Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Op een mediaspeler via het netwerk, ik moet eigenlijk nog iets bedenken als backup (meestal staan ze ook lokaal maar beide pc's hebben een nieuw image teruggezet gekregen dus daar staan geen foto's op) maar ik heb niet zo veel foto's momenteel.

Ik heb al naar Picassa zitten kijken maar volgens mij is dat niet heel interesant als je veel foto's hebt. Dan kun je nog beter een scriptje maken dat de foto's naar Gmail mailt (lijkt me legaler dan gmaildrive ook al biedt een bedrijf waar Google in investeert die software aan (Fon) )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-08 16:16

Sir_G-nius

- - -

Ik backup mijn foto's (en de rest van mijn data) d.m.v. een logoff script elke keer als ik mijn pc afsluit naar een Raid1 config in mijn server. Mijn pc staat nooit 's nachts aan dus wordt er eigenlijk dagelijks een backup van de pc naar de server gemaakt.

Op de server wordt die backup in een serie van 7 dagen vast gehouden (kan dus een week terug mocht ik zelf iets verklooien). Daarnaast wordt elke zondagnacht de complete Raid1 gekopieerd naar een E-SATA disk (die ik op zondagavond aan de server hang). Op deze E-SATA disk worden twee sets van 7 dagen bewaard. Elke maandag ochtend voordat ik naar m'n werk ga koppel ik de schijf weer los hij gaat deze in een kluisje.

Eens per maand wordt er nog een 'robocopy-backup' met alleen de gewijzigde bestanden naar een colocated server gemaakt.

Zo heb ik dus voor mijn gevoel de punten als; menselijke fouten, systeem fouten, blikseminslag/waterschade, diefstal en brand uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:22
Ben wel gehecht aan m'n foto's, dus voor mij naast NAS ook een online backup (idrive.com) in geval m'n huis bijv affikt. Heb er echter niet zo ontiegelijk veel als jullie (slechts enkele 100-en GB ipv TBs, waarbij ik alleen de goed gelukte foto's bewaar)

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Thuis op 2 à 3 hdd's en op externe locatie op 1 hdd.. Die externe locatie kan ik online benaderen via een VPN verbinding. (gaat alleen niet zo heel erg snel dankzij trage verbinding op de externe locatie...)

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Veel op pc, alles op server, welke wordt gebackuped door een NAS met RAID1, waarop 1x per maand een externe disk aangesloten wordt, die de rest van de maand 15 kilometer verderop ligt.

Edit; backup plan versie 2 is in de maak, zodra ik een betere upload heb . . .

[ Voor 18% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 26-09-2010 02:26 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

epic_fail schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 19:13:
Er zijn hier veel mensen met meerdere terabytes aan storage, gebruiken jullie dat ook echt? Al mijn foto's staan gewoon op mijn pc, en de pc van mijn ouders en op een usb stick. :+
Ik heb nu maar één TB aan opslag, waarvan ongeveer de helft gebruikt. Ik moet echter mijn archief nog uitzoeken (verspreid over andere HDD's), ik verwacht nog wel een redelijk aantal films toe te voegen en de met RAW opnames van een eventueel te kopen spiegelreflex schiet het uiteraard ook wel op.

Daarom wil ik dat de NAS die ik ga aanschaffen minstens 2 bays heeft, zodat ik elke keer als ik tekort kom makkelijk kan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Verwijderd schreef op zondag 26 september 2010 @ 02:33:
[...]

Ik heb nu maar één TB aan opslag, waarvan ongeveer de helft gebruikt. Ik moet echter mijn archief nog uitzoeken (verspreid over andere HDD's), ik verwacht nog wel een redelijk aantal films toe te voegen en de met RAW opnames van een eventueel te kopen spiegelreflex schiet het uiteraard ook wel op.

Daarom wil ik dat de NAS die ik ga aanschaffen minstens 2 bays heeft, zodat ik elke keer als ik tekort kom makkelijk kan upgraden.
Ik kan je voor extra zekerheid een NAS met RAID1 aanraden, kost in vergelijking meer per opgeslagen foto, maar je bent wat zekerder van je data doordat 1 schijf zonder consequenties uit mag vallen.

Raid is uiteraard geen backup, dus denk ook daar aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChaserBoZ_ schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:29:
Ik kan je voor extra zekerheid een NAS met RAID1 aanraden, kost in vergelijking meer per opgeslagen foto, maar je bent wat zekerder van je data doordat 1 schijf zonder consequenties uit mag vallen.

Raid is uiteraard geen backup, dus denk ook daar aan :)
Ik was van plan om op m'n NAS een volledige backup te draaien van mijn (relevante) harde schijf. Zo heb ik al de bedrijfszekerheid van twee apparaten én twee harde schijven. Je zou inderdaad extra zekerheid kunnen toevoegen met RAID binnen de NAS, maar zo kan je wel bezig blijven. Dan kan ik beter zorgen voor een offsite opslag o.i.d.

Er kan dan sowieso één schijf uitvallen, of een apparaat een stuip krijgen zonder consequenties. Ook bij corrupted files of weet ik wat ben je redelijk beschermd, omdat de RAID iedere X keer synchoniseert en niet real-time.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2010 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 14:36
Al mijn foto's (en overige persoonlijke data) staan op de interne harddisk en als backup op de timecapsule en ook nog eens bij KPN via de backup online mogelijkheid. Kortom, op 3 plaatsen.
Moet enigzins veilig zijn zou je zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busy-Today-88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 07:48
Op m'n pc en gemirrored naar mn externe harddrive...word gesynchroniseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0000
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-02-2023
ik zat te denkken om een zalman ZM-MH200HUB + twee harde schijfen te koopen voor pic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:37:
Ik was van plan om op m'n NAS een volledige backup te draaien van mijn (relevante) harde schijf. Zo heb ik al de bedrijfszekerheid van twee apparaten én twee harde schijven. Je zou inderdaad extra zekerheid kunnen toevoegen met RAID binnen de NAS, maar zo kan je wel bezig blijven. Dan kan ik beter zorgen voor een offsite opslag o.i.d.
Toch geen NAS, dat leverde teveel mits en maren op. Nu wordt het een USB3 schijf met incremental backups plus een offsite schijf die eens per half jaar o.i.d. wordt bijgewerkt. Bij brand is zoiets nog wel te overzien, een half jaar versus een heel leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:18

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

2x 1TB RAID 1 (mirror) array met backups op m'n NAS (2x 1TB RAID 1 mirror) ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:27
Hoe ik mijn foto's bewaar & backup:

1 - Op mijn PC
2 - Kopie op mijn externe HD
3 - Elke keer als ik 'n map van 4 GB vol heb brand ik die op een dvd. Deze liggen in een donkere kast, en worden elke 4 jaar ofzo opnieuw gebrand.

Redelijk foolproof dus, al heb ik geen kopieen extern, zoals bij familie of op internet. Dat laatste wordt ook duur bij de hoeveelheid data die ik dan kwijt moet kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:45

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik heb ze bijna allemaal op m'n iMac staan, daarnaast gooi ik ze zodra ik weer 4GB extra heb ze op een DVD, dus heb het nu allemaal op twee plekken staan.
Ik moet binnenkort ook nog eens een grote externe HD aan m'n iMac hangen om als TimeMachine te functioneren zodat mijn gehele iMac gebackupt word, en de foto's dus ook :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Verwijderd schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:37:
[...]

Er kan dan sowieso één schijf uitvallen, of een apparaat een stuip krijgen zonder consequenties. Ook bij corrupted files of weet ik wat ben je redelijk beschermd, omdat de RAID iedere X keer synchoniseert en niet real-time.
RAID is realtime ;) Anders doe je synchroniseren. De fout die veel mensen maken is dat ze denken met RAID 1 (mirror) veilig te zitten, maar als je op je RAID 1 set per ongeluk een bestand wist of het bestand corrupt raakt is die ook weg/corrupt op disk 2 van je set. Want je hebt een 1-1 spiegel van je data. Het enige waar RAID 1 je mee helpt is het meteen door kunnen werken als een schijf uitvalt. ;)

Ik werk met simpele USB disken. TimeMachine maakt automatisch een backup van mijn iMac elk uur en handmatig doe ik op een andere USB disk een backup maken van mijn Aperture bibliotheek met de vault backup functie in Aperture zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door Joepv op 28-12-2010 10:22 ]

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joepv schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:17:
RAID is realtime ;) Anders doe je synchroniseren. De fout die veel mensen maken is dat ze denken met RAID 1 (mirror) veilig te zitten, maar als je op je RAID 1 set per ongeluk een bestand wist of het bestand corrupt raakt is die ook weg/corrupt op disk 2 van je set. Want je hebt een 1-1 spiegel van je data. Het enige waar RAID 1 je mee helpt is het meteen door kunnen werken als een schijf uitvalt. ;)
De point van mijn verhaal was juist dat ik RAID daarom de moeite niet vind, al is het misschien wat onhandig opgeschreven :)

RAID mirrored iedere fuckup juist realtime en daarom is het niets voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Dan had ik je verkeerd begrepen... :)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joepv schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:23:
Dan had ik je verkeerd begrepen... :)
Ik moet zeggen dat ik mijzelf ook niet snapte toen ik het teruglas :p Moest even een paar keer lezen, dus op zich had je wel gelijk hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2010 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Laatst online: 26-09 20:39

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Richub schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:04:
Hoe ik mijn foto's bewaar & backup:

1 - Op mijn PC
2 - Kopie op mijn externe HD
3 - Elke keer als ik 'n map van 4 GB vol heb brand ik die op een dvd. Deze liggen in een donkere kast, en worden elke 4 jaar ofzo opnieuw gebrand.

Redelijk foolproof dus, al heb ik geen kopieen extern, zoals bij familie of op internet. Dat laatste wordt ook duur bij de hoeveelheid data die ik dan kwijt moet kunnen...
Definieer 'duur' voor data die belangrijk voor je is en niet kan worden gereproduceerd (foto's). Opslagruimte bij bijvoorbeeld Google is relatief niet duur. 20 GB voor 5 USD/jaar, 80 GB voor 20 USD/jaar, 200 GB voor 50 USD/jaar is in mijn beleving niet bijzonder duur.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:18

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Internet storage zit ik ook over te denken vooral nu glasvezel voor de deur staat 100/100 abbotje, al heb ik dan liever een eigen server ergens voor storage maar dat zal dan helaas weer iets prijziger zijn ben ik bang. Iets met google enzo.. ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltWouss
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-08 13:54
Recentelijk heb ik ook het in de bol gekregen om mijn fotos en bestanden veilig te gaan stellen. Alle foto's staan nu op mijn NAS (DS710+), vorige week een 2e besteld, die ga ik gebruiken voor mijn externe locatie. Waarschijnlijk kan die bij mijn pa op zolder aan het internet. Op het moment is het plan de 2 apparaten over het internet via rSync te synchroniseren.

Ik heb in dit plan alleen geen schaduwkopie als preventie tegen het per ongeluk verwijderen/overschrijven. Weet iemand of dit eenvoudig op een Synology te realiseren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 12:03
Foto's en belangerijke documenten beginnen op de laptop van mijn vrouw:

1. Laptop van mij vrouw
2. Synology NAS (209) elke 4 uur backup wijzigingen vanaf laptop naar NAS
3. Elke zondag nacht NAS backup naar USB HDD aan NAS
4. Elke keer als de vaste computer aangaat wordt er een kopie van nas naar pc gemaakt
5. KPN Onlinebackup van computer

Beetje dubbel maar heb genoeg verhalen gezien om het zo uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:30
Sinds kort een Synology DS211j. Geen backup er aan verder, zo belangrijk is de data niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon op m'n harde schijf en elke maand een (handmatig) backupje naar een externe harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik upload al mijn foto's naar Amazon S3 en heb thuis verschillende schijven met backups. Bevalt goed zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
AllSeeyinEye schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:29:
[...]

Definieer 'duur' voor data die belangrijk voor je is en niet kan worden gereproduceerd (foto's). Opslagruimte bij bijvoorbeeld Google is relatief niet duur. 20 GB voor 5 USD/jaar, 80 GB voor 20 USD/jaar, 200 GB voor 50 USD/jaar is in mijn beleving niet bijzonder duur.
Ik heb geen toegang tot online betaalmiddelen doordat ik wrijwillig onder bewind sta, dus dit alternatief gaat voor mij niet werken... Ook al kan ik het makkelijk betalen. :(

Dat is tevens het enige nadeel van onder bewind staan, de vele voordelen die ik er al bijna 16 jaar van heb maken dat meer dan goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

^Uhm, dan laat je toch je bewindvoerder betalen?
Spike_wolf schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:05:
Ik heb ze bijna allemaal op m'n iMac staan, daarnaast gooi ik ze zodra ik weer 4GB extra heb ze op een DVD, dus heb het nu allemaal op twee plekken staan.
Is dat niet heel erg omslachtig? Of heb je gewoon weinig data? In mijn geval zou ik dan na een crash van de iMac een paar honderd dvd's moeten gaan terugzetten :P En dan is het nog maar de vraag of dvd's van 8 jaar geleden nog 100% leesbaar zijn.

Nee, geef mij maar lekker harde schijven.

Leuk dat google, en ook best betaalbaar. Ik zou voor één of twee TB moeten gaan en dat is nog wel redelijk te doen. Maar ik snap deze zin niet helemaal:
Google storage is shared between Gmail, Picasa Web Albums, and Google Docs.
Dat zou betekenen dat je al je meuk in gmail moet gaan gooien? Of in Picasa? Zit er niet gewoon een mooie backup utility bij?

En wat is het voordeel van Google boven bijvoorbeeld Backup Online, wat voor €4,95 per maand onbeperkte ruimte biedt?

[ Voor 30% gewijzigd door Gizz op 29-12-2010 12:13 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
Gizz schreef op woensdag 29 december 2010 @ 12:03:
^Uhm, dan laat je toch je bewindvoerder betalen?
Dat betalen aan buitenlandse online diensten valt niet binnen het pakket van een bewindvoerder. Dit heeft met de regelgeving rond bewindvoerderschap te maken. Helaas.

Geloof me, als dat wel kon had ik al jaren geleden zoiets geregeld. ;)

Dingen als een usenetserver abbo bij een nederlandse server kan wel, gelukkig. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 15:25:
Gewoon op m'n harde schijf en elke maand een (handmatig) backupje naar een externe harde schijf.
Ik doe hetzelfde. Alleen bij een brand ben ik alles kwijt, maarja. Misschien ooit nog eens een online backup doen voor de meest belangrijke foto's, maar ik vind het zo wel goed genoeg. Sommigen gaan wel erg ver hier als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Kijk eens naar Amazon Simple Storage Service (Amazon S3), dan betaal je gewoon voor wat je in gebruik hebt. Je hebt geen jaarcontract of iets dergelijks, je betaald gewoon per maand. Simpel uploaden, syncen en backuppen via je favoriete FTP programma (Ik gebruik Transmit op de Mac). Werkt perfect, is goedkoop en je zit nergens aan vast. Ook heb je geen limiet. (Dropbox maakt ook gebruik van Amazon S3 btw).

Ik heb nu tussen de 40 en 50 gb online staan als backup en betaal maandelijks 4 of 5 dollar ofzo.

Edit: Zo ziet het sync schermpje eruit van Transmit:
Afbeeldingslocatie: http://smokingapples.com/wp-content/uploads/2010/04/transmit-sync.jpg
Erg simpel dus :) Uiteraard kun je ook normaal uploaden.

[ Voor 13% gewijzigd door Executor16 op 29-12-2010 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Even snel uitgaand van jouw bedrag zou ik op $480 dollar per jaar komen voor 400GB, vind ik niet heel goedkoop.

Weet iemand of je met backup-online van KPN ook netwerkschijven kunt syncen? Of zit daar een beperking op en moet je dan meteen de server-versie nemen (á €25 per maand voor 25GB |:( ). Als het wel kan is het een mooie optie, dan ben ik voor €4,95 per maand klaar en heb ik terabyte na terabyte tot m'n beschikking :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Door een (menselijke) fuckup in de config van mijn NAS, de RAID1 vanochtend geformateerd en nu opnieuw aan het backup'en.

Raar idee hoor, dat mijn data nu even op maar 2 schijven staat (origineel in server & offsite offline);)

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 09:29

djkooij

voorheen Facemodder

jvdgeest schreef op woensdag 29 december 2010 @ 13:10:
[...]
Ik doe hetzelfde. Alleen bij een brand ben ik alles kwijt, maarja. Misschien ooit nog eens een online backup doen voor de meest belangrijke foto's, maar ik vind het zo wel goed genoeg. Sommigen gaan wel erg ver hier als ik het zo lees.
Valt best mee als je jezelf realiseert dat foto's uniek zijn. En wat kost een online backup nu nog? mozy of kpn hebben onbeperkte opslag voor minder dan € 5,- per maand. Daar wil ik niet eens over nadenken, dat stukje rust is het me meer dan waard.
En als jij net als ik ooit had het "genoegen" mee mag maken van een stervende harddisk dan kom je zomaar tot de conclusie dat je corrupte data hebt zitten backuppen.... Restoren is dan geen optie meer (gelukkig had ik toen ook al online backup en kon dus restoren).
Om reden van die (minieme) kans sync ik alles tussen server en m'n laptop usb disk via een MD5 checksum script wat ik daarvoor heb gemaakt. Die checkt elke keer de cheksum en geeft een seintje welke files er veranderd zijn.
Ik wil het me niet eens voorstellen dat ik mijn 16000 foto's (ca. 252 gb) kwijt ben.. pure horror.. :X

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik sla hier op m´n workstation alles op dmv 5 x 1tb Hitachi disks op een Areca 1220 in RAID 5. Wil bij 6 of meer schijven wel over naar RAID 6, dat zal binnen een paar maanden zijn denk ik.
Back-ups worden gemaakt op externe hdd´s, zowel binnenshuis als op een andere locatie voor gevalletjes als diefstal of brand.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Thuis een drobo waar de foto's e.d. op staan
Kleine 2.5" USB powered schijven zijn ideaal voor offsite backup.
1 in de auto en 1 bij mijn ouders. De auto wordt iedere week bijgewerkt en als ik bij mijn ouders ben wissel is de auto variant om met die daar ligt. Beide zijn voorzien van volume encryption door Truecrypt, dus als ze mijn auto leeg halen hebben ze niet mijn data.
De kans dat mijn huis wordt leeggehaald, mijn auto gestolen en een vliegtuig bij mijn ouders binnen vliegt in een week tijd acht ik vrij klein :)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:21
Isdatzo schreef op maandag 07 juni 2010 @ 11:30:
1 - Op m'n workstation
2 - Op m'n server in raid opstelling, automatische synchronisatie
3 - Externe disk, handmatig iedere maand
4 - 2e Externe disk, handmatig ieder halfjaar. Ligt bij een vriend in de kast.

Moet afdoende zijn lijkt me zo.
Binnenkort wordt het:

1 - Op m'n workstation
2 - Op m'n server in raid 1, automatische synchronisatie
3 - Op de NAS in raid 6, automatische synchronisatie die signaleert wanneer er discrepanties optreden waarna er gevraagd wordt hoe te handelen.
3 - Externe disk, automatisch iedere maand
4 - 2e Externe disk, handmatig ieder halfjaar. Ligt bij een vriend in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppx17
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-08 18:09
Heb nu een account bij backblaze.com, kan je voor 50 dollar / jaar onbeperkt data heen zetten. Uploaden duurt wel eeuwig lang, gaat hier ongeveer met 1 mbit, dus sta de komende tijd nog wel te syncen, maar dat neem ik maar op de koop toe voor die prijs. Kwaliteit nog lastig te oordelen, maar software werkt in ieder geval goed. (sync loopt nu voor een dataset van 250GB aan raw files en 50GB jpegs).

Thuis staan de foto's nog op 2 verschillende hdd's welke ik handmatig sync na een import, hoop nu de offsite dus ook eens goed geregeld te hebben. Binnenkort een flinke restore testen, dan weten we meer.

40D | 8 | 50 | 100 | 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

ppx17 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 22:17:
Heb nu een account bij backblaze.com, kan je voor 50 dollar / jaar onbeperkt data heen zetten. Uploaden duurt wel eeuwig lang, gaat hier ongeveer met 1 mbit, dus sta de komende tijd nog wel te syncen, maar dat neem ik maar op de koop toe voor die prijs. Kwaliteit nog lastig te oordelen, maar software werkt in ieder geval goed. (sync loopt nu voor een dataset van 250GB aan raw files en 50GB jpegs).

Thuis staan de foto's nog op 2 verschillende hdd's welke ik handmatig sync na een import, hoop nu de offsite dus ook eens goed geregeld te hebben. Binnenkort een flinke restore testen, dan weten we meer.
Dat vind ik het grootste probleem met online backup zaken. Je moet eerst door die -tig uur uploaden heen voordat het een beetje gaat lopen. Dat wordt voor mij pas interessant als er 100/100Mb thuis is afgemonteerd

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Natuurlijk moet je eerst tig uur uploaden, maar dat kost jezelf toch niet meer tijd? Je computer doet het werk wel hoor :) Hier met kabelinternet (6Mbit upload) kan ik 65GB per dag halen. Dus na een paar dagen is de allereerste batch klaar als je niet vele TB's aan data hebt. En daarna hoef je nog alleen incremental aan de slag.

Zal eens naar dat backblaze kijken. Kun je daarbij ook gewoon netwerkschijven kiezen als bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Alle foto's en films staan nu op een dedicated foto/video bewerk pc. Daar zit 1,5TB aan storage in en ik heb in mijn server 2x1.5TB aan storage in software Raid1 staan, zit wel op een aparte sata controller (Rocket 620) maar die heeft geen Raid functionaliteit. En dan af en toe nog een backup naar een 500GB externe hardeschijf die binnenkort wel vervangen wordt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 10:54

Jrz

––––––––––––

Ik heb mijn foto's op mn laptop.
Timemachine => xbmc/homeserver
Daar zitten 2 schijven in.
De fileshare wordt gebackupped met rsnapshot naar de andere schijf.
Ik wil uiteindelijk het hele zaakje nog op internet zetten ergens.

Daarnaast maak ik heel soms een carboncopycloner image van mn laptop

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

heb me foto`s op 3 plaatsen staan

bij KPN Online backup (iASO Backup)
bij me ouders op een NAS
thuis op een QNAP in RAID5

1 keer per week wordt de data naar KPN verstuurd en 1 keer per week syncen de NASjes met elkaar incl de overige documenten en data.

Vind het zeker belangrijk dat het op meerdere plaatsen staat. Ook de foto`s die zijn ingescanned uit de oude fotoboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:29
meerdere idd, heb een NAS ze staan op mijn pc en op een externe HD die de familie rond gaat en dus niet bij mij thuis is :)
zou het allemaal veilig genoeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppx17
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-08 18:09
Gizz schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 10:20:
Natuurlijk moet je eerst tig uur uploaden, maar dat kost jezelf toch niet meer tijd? Je computer doet het werk wel hoor :) Hier met kabelinternet (6Mbit upload) kan ik 65GB per dag halen. Dus na een paar dagen is de allereerste batch klaar als je niet vele TB's aan data hebt. En daarna hoef je nog alleen incremental aan de slag.

Zal eens naar dat backblaze kijken. Kun je daarbij ook gewoon netwerkschijven kiezen als bron?
Nee, als beveiliging tegen meerdere pc's op 1 account staan ze netwerkschijven momenteel nog niet toe. Zie ook vraag 17 hier. Als je een NAS heb welke je ook als USB schijf kan koppelen aan je pc wordt hij wel meegenomen. :)

40D | 8 | 50 | 100 | 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik importeer ze op een HDD waar alleen foto's op staan. Wekelijks doe ik de wijzigingen met syncback doorvoeren naar mijn NAS. Die staat op grote afstand, niet in huis, dus ook bij brand of diefstal van PC zit ik veilig. Hoeft van mij niet zo nodig via online backup, kans dat beide HDD's dezelfde dag stuk gaan is nihil, een hoop belangrijke foto's staan in fotoboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
De computer waar ik op werk laat ik backuppen naar een andere desktop pc in huis (met robocopy mirrored hij de hele folder structuur van m'n main computer naar de andere pc).

Daarnaast maak ik ook een backup naar de desktop op m'n werk om offsite een backup te hebben.

Wat ik nu nog mis / nog wil hebben, is een backup op een medium dat niet vast zit in de pc, en waar ik verder ook niet meer aan kom. Dat moet gewoon het "archief" in gaan zeg maar voor als het echt nodig is. Zeg maar een backup voor als ik perongeluk een keer corrupte bestanden heb waar ik niet van weet, en deze ook al lang gebackupped zijn naar mijn normale backup locaties. Of denk bijvoorbeeld aan een virus of wat dan ook.

Nu zijn er 2 opties, meest voor de hand liggende zou DVD's branden zijn. Maar die zijn weer gevoelig voor krassen en verjaring e.d.

Wat nu in me opkwam is gewoon SD kaarten te kopen om dat op te doen. Het is per stuk wel een stuk duurder dan DVD's, maar de kosten vallen dan nog heel erg mee met de prijzen. Ik zie bijvoorbeeld 8 gb kaartjes voor 5 euro / 16gb voor 10 euro ! Het zijn niet de snelste kaarten, maar wel gewoon van gangbare merken.

Nu zoek ik mijn foto's redelijk uit, en bewaar echt niet alles, daarom denk ik dat ik aan een 8gb kaartje per 2 maanden wel voldoende heb. Om de kosten hoef ik het dan echt niet te laten.

Is dat wat? Het lijkt mij prettiger dan allemaal losse dvd's. Of zijn er nadelen die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:36

Daniel36

vernieuwde formule

Hebben wij ook overwogen, we gebruiken i.p.v. kaartjes nu een portable hd van 500 gb, kost een keer 55 euro.
Elke maand ofzo even uit het brandbestendige koffertje en overzetten.
Eerder gebruikten we dvd's maar die krengen gaan op een gegeven moment met zijn alleen ook veel ruimte innemen is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Ik gebruik Dropbox ook veel.

[ Voor 139% gewijzigd door Executor16 op 25-12-2013 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:09
Hmmm, mn belangrijke data staat op raid1 en een externe wd 2tb schijf backup. Verder niks offsite ofzo, ook beetje te traag internet voor ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zet ze op facebook :9

Nah just kidding: ten eerste heb ik ze op mijn workstation staan, 750GB hdd die voornamelijk uitstaat en alleen opspint bij use. Ten tweede de huis tuin en keuken server: ding in de woonkamer dat ook dient als mediabak, storage genoeg voor software, games, en persoonlijke backups. Ten derde nog een ftpserver in duitsland (hetzner) met webaccess en ftp (duh) en wat andere services, die ik deel met een aantal maten. Kost me ongeveer 40 eur per jaar (2TB storage).

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:32
Ik heb een Synology DS212J waar 2 schijven van 1,5TB in RAID-1 staan. Ik gebruik de backuptool die beschikbaar is in mijn DS212J om dagelijk mijn foto's naar Amazon S3 te synchroniseren, dat is nu zo'n kleine 80 GB.

Daarnaast synchroniseer ik één keer in de week mijn foto's naar een Western Digital netwerkschijf (1x 1GB hdd) die ik rechtstreeks heb aangesloten op de router bij mijn ouders thuis, via rsync.

De basis waar ik mijn foto's van mijn camera's naartoe verplaatst is dus mijn DS212J en ik heb geen kopie lokaal staan, tenzij ik ermee aan de slag ga (bewerken enzo).

Volgens mij zit ik vrij save op deze manier.

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik gebruik nu Google Plus, foto's komen dan ook in Picassa, maar geupload via Google Plus zit er geen beperking op de opslagruimte die je krijgt en je hoeft ze niet per se te delen (deel ze zelf regelmatig met een lege circel, maar gewoon niet delen kan ook).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:42
Leuk topic, ik mis een antwoord in de poll: backup online :D maar is natuurlijk ook al van een tijdje terug.

Ik heb een disk met ca. 80 Gb aan raw files en die worden allemaal in de cloud opgeslagen dankzij KPN backup online en zo nu dan download ik er eens een paar om te valideren dat alle bestanden nog integer zijn, met name ook omdat ik nogal eens met bestandsnamen heb liggen rommelen, maar ik moet zeggen vooralsnog gaat alles prima!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Laatst online: 20:58

S913

Abusus non tollit usum

• Importeren naar een lokale HDD, evt. uitzoeken, nabewerken etc.
  • Daarna moven naar mijn lokale NAS (RAID1)
  • 1 keer p/week automatische backup naar een NAS die ik remote heb staan.
  • Evt. soms een "snapshot" naar een externe HD voor in de kluis.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 01-10 10:40

backupdevice

No Risk , Full Push

Vanuit camera naar;

Werkstation. Vanuit daar via sync de raws en LR bibliotheek naar NAS. Daarnaast een export van jpg naar NAS voor photostation. (andere hdd dan de sync )

Vanaf NAS worden de jpg's en de RAW's en LR bibliotheek elke zondagnacht naar een andere NAS die 70km verderop staat.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Pagina: 1 2 Laatste