Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Met een nieuw systeem heb ik last van bsod's onder Windows 7. Hoewel memtest86 en IntelBurnTest het rustig een nacht volhouden, geeft prime95 al vrij snel FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4.

Ik vermoed dat het aan het geheugen ligt. Daarvoor hebben we dit plaatje (voor allevier de geheugensloten hetzelfde):
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/sm6ekg.png

Standaard zet mijn mobo hem op 7-7-7-16, terwijl het geheugen gespecificeerd is voor 7-7-7-20. Na de eerste bsod kwam ik hierachter en heb ik dit handmatig ingesteld op 7-7-7-20.
De bsod's werden niet minder (1-4x per dag). Ik heb daarom laatst de spanning op het geheugen hoger gezet, 1.6 ipv 1.5 V (is de kleinst mogelijke verhoging). Nu draait prime95 probleemloos. Hoe slecht is dit nou, kan ik het geheugen beter omruilen?

specs
Processor: Core i5 660 @ stocksnelheid
Moederbord: Intel DH55HC
Geheugen: 2x een dual channel kit, 8GB totaal, http://www.ocztechnology...._low_voltage_dual_channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het geheugen moet 1,65V hebben om goed te draaien. Dan moet je hem ook op die spanning zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Het ziet ernaar uit dat je geheugen op 1066MHz loopt omdat fabrikant OCZ geen SPD heeft toegevoegd van 1333MHz. Dit spul zou er wel op moeten werken als je 1333MHz wil bereiken. Omdat dus je bord daarop gaat lopen, neemt hij ook gelijk de timings en volts die erbij horen aan. Niks mis mee.

Wel is er misschien iets mis met je sticks. Ze hebben namelijk zoals je zei 0.05v meer nodig om stabiel te draaien. Maar wat ik verdenk is dat omdat je met 'dual dual channel' werkt, je wat meer volts nodig hebt. Dit laatste is in ieder geval een algemene aanname voor overclockers e.a. voor zover ik weet.

Enne, voordat je de boel op 1333MHz gaat zetten, lees dit. Ik heb al genoeg problemen met het gokken van OCZ te maken gehad. Geen leuk spul eigenlijk.

Wat er eigenlijk gebeurt is dit:
- OCZ neemt 1066MHz-geheugen dat fatsoenlijk werkt op 1.5v
- Men draaie een test op 1333MHz. Pass? Verhoog voltage (1.65v, soms 1.8v+), verkoop spul als 1333MHz.
- Werk SPD niet bij. Hierdoor gaat het spul op auto op 1066 lopen met 1.5v
- Compenseer verhoogd voltage met koelblokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Tja, weinig reepjes geheugen hebben hun hoogste snelheid/timings in de SPD staan hoor. De SPD hoort ook alleen snelheden te bevatten die werken bij 1,5V! Voor al de rest heb je EPP en wat nog, maar eigenlijk kan je het best handmatig instellen.

Wil je gewoon reepjes die werken zonder iets te doen: neem dan Kingston ValueRAM of iets dergelijks. Maar geheugen dat wat strakkere timings heeft, of dat wat sneller draait, heeft vaak meer spanning nodig. En dat hoort niet thuis in een SPD profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Admiral Freebee schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 18:32:
Tja, weinig reepjes geheugen hebben hun hoogste snelheid/timings in de SPD staan hoor. De SPD hoort ook alleen snelheden te bevatten die werken bij 1,5V! Voor al de rest heb je EPP en wat nog, maar eigenlijk kan je het best handmatig instellen.

Wil je gewoon reepjes die werken zonder iets te doen: neem dan Kingston ValueRAM of iets dergelijks. Maar geheugen dat wat strakkere timings heeft, of dat wat sneller draait, heeft vaak meer spanning nodig. En dat hoort niet thuis in een SPD profiel.
Maar alsnog is het flauw/misleidend van ze om het spul zo te verkopen. Bij mij werkte het niet eens op de monsterlijke 1.8v die blijkbaar nodig was voor 9-9-9-24 1333MHz. Kingston enzo halen dat zelfs met 1.35v of uiteraard de standaard 1.5v.

En zoals je in m'n sig ziet is KVR best nog wel goed te noemen als je er wat volts bij doet. In tegenstelling tot de opgepepte 1066MHz-sticks van OCZ.

[ Voor 8% gewijzigd door Orwell op 05-06-2010 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 18:19:
Het geheugen moet 1,65V hebben om goed te draaien. Dan moet je hem ook op die spanning zetten.
Hee je hebt gelijk, op de site van ocz staat inderdaad 1.65.
Orwell schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 18:29:
Het ziet ernaar uit dat je geheugen op 1066MHz loopt omdat fabrikant OCZ geen SPD heeft toegevoegd van 1333MHz. Dit spul zou er wel op moeten werken als je 1333MHz wil bereiken. Omdat dus je bord daarop gaat lopen, neemt hij ook gelijk de timings en volts die erbij horen aan. Niks mis mee.

Wel is er misschien iets mis met je sticks. Ze hebben namelijk zoals je zei 0.05v meer nodig om stabiel te draaien. Maar wat ik verdenk is dat omdat je met 'dual dual channel' werkt, je wat meer volts nodig hebt. Dit laatste is in ieder geval een algemene aanname voor overclockers e.a. voor zover ik weet.

Enne, voordat je de boel op 1333MHz gaat zetten, lees dit. Ik heb al genoeg problemen met het gokken van OCZ te maken gehad.
Het loopt inderdaad op 1066 MHz. Ga ik nog mee spelen.
Admiral Freebee schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 18:32:
Volgens het plaatje in de OP zou hij toch 7-7-7-16 moeten kunnen draaien bij 1.5 V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:21
Test de reepjes eens afzonderlijk met de ingebouwde memory test van Windows 7 zelf.
Ik heb precies hetzelfde geheugen (OCZ3P1333LV4GK) en bij mij kwamen ze beide door een 12-uurs run met Memtest 4.10 zonder ook maar 1 fout.
De Windows check leverde meteen errors op en er bleek een reepje niet in orde bij afzonderlijk testen.

(Ik heb trouwens in de BIOS de CAS-TRCD-TRP-TRAS timings (7-7-7-20) en het voltage (1.65) vast gezet).

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
GlowMouse schreef op zondag 06 juni 2010 @ 19:29:
Volgens het plaatje in de OP zou hij toch 7-7-7-16 moeten kunnen draaien bij 1.5 V?
Ja hoor, maar tussen moeten kunnen en kunnen zit vaak een groot verschil :P Of het nu aan het geheugen, het BIOS, het moederbord of de processor ligt laat ik in het midden, maar het komt wel vaker voor dat je net iets meer spanning nodig hebt. Toch bij de meer "niet standaard" reepjes.

Zelf heb ik nog geen last gehad met OCZ, maar anderen dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
als het geheugen niet doet waar het voor gespecificeerd is, dan mankeert er vermoedelijk iets aan. een te lage spanning omdat hij misschien iets lager uitvalt in real life is mogelijk, dit compenseer je idd door het in je bios iets hoger te zetten, ga eens op zoek naar de mimnimaal benodigde spanning voor stabiliteit, het kan vast nog wel wat lager.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Tja, zoals ik al zei kan het dan aan verschillende dingen liggen. Geheugen en/of moederborden houden zich nauwelijks 100% aan de standaarden, en dat kan wel eens problemen geven.

Zo heb ik ook eens DDR2 geheugen gehad dat op een Asus P5B alleen op 1,9V wou opstarten, terwijl het gewoon op 1,8V moest werken. Op een P5K en een hoop andere moederborden geen problemen.

Het is niet voor niets dat moederbordfabrikanten een QVL voor geheugen op hun website zetten. Al zegt die ook niet altijd alles, want veel geheugenfabrikanten wisselen wel eens van chips zonder de productnaam of versie te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Thx allemaal. Standaard werden dus de frequentie, cas-latencies en de spanning verkeerd uitgelezen en was hij daardoor niet stabiel. Memtest86 en de Windows-geheugentest kwam hij wel prima door.

Hij draait nu op 1333MHz, 7-7-7-20, 1.65V instabiel, terwijl het op 1066 MHz wel stabiel is. Ik ga nog wel even spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dat is een logisch gevolg, als de frequentie omhoog gaat dan moeten de timings omlaag. vermoedelijk werkt 1333 met 8-8-8-24 op 1,65V wel goed en misschien is dan 1600 9-9-9-27 met 1,65V ook nog wel haalbaar, maar dan ben je je memory controller aan het overklokken. dus ik zou gewoon proberen die 1333 stabiel te krijgen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1