Dit topic is het nieuwe topic om verder door te vragen op de plasma speaker dit getoond werd in het topic "Het Post hier je kleine mods" topic.
Wat vind je in dit topic
In mijn poging een plasma speaker te bouwen, ben ik maar eens simpel begonnen door eerst eens wat hoogspanning te genereren. Je zal hier een aantal foto's van dat eerste project vinden. De eerste foto's zijn gemaakt met als trafo 1 bobine. Dit levert ongeveer 40 kV op. Foto's verderop zijn gemaat met 2 bobines als trafo. Hierdoor is de spanning ergens tussen de 60 kV en de 80 kV. Daarna komen de eerste filmpjes van mijn eerste werkende plasma speaker! Als toetje heb ik nog wat foto's van mijn zwaarste hoogspanningsgenerator. Deze ging vermoedelijk over de 100kV heen!
Eerste hoogspanningenerator
Dit zijn foto's van mijn eerste hoogspanningsgenerator. De hoogsapanningsgenerator bestaat uit een bromfietsbobine die zichzelf in en uit schakeld doormiddel van zijn eigen magnetische veld
Een mooie stabiele vonk tussen twee spijkers

Geen duidelijk zichtbare vonk, maar je ziet wel dat er stroom lekt

Een onstabiele vonk. Net bliksem

Der moeten toch meer vonken uit te halen zijn? Ff proberen, tjakka!

En zo gaat dat nou in het echt. Irritant apparaat
Verbeterde hoogspanningsgenerator
En toen kwam ik met een idee. Laten we nou eens 2 bromfiets bobines pakken en die uit fase plaatsen. Dan heb je 2x zo veel spanning. Nog mooiere vonkjes!
Er lekt wat spanning....

Jummie, een echt dikke plasma boog. Net of er licht gevend gas uit mijn spijkers komt

Er moeten toch meer vonken uit te halen zijn. Weer ff proberen

Even de opstelling waarmee deze mooie foto's gemaakt worden. Paar kabeltjes. Wie heeft er nou hoogspanningskabels nodig?

Wat kunnen we nou nog meer doen? Hmmm.... laten we een schijf pakken!

Een van de mooiste foto's ziet er zo uit!

Volgens mij fik ik plaatselijk mijn spijker weg

En een filmpje van deze foto opstelling
De eerste plasma speaker
En toen was het tijd om mijn doel te gaan bereiken. Ik wou een plasma speaker bouwen. En zo geschiede. Dit was mijn eerste versie. Deze gebruikte nog bromfietsbobines op de hoogspanning op te wekken. Dit werkt maar half omdat de kern van de bromfietsbobine niet van weekijzer was maar van staal? Dus ik was de bromfietsbobine inductief aan het verhitte. Deze opstelling kon dan ook niet meer dan 10 minuten draaien, en daarna 30 minuten afkoelen.
Dit is het filmpje van de eerste test! Ik was zo blij dat hij werkte, dat ik meteen de camera heb gepakt en een filmpje heb geschoten
En met dit filmpje bewijs ik dat het geluid dus ook echt uit de komt
En zo ziet dat er dan in het donker uit, een lichtboogje

En zo in het licht

Tweede plasma speaker
En toen was het tijd om de bromfietsbobines te vervangen voor een echt hoogspanningstrafo! Een wereld van een verschil.
Hierbij DE video van mijn beste plasma speaker tot nu toe!
En zo ziet dat er dan in het echt uit
De top van die onderste spijker is weg aan het smelten. Om maar een ideetje te geven van hoe ongelofelijk warm het in die boog is. Mijn potlood vloog al in brand voordat ik bij de vonk was aangekomen. 

Hmm.. In het donker kan je dit niet fotograferen. Al zie je wel weer iets van de smeltende punt

En dat was het laatste van de plasma speaker
Hij is overleden. De hoogspannings trafo doorgefikt in het hoogspanningsdeel, de mosfets allemaal vernield
Einde verhaal, of toch niet? Het nieuwe schema + hoogspanningstrafo ligt al klaar
Alleen ik moet zelf nog zin hebben om het weer op te pakken.
En die zin is al meer dan een jaar niet meer aanwezig (dit zijn allemaal oude foto's)
Zwaardere hoogspanningstrafo
Na het overlijden van de plasma speaker heb ik nog wel een keer een zwaardere hoogspannings generator gebouwd. Hiervoor gebruikte ik een hoogspanningstrafo die niet geschikt was voor de luidspreker. Dus mocht ie lekker gaan vonken
Hier ben ik een beetje aan het klooien volgens mij

Commentaar vond ik niet nodig bij die laatste twee foto's. Het maken van die twee foto's was een drama. Dat jolige ding genereerd vermoedelijk meer dan 100kV. Dit was niet meer te isoleren, waardoor ik zelf continu onder stroom stond. Probeer dan nog maar eens een vaste hand te hebben voor een foto
Nog een foto om jullie stof tot nadenken te geven (in hoeverre ik dat al niet gedaan heb). Bij deze foto heb ik 1 elektrode in het water gegooid, de ander hangt er boven. Al het water wordt naar die bovenste elektrode getrokken. Tenzij het water te dichtbij komt, dan wordt het afgestoten en krijg je deze kuil in het water. Ik ben benieuwd naar jullie verklaring hiervoor. Tot nu toe heb ik nog geen enkele fatsoenlijke gehoord....

Zo, bij deze hoop ik jullie creativiteit geprikkeld te hebben
Happy modding en keep safe
Wat vind je in dit topic
In mijn poging een plasma speaker te bouwen, ben ik maar eens simpel begonnen door eerst eens wat hoogspanning te genereren. Je zal hier een aantal foto's van dat eerste project vinden. De eerste foto's zijn gemaakt met als trafo 1 bobine. Dit levert ongeveer 40 kV op. Foto's verderop zijn gemaat met 2 bobines als trafo. Hierdoor is de spanning ergens tussen de 60 kV en de 80 kV. Daarna komen de eerste filmpjes van mijn eerste werkende plasma speaker! Als toetje heb ik nog wat foto's van mijn zwaarste hoogspanningsgenerator. Deze ging vermoedelijk over de 100kV heen!
Eerste hoogspanningenerator
Dit zijn foto's van mijn eerste hoogspanningsgenerator. De hoogsapanningsgenerator bestaat uit een bromfietsbobine die zichzelf in en uit schakeld doormiddel van zijn eigen magnetische veld
Een mooie stabiele vonk tussen twee spijkers

Geen duidelijk zichtbare vonk, maar je ziet wel dat er stroom lekt

Een onstabiele vonk. Net bliksem

Der moeten toch meer vonken uit te halen zijn? Ff proberen, tjakka!

En zo gaat dat nou in het echt. Irritant apparaat
Verbeterde hoogspanningsgenerator
En toen kwam ik met een idee. Laten we nou eens 2 bromfiets bobines pakken en die uit fase plaatsen. Dan heb je 2x zo veel spanning. Nog mooiere vonkjes!
Er lekt wat spanning....

Jummie, een echt dikke plasma boog. Net of er licht gevend gas uit mijn spijkers komt

Er moeten toch meer vonken uit te halen zijn. Weer ff proberen

Even de opstelling waarmee deze mooie foto's gemaakt worden. Paar kabeltjes. Wie heeft er nou hoogspanningskabels nodig?

Wat kunnen we nou nog meer doen? Hmmm.... laten we een schijf pakken!

Een van de mooiste foto's ziet er zo uit!

Volgens mij fik ik plaatselijk mijn spijker weg

En een filmpje van deze foto opstelling
De eerste plasma speaker
En toen was het tijd om mijn doel te gaan bereiken. Ik wou een plasma speaker bouwen. En zo geschiede. Dit was mijn eerste versie. Deze gebruikte nog bromfietsbobines op de hoogspanning op te wekken. Dit werkt maar half omdat de kern van de bromfietsbobine niet van weekijzer was maar van staal? Dus ik was de bromfietsbobine inductief aan het verhitte. Deze opstelling kon dan ook niet meer dan 10 minuten draaien, en daarna 30 minuten afkoelen.
Dit is het filmpje van de eerste test! Ik was zo blij dat hij werkte, dat ik meteen de camera heb gepakt en een filmpje heb geschoten
En met dit filmpje bewijs ik dat het geluid dus ook echt uit de komt
En zo ziet dat er dan in het donker uit, een lichtboogje

En zo in het licht

Tweede plasma speaker
En toen was het tijd om de bromfietsbobines te vervangen voor een echt hoogspanningstrafo! Een wereld van een verschil.
Hierbij DE video van mijn beste plasma speaker tot nu toe!
En zo ziet dat er dan in het echt uit

Hmm.. In het donker kan je dit niet fotograferen. Al zie je wel weer iets van de smeltende punt

En dat was het laatste van de plasma speaker

Zwaardere hoogspanningstrafo
Na het overlijden van de plasma speaker heb ik nog wel een keer een zwaardere hoogspannings generator gebouwd. Hiervoor gebruikte ik een hoogspanningstrafo die niet geschikt was voor de luidspreker. Dus mocht ie lekker gaan vonken
Hier ben ik een beetje aan het klooien volgens mij

Commentaar vond ik niet nodig bij die laatste twee foto's. Het maken van die twee foto's was een drama. Dat jolige ding genereerd vermoedelijk meer dan 100kV. Dit was niet meer te isoleren, waardoor ik zelf continu onder stroom stond. Probeer dan nog maar eens een vaste hand te hebben voor een foto

Nog een foto om jullie stof tot nadenken te geven (in hoeverre ik dat al niet gedaan heb). Bij deze foto heb ik 1 elektrode in het water gegooid, de ander hangt er boven. Al het water wordt naar die bovenste elektrode getrokken. Tenzij het water te dichtbij komt, dan wordt het afgestoten en krijg je deze kuil in het water. Ik ben benieuwd naar jullie verklaring hiervoor. Tot nu toe heb ik nog geen enkele fatsoenlijke gehoord....

Zo, bij deze hoop ik jullie creativiteit geprikkeld te hebben
Happy modding en keep safe
[ Voor 123% gewijzigd door Frankyie op 01-06-2010 18:01 ]