Welke hoofdtelefoon kies ik?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.687 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.d.B.
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-01 11:16
Beste tweakers,

De afgelopen weken ben ik druk op zoek geweest naar een koptelefoon die mij goed past.
Jammergenoeg zit ik nu nog met een aantal vragen...
Ik ben redelijk gericht op zoek gegaan naar een Sennheiser koptelefoon.
Waarom? Vanwege goede ervaringen eigenlijk, daarvan weet ik dat het me bevalt, alhoewel het per type zal verschillen natuurlijk.
Ik wil er sowieso goed muziek mee kunnen luisteren, dat is een pre. En wel zo dat ik er ook wat aan heb met producen eigenlijk. Maar daar mag de focus niet helemaal liggen, daar heb ik mijn monitors namelijk al voor.
Dus ik kwam uit bij de Sennheiser HD 215. Een koptelefoon van zo'n 75 euro, met goede reviews en al.
Ook kwam ik de HD 555 en HD 595 tegen, de overige modellen zijn eigenlijk al van mijn lijstje met mogelijkheden geschrapt.
Nu alleen het volgende, al deze modellen zijn (naar ik vernomen heb) goed, maar ik kom er niet uit welke voor mij het best geschikt is.
Ik ben op zoek naar iets dat alle soorten muziek mooi weer kan geven, met de focus op toch wel stevige bass (niet overdreven uiteraard). Van klassiek, tot rock tot hardstyle. Maar welke hoofdtelefoon is volgens jullie de beste all-rounder? Ik heb namelijk vernomen dat de HD 555 en 595 geweldig zijn, maar dat de basweergave tegen kan vallen (vooral zonder versterker), dat schrok mij eigenlijk een beetje af en bracht me terug bij de HD 215. Dus nu twijfel ik nogal :P

Beste tweakers, wat raden jullie mij aan! Andere alternatieven dan bovengenoemde zijn ook welkom uiteraard :) !

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-06 00:18
Ik heb zelf de 595 en die klinkt zonder versterker inderdaad heel slecht, met versterker klinkt hij wel weer heel goed. Mijn advies is om eens naar de HD238 te kijken, dat schijnt een doorontwikkeling te zijn van de px100 (deze heb ik zelf ook) en de px100 klinkt best goed, met redelijk veel bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.d.B.
Thanks! Die was me helemaal nog niet opgevallen.
Is ook nog een redelijk nieuw model zie ik, ik ga er zeker even naar kijken!
Ik gebruik hem vooral achter mijn pc trouwens, een versterker heb ik daar niet gezien mijn monitors zelf actief zijn.
Dan weet ik ook weer dat de 555 en 595 toch niet zijn wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik zou eigenlijk eens langsgaan bij een audiozaak, of bijvoorbeeld de MediaMarkt omdat die tig koptelefoons heeft staan die je even op kan zetten. Naast het geluid wat een koptelefoon produceert, moet die ook prettig zitten (zeker als je ze voor langere tijd gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
Ook nog een hele goede is de HD25-II, maar die is iets van 160 euro, en ik heb geen id of je daar zonder versterker ook iets mee kunt, is wel een dj headset die vaak aangeraden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.d.B.
Hmm, ik zie 2 versies van de HD 25 II, de 25-1 II en de 25-SP II.
Weet je toevallig ook of er veel verschil is in de kwaliteit van het geluid, buiten het verschil in frequentiebereik :) ? Er zit namelijk 60 euro prijsverschil tussen de twee... En ze worden beide goed getest!

[ Voor 6% gewijzigd door M.d.B. op 07-06-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
Het schijnt dat de HD25-SP een stuk minder goed is, het verschil tussen die eerste twee kan ik niet echt vinden. Ik zou persoonlijk die 60 euro wel uitgeven, dan weet je ook zeker dat je de beste headphones hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door K0L3N op 07-06-2010 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-07 12:34

BHQ

K0L3N schreef op maandag 07 juni 2010 @ 14:32:
Ook nog een hele goede is de HD25-II, maar die is iets van 160 euro, en ik heb geen id of je daar zonder versterker ook iets mee kunt, is wel een dj headset die vaak aangeraden wordt.
De HD25 is een heerlijke hoofdtelefoon (ook voor onderweg). Hij ziet er 'goedkoop' uit maar klinkt het zeker niet, volgens mij is het zelfs het topmodel gesloten hoofdtelefoon wat Sennheiser maakt.

Uit ervaring kan ik je melden dat een iAudio S9 hem op behoorlijk volume weet te krijgen als je een beetje harde opnames luistert. Anders is een hoofdtelefoonversterkertje wellicht wel aan te raden.

De SP heeft een enkele hoofdband ipv een dubbele, geen idee of de drivers wel hetzelfde zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_mnk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 00:14
Jarpse schreef op maandag 07 juni 2010 @ 22:03:
[...]

De HD25 is een heerlijke hoofdtelefoon (ook voor onderweg). Hij ziet er 'goedkoop' uit maar klinkt het zeker niet, volgens mij is het zelfs het topmodel gesloten hoofdtelefoon wat Sennheiser maakt.

Uit ervaring kan ik je melden dat een iAudio S9 hem op behoorlijk volume weet te krijgen als je een beetje harde opnames luistert. Anders is een hoofdtelefoonversterkertje wellicht wel aan te raden.

De SP heeft een enkele hoofdband ipv een dubbele, geen idee of de drivers wel hetzelfde zijn..
De HD-25 is inderdaad top, makkelijk mee te nemen, prima geluid, zit goed en schijnt ook nog nagenoeg onverwoestbaar te zijn. Verder doet ie het op m'n Cowon X5 prima zonder versterking. Voor mobiel is het een voordeel dat ie gesloten is, want hij schermt geluid goed af, terwijl je niet helemaal opgesloten zit als bij sommige IE-monitors.

Gesloten is tegelijk ook een nadeel: qua geluid legt ie het m.i. af tegen open hoofdtelefoons. Ik heb zelf de HD 580 en de AKG K701 en die zijn wat betreft detail, plaatsing, klank etc. etc. gewoon beter - maar moeten dan wel weer versterkt worden. Van beide is de bas zuiver, maar niet heel erg aanwezig, wat ik wel een voordeel vind. De HD-25 is een beetje bonkerig qua bas. Zelf heb ik de HD 595 nooit beluisterd.

Je kunt ook nog overwegen een Grado SR60 of SR80 te kopen. Die klinken heel erg goed en hebben ook niet per se versterking nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:07

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

M.d.B. schreef op maandag 07 juni 2010 @ 16:35:
Hmm, ik zie 2 versies van de HD 25 II, de 25-1 II en de 25-SP II.
Weet je toevallig ook of er veel verschil is in de kwaliteit van het geluid, buiten het verschil in frequentiebereik :) ? Er zit namelijk 60 euro prijsverschil tussen de twee... En ze worden beide goed getest!
Niet de SP variant nemen, deze is op alle fronten een stuk minder.

De 25-1 II komt met stoffen en pleather earpads. De stoffen zitten wat beter, maar isoleren iets minder goed. Isolatie is met beide soorten pads zeer goed. Geweldige geluidskwaliteit, beetje bassy maar niet overdreven. Bouwkwaliteit is erg goed.
Redcoon heeft deze voor 149 euro.

Voor zo'n 50 euro kun je 90% van de geluidskwaliteit krijgen met de AKG K518DJ, maar die kan wat krap zijn met een groot hoofd/veel haar ;)

Overigens zijn deze twee on-ear koptelefoons minder comfortabel dan de over the ear HD595/555, misschien ook iets om rekening mee te houden.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:42

mr.paaJ

generatie cmd+z

Voor PC gebruik heb je geen gesloten hoofdtelefoon nodig en zou ik alsnog de HD555 overwegen. 'echt heel slecht' zonder versterker is zwaar overdreven. Prima ding en ook zonder versterker gewoon goed geluid. Erg comfortabel, goed allround geluid en nooit vermoeiend voor je oren. Bas is niet zwaar aanwezig, en dat is eigenlijk alleen maar positief (voor alles behalve de elektronische herrie ;) )
Alle hoofdtelefoons worden beter met versterker maar laat je daar niet door tegenhouden om nu alvast goede te kopen. Een tweedehands HD580 is een mooi alternatief als je verwacht later wel nog de versterking te upgraden. Geluidstechnisch vrijwel gelijk aan de HD600 maar vaak een stuk goedkoper.

De HD555 schijnt met een simpele bewerking gelijk aan de HD595 te krijgen te zijn (stukje foam weghalen, zie head-fi), al heb je dan niet het net wat luxere uiterlijk.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.d.B.
Oké, bedankt voor alle reacties iig!
Ik ben weer een stukje wijzer, voor alle duidelijkheid: ik wil hem gaan gebruiken op mijn pc (aangesloten op de UA-1G geluidskaart van Cakewalk - onderdeel van Roland) en op mijn Cowon iAudio I7, heb ik ook gekocht wegens de goede geluidskwaliteit en daar is niets van gelogen.
Ik neig om de een of andere reden nog steeds naar de HD 555 of 595, is voor mij alleen wel belangrijk dat de mp3 dan ook genoeg power kan leveren om daar goed geluid uit te krijgen...
Vind het wel een beetje tricky om 2 jaar garantie in te leveren om een stukje foam te plaatsen :P
Heb op youtube gezien hoe het moet, maar ik ben altijd als de dood voor dat soort ondernemingen...
Maar ook omdat ik de hoofdtelefoon wel eens een aantal uur op wil hebben krijgen de 555 en 595 een pluspunt... Of is dat met bijv. de 25-1 II ook echt geen probleem?
Oh en een versterkertje, daar weet ik echt niks van (vandaar dat ik ook zo lui ben geweest om actieve monitors te kopen :P ), dus aan welke prijs denk ik dan? En welke raden jullie aan? Zijn deze ook portable (voor de iAudio)?
Alvast bedankt weer :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

voor portable versterkertjes, google eens op Ray Samuels Audio, iBasso en de CMoy (of natuurlijk gewoon 'portable headphone amp' :) ).

De HD25 zit een stuk strakker, en op je oren in plaats van eromheen. Die is daardoor een stuk minder comfortabel, goed voor onderweg maar lange tijd thuis zou ik niet doen. Uit herinnering is de HD595 iets helderder van geluid dan de HD555, wat hem iets levendiger maakt. Ga je de HD555 niet modden en heb je het extra geld liggen dan zou ik dus voor de HD595 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ik vind de HD25-1 II juist prima om langere tijd op te hebben. Gerust een hele werkdag lang met de velour pads.

Als je de koptelefoon ooit onderweg wilt gebruiken ontkom je IMO er bijna niet aan om voor een gesloten variant te gaan.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.d.B.
Ik heb even gekeken naar portable headphone amps en zie dat ze nogal prijzig kunnen zijn :P
Kwam voor een betaalbare optie bij deze terecht:
http://www.firestone-audi...Oji84uakKICFcOX2AodaWcqbg
Weet iemand of dat voldoet?
En Kanarie, gebruik jij een versterker bij de HD25-1 II?
Zo ja, is dat het geld waard? (zeker voor de mp3-speler)
Ik ga binnenkort iig even luisteren in bijv mediamarkt... Dan kan ik de knoop door gaan hakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Een versterker vind ik totaal overbodig voor de HD25-1 II. Ik heb een fatsoenlijke MP3 speler (Cowon S9) die de HD25 tot oorverdovende volumes kan pushen. Met en zonder headphone amp klinkt ie fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_mnk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 00:14
Kanarie schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:50:
Een versterker vind ik totaal overbodig voor de HD25-1 II. Ik heb een fatsoenlijke MP3 speler (Cowon S9) die de HD25 tot oorverdovende volumes kan pushen. Met en zonder headphone amp klinkt ie fantastisch.
Is ook mijn ervaring. Versterking is niet nodig.
Over het draagcomfort, dat is persoonlijk. De HD25-1 II zit op je oren, maar ik heb daar geen last van. De HD 580 etc... zitten over je oren, maar die klemt soms onaangenaam op m'n kaken. 't Ligt er dus maar aan hoe je gebouwd bent :).

De Grado nog overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.d.B.
Ja, ook de grado nog overwogen ;)
Was mij geheel onbekend, krijgt wel hele goede reviews wat betreft het geluid!
Alleen lijkt het comfort en de bouwkwaliteit wat minder, de sennheisers zien er wat robuuster uit.
Maar dat is misschien puur cosmetisch, probleem is ook dat ik niet weet waar ik hem zou kunnen uitproberen, ze worden niet zoveel gekocht.
Vandaar dat ik dan nu toch naar de HD 25-1 II toe neig, ook omdat een versterkertje toch weer extra geld kost, wat ik dan weer zou kopen bij een HD 555 of 595.
Ik ga binnenkort eens langs een goede winkel waar ik de modellen naast elkaar kan zien en hopelijk uitproberen :)
Dan kan ik in ieder geval kijken hoe ze mij passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.d.B.
Oké, toch toch nog even een vraag!
Ik ben druk op zoek geweest naar shops die de HD 25-II verkopen, ik kom er alleen achter dat er 5 versies van zijn...
De HD 25-1-II komt uit 2007, de anderen uit 2009, dus die valt sowieso af :P
De HD 25-SP-II is dus een minder goede versie, valt ook af.
Maar dan zijn er nog de 'normale' HD 25-II, de HD 25-C-II en de HD 25-13-II.
Ik heb even op bax-shop gekeken voor een vergelijk, het verschil tussen de 25-II en 25-C-II is alleen de kabel (1.2 m of 3 m gekruld). De 13-II heeft echter een veel hogere nominale impedantie (600 Ohm i.p.v. 70 Ohm).
Wat houdt dit precies in?
Is dat de meerwaarde (+- 20 euro) waard?
Bedankt alvast weer ;) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

voor een draagbare speler is 600Ohm aan de hoge kant en zal je volume een stuk zachter zijn dan bij de 70Ohm versie. verder is er inderdaad alleen verschil in de kabels:
http://www.sennheiser.com...dphones_502188?Open&row=4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-07 12:20
De HD 25-1-II en de HD 25-II zijn qua koptelefoon hetzelfde. De eerste had alleen "pleather" oorkussens, de laatste heeft dit plus nog een setje velours oorkussens als extra. De HD 25-C-II is een variant met krulsnoer. De HD 25-13-II wil je niet omwille van wat mr.paaJ zegt.
De SP variant is eigenlijk een heel andere koptelefoon, maar vooral minder.
Je moet dus de HD 25-II hebben. Ik heb hem een paar maanden geleden gekocht voor 149 bij Dirk Witte (muziekinstrumenten) in Utrecht.
[edit] zie dat ik mazzel heb gehad, hij kost daar inmiddels alweer 179,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.d.B.
Jep, echt goedkoop zijn ze niet. Iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor de hulp!
Ik heb nog geen tijd gehad om daadwerkelijk langs te gaan bij de dichtstbijzijnde shop waar ik de hoofdtelefoons kan beluisteren en passen, maar ik denk dat ik er uit ben zo :)
Als het geluid me bevalt (en dat zal het ongetwijfeld) koop ik een HD 25-C-II (vanwege het wat langere krul kabeltje).
Dus, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:19

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

In mijn zoektocht naar een hoofdtelefoon kwam ik op dit topic uit, waar precies de drie hoofdtelefoons worden beschreven die ik aan het bekijken ben. Grado SR60i, SR80i en de Sennheiser HD-25-1 II (basic edition).

Zal voornamelijk op kantoor worden gebruikt. Ik hecht veel waarde aan geluidskwaliteit, maar wil niet dat mijn collega's mee kunnen genieten van mijn muziek, laat staan dat ik ze kan horen. Niet dat ik zo'n asociale collega ben, maar als ik even moet knallen dan wil ik mezelf kunnen 'afsluiten'.

Budget is om en nabij de €150, maar ik twijfel dus nog. De SR60 en SR80 zijn beide open systemen, de Sennheister HD-25-1 II gesloten. Ik vind de looks van alledrie de koptelefoons super, dus dat is de strijd niet.

Wie kan mij een zinnig argument geven op basis van bovenstaande koptelefoons?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48

FeaR

In GoT we trust

Wellicht is het handiger om in Het grote Headphones topic verder te gaan dan in een 2,5 jaar oud topic ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.