de oorzaak is heel interessant maar niet echt nuttig. Wat de uitkomst van die discussie ook zal zijn, het geeft geen oplossing voor het huidige probleem.

En voor wie z'n vriend/vriendin dumpt voor zoiets mankeert zelf iets. Het is ongelofelijk asociaal en egoïstisch om bewust weg te lopen bij iemand met een probleem. Ik ben zelf ruim 10 jaar samen met mijn vrouw (waarvan 2 jaar getrouwd). Elke relatie heeft z'n shit maar je rekent op elkaar en je gaat samen erdoor heen.

Zo. En nu oplossingsgericht:

optie 1: contact opnemen met schuldeisers en verhaal doen en vragen om een regeling
optie 2: contact opnemen met schuldhulpverlener/gemeentelijke kredietbank van de gemeente
optie 3: doe een beroep op familie, vrienden of je werkgever (indien van toepassing) en vraag om een renteloze lening
optie 4: ga langs bij een moskee of kerk en vraag en leg de situatie uit. De meeste geloofgemeenschappen (ongeacht religie) zijn vaak erg maatschappelijk ingesteld. Ze hebben een groot netwerk en veel grotere kerken/moskeeen hebben een noodfonds om mensen in deze situatie te helpen. Je moet alleen wel zelf durven vragen om hulp. En nee: je hoeft niet perse christen, moslim, jood of boedist te zijn om om hulp te vragen.

Ik wens je heel veel sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithaca81
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-06 15:34
Ik sluit mij volledig aan bij mockingbird.
Mogelijk valt nog onder de overeenkomst uit te komen. Een antwoord op de meest essentiele vraag van dit hele probeem is nog niet gekomen. Dat is namelijk de simpele juridische vraag:

WANNEER IS DIE BERG TROEP GEKOCHT!!!!

Is dat minder dan 3 maanden geleden dien je per DIRECT!!! na te gaan of de algemene voorwaarden ter hand zijn gesteld (vast niet, doet bijna geeneen webwinkel) en of er ergens door het bedrijf wordt aangegeven dat binnen 7 dagen de gekochte goederen retour gezonden kunnen worden. Dit dient bij de levering gebeurt te zijn, zo niet. Is het heel simpel; terugsturen! Ontbind dat de overeenkomst.
Een consument krijgt een verlenging van de 7 dagen retourtermijn indien de verkopende partij een consument koper hierover niet inlicht.

Mbt eerdere replies. Dat je vriendin een BKR registratie heeft is niet vreemd, die heb je al snel. Dat een krediet is geweigerd wil niet automatisch zeggen dat er een negatieve BKR registratie is. Je krediet aanvraag kan ook geweigerd zijn vanwege te laag inkomen (wat bij studenten meer dan eens voorkomt). Die weigering blijft toch wel staan, dan kan je nog vervallen tot de groep DSB achtige leners maar dat zal je problemen alleen vergroten. Dat is het ene gat met het andere vullen.
WSNP zou ik voor zo'n bedrag nooit adviseren. Zelfs de aanvraag zou ik zo lang als kan uitstellen.
Primair dien je voor -als de tijd dit toelaat- na te gaan of je van de overeenkomst met het bedrijf kan komen.

Mbt incassoburea's: een deurwaarder komt niet direct je spullen halen. een deurwaarder komt in beginsel eerst een dagvaarding aan je uitbrengen. Daarin staat dat je voor de rechter dient te verschijnen vanwege de uitstaande vordering. Na vonnis kan een deurwaarder met het vonnis in de hand wel beslag leggen, maar dan ben je al een paar stappen verder...

Tip mijnerzijds: laat haar per direct een kasboek bijhouden met inkomsten en uitgaven. Dat is meestal de basis van het besef dat er meer uitgaat dan inkomt.

@joopv
Het lijkt wel alsof verslaving aan hun producten aangemoedigd wordt. Ik denk dat - als het ooit zover zou komen - een advocaat korte metten zou maken met een opgelopen schuld aan dit bedrijf.
neehoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Ithaca81 op 08-06-2010 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ithaca81 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 16:27:
Tip mijnerzijds: laat haar per direct een kasboek bijhouden met inkomsten en uitgaven. Dat is meestal de basis van het besef dat er meer uitgaat dan inkomt.
Maar een kasboek is niet heilig: ik ken ook mensen die netjes alles bijhouden, constateren dat er te veel uit gaat, en er niets mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-07 09:44
Ik snap niet dat er al meteen met leningen en dergelijke wordt gegooid. Je bent student, jong, dus je kunt best naast school 5 avonden per week werken. En zeker in dit geval als de nood zo ontzettend hoog is/lijkt.
Ik denk ook dat er een paar vrij makkelijke en realistische opties zijn:
- Koop ontbinden, als dit nog mogelijk is
- Alle spullen als 2ehands verkopen, al kun je je schuld maar halveren dan scheelt dat nog enorm veel geld
- Meer werken, kan nagenoeg altijd. Leningen zijn in mijn ogen nooit een optie, tenzij je een huis koopt (maar dan noemen ze t hypotheek)
- Daarnaast is het niet meer dan normaal er met jou en haar ouders over te praten (tenzij er een dergelijk slechte verstandhouding is die dit niet toelaat) Ouders weten over algemeen heel wat meer dan iemand van 24 of 21.

En als jij schrijft dat ze dwangmatig koopt... dan wordt het inderdaad tijd het probleem bij de bron aan te pakken. Al dan niet met hulp van een professional.
En ook zou ik het zeker niet accepteren dat ze jou verbied met haar ouders te praten. Zij heeft hulp nodig en als ze te koppige is die niet te willen, dan maar zonder haar toestemming.

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat jullie er samen uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

TMon schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 16:59:
Ik snap niet dat er al meteen met leningen en dergelijke wordt gegooid.
Waarschijnlijk om dat een lening een stuk goedkoper is al een betalingsachterstand.
Beiden moet je wel terug betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:44
kalechinees schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 11:26:
De eerste prioriteit is haar/jouw ouders vertellen wat er aan de hand is.
Nee, de eerste prioriteit is dat TS het advies van Mockingbird direct en volledig opvolgt.

(Ik zou al blij zijn als TS zou vermelden dat het minder dan 3 maand geleden is en in elk geval gisteren een E-mail plus fax met ontvangstbevestiging heeft gestuurd waarin hij zich beroept op de de wet kopen op afstand en gebruik maakt van z'n retourrecht. Of dat al dan niet terecht is kun je later nog genoeg over steggelen. Indien er al gesproken is over het retourneren van onaangebroken verpakkingen dan zou je dat misschien ook wel kunnen interpreteren als een dergelijk verzoek, maar beter is voor safe te gaan en een jurist naar de grensgevallen te laten kijken indien nodig.)

[ Voor 50% gewijzigd door Rukapul op 08-06-2010 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:10
Is dat minder dan 3 maanden geleden dien je per DIRECT!!! na te gaan of de algemene voorwaarden ter hand zijn gesteld (vast niet, doet bijna geeneen webwinkel)
http://www.lush.nl/ bovenaan de pagina staat duidelijk "algemene voorwaarden"

koper heeft dus kennis kunnen nemen van die voorwaarden.
Daarnaast kan het zijn dat: ( zou kunnen, weet het niet zeker in deze situatie)

- je nog eens uitdrukkelijk akkoord dient te gaan met de alg. voorwaarden, wanneer je de spullen wilt afrekenen
- op de factuur onder/bovenaan de pagina nog eens een tekst geprint staat met "algemene voorwaarden van toepassing. gedeponeerd bij ......."

Dus "ik wist niet dat er algemene voorwaarden van toepassing waren" gaat niet op in dit geval

Verder vind ik de algemene voorwaarden wel erg summier van lush ..., maargoed dat terzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Niet online
Edmin schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:26:
[...]

Als 1 op 3 huwelijken eindigt in echtscheiding, en veel anderen bij elkaar blijven voor de kinderen, zou ik er toch maar rekening houden dat de verliefdheid ooit over gaat, waarna je met een persoon zit met wie je het hopelijk fijn vindt de rest van je leven te delen. Een deel van de huwelijken is natuurlijk voor altijd gelukkig, als jij er daar een van bent gefeliciteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:44
fender89 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 18:41:
[...]

http://www.lush.nl/ bovenaan de pagina staat duidelijk "algemene voorwaarden"

koper heeft dus kennis kunnen nemen van die voorwaarden.
Daarnaast kan het zijn dat: ( zou kunnen, weet het niet zeker in deze situatie)

- je nog eens uitdrukkelijk akkoord dient te gaan met de alg. voorwaarden, wanneer je de spullen wilt afrekenen
- op de factuur onder/bovenaan de pagina nog eens een tekst geprint staat met "algemene voorwaarden van toepassing. gedeponeerd bij ......."

Dus "ik wist niet dat er algemene voorwaarden van toepassing waren" gaat niet op in dit geval

Verder vind ik de algemene voorwaarden wel erg summier van lush ..., maargoed dat terzijde
Dat laatste is juist het probleem. Er zijn wel algemene voorwaarden, maar ze maken geen melding van het retourrecht zoals door de wet kopen op afstand verplicht wordt gesteld. De wet schrijft dan voor dat de termijn automatisch van 7 dagen naar 3 maanden verschuift.

Overigens logisch dat de algemene voorwaarden het retourrecht niet noemt, want uit alles blijkt dat men geen producten retour wil nemen. Men behoudt zelfs het recht voor om niet verantwoordelijk te zijn dat het product in goede staat bij de klant aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
  • Laatst online: 27-02-2023
ebia schreef op maandag 07 juni 2010 @ 23:46:
[...]

Ik denk dat de schuldensituatie te gering is dat men naar deze optie kijkt, maar probeer alsje alsje alsjeblieft ten alle tijden NIET gebruik te maken van WSNP!

Dat is zoiets als failliet gaan, maar dan in het extreme. Als men deze regeling voorstelt ga er dan never nooit op in. Dan is het nog beter dat ze zelf zo snel mogelijk al d'r spullen verkoopt die ze heeft en met dat eerste geld haar schuldeisers (ten dele) betaald en een betalingsregeling treft met hen. Maar pretty please, WSNP is één groot NO-GO area.

Lees deze column er maar eens op na (een beetje gericht op failliete ondernemers, maar de essentie is duidelijk), uit de Google cache want de site doet het even niet goed: http://webcache.googleuse...&ct=clnk&client=firefox-a
Wat een gruwelijke onzin. Er zijn meer dan genoeg mensen die heel erg veel aan de WSNP hebben gehad (waaronder mijn ouders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar als 20-jarige in de WSNP gaan omdat je 5,5k schuld hebt gaat natuurlijk nergens over. Met een beetje financiele discipline ben je daar op eigen kracht óók binnen die 3 jaar vanaf (kleine 2k per jaar aflossen) en hoef je niet door de molen van de WSNP heen.

In any case lijkt de TS niet zo'n haast te hebben met naar dit topic te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 08-07 00:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het spijt me, ik heb niet alle reacties gelezen, voor 'n deel omdat sommige posts bol staan van mis-informatie en sommige behoorlijk off-topic gaan.

Wat mockingbird, nare man en Rukapul zeggen snijdt houdt: zij weten waar ze over praten. TS: geef z.s.m. antwoord op de vragen van mockingbird, zo'n kans krijg je niet snel nog 'n keer.

Wat betreft een aanvraag om schuldhulp (mijn vakgebied):
Een WSNP is (vrijwel) niet mogelijk: dan moet de vriendin van TS stoppen met haar opleiding, en full-time gaan werken (inspanningsplicht), daarnaast zijn de schulden recent én heeft de vriendin van TS de oorzaak van de schulden (koopverslaving) nog niet onder controle (lees: ze is nog geen jaar symptoomvrij). De kans dat ze hiervoor dus in aanmerking kan komen, is nihil.

Een aanvraag voor schuldhulp is wél mogelijk, afhankelijk van het beleid van de gemeente Alphen a/d Rijn. Toevallig werkt een collega van mij bij die gemeente (als schuldhulpverlener i.d.d.),ik zou haar kunnen vragen welke mogelijkheden de gemeente Alphen kan bieden en op welke termijn.

Schuldhulpverlening bestaat uit 3 pijlers: stabiliseren van de situatie, wegnemen van de oorzaak van het ontstaan van de schulden en het regelen van de schulden zelf. Stabiliseren betekent: zorgen voor voldoende inkomsten en garanderen dat de vaste lasten betaald worden. Wegnemen van de oorzaak: onderzoeken hoe en waarom de schulden ontstaan zijn en werken aan de oorzaken van de schulden, gedragsverandering dus. De schulden zelf kunnen op veel manieren geregeld worden: afbetalingsregelingen, saneringskrediet met kwijtschelding, saneringskrediet met 100% betaling (herfinanciering), schuldbemiddeling met kwijtschelding of de wettelijke schuldenregeling (WSNP). Als een van deze pijlers ontbreekt, heeft de schuldhulpverlening over het algemeen geen kans.

Wat ik TS op z'n hard wil drukken: jij hebt 'n liefdesrelatie met haar! Je bent niet haar bewaker, niet haar budgetbepaler, niet haar hulpverlener. Je mag hierin wel je eigen lijn trekken, en grenzen naar haar trekken, maar zaken als pasje innemen etc. moet je in principe NOOIT doen: jij wordt dan iemand die ze moet gaan bedriegen om iets te krijgen, i.p.v. de persoon die er voor haar is, met wie ze alles kan delen! Ik ken eigenlijk geen geval waarbij iets dergelijks dusdanig goed gaat dat het langdurig houdbaar is. Als tijdelijke oplossing kan het werken, maar alleen totdat er een permanente oplossing is.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Anoniem: 63813 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 20:11:
Maar als 20-jarige in de WSNP gaan omdat je 5,5k schuld hebt gaat natuurlijk nergens over. Met een beetje financiele discipline ben je daar op eigen kracht óók binnen die 3 jaar vanaf (kleine 2k per jaar aflossen) en hoef je niet door de molen van de WSNP heen.

In any case lijkt de TS niet zo'n haast te hebben met naar dit topic te kijken.
Met een 100% regeling is de WSNP altijd een no-go in mijn optiek. Zonde om die optie nu al te verknallen :P
Ardana schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 20:34:
De schulden zelf kunnen op veel manieren geregeld worden: afbetalingsregelingen, saneringskrediet met kwijtschelding, saneringskrediet met 100% betaling (herfinanciering), schuldbemiddeling met kwijtschelding of de wettelijke schuldenregeling (WSNP). Als een van deze pijlers ontbreekt, heeft de schuldhulpverlening over het algemeen geen kans.
Er zijn nog wat andere opties... maar die zijn niet conform NVVK :P. Maar wij passen wel eens toe, omdat onze andere collega's de formele regeling doen en wij dus niet gebonden zijn aan de NVVK als hulpverleners :+
(schuld afkopen en/of fondsen om er een paar te noemen)
Wat ik TS op z'n hard wil drukken: jij hebt 'n liefdesrelatie met haar! Je bent niet haar bewaker, niet haar budgetbepaler, niet haar hulpverlener. Je mag hierin wel je eigen lijn trekken, en grenzen naar haar trekken, maar zaken als pasje innemen etc. moet je in principe NOOIT doen: jij wordt dan iemand die ze moet gaan bedriegen om iets te krijgen, i.p.v. de persoon die er voor haar is, met wie ze alles kan delen! Ik ken eigenlijk geen geval waarbij iets dergelijks dusdanig goed gaat dat het langdurig houdbaar is. Als tijdelijke oplossing kan het werken, maar alleen totdat er een permanente oplossing is.
Ikj wel... Maar dan is het altijd, met de naar druk op altijd, op verzoek van degene die moeite heeft met zijn/haar impuls controle en ook met de afspraak dat bij 3x vragen de pas altijd retour gaat.. Maar het hebben van de drempel werkt voor sommige mensen en gaan met goede afspraken ook zeker in een relatie. En zoals jij stelt. TS is niet de bewaker, niet de budgetbepaler en niet de hulpverlener, maar kan wel haar steun en toeverlaat zijn op momenten dat dit nodig is. En dat betekent soms ook de verantwoordelijkheid delen en de grenzen spiegelen.

[ Voor 62% gewijzigd door Cyberpope op 08-06-2010 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 08-07 00:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Lol, je hebt gelijk, ik vergeet de niet-NVVK opties ;) Beroepsdeformatie zullen we maar zeggen. Zeker in het geval van TS' vriendin is dat ook 'n goede optie: als je ergens € 1.000 hebt liggen (of iemand die je dat wil lenen - met uitgestelde betaling tot einde opleiding), kun je Lush 'n eenmalig aanbod doen: ongeopende make-up retour en nu € 1.000 tegen kwijtschelding van 't restant. Zeker als je dan de nadruk legt op het alternatief (student, geen inkomen, geen verhaalsmogelijkheden) willen schuldeisers nog wel 'ns akkoord gaan met zo'n voorstel. Overigens moet je dit NIET doen als er nog veel andere schulden zijn of als je Lush nog op een ander manier kan dwingen z'n producten terug te nemen.

OT:
ebia schreef op maandag 07 juni 2010 @ 23:46:
Ook al gaat het OT: deze colum komt uit 2008. In 2009 is de WSNP grondig herzien. WSNP-bewindvoerding kan niet meer worden uitgevoerd door MER-Miranda, maar daar gaat een stevige opleiding aan vooraf, met een dito toets.
Veel van de overige klachten die in de colum genoemd worden kan ik evenwel onderschrijven, hoewel ik wel steeds meer zie dat er professionalisering in het vakgebied plaatsvind (en ook de beloning is veranderd)
Waar ik vind dat je de plank volledig misslaat: de colum waar je hier naar verwijst, is gericht op (ex)-ondernemers. En voor zover ik weet, is de vriendin van TS geen (ex)-ondernemer - en daarmee zijn de argumenten die hierin genoemd worden niet valide voor haar situatie.
Als je zelf ervaring met de WSNP hebt, lijkt het me handig als je uit eigen ervaring spreekt, i.p.v. een colum aan te halen en mensen (onnodig) op stang te jagen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusti
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-12-2024
dusti schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:13:
Indien ze dit niet doet kan je beter snel je conclusies trekken. Je helpt haar meer door duidelijk grenzen te stellen.
Cyberpope schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:21:
Pffft... ik lees dit voortdurend hier. Maar liefde is een werkwoord! In goede en slechte tijden!
Ik ben de laatst die zegt dat mensen kost wat kost bij elkaar moeten blijven, maar het consumentisme wat je tegenwoordig ook in relaties ziet is me toch wel erg gemakkelijk.
Als je het volledige stuk van mijn reactie leest geef ik nergens het advies om te breken met de relatie, ik geef enkel aan TS zich bewust moet zijn van de consequenties en dat doofpot-operaties totaal geen zin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScytheNL
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Hoe moet ik het zeggen...

Lomp dan maar; Je vriendin heeft het financieel besef van een pinda, gaat niet zomaar over en zul je toch echt wat meer achtergrond moeite in steken dan alleen maar dit probleem oplossen. Op je 20ste zou je toch enigzins moeten begrijpen dat als je voor 4500 euri besteld je in de problemen komt. Als het snel opgelost is vervaagt het klote gevoel wat ze erbij heeft gehad heeeel snel en gebeurd het ook weer heeeeeel snel.

Laat haar zelf de moeite doen om het op te lossen en laat haar vooral gaar koken in d'r eigen sopje. Helpen met oplossingen aanbieden e.d. is prima maar zij moet al het werk verrichten, neem dat niet uit handen! Het dragen van de consequenties van haar shopping spree werkt dubbel zo goed dan alles voor haar op te lossen aangezien je dan een vrijgeleide geeft tot meer rotzooi. M'n vriend ruimt mijn rotzooi toch wel op krijg je dan...

Laat haar dus het advies van mockingbird opvolgen en doe het niet voor haar. Daar leert ze niets van.
Mooi leermomentje om de volgende keer niet zo'n fuckup te maken kun je erbij vermelden. Hard zijn terwijl je haar wel helpt is de beste optie. Creeer in geen enkel geval een voedingsbodem waar ze later op kan teren..

Overigens kun je bij je bank aangeven dat je niet rood kunt staan maar het enige wat je met dit bereikt is dat je meer rente betaald als je dat wel doet (rabobank iig). Bij afsluiting van 1000 euro maximaal rood staan geld een lichtere rente regeling en boven die 1000 euro betaal je dan weer meer rente. Zie het als een lening met bepaalde "+ punten".

Editje; Overigens blijft het me iedere keer verbazen hoe mensen tot het besluit komen om samen te gaan wonen als geen van beide (lijkt erop) een fulltime baan hebben en nog studeren. Samenwonen kost tegenwoordig steeds meer of je huurt of koopt en ik heb het idee dat zo verschrikkelijk veel mensen niet eens nadenken, of elk greintje logisch en gezond verstand verliezen, als ze graag het huis uit willen...
Dat is simpelweg gewoon vragen om problemen maargoed.

[ Voor 12% gewijzigd door ScytheNL op 09-06-2010 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:02
Deathscythehell schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:45:
Editje; Overigens blijft het me iedere keer verbazen hoe mensen tot het besluit komen om samen te gaan wonen als geen van beide (lijkt erop) een fulltime baan hebben en nog studeren. Samenwonen kost tegenwoordig steeds meer of je huurt of koopt en ik heb het idee dat zo verschrikkelijk veel mensen niet eens nadenken, of elk greintje logisch en gezond verstand verliezen, als ze graag het huis uit willen...
Voor het geld van twee studentenkamers in Amsterdam/Utrecht kan je met een beetje mazzel een klein apartementje voor twee huren in een wat gunstiger geprijsde gemeente. Studentenhuisvesting is niet per definitie de goedkoopste oplossing voor een student. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Deathscythehell schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:45:
?

Ik ging samenwonen met m'n vriendin terwijl we nog studeerden. Dit was een weloverwogen beslissing met een stabiele relatie, en het was ook nog eens beter te betalen dan ieder een kamer zoeken. Alsof het altijd een domme beslissing is, en alsof je altijd een minimumloon moet verdienen om samen te wonen? Je kunt prima je zaken op orde hebben en met stufi+bijbaan(tje) al rond komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

mijn duit in het zakje:
1. zij MOET haar slechte gewoonte afleren
2. ga geen schulden inlossen met nieuwe schulden
3. reduceer je lasten (sowieso alle abo's opzeggen, zuinig met energie, goedkoop eten, niet uitgaan)
4. verbeter je inkomsten (extra bijbaan/vakantiebaan of één die beter betaald, artikelen op marktplaats verkopen, wees creatief!)

persoonlijk advies: ga niet de ouders erbij betrekken. Als je het samen oplost verwacht ik dat het je relatie positief beïnvloed.

Laat die schuldeisers/deurwaarders maar blaffen. Je werkt aan een oplossing; meer kan je niet doen.

[ Voor 25% gewijzigd door JJ Le Funk op 09-06-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-07 17:06

JoSchaap

Had a life, got a modem..

allemaal leuk een aardig, maar Spesh zelf heeft al mer als 2 dagen niet meer gereageerd
en de 2 pagina's na zn laatste reactie bevatten dezelfde vragen/opmerkngen tot soms zelfs 8x.

allicht is het handiger om deze thread gewoon af te laten zakken, tot de TS weer tijd heeft om terug te lezen/reageren?

offtopic:
Toepasselijke google-add's trouwens :+

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

JoSchaap schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 14:07:
allemaal leuk een aardig, maar Spesh zelf heeft al mer als 2 dagen niet meer gereageerd
en de 2 pagina's na zn laatste reactie bevatten dezelfde vragen/opmerkngen tot soms zelfs 8x.

allicht is het handiger om deze thread gewoon af te laten zakken, tot de TS weer tijd heeft om terug te lezen/reageren?

offtopic:
Toepasselijke google-add's trouwens :+
agreed, hoewel er lurkers zullen zijn met soortgelijke issues (bijna 11000 page views)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03 13:54
ik heb het verhaal globaal een beetje doorgelezen.
Hoewel ik je niet wil bemoeien met nog meer goede adviesen (die heb je al genoeg gehad).
Wil je ik je wel waarschuwen voor één hele slechte:
sluit geen lening (waar dan ook) af om schulden te kunnen betalen!! nooit doen!!
Je schuld word hoger en je vriendin leert niets.

Zoek gewoon hulp voor je vriendin bij de juiste instanties. Dat is het meest gemakelijke, efficiente en minst stressgevende. Ze moet haarzelf gewoon onder toezicht (financieel) laten plaatsen en gaan werken. Dan ben je over 1-2 jaar schuldenvrij. (toch nog advies gegeven...)

www.racetalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-07 09:55

ikbenwouter

! w t R

JoSchaap schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 14:07:
Wat op zich vreemd is want zijn laatste bezoek is vanmorgen nog geweest:
Laatste bezoek woensdag 09 juni 2010 11:23

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-07 13:46
Kriebelkous schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 14:19:
ik heb het verhaal globaal een beetje doorgelezen.
Hoewel ik je niet wil bemoeien met nog meer goede adviesen (die heb je al genoeg gehad).
Wil je ik je wel waarschuwen voor één hele slechte:
sluit geen lening (waar dan ook) af om schulden te kunnen betalen!! nooit doen!!
Je schuld word hoger en je vriendin leert niets.

Zoek gewoon hulp voor je vriendin bij de juiste instanties. Dat is het meest gemakelijke, efficiente en minst stressgevende. Ze moet haarzelf gewoon onder toezicht (financieel) laten plaatsen en gaan werken. Dan ben je over 1-2 jaar schuldenvrij. (toch nog advies gegeven...)
dit is de beste tip die er is
Ik heb /had ook een flinke schuld (35.000) dankzij mijn ex vriendin die had toegang tot alles en zat de hele dag thuis (arbeidsongeschikt) ik woon inmiddels weer thuis om alles af te betalen om met een schone lei te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScytheNL
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

!null schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 13:51:
[...]

?

Ik ging samenwonen met m'n vriendin terwijl we nog studeerden. Dit was een weloverwogen beslissing met een stabiele relatie, en het was ook nog eens beter te betalen dan ieder een kamer zoeken. Alsof het altijd een domme beslissing is, en alsof je altijd een minimumloon moet verdienen om samen te wonen? Je kunt prima je zaken op orde hebben en met stufi+bijbaan(tje) al rond komen.
Mwah, puntje voor jou, ik ging automagisch even uit van een huur huis of eventueel koopwoning. Een studentenkamertje/flatje met z'n tweeën betrekken is idd redelijk goed te doen mits je allebei een fatsoenlijk bijbaantje hebt en het niet midden in de grote steden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 21:41

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Ik ga het kort houden omdat hier al heel goede informatie te vinden is.

Persoonlijk denk ik dat werken een goede optie is i.v.m met schuldbemiddeling en/of budgetbeheer. Dat is dan even op de tanden bijten maar die schulden kan ze op een jaartje wel wegwerken als je best doet. Daarna kan ze eventueel weer verder gaan studeren. Ik denk zelfs dat Nederland op dat vlak makkelijker is dan Vlaanderen.

Dat je over zo zaken ruzie maakt is maar goed ook, haar argument dat het haar probleem is en dat zij het wil oplossen is maar magertjes. Hoe je het draait of keert, als je samenwoont is het ook jouw probleem in de zin dat jij er ook last van ondervind, daarom moet je nog niets eens een relatie hebben met je huisgenoot. In die zin is het zelfs niet eens zo onnatuurlijk om uitmaken als een serieuze optie te beschouwen, of (tijdelijk) apart te wonen. Dat is dan weer een zaak die jij natuurlijk moet uitmaken.

Toch heb ik het gevoel uit je post gedrag dat je deze zaak enorm volwassen aanpakt en ik hoop dat je vriendin dat echt wel inziet. Als je zo verder doet komen jullie (en voornamelijk ze) er wel uit.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Deathscythehell schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 15:58:
[...]

Mwah, puntje voor jou, ik ging automagisch even uit van een huur huis of eventueel koopwoning. Een studentenkamertje/flatje met z'n tweeën betrekken is idd redelijk goed te doen mits je allebei een fatsoenlijk bijbaantje hebt en het niet midden in de grote steden is.
Nou ja, het is wel midden in Amsterdam (ok, technisch gezien net paar honderd meter buiten het stadsdeel centrum). Het is wel een redelijk apartement, wat als normale huurwoning in Amsterdam geldt. Maar een gezinswoning is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37519

Damn skippy, na al die jaren weer eens terug op GoT....

Dit topic haalde mij uit mijn winterslaap. Ik zou de TS en partner serieus aan willen raden om eens met een huisarts te praten. Dit gedrag doet mij namelijk vermoeden dat er hier meer aan de hand is dan een simpele depressie. Zorg alsjeblieft dat je vriendin professionele hulp zoekt!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Deathscythehell schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 15:58:
[...]

Ook een huurwoning of zelfs koopwoning is best te doen als student hoor. Een (sociale) huurwoning is vaak fors goedkoper dan het huren van twee studentenkamers, als je daarbij ook nog eens huursubsidie krijgt is het al helemaal goedkoop! Mocht je een stabiele relatie hebben en wat steun van ouders kunnen krijgen dan is zelfs kopen goed te doen, al is een koophuis natuurlijk wel veel lastiger als je uit elkaar gaat. Het is natuurlijk wel heel verschillend per persoon. Niet iedereen wil een bijbaan(tje) en/of heeft ouders die (mede) de financiering kunnen verzorgen. Maar als je een sociale huurwoning kan krijgen? Dan is dat zelfs alleen vaak goedkoper dan een studentenkamer!

[ Voor 5% gewijzigd door Dick op 09-06-2010 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja in ons geval betreft het ook een huurwoning, wel particulier, maar de kale huurprijs valt nog onder het sociale tarief. Dus in die zin wel een sociale huurwoning, maar niet van een woningbouwvereniging.
Een koophuis zou ik niet snel mensen aanraden, maar voor sommige mensen (met support van ouders) kan het wel een hele goede optie zijn, ook in combinatie met woningschaarste, waar je met kopen meer mogelijkheden hebt. Maar goed, ik zou stellen in studenten jaren alleen sociale huurwoningen aanraden, of huurwoningen binnen het sociale tarief zoals wij (dan gaat het gewoon via een makelaar, heb je geen wachtlijst, maar heb je wel al je sociale huurdersrechten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-06 18:00
Heb vluchtig de eerste en laatste reacties gelezen..

Als je met spullen zit die niet meer terug kunnen.... en je zet ze op MP of een andere verkoopsite...
JIJ moet ze verkopen en het geld innen... JIJ, zodat je het overzicht houdt. (desnoods alles achter slot en grendel). Zodra ZIJ eea gaat verkopen en ze zit nog steeds in een dip, dan "verdwijnt" dat geld.

Wie heeft (ongeacht of het geld voor de huur of voor aanschaf van iets anders) er nou geen fijn (koopkrachtig) gevoel als die een paar mooie grote briefjes in zijn/haar handen heeft met per stuk 3 getallen erop :+
Wat je daar allemaal voor zou kunnen kopen .
No offence, maar jouw vriendin (als koopgek zijnde) denkt waarschijnlijk bij het horen knisperen van biljetten niet aan dingen zoals "aflossen" en terugbetalen :X

Bovendien... helaas mag ik me ook aansluiten bij een rijtje jongens die verschrikkelijk veel geld in een ex hebben gepompt die hun daarna gewoon "doei" heeft gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 354935

Get out, get out now! Jij zit niet in de problemen en binnenkort wel als je bij haar blijft. Verbetering moet je echt niet op hopen, eventueel krijgt ze het beter onder controle. Ze verbiedt je met haar ouders te gaan praten, wat overigens de enige zinnige optie is (buiten het gedaan maken van de relatie natuurlijk).

Snap niet waarom iedereen steeds schulden wil aflossen door leningen aan te gaan :s Ga op zoek naar extra werk, laat haar ook werken, stop desnoods een jaar met studeren. Verkoop spullen die je kwijt kan, bespaar!

Aan je redeneringen te zien ben je veel te rationeel voor dit type persoon, dit gaat vroeg of laat op de klippen lopen, steek jezelf ervoor niet in de schulden!

Koopziekte is op zoek gaan naar een bevrediging door het kopen van goederen, een psychologische verslaving maw. In het beste geval leert ze die prikkels onderdrukken, maar verdwijnen zal het nooit.

Laat je leven niet door haar verknallen, zij dacht ook niet aan jou toen ze zich te pletter kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Laatst online: 02-06 15:21
Ardana schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 22:24:
[...]

Ook al gaat het OT: deze colum komt uit 2008. In 2009 is de WSNP grondig herzien. WSNP-bewindvoerding kan niet meer worden uitgevoerd door MER-Miranda, maar daar gaat een stevige opleiding aan vooraf, met een dito toets.
Veel van de overige klachten die in de colum genoemd worden kan ik evenwel onderschrijven, hoewel ik wel steeds meer zie dat er professionalisering in het vakgebied plaatsvind (en ook de beloning is veranderd)
Waar ik vind dat je de plank volledig misslaat: de colum waar je hier naar verwijst, is gericht op (ex)-ondernemers. En voor zover ik weet, is de vriendin van TS geen (ex)-ondernemer - en daarmee zijn de argumenten die hierin genoemd worden niet valide voor haar situatie.
Als je zelf ervaring met de WSNP hebt, lijkt het me handig als je uit eigen ervaring spreekt, i.p.v. een colum aan te halen en mensen (onnodig) op stang te jagen.
Toch even een reactie: Ik wist niet dat de WSNP herzien was, gelukkig dat men nu iig echte professionals de zaken laten waarnemen. Ook had ik erbij gezet dat dit inderdaad een (ex-)ondernemers gericht verhaal was, waarbij dus niet alle zaken even relevant zijn. Maar de manier waarop de 'Miranda's en Lonneke's' aan de slag *gingen* logen er niet om.

En ja, heb dat van dichtbij meegemaakt met een vriend van me, uiteindelijk is hij er ook psychisch aan onderdoor gegaan. Die periode was gewoon echt te lang. En het heeft hem uiteindelijk niet echt veel verder geholpen met zijn leven weer op de rails te krijgen, je bent en blijft altijd een schuldenaar, ook al heb je dan een 'schone lei'... Hoeveel ben je ermee opgeschoten denk ik dan?

De schuldeisers die hij had zouden in geval van een faillissement daarna waarschijnlijk hun pogingen gestaakt hebben om nog verder schuld op te eisen (geen belastindienst ofzo). Nu heeft ie er drie jaar voor krom gelegen, en na het vinden van een baan tijdens de WSNP ook nog de ziektewet ingegaan vanwege z'n problemen. Slotsom: Minder ingelost dan geplant, en nu teren op onze belastingcenten. En wat doet men in zijn IRO? Men (UWV) geeft hem een kans om een eigen zaak te beginnen. Naja, een jaar verder, plan -uiteraard- afgewezen door de banken (dat had zelfs een kind van 6 kunnen voorspellen), een rechtszaak tegen de UWV en weer iemand die erg 'geholpen' is door deze regeling. Toppie. Ik zou, mede gelet deze ervaring, nooit vrijwillig kiezen voor een sanering.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.