Is jailbreaken illegaal in Nederland?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 17:18
Is het nou illegaal of legaal?
Zo ja of nee graag een uitleg over hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

\[iPhone, iPod touch & iPad] Jailbreaken - Deel 4 zou er niet zijn als het illegaal geweest was :+

Misschien dit stukje over Jailbreaken en Unlocken onderin de 4i FAQ ook even doornemen ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Wiethoofd op 01-06-2010 23:12 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
Klopt maar ik had dus een handleidingetje gemaakt over het JailBreak gebeuren met Spirit en het werd verwijderd op die site en er werd beweerd dat het illegaal is.
Het is legaal zover ik weet maar ja, wat voor argument ik ook mee aankom hun beweren dat het illegaal is etc. zie quotes:
We hebben het besluit genomen het topic iPhone/iPod/iPad Jailbreaken niet op ons forum te plaatsen. Aangezien het aanpassen van firmware niet is toegestaan. Firmware is namelijk auteursrechtelijk beschermd. Mede hierdoor vinden wij het Jailbreaken illegaal.

We zullen de topic's die betrekking hebben op Jailbreaken en op ons forum staan opnieuw beoordelen. Berichten waar Jailbreak diensten worden aangeboden zullen wij alsnog verwijderen.
Schending
"Jailbreaken" is daarmee te zien als een schending van het auteursrecht dat Apple heeft op de firmware. Ook als het gebeurt met de iPhone nog netjes in de ongeopende doos.

Bovendien, als het fout gaat en de iPhone wordt onherstelbaar beschadigd ('gebrickt'), is Apple niet verplicht enige vorm van garantie te verlenen om dit te herstellen.

Conclusie
Het unlocken van de iPhone is bepaald geen sinecure - technisch niet en juridisch niet. Om de simlock van een iPhone uit te schakelen zijn behoorlijk wat voorbereidende handelingen nodig.

En die voorbereidende stappen, met name het "jailbreaken", zijn naar alle waarschijnlijkheid niet toegestaan omdat ze inbreuk maken op het auteursrecht van Apple.

Apple zou in wezen juridische acties kunnen ondernemen tegen gebruikers die hun auteursrecht schenden, en dus ook tegen gebruikers die hun iPhone unlocken.

Het laatste woord - mag ik in Nederland nou een iPhone unlocken of niet?
1) Bij mobiele telefoons in het algemeen is het verwijderen van een simlock in Nederland in principe gewoon toegestaan, tenzij je een contract hebt getekend waarin je belooft om dit niet te doen.

2) Het (zonder iTunes) zelf activeren van je iPhone is niet strafbaar, maar het verspreiden van software die dit kan doen wél. (Risico: 6 maanden cel).

3) Het jailbreaken van de iPhone waarbij de firmware wordt geopend, gewijzigd en teruggezet op het toestel is een schending van de auteursrechten van Apple, die strafbaar is.

Je overtreedt dus wel degelijk bepaalde wetten als je de iPhone unlockt.

Niet zozeer vanwege het verwijderen van de SIM-lock zelf, maar wel omdat je Apple's firmware moet openen en veranderen voordat je de SIM-lock kan openzetten.

Het is dus wel degelijk een schending van de auteursrechten van Apple, die strafbaar is :eek:
Met name het aanpassen van de firmware van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Jij loopt dus tegen het 'unlock gedeelte' aan wat pas kan _na_ een jailbreak. Het jailbreaken an sich is niet illegaal, de unlock in het geval van Apple wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
Wiethoofd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 23:17:
Jij loopt dus tegen het 'unlock gedeelte' aan wat pas kan _na_ een jailbreak. Het jailbreaken an sich is niet illegaal, de unlock in het geval van Apple wel.
Ik had een uitleg gemaakt over het JailBreaken alleen volgens mij denkt de moderatie van die site dat het over unlocken gaat....
Vandaar dat ik er nu niks meer van snap of het jailbreaken wel legaal is of niet maar zover ik weet en zover ik heb onderzocht etc. is het legaal maar door die site ben ik ff het spoor bijster. :P

EDIT: Heb nog in .txt een kopie van mijn topic want ik had al een gevoel dat er moeilijk over zou worden gedaan dus ja :P
Hier is ie: http://rapidshare.com/files/392647209/Jailbreak.txt
Er staat niks illegaals in alleen een uitleg over het Jailbreaken van je i-Apparaat.

[ Voor 18% gewijzigd door RoyalMess op 01-06-2010 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het zit hem in het detail:
Mede hierdoor vinden wij het Jailbreaken illegaal.
Dit zegt al wat, 'vinden wij', oftewel, het is een mening van hun, niet een wet. Gezien de wetgeving hier in de EU is het perfect legaal om te jailbreaken, want de beperkingen die Apple op de iPhone legt is in strijd met de wet. Hier is MS al voor gestraft en het is dat Apple geen monopoly positie heeft met de iPhone, anders waren zij ook aangeklaagd voor hun beleid.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Ik heb nog een stukje gevonden op Ius Mentis dit gaat over de jailbrak op iphone.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
we_are_borg schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 23:28:
Ik heb nog een stukje gevonden op Ius Mentis dit gaat over de jailbrak op iphone.
Ik citeerde dat ook in een PM met hun maar volgens mij verwarren ze een jailbreak met een unlock, ik wacht nog steeds op een antwoord van hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:26
RoyalMess, het is de bedoeling op GoT dat je wat eigen inzet toont. Een startpost van twee regels is daarbij meestal niet voldoende. Als je nou alle info uit je tweede post in de TS zet, is het al een stuk beter. Let daarop de volgende keer, we blijven niet keer op keer coulant.

Dit is een interessant stuk van Arnoud Engelfriet: http://sync.nl/de-iphone-unlocken-mag-dat/1.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
Trouwens wat past een JailBreak precies aan?
En hoe ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Met behulp van een jailbreak verschaf je jezelf toegang tot het bestandssysteem van je iPhone of iPod Touch. Hierdoor kan je afbeeldingen, configuratiebestanden, geluiden, bootfiles etc. naar eigen wens aanpassen. Ook wordt het dus mogelijk het gedeelte voor de simlock onschadelijk te maken via de nodige tools. Dit laatste is waar je tegenaanloopt en dus je post niet mag/mocht plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02
Dus als ik de vraag stel. Mijn iPhone 2G werkt niet met mijn Simkaart hoe kan ik dat oplossen, dat is illigaal?

Dit model heeft ervoor gezorgd dat de iPhone nu zo populair is zoals die nu is.

jailbreaken hoort gewoon bij de iPhone. Apple is er blij mee want ze kunnen nieuwe functies in een mooie proeftuin uitproberen.

w00t

Pagina: 1