product eol, geen vervangend product (4launch)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wayland
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-08-2022
Ik heb ongeveer 10 maanden geleden bij 4launch een compleet geassembleerd systeem gekocht.
Nu is het zo dat de voeding telkens kortsluiting gaf, en heb hem dus opgestuurd.
4launch zegt ook dat hij kapot is. Maar het product is EOL , en nu willen ze me de dagwaarde crediteren (wat 4 weken kan duren).
Ik zit nu dus met een niet werkende computer, en vind dat 4launch mij een vergelijkbaar product moet leveren(vooral nu ik klaar ben met mijn examens, en mijn computer niet kan gebruiken :( )
Maar dit willen ze niet doen.

Is het niet zo dat ik recht heb op een vergelijkbaar product binnen de garantie?(ik heb er 2 jaar garantie)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 22:21
lees anders dit topic ook even door. Dan zal je een hoop duidelijk worden wat betreft wetten en regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heb je voor dit systeem betaald (inclusief assemblage en garantie) en welk bedrag stellen zij voor om aan jou te crediteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wayland
voor mijn totale systeem heb ik 1100,50 euro betaald. (voeding 78.99 excl. btw. CM realpower 700W)
Het bedrag wat ze me willen crediteren is nog niet bekent want dat gaat via Cooler Master en daar hebben zij geen inzicht in... zeggen ze.

Het gaat er vooral om dat ik graag z.s.m. een nieuwe voeding heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wayland schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 17:45:
voor mijn totale systeem heb ik 1100,50 euro betaald. (voeding 78.99 excl. btw. CM realpower 700W)
Het bedrag wat ze me willen crediteren is nog niet bekent want dat gaat via Cooler Master en daar hebben zij geen inzicht in... zeggen ze.

Het gaat er vooral om dat ik graag z.s.m. een nieuwe voeding heb.
Maar begrijp ik het nu goed dat alleen de voeding EOL is volgens 4Launch en dat ze aan jou alleen een bedrag voor de voeding gaan crediteren. Of zeggen ze die hele pc is EOL en je krijgt het volledige bedrag terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wayland
nee het gaat alleen om de voeding. de rest van het systeem is gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Wayland schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 17:51:
Meen je dit serieus? :X Jij hebt een compleet systeem daar gekocht met garantie op je HELE systeem. Nu mag jij dus voor 1 onderdeel zelf een nieuw onderdeel zoeken omdat een deel van het product ondeugelijk is :X Je hebt toch garantie op het hele geassembleerde systeem? Of zie ik dat fout?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 13:57
heb je dat topic dat Rossi je aangeraden heeft doorgelezen? en uiteindelijk hoor je een vervangend product te krijgen, geen creditering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou zelf ook even contact opnemen met Cooler Master, dat heeft wat meer impact, en je hebt ook gewoon garantie op je voeding. Cooler Master zal je een nieuwe geven mits je het niet zelf veroorzaakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wayland schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 17:51:
Als jij een geassembleerd systeem hebt gekocht dan heb jij volgens die service van 4Launch die ik hieronder aanhaal twee jaar garantie op het gehele systeem. Dus niet de componenten apart, maar bijeen. Als dan één component niet langer werkt en blijkbaar bij de fabrikant niet meer kan worden vervangen dan zal 4Launch zorg moeten dragen voor een gelijkwaardige voeding. Zij geven jou immers 2 jaar de garantie op een werkend systeem. Hoe 4Launch dit weer met de fabrikant regelt is voor jou niet van belang. Jij hebt namelijk de overeenkomst gesloten met 4Launch.

Ik neem aan dat jij deze optie bij 4Launch hebt genomen toen jij het product aanschafte? http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-000643
brilsmurfffje schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 17:54:
Ik zou zelf ook even contact opnemen met Cooler Master, dat heeft wat meer impact, en je hebt ook gewoon garantie op je voeding. Cooler Master zal je een nieuwe geven mits je het niet zelf veroorzaakt hebt.
Dit kan wel eens werken als je spreekt over een niet-geassembleerd systeem. In het geval van TS is deze optie niet zinvol en niet slim, 4Launch moet het voor hem oplossen. Sowieso heeft TS recht op het inbouwen van de voeding in zijn geassembleerde systeem.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
brilsmurfffje schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 17:54:
Nee, daar moet je helemaal niet tussen gaan zitten. Je hebt gewoon garantie op het systeem, wat het achterliggende verhaal met de levernacier van een component is helemaal niet van belang. 4launch dient er gewoon voor te zorgen dat je binnen een normale periode weer een goed werkend systeem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:51

the mod man

iets van beeldmaker

Gewoon een nieuwe voeding vragen per telefoon. Zij geven 2 jaar garantie op een heel systeem, gata er 1 ding kapot dan vervangen zij die maar voor je, das hun garantie.

Niet akoord gaan met creditering.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wayland
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 17:57:
[...]

Ik neem aan dat jij deze optie bij 4Launch hebt genomen toen jij het product aanschafte? http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-000643
Ja die optie heb ik inderdaad.
Ik denk dat ik dan maar eens een e-mailtje ga opstellen. Ik post hem denk ik wel ff hier voordat ik hem verstuur. Bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wayland
okey, hier mijn e-mail.
Beste RMA team 4launch,

Ik heb bij jullie 3-07-2009 een compleet geassembleerd systeem gekocht. (ofertenummer ******)
Ik heb volgens jullie 2 jaar garantie op het gehele systeem.
Nu is de voeding van mijn systeem kapot gegaan, en ik zit hier nu dus met een niet werkend systeem.
Jullie zullen mij dus een vergelijkbare voeding moeten leveren, zodat mijn systeem weer werkt.
Ik ga dus niet accoord met een creditering.

Met vriendelijke groet,
Is dit een beetje goed? of moet ik nog wat veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben ze al aangegeven niet tot reparatie/vervanging over te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 21:26
Mochten ze hiermee akkoord gaan zou ik er wel goed naar kijken en op letten welke voeding ze als vervanger er voor je in hebben geplaatst.

Hij zou van gelijkwaardige prijs/kwaliteit moeten zijn als je CM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wayland
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 19:32:
Hebben ze al aangegeven niet tot reparatie/vervanging over te gaan?
ze zeggen het te crediteren, en ik heb al gevraagd voor vervanging. Maar toen kwamen ze met "dit kan niet ivm administratie"... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja.. ik zou dan even bellen en zakelijk uitleggen dat je ze wettelijk verplicht zijn om een reparatie uit te voeren dan wel een vervangend exemplaar aan te bieden en dat je, indien ze dat niet kunnen, het gehele aankoopbedrag wat betreft de voeding gecrediteerd wilt. Als de eerstelijns je daar niet bij kan helpen, vraag je vriendelijk naar zijn leidinggevende.

Het kan natuurlijk gebeuren dat een prodcut EOL is en dat reparatie/vervanging niet mogelijk is. Als de winkel dan kiest om ook geen gelijkwaardige vervanging aan te bieden moet het (zeker na 10 maanden) niet ingewikkeld doen en het aankoopbedrag geheel crediteren. Dan hoef je ook niet te wachten op wat hun leverancier weer aan hun wil crediteren, want dan koop je gewoon zsm een voeding bij de concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Ik lees je mailtjes telkens door en schrik van de stijl en spellingsfouten die er in staan. Kan gebeuren, maar dingen zoals akkoord of offerte, tsja. Ik zou ze als ik jou was opbellen. Gewoon eens een werknemer de vraag stellen wanneer je nu een nieuwe voeding krijgt!

Succes!!

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:34
nvm, reactie sloeg nergens op ;)

[ Voor 100% gewijzigd door Ramon op 01-06-2010 21:19 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 19:47:
Tja.. ik zou dan even bellen en zakelijk uitleggen dat je ze wettelijk verplicht zijn om een reparatie uit te voeren dan wel een vervangend exemplaar aan te bieden en dat je, indien ze dat niet kunnen, het gehele aankoopbedrag wat betreft de voeding gecrediteerd wilt. Als de eerstelijns je daar niet bij kan helpen, vraag je vriendelijk naar zijn leidinggevende.

Het kan natuurlijk gebeuren dat een prodcut EOL is en dat reparatie/vervanging niet mogelijk is. Als de winkel dan kiest om ook geen gelijkwaardige vervanging aan te bieden moet het (zeker na 10 maanden) niet ingewikkeld doen en het aankoopbedrag geheel crediteren. Dan hoef je ook niet te wachten op wat hun leverancier weer aan hun wil crediteren, want dan koop je gewoon zsm een voeding bij de concurrent.
Dan nog vind ik crediteren van de volledige aanschafwaarde niet de correcte gang van zaken. 4Launch voldoet dan namelijk nog niet aan hun garantieverplichtingen. Zij hebben namelijk de verplichting om weer een werkend systeem te presenteren aan de klant met daarin een voeding die dezelfde prijs en kwaliteit stelling heeft als de vorige, die blijkbaar EOL is.

Want wat zou je doen als HP tegen je zou zeggen: die voedingen maken wij niet meer, maar we kunnen u 40 euro geven zodat u een voeding kan kopen van een willekeurig merk bij een computerwinkel. Die zet u er dan zelf in en dan is alles weer goed. Nee, HP moet ervoor zorgen dat zij jou weer een werkend systeem kunnen leveren. Precies hetzelfde hier. 4Launch heeft door de service aan te bieden van assemblage en een garantie te geven van 2 jaar op het gehele systeem en de werking ervan eenzelfde verplichting.

@Ramon
Die verandering van optie is niet goed. 4Launch biedt namelijk assemblage aan als service waarop ze 2 jaar garantie geven. Het is dus geen optie maar zit al bij de assemblage in.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:04
Dit slaat echt helemaal nergens op, wat 4launch met de fabrikant afspreekt is hun probleem, zij hebben de plicht om jouw systeem (zonder teveel overlast) te herstellen danwel te vervangen door een gelijkwaardig product. Kunnen en/of willen zij dit niet dan lijkt creditering van het aanschafbedrag van het complete systeem mij een voor de hand liggende oplossing.

Stel ik koop een auto en de koop wordt ontbonden omdat er iets ernstig mis is met de auto, dan lijkt het mij dat je niet te horen krijgt "Ja, dit motorblok is inderdaad EOL, we crediteren de dagwaarde van het motorblok en wensen u veel succes. Nee, we gaan niet de rest, zoals de radio, de lichtmetalen velgen en airco crediteren want die zijn nog prima."

Als je een compleet product koopt schuif je dit gewoon niet op de klant af, wat zijn dit voor praktijken, *knip* dat soort suggestieve opmerkingen zien we hier niet graag.

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 02-06-2010 09:19 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wayland
mijn ouders hebben er nog ff naar gekeken, en dit heb ik verzonden

Beste RMA team 4launch,

In de mail van 31 mei 2010 geeft u aan dat u de dagwaarde van de voeding wilt vergoeden.
Ik heb bij u op 3-07-2009 een compleet geassembleerd systeem gekocht. (offertenummer *******)
Ik heb volgens u op het systeem 2 jaar garantie.
Nu na nog geen jaar is de voeding van het systeem kapot, ik bezit dus een niet werkend systeem.

Ik heb hierover overleg gepleegd met de Consumentenbond.
Zij waren van mening dat de door u voorgestelde regeling niet kan.

Mijn voorstel in deze is, dat u een vervangend ofwel gelijkwaardig exemplaar verstrekt.

Ik ga niet akkoord met een creditering op basis van de dagwaarde.
Ik zal dan ook, indien u bij uw voorstel van dagwaarde blijft, hierover met de Consumentenbond contact opnemen, en het geschil ook bij de Geschillencommissie voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je inderdaad een compleet systeeem gekocht, of heb je de losse onderdelen gekocht en door hun laten assembleren? Dat zijn toch wel twee wezenlijk verschillende situaties.
Overigens zou dat in dit geval niet veel uit moeten maken, er zijn zat vergelijkbare alternatieven die ze wel moeten kunnen leveren, dus van wat voor refund dan ook zou geen sprake moeten zijn. Als ze de voeding niet kunnen repareren zouden ze die moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wayland
ik heb de losse onderdelen door hun laten assembleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tinnef schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 23:12:
Heb je inderdaad een compleet systeeem gekocht, of heb je de losse onderdelen gekocht en door hun laten assembleren? Dat zijn toch wel twee wezenlijk verschillende situaties.
Overigens zou dat in dit geval niet veel uit moeten maken, er zijn zat vergelijkbare alternatieven die ze wel moeten kunnen leveren, dus van wat voor refund dan ook zou geen sprake moeten zijn. Als ze de voeding niet kunnen repareren zouden ze die moeten vervangen.
Anders lees je het topic eerst even :z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wayland schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 23:22:
ik heb de losse onderdelen door hun laten assembleren.
Tja, dan heb je afaik een iets andere situatie, dan heb je geen werkend systeem gekocht. Maar een verzameling onderdelen en daarbij wat assemblagewerk.

Er mankeert blijkbaar niets aan het assemblage werk, dan blijven enkel de onderdelen over. Daar bieden zij ook gewoon een vergoeding voor ( bedrag even afwachten ).
Qua wachttijd lijkt mij 4 weken op zich ook redelijk.

IANAL, maar volgens mij hebben zij of de keuze om de voeding te vervangen door een gelijkwaardig exemplaar ( willen ze blijkbaar niet ) of de koopovereenkomst te verbreken voor dit onderdeel.

Dit hangt dan wel weer allemaal af van hoe de order / factuur opgesteld was. Was het echt 1 systeem dan gaat dit niet op, waren het echt losse onderdelen dan afaik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Gomez12 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 00:00:
Tja, dan heb je afaik een iets andere situatie, dan heb je geen werkend systeem gekocht. Maar een verzameling onderdelen en daarbij wat assemblagewerk.
Dus een geassembleerd systeem hoeft in principe niet te werken? Daar betaal je toch voor, ze moeten zorgen dat het werkt en mochten de ondelen niet "passen" dan verwacht je dat je als klant daarop gewezen wordt. Dus anders dan dat je zelf hebt bepaald welke onderdelen erin moeten is er geen verschil met een systeem wat hun kant en klaar samenstellen.
Qua wachttijd lijkt mij 4 weken op zich ook redelijk.
Dat lijkt mij niet redelijk, 14 dagen is al aan de lange kant als het om computeronderdelen gaat.
...of de koopovereenkomst te verbreken voor dit onderdeel.
Geld terug voor dat onderdeel _en_ een deel van de assemblage kosten, want je moet nu een vervangende voeding gaan zoeken en zelf vervangen, althans het lijkt mij redelijk om die kosten ook te vergoeden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Erkens schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 00:05:
[...]

Dus een geassembleerd systeem hoeft in principe niet te werken? Daar betaal je toch voor, ze moeten zorgen dat het werkt en mochten de ondelen niet "passen" dan verwacht je dat je als klant daarop gewezen wordt. Dus anders dan dat je zelf hebt bepaald welke onderdelen erin moeten is er geen verschil met een systeem wat hun kant en klaar samenstellen.
Het geassembleerde systeem werkte toch gewoon?
Ik ken de wetgeving qua assemblage etc niet, maar het lijkt me sterk dat als je iets samenstelt uit onderdelen
dat je dan meer dan een week garantie op het totale systeem moet geven.

De losse onderdelen hebben dan afaik de "langlopende" garantie en niet het systeem zelf. Anders gaan er redelijk wat bedrijfstakken in de knoei komen ( simpel voorbeeld keuken branche )
[...]
Dat lijkt mij niet redelijk, 14 dagen is al aan de lange kant als het om computeronderdelen gaat.
Inclusief alle rompslomp van in ontvangst nemen, inspecteren, poging tot reparatie etc etc ( want ik bedoel een complete "reparatie" termijn vanaf moment dat winkel het in ontvangst neemt )
Lijkt me dat dat op een week of 3 / 4 ligt.

14 dagen geld terug is eerder een gunst dan een redelijk termijn. Ik ken genoeg bedrijven die 1x per 30 dagen credits verstrekken / betalingen doen.
Dan nog dat TS een betalingsherinnering ( of hoe het dan ook in dit geval heet ) moet sturen met een redelijke termijn ( al snel weer 30 dagen )

Als de winkel echt kwaad wil dan kan het zomaar 2 of 3 maanden worden.
[...]
Geld terug voor dat onderdeel _en_ een deel van de assemblage kosten, want je moet nu een vervangende voeding gaan zoeken en zelf vervangen, althans het lijkt mij redelijk om die kosten ook te vergoeden,
Deel van de assemblage kosten lijkt me een hopeloze strijd, pick your battles. Vraag hooguit om een coulancevergoeding vanwege geleden ongemak.
Als je het echt gaat uitrekenen en er echt om gaat vragen, dan vermoed ik dat je in een geharrewar gaat komen over hoeveel tijd de "monteur" echt specifiek aan die voeding heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 00:41:
[...]

Het geassembleerde systeem werkte toch gewoon?
Ik ken de wetgeving qua assemblage etc niet, maar het lijkt me sterk dat als je iets samenstelt uit onderdelen
dat je dan meer dan een week garantie op het totale systeem moet geven.

De losse onderdelen hebben dan afaik de "langlopende" garantie en niet het systeem zelf. Anders gaan er redelijk wat bedrijfstakken in de knoei komen ( simpel voorbeeld keuken branche )
4Launch geeft 2 jaar garantie op de assemblage. Wat doen zij bij een assemblage? Citaat:

"Wij assembleren alle onderdelen voor u tot een compleet systeem. Op de assemblage zit 2 jaar garantie. Na assemblage testen wij of alles correct functioneert en stellen wij de BIOS in. Tenslotte gebruiken wij de laatste versie van MEMTEST om het geheugen op eventuele productiefouten te controleren."

Bij assemblage zorgt men ervoor dat talloze losse onderdelen een geheel gaan vormen en dat deze onderdelen correct tezamen werken. Dit levert een compleet en werkend systeem op, iets dat zij niet kunnen garanderen wanneer de consument zelf de losse onderdelen tezamen gaat voegen. Op deze werking wordt twee jaar garantie gegeven. Je hebt dus in principe een volledig systeem gekocht, net als een willekeurige OEM pc van bijvoorbeeld HP. Gaat een onderdeel defect dan zal de winkel die het geassembleerde systeem of de HP levert, zorg moeten dragen voor reparatie of vervangen van het defecte onderdeel. Zij hebben immers een garantieverplichting waaraan zij moeten voldoen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2010 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 20:04:

Want wat zou je doen als HP tegen je zou zeggen: die voedingen maken wij niet meer, maar we kunnen u 40 euro geven zodat u een voeding kan kopen van een willekeurig merk bij een computerwinkel. Die zet u er dan zelf in en dan is alles weer goed. Nee, HP moet ervoor zorgen dat zij jou weer een werkend systeem kunnen leveren. Precies hetzelfde hier. 4Launch heeft door de service aan te bieden van assemblage en een garantie te geven van 2 jaar op het gehele systeem en de werking ervan eenzelfde verplichting.
Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 00:55:

Bij assemblage zorgt men ervoor dat talloze losse onderdelen een geheel gaan vormen en dat deze onderdelen correct tezamen werken. Dit levert een compleet en werkend systeem op, iets dat zij niet kunnen garanderen wanneer de consument zelf de losse onderdelen tezamen gaat voegen. Op deze werking wordt twee jaar garantie gegeven. Je hebt dus in principe een volledig systeem gekocht, net als een willekeurige OEM pc van bijvoorbeeld HP. Gaat een onderdeel defect dan zal de winkel die het geassembleerde systeem of de HP levert, zorg moeten dragen voor reparatie of vervangen van het defecte onderdeel. Zij hebben immers een garantieverplichting waaraan zij moeten voldoen.
Ik snap je stelling niet helemaal. Stel je voor dat de TS de rest van zijn systeem opstuurt naar 4launch? In mijn geval zou dat meer overlast betekenen. Je moet de boel goed verpakken en verzekerd verzenden. Aangezien de TS zijn voeding uitgebouwd lijkt te hebben, moet het omgekeerde ook wel lukken toch? Wel is het zaak om een minimaal gelijkwaardig product als vervanging te krijgen. Zeker als dit onderdeel is van een systeem moeten ze niet zo moeilijk doen (uberhaupt niet, maar nu zeker niet :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 01:09:
[...]

[...]

Ik snap je stelling niet helemaal. Stel je voor dat de TS de rest van zijn systeem opstuurt naar 4launch? In mijn geval zou dat meer overlast betekenen. Je moet de boel goed verpakken en verzekerd verzenden. Aangezien de TS zijn voeding uitgebouwd lijkt te hebben, moet het omgekeerde ook wel lukken toch? Wel is het zaak om een minimaal gelijkwaardig product als vervanging te krijgen. Zeker als dit onderdeel is van een systeem moeten ze niet zo moeilijk doen (uberhaupt niet, maar nu zeker niet :P )
Hij zou daar gebruik van kunnen maken want hij heeft er recht op. Dat het voor jou meer overlast oplevert is niet belangrijk en zal je altijd per zaak moeten bekijken. Ik vertel alleen hoe de vork mijns inziens in de steel zit. Er zijn genoeg mensen die niet zelf over de kennis en/of kunde beschikken om te gaan sleutelen aan hun pc. Die kiezen bewust voor assemblage en mogen niet worden afgescheept met een slap verhaal in de trant van bouw hem zelf ff in hier heb je wat geld. Trouwens uitbouwen is nog altijd iets anders dan inbouwen.

Ik betwijfel het eigenlijk ook of TS nog wel aanspraak kan maken op die garantie als hij de voeding zelf inbouwt en het systeem werkt onverhoopt niet meer correct. Als je wel zelf wilt gaan inbouwen moet je denk ik toch heel duidelijk met de winkel overleggen hoe jullie het regelen als de pc niet aan de praat raakt. Ik weet even niet hoe dit precies zit, misschien kan iemand anders het wel zo uit zijn mauw schudden :). Je hebt altijd nog wel losse garantie op de onderdelen, maar de werking als geheel vind ik twijfelachtig.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2010 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 00:55:
[...]
Gaat een onderdeel defect dan zal de winkel die het geassembleerde systeem of de HP levert, zorg moeten dragen voor reparatie of vervangen van het defecte onderdeel. Zij hebben immers een garantieverplichting waaraan zij moeten voldoen.
Afaik heb je het nu over 2 losse dingen.
1 : Het onderdeel vervangen of repareren ( of koopovereenkomst verbreken )
2 : De assemblage.

1 - Reparatie of vervanging blijkt niet mogelijk te zijn vanwege EOL ( ok, vervanging wensen ze niet mogelijk te maken :) ). Als het dan los op de factuur staat kan het los ontbonden worden, je hebt niet 1 systeem gekocht maar a,b,c,d en een assemblage.
2 - De assemblage zou je iets op kunnen afdingen alhoewel je daar ook weer verschillende vormen in hebt ( als ik even dell als voorbeeld pak ) daar kan je on-site service kopen of carryin. De vorm is hier niet duidelijk bepaald. Als je je echt hardmaakt dan gok ik dat je de pc best naar 4launch mag brengen waar hun in een periode van 2 weken jouw nieuwe voeding gaan inbouwen. Dan heb je je assemblage ook weer gerepareerd, maarja als je het zelf in 5 minuten kan doen...

Maar voor de rest met Mig29 eens, dit is gewoon geneuzel van de bovenste plank van 4launch ( persoonlijk vind ik het mooiste het stukje van dagwaarde crediteren op een EOL product, waarom niet gelijk nieuwwaarde (0,0). Aanschafwaarde zou natuurlijk raar zijn )
Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 01:14:
[...]
Ik betwijfel het eigenlijk ook of TS nog wel aanspraak kan maken op die garantie als hij de voeding zelf inbouwt en het systeem werkt onverhoopt niet meer correct. Als je wel zelf wilt gaan inbouwen moet je denk ik toch heel duidelijk met de winkel overleggen hoe jullie het regelen als de pc niet aan de praat raakt. Ik weet even niet hoe dit precies zit, misschien kan iemand anders het wel zo uit zijn mauw schudden :). Je hebt altijd nog wel losse garantie op de onderdelen, maar de werking als geheel vind ik twijfelachtig.
Ach, daarvoor hebben we redelijkheid en billijkheid uitgevonden. Het laten werken van een gehele computer is geen rocket science meer als de onderdelen goed zijn ( en met beleid ingebouwd )

Even geen juridische onderbouwing ( IANAL enzo ) maar ik ga ervanuit dat mits er geen tekenen van userabuse zijn dat het systeem gewoon als geheel hoort te werken. Qua bewijslast zou je ietwat tricky kunnen zitten omdat die na 6 maanden naar de gebruiker verplaatst wordt, maar toch

Anders krijg je weer van die vage situaties dat je de kast niet meer mag opendoen omdat je anders je garantie verliest. Waardoor je zelf geen extra hdd oid zou mogen inbouwen.
Ik heb in de loop der jaren die stickers in het meest extreme geval zelfs op toetsenbord aansluitingen zien zitten. Net zoiets als dat een garagist gaat zeggen dat je geen garantie meer op je auto krijgt als je het tankdopje open doet.

[ Voor 34% gewijzigd door Gomez12 op 02-06-2010 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ok, dan is je punt in ieder geval helder.

Ik gaf daarbij duidelijk aan dat dat in mijn geval meer overlast zou bezorgen. Als de TS zijn computer gaat opsturen om een vervangende PSU in te laten bouwen, dan zou ik de boel wel erg zorgvuldig opsturen en liefst van tevoren nog wat foto's maken van de inhoud van de kast bij verzending en alle relevante data backuppen voor verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 14:34
Ik vind dat je je mail wel iets vriendelijker had mogen opstellen, en tevens met wat minder enters.
Ik
Vind
Harde
Enters
Namelijk
Enorm
Ruk
Lezen. Maar blijkbaar is dat geen examenstof meer tegenwoordig.
Tevens snap ik niet dat je de consumentenbond noemt. Heb je die echt gesproken (want meestal reageren die niet als je na 17.34 uur belt), of vat je hier T.net samen als consumentenbond, want dat is het toch echt niet. Wees eerlijk in wat je zegt.
Daarna vind ik ook dat je 4launch wel heel erg onder druk zet met je volgende zin:
Ik zal dan ook, indien u bij uw voorstel van dagwaarde blijft, hierover met de Consumentenbond contact opnemen, en het geschil ook bij de Geschillencommissie voorleggen.
Je kunt dat altijd nog doen, dat weet 4launch ook, waarom meteen schermen met zoiets? Dat kan altijd nog in een volgend mailtje.

Dit is wat ik verzonden zou hebben:

Beste RMA team 4launch,

Jongstleden 3-7-2009 heb ik een compleet geassembleerd systeem bij u gekocht waarop een totaal van 2 jaar garantie rust (offertenummer_______). Binnen de voornoemde garantieperiode is buiten mijn schuld (mail waarin dat gezegd wordt + datum + tijd + indentificatienummer) de voeding kapot gegaan, waarna uw bedrijf mij per mail (datum + tijd + identificatienummer) heeft laten weten dat binnen 4 weken de dagwaarde van de voeding gecrediteerd zal worden op mijn rekening daar de voeding EOL is.
Echter, conform de regels (even het nummertje noemen) zou 4launch een vervangende voeding van vergelijkbare kwaliteit moeten leveren, en zelfs moeten inbouwen, gezien ik een geassembleerd systeem met 2 jaar garantie heb besteld.
Nu wil ik een eventuele vervangende voeding best zelf inbouwen als hierdoor de garantie op de rest van het systeem niet vervalt, maar een creditatie van de dagwaarde van de kapotte voeding is niet conform de voorwaarden van de verkoop. Ik ga dan ook niet accoord met een creditatie en wens gewoon, volgens de regels, een vervangende voeding van gelijkwaardige kwaliteit te ontvangen.

Met vriendelijke groet,

En dan dus je naam.

Als ze hier niet mee akkoord gaan kun je altijd nog komen met de consumentenbond en de geschillencommissie, desnoods stap je naar de rechter, maar om die mensen nu meteen te noemen is naar mijn mening nogal overbodig. En tevens kun je die "krachttermen" dus niet meer gebruiken in een volgend mailtje om daar de druk te verhogen waardoor je jezelf nu dus in je voet hebt geschoten.

Stiekem denk ik trouwens dat de creditatie van de dagwaarde wel genoemd wordt in de voorwaarden, dus die zou ik maar eens goed door gaan lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door beefstick op 02-06-2010 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

beefstick schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 02:13:
[...]
Stiekem denk ik trouwens dat de creditatie van de dagwaarde wel genoemd wordt in de voorwaarden, dus die zou ik maar eens goed door gaan lezen.
Dat mag misschien zo zijn, maar als dat in strijd is met de geldende garantiewetgeving voor dummies (waarin voor zover ik weet 'vervanging door gelijkwaardig product' of 'reparatie' staat, onafhankelijk van de EOL-status van het product) dan is die voorwaarde niet rechtsgeldig. De 'dagwaarde' crediteren is dan ook volgens de wettelijke garantie niet acceptabel. De voeding moet worden vervangen, of de aankoopwaarde moet worden gecrediteerd en de voeding aan de winkel worden geretourneerd. (Oplettende lezers zullen hebben gelezen dat de winkel een bedrag mag inhouden als het product langere tijd naar tevredenheid is gebruikt voordat de koopovereenkomst wordt ontbonden. 10 maanden is geen langere tijd.) Overigens staat dit ook volledig los van het feit of de TS de PC heeft laten assembleren of niet.
Zou een mooie boel worden als je je eigen regels mocht maken, dan begin ik ook wel een winkel! ;)

Verder ben ik het met je eens overigens :)

ohja: IANAL

[ Voor 51% gewijzigd door Wokkels op 02-06-2010 02:56 ]

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er komt een waarschijnlijk standaard mail, en je schrijft een reactie terug met verwijzing naar consumentenbond en geschillencommissie terwijl je nog niet eens _gewoon_ hebt gezegd dat je het er niet mee eens bent?

Kijk, dat garantieprocedures en dergelijke in het algemeen lang niet altijd zo lopen als moet is bekend, maar iets wat zo simpel kan zijn als dat gewoon is aangenomen dat het een los product was. Natuurlijk is het ook dan dat je recht hebt op reparatie of gelijkwaardig product, maar dingen kunnen gewoon zo simpel misgaan.

Het is allemaal leuk en aardig dat we tegenwoordig een stuk beter weten met zijn allen wat de rechten zijn, maar als eerste reactie zoiets? Met zulke klanten heb je geen concurrenten meer nodig ... Bel ze gewoon even op ofzo, en zeg dat je reparatie of vervanging wil. Wacht op de reactie, en kijk dan verder. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 02-06-2010 09:22 . Reden: Inmiddels irrelevante opmerking weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
@Floppus: ik was gewoon op zoek naar een verklaring waarom deze winkel zich op deze manier opstelde. Een winkel die zich zo gedraagt naar haar klanten hoeft imo niet met fluwelen handschoenen behandelt te worden, maar mag best merken dat klanten steigeren. De guillotine is dan misschien ook weer wat overdreven, dat geef ik toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wayland
Dit is niet mijn eerste reactie, Ik heb eerder al in een e-mail gevraagd of ik niet in plaats van een creditering een vergelijkbare voeding mag hebben. En daarop reageerde ze met:

"Omdat het product EOL is gegaan, zijn wij genootzaakt om deze tegen de dagwaarde te crediteren.
Het is helaas niet mogelijk om het product om te ruilen tegen een andere type/merk voeding, omdat wij door administratieve redenen in RMA geen nieuwe aankoopbon voor de vervangend product kunnen aanmaken. Om deze reden kiezen wij voor een creditering van het product tegen de dagwaarde. De dagwaarde van het product wordt altijd door de fabrikant vastgesteld. Als 4Launch hebben wij geen inzicht in deze procedure. Zodra de dagwaarde van de voeding bekent is, zullen wij middels een creditnota naar uw RMA deze naar uw bankrekening doorvoeren. Uiteraard zullen wij u nader informeren op het moment de creditnota is aangemaakt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

Wayland schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 09:32:
Dit is niet mijn eerste reactie, Ik heb eerder al in een e-mail gevraagd of ik niet in plaats van een creditering een vergelijkbare voeding mag hebben. En daarop reageerde ze met:

"Omdat het product EOL is gegaan, zijn wij genootzaakt om deze tegen de dagwaarde te crediteren.
Het is helaas niet mogelijk om het product om te ruilen tegen een andere type/merk voeding, omdat wij door administratieve redenen in RMA geen nieuwe aankoopbon voor de vervangend product kunnen aanmaken. Om deze reden kiezen wij voor een creditering van het product tegen de dagwaarde. De dagwaarde van het product wordt altijd door de fabrikant vastgesteld. Als 4Launch hebben wij geen inzicht in deze procedure. Zodra de dagwaarde van de voeding bekent is, zullen wij middels een creditnota naar uw RMA deze naar uw bankrekening doorvoeren. Uiteraard zullen wij u nader informeren op het moment de creditnota is aangemaakt."
Oke maar dat gaat dus om het feit indien het een losse voeding was geweest. Zelfs in die situatie was het niet helemaal ok, maar goed wel meer te begrijpen.

Ik neem aan dat wanneer je je volledige systeem met factuur en geassembleerd (jij hebt de voeding opgestuurd en dus "zelf" aan je systeem zitten frunniken?) daar had neer gezet, dan had 4Launch echt niet moeilijk gedaan.

Garantie vervalt als je er zelf mee gaat zitten spelen dus vanuit dat perspectief zou ik maar blij zijn met alles wat je gaat krijgen. Een een email waarin je gaat "dreigen" met de consumentenbond/geschillencommissie is zo not-done. Net alsof de lezer/werknemer dan opeens denkt; ow jeetje ik ga maar beter mijn best doen. Zoiets haal je er pas bij als alle redmiddelen de revue gepasseerd zijn.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Zou voor de winkel geen probleem moeten zijn om dan een vergelijkbare voeding met korting te leveren zodat de prijs overeenkomt met de creditering van de fabrikant. Hoef je volgens mij geen econoom voor te zijn. Jij hebt niets te maken met de relatie tussen winkel en fabrikant, de winkel moet iirc herstellen, vervangen door gelijkwaardig of de koop ontbinden, bij dat laatste zou je het aankoopbedrag en niet de dagwaarde moeten terugkrijgen. Daarnaast is er nog de kwestie of een geassembleerd systeem als een geheel of lijst van losse componenten moet worden beschouwd, mijn gevoel zegt het eerste.
Flappiewappie schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 09:42:
Garantie vervalt als je er zelf mee gaat zitten spelen...
Het openen en 'spelen' met componenten valt onder normaal computergebruik en mag geen reden tot uitsluiting van garantie zijn. Het klooien met instellingen waardoor je je kaart oververhit of het onjuist monteren van een eigen GPU-fan lijkt me dan wél weer een goede grond om garantie te weigeren.

[ Voor 28% gewijzigd door coyote1980 op 02-06-2010 09:47 . Reden: Aanvulling op Flappiewappie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wayland
Dit is ook niet mijn eerste RMA. TNT heeft bij aflevering mijn computer laten vallen(of wild mee omgegaan). Want toen ik hem thuis kreeg hing de proccesor koeler slapjes aan het moederbord, en lag de hardeschijf op de bodem van de kast. Teruggebracht(ruim een uur rijden), en zij hebben toen bijna alle onderdelen uit mijn computer vervangen. Ik had dus niet zoveel zin om weer mijn systeem op te sturen met TNT...
En zij hebben alleen een RMA geaccepteerd voor de voeding. En hebben er niks over gezegd dat ik het hele systeem moest opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens is het wel heel erg bureaucratisch dat zij vanuit administratief oogpunt geen nieuwe verkoopbon kunnen maken in een RMA procedure, Lijkt me toch gewoon een kwestie van een minbon maken in de RMA en deze wegstrepen tegen een verkoopbon... Maar goed, daar zou ik verder geen aandacht aan schenken, dat moeten zij intern maar oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, hun administratie is jouw probleem niet.

Ik zou ze schrijven dat de wetgeving zeer duidelijk is over de rechten die je als consument hebt:
1) Je moet winkel mogelijkheid geven tot reparatie
2) Kan dat niet, heb je recht op vervanging
3) Kan dat niet, heb je recht op een gelijkwaardig product

Ontbinding mág, maar uitsluitend op initiatief van koper als bovenstaande 3 dingen niet mogelijk zijn (gelijkwaardig product kan altijd, maar wil de winkel niet altijd), en zeker niet tegen dagwaarde. Het ontbinden, omdat de winkel haar deel van de overeenkomst niet nakomt, betekent in feite dat de koop ongedaan wordt gemaakt: winkel product terug, koper geld terug (all of it). Let wel: als garantietermijn nog geldt, omdat anders na 6 maanden garantie overgaat in aansprakelijkheid en dan kan het wat anders liggen.

Ze mogen natuurlijk dagwaarde aanbieden, maar je hoeft er niet mee akkoord te gaan (en zou ik ook niet doen). Toch werkt vaak een belletje wat makkelijker, dan hoef je niet over en weer te gaan met veel tijd ertussen, en persoonlijk klinken dingen anders dan op schrift.

Willen ze dat niet, ga je naar Qshops middels het klachtenformulier
Keurmerken

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2010 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

coyote1980 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 09:44:
Zou voor de winkel geen probleem moeten zijn om dan een vergelijkbare voeding met korting te leveren zodat de prijs overeenkomt met de creditering van de fabrikant. Hoef je volgens mij geen econoom voor te zijn. Jij hebt niets te maken met de relatie tussen winkel en fabrikant, de winkel moet iirc herstellen, vervangen door gelijkwaardig of de koop ontbinden, bij dat laatste zou je het aankoopbedrag en niet de dagwaarde moeten terugkrijgen. Daarnaast is er nog de kwestie of een geassembleerd systeem als een geheel of lijst van losse componenten moet worden beschouwd, mijn gevoel zegt het eerste.

[...]

Het openen en 'spelen' met componenten valt onder normaal computergebruik en mag geen reden tot uitsluiting van garantie zijn. Het klooien met instellingen waardoor je je kaart oververhit of het onjuist monteren van een eigen GPU-fan lijkt me dan wél weer een goede grond om garantie te weigeren.
Persoonlijk vind ik het openmaken van een computer niet onder normaal gebruik vallen, en zeker niet wanneer er een voeding gedemonteerd wordt. Dat jij dat normaal vind is een ding, maar voor een gemiddelde consument...,

Ik denk dat je ze gewoon even moet bellen, en als ze dan nog steeds voet aan stuk houden bel je nog even met Coolermaster, en als die lastig doen ga je langs bij 4launch enz.., enzz...

Er is geen enkel bedrijf waarbij de service jou toegewaaid komt. Dat 4launch in deze situatie er een beetje gemakkelijk probeert af te komen is omdat jij er ook gemakkelijk over dacht. Je praat hier wel over een voeding waarbij 4Launch niet iets kan leveren, waar ze een oplossing voor bieden, en waar jij niet mee akkoord gaat. Gun ze wat tijd om inzicht in jou probleem te krijgen....

Ik erger me altijd dood aan dit shopping forum waarbij mensen meteen beginnen te huilen voordat ze überhaupt gebeld hebben of in ieder geval even de feiten onder elkaar zien van uit het perspectief van de andere partij...

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Flappiewappie schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 15:03:
Persoonlijk vind ik het openmaken van een computer niet onder normaal gebruik vallen, en zeker niet wanneer er een voeding gedemonteerd wordt. Dat jij dat normaal vind is een ding, maar voor een gemiddelde consument...,
Dat is niet alleen wat ik vind, maar ook wat ik meermaals door de jaren ben tegengekomen. Op pchelp kwam ik nog met even zoeken tegen de bewering dat zo'n stickertje "garantie vervalt bij openen behuizing" op een computerkast juridisch net zo geldig is als het bordje "wij aanvaarden geen aansprakelijkheid" bij een betaalde garderobe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Even los van de afhandeling van de defecte voeding vraag ik me af waarom je een RMA hebt aangevraagd op alleen de voeding? Door die assemblage optie heb je namelijk recht op 2 jaar garantie op het volledige systeem dus als het systeem dan niet meer werkt lijkt het mij logisch een RMA op het systeem aan te maken. Als je dat gedaan had dan had men waarschijnlijk ook gewoon de voeding vervangen door een vergelijkbare voeding en jou een werkend systeem terug gegeven.

Echter heeft de TS nu een RMA aangevraagd op één product en daar gaat het volgens mij fout. Want nu ziet men het gewoon als een los defect product, dat product kunnen ze niet meer leveren en dus bieden ze een creditering aan waarmee de TS een vergelijkbaar product kan uitzoeken. Daar is op zich niets mis mee dan mits het bedrag (wat nog onbekend is als ik het topic goed heb gelezen) redelijk is.

Natuurlijk heeft de TS recht op een nieuwe voeding ingebouwd in zijn PC (op grond van de assemblage optie) maar dan was het wel logisch om ook garantie te claimen op de complete pc. Ik zou dus even contact opnemen met de klantenservice en het verhaal uitleggen.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 02-06-2010 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon even het stappenplan van Floppus uitvoeren :)

Interessant zou het zijn als je de hele compu als 1 product ziet en dus -bij weigering van herstel- kiest voor de ontbinding van de gehele koop. Mij benieuwen of dat juridisch kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Waarom niet, eigenlijk? Ze geven toch aan dat ze de pc als geheel verkopen als je voor de assemblage kiest.

Maar goed, ik zou gewoon voor een vervangende voeding gaan want los van de discussie of de pc wel of niet één product is etc. heb je sowieso garantie op de voeding dus die moeten ze gewoon los vervangen als je dat wilt. Zullen ze dan niet voor je hoeven inbouwen maar dat is toch zo gebeurd.

[ Voor 60% gewijzigd door bwerg op 02-06-2010 20:26 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wayland
Dit is wat ik krijg als reactie van 4launch. Ik denk dat ik maar eens ga bellen.

Beste,

Graag vernemen wij van u welke contactpersoon u heeft bij de consumentenbond.
Het is namelijk vreemd te noemen dat zij een afhandeling conform Europese wetgeving als niet 'kunnend' beschouwen.

Overigens, mocht u zelf een alternatieve oplossing aandragen, kunnen wij hier natuurlijk altijd naar kijken.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29
Wayland schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 18:45:
Dit is wat ik krijg als reactie van 4launch. Ik denk dat ik maar eens ga bellen.
Dat helpt. Not.
Beste,

Graag vernemen wij van u welke contactpersoon u heeft bij de consumentenbond.
Het is namelijk vreemd te noemen dat zij een afhandeling conform Europese wetgeving als niet 'kunnend' beschouwen.
Wat een onzin: ze moeten zorgen dat jouw systeem 'zonder ernstige overlast' weer werkt. Creditering van één onderdeel en daarmee dus de weigering dat onderdeel te repareren of vervangen, maakt juist dat jouw computer helemaal niet werkt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Ik vind het altijd grappig dat mensen zeggen dat je naar de fabrikant moet.

Als je nieuwe Volvo kapot gaat ga je dan ook naar Zweden toe als de dealer moeilijk doet? Je hebt een overeenkomst met de winkel en niet met de fabriek.
Wat een onzin: ze moeten zorgen dat jouw systeem 'zonder ernstige overlast' weer werkt. Creditering van één onderdeel en daarmee dus de weigering dat onderdeel te repareren of vervangen, maakt juist dat jouw computer helemaal niet werkt.
Dit klopt dan ook niet van 4launch; mocht de KOPER willen ontbinden (Wat de VERKOPER niet mag volgens mij) dan gaat het om het volledige aankooopbedrag.

Ik heb wel eens vaker wetboeken gelezen en ik ben nog nooit iets over dagwaarde tegengekomen :? Maar dit is al wel een tijdje geleden; toch denk ik dat het vervangen of repareren is. Als dit niet kan kan de kopende partij de koop ontbinden tegen vergoeding van de verzendkosten & volledige prijs bij aanschaf. Correct me if I'm wrong.

Jammer dat steeds meer webshops geen garantie meer verlenen (Crediteren tegen restwaarde is geen garantie verlenen)

[ Voor 67% gewijzigd door RedHat op 03-06-2010 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24

Wildfire

Joy to the world!

coyote1980 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 15:47:
[...]

Dat is niet alleen wat ik vind, maar ook wat ik meermaals door de jaren ben tegengekomen. Op pchelp kwam ik nog met even zoeken tegen de bewering dat zo'n stickertje "garantie vervalt bij openen behuizing" op een computerkast juridisch net zo geldig is als het bordje "wij aanvaarden geen aansprakelijkheid" bij een betaalde garderobe...
Klopt... dat heb ik ook vaker gelezen, er schijnt ook wat jurisprudentie over te zijn als ik me niet vergis. Maar het principe van een PC is dat je als gebruiker het apparaat zelf kunt uitbreiden en een winkel mag je dat recht niet ontnemen door bv. een garantiezegel dat niet doorbroken mag worden.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
RedHat schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 18:57:
[...]
Dit klopt dan ook niet van 4launch; mocht de KOPER willen ontbinden (Wat de VERKOPER niet mag volgens mij) dan gaat het om het volledige aankooopbedrag.
Afaik hebben we hier in de wet van die heerlijke vage dingen staan zoals dat de verkoper een bedrag naar gelang van de gebruiksduur in mindering kan brengen. Uiteraard zonder berekening oid.

Oftewel een verkoper hoeft nadat de klant 2 jaar het product met plezier gebruikt heeft niet 100% uit te keren bij verbreking van de overeenkomst, alleen of het dan 99% of 2% moet zijn dat staat dan weer nergens en hoe korter de periode hoe onduidelijker het wordt (helemaal in een markt met sterk fluctuerende prijzen).
Afaik is het tot 6 maanden 100%,daarna steeds minder (+ omgekeerde bewijslast)

Alhoewel ik er wel bij moet vermelden dat dit veelvuldig naar voren komt in topics die over het heerlijke begrip economische levensduur (oftewel buiten standaard garantie maar wel binnen verwachte levensduur) etc gaan, ik zou me ook iets kunnen voorstellen dat als jij 2 jaar garantie gekocht hebt dat er binnen die 2 jaar 100% uitbetaling/vervanging moet komen (waar heb je anders garantie voor)
Jammer dat steeds meer webshops geen garantie meer verlenen (Crediteren tegen restwaarde is geen garantie verlenen)
Tja, de toon van de tijd. De webshops vinden het weer jammer dat de kopers de marge om zeep helpen door veelal de goedkoopste uit te zoeken.
Wil je garantie, dan kan dat perfect bij vele fysieke winkels en webshops, maar bij prijsstunters als 4launch zou ik het persoonlijk ook niet echt verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wayland
Gomez12 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 21:15:

Tja, de toon van de tijd. De webshops vinden het weer jammer dat de kopers de marge om zeep helpen door veelal de goedkoopste uit te zoeken.
Wil je garantie, dan kan dat perfect bij vele fysieke winkels en webshops, maar bij prijsstunters als 4launch zou ik het persoonlijk ook niet echt verwachten...
Ja idd, ik heb mijn les wel geleerd voor de toekomst.
Maar ik bel morgen eerst nog ff met de consumentenbond, en daarna met 4launch....

edit: ik heb net met de consumentenbond gesproken en zij zeiden dat als de voeding binnen een jaar kapot gaat, ik ook fabrieksgarantie heb. En dat het product dus gewoon ondeugelijk was.

edit2: ik heb met 4launch gebeld.
Ze zeggen dat zij het recht hebben om te kiezen tussen een vervangend product en een creditering, en dat zij gekozen hebben voor een creditering. Omdat ik dan een nieuw product bij hun(of natuurlijk ergens anders ;) ) kan kopen, waarbij dan ook weer een nieuwe garantie zit. Ik heb hem daarop gevraagt of het echt niet mogelijk is om mij een vervangende voeding te sturen. Dit kan wel maar dan krijg ik geen nieuwe garantie, en loopt de garantie van mijn "huidige" voeding gewoon door. Hij zou mij z.s.m. terugbellen/mailen met voorstellen voor een nieuwe voeding.

[ Voor 42% gewijzigd door Wayland op 04-06-2010 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:58

beany

Meeheheheheh

Wayland schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 22:15:
Dit kan wel maar dan krijg ik geen nieuwe garantie, en loopt de garantie van mijn "huidige" voeding gewoon door. Hij zou mij z.s.m. terugbellen/mailen met voorstellen voor een nieuwe voeding.
En dit mag dus ook niet. Bij een vervangend product hoort ook vervangende garantie.

Ze maken zich wel populair bij 4Launch op deze manier :X

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:58
beany schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 16:26:
[...]

En dit mag dus ook niet. Bij een vervangend product hoort ook vervangende garantie.

Ze maken zich wel populair bij 4Launch op deze manier :X
nee hoor, dit mag gewoon, dit is zelfs heel normaal.
De winkel moet X termijn garantie geven vanaf aanschaf, dat er feitelijk straks nog langer fabrieksgarantie op zit is mooi meegnomen voor de TS.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wayland schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 22:15:
[...]

Ja idd, ik heb mijn les wel geleerd voor de toekomst.
Maar ik bel morgen eerst nog ff met de consumentenbond, en daarna met 4launch....

edit: ik heb net met de consumentenbond gesproken en zij zeiden dat als de voeding binnen een jaar kapot gaat, ik ook fabrieksgarantie heb. En dat het product dus gewoon ondeugelijk was.

edit2: ik heb met 4launch gebeld.
Ze zeggen dat zij het recht hebben om te kiezen tussen een vervangend product en een creditering, en dat zij gekozen hebben voor een creditering. Omdat ik dan een nieuw product bij hun(of natuurlijk ergens anders ;) ) kan kopen, waarbij dan ook weer een nieuwe garantie zit. Ik heb hem daarop gevraagt of het echt niet mogelijk is om mij een vervangende voeding te sturen. Dit kan wel maar dan krijg ik geen nieuwe garantie, en loopt de garantie van mijn "huidige" voeding gewoon door. Hij zou mij z.s.m. terugbellen/mailen met voorstellen voor een nieuwe voeding.
Juridisch hebben zij het recht niet, maar zij kunnen feitelijk kiezen niet te vervangen / repareren, waardoor jij de koop kan ontbinden (hetgeen in een feitelijke creditering resulteert).
Wat betreft het feit dat je geen nieuwe garantie zou krijgen, dat is correct; het gaat er om dat hetgeen wat jij ontvangen hebt conform is op basis van wat jij van de overeenkomst mocht verwachten. Wat jij mocht verwachten, was een bepaalde levensduur van het product gemeten vanaf het moment van (eerste) levering; een garantie langer dan dat is dus niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wayland
Ze hebben mij een nieuwe voeding gegeven(CM silent pro 700w)
Via telefoon gaat het idd beter, maar waarom ze me niet gelijk een nieuwe voeding gaven? Het zou me 2 weken bespaart hebben |:(

Bij het telefoon gesprek had ik alle "feiten"op een blaadje staan, en na een tijdje wou hij me toch "te gemoed komen" :/

[ Voor 26% gewijzigd door Wayland op 08-06-2010 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 20:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Tjah, kennelijk moet je nu vaak zelf juist (veel) moeite doen om een redelijke vervanging/creditering te krijgen (zie ook mijn topic hier in SH :P). Ze moeten aan hun marges denken en proberen je vaak af te schepen met andere vergoedingen.

Ik raad je aan om die Silent Pro gewoon aan te nemen en proberen ook even een bon erbij te krijgen. Vervolgens kan je dan nog bij Coolermaster aankloppen voor eventuele garantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:58

swtimmer

Ontrafelt het leven!

En daarna uiteraard een shopreview plaatsen. Ja je probleem is opgelost maar het lijkt me dat je hier niet tevreden mee bent en ik vind dat je dit dus ook echt moet delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze moeten gewoon een vervangend product leveren. Bij Redcoon 1 muis besteld, een Razer Diamondback 3G, die na een maand of 6 kapot ging. Ging RMA (ze hebben 'm zelfs bij mij thuis opgehaald), ze bleken niet hetzelfde model meer te kunnen leveren (EOL) en mocht voor het aankoop bedrag een nieuwe muis uitzoeken. De muis die ik uitzocht was iets van 2 euro goedkoper dan de Razer en het resterende bedrag zou op mijn account worden gezet voor een bestelling in de toekomst. Zo hoor je dit soort zaken af te handelen als een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 16:24:
Zo hoor je dit soort zaken af te handelen als een winkel.
Nou, eigenlijk niet. De winkel hoort je namelijk het tegoed uit te keren in cash B)

Maar ik snap dat je tevreden bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 16:36:
[...]

Nou, eigenlijk niet. De winkel hoort je namelijk het tegoed uit te keren in cash B)

Maar ik snap dat je tevreden bent ;)
Ik heb daar niet om gevraagd, dus kan niet oordelen of ze dat ook hadden gedaan. Ik mocht ook een ander product uit een andere product categorie uitzoeken (had ook nog een strijkijzer nodig, dus even over getwijfeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik goed overleg is afwijken van de regel natuurlijk geen probleem, maar het was even mierenneuken. :)
Pagina: 1