Windows multimedia netwerk of mac multimedia netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 08:43
Ik ben voor mezelf een htpc aan het bouwen en mijn vader zou eigenlijk dezelfde dingen willen kunnen. Aangezien hij ook toe is aan een nieuwe pc en een nieuwe laptop is het een goed moment om stil te staan bij de keuze tussen Microsoft of Apple. Vroeger was ik automatisch voor een normale pc met windows gegaan maar sinds dat mijn vader een iphone heeft en daar goed mee overweg kan vraag ik me af of windows nou wel zo'n goede keuze is. Apple is volgens mij net wat gebruiksvriendelijker.

Nu gaat het niet alleen om een nieuwe computer maar om een hele nieuwe setup, nml:

Desktop PC of IMac
Latop of Macbook
HTPC of Apple TV of Mac Mini
TV met internet widgets en dlna functies

Ik heb zelf geen ervaring met apple computers en zou graag willen weten wat jullie mijn vader aanraden. Ik zou graag willen weten of de volgende zaken mogelijk zijn en of het met Windows of Mac beter werkt:

Apparatuur moet gebruiksvriendelijk zijn
Film en foto importeren van Sony HD camera
Achter elkaar afdraaien van losse MTS bestanden gefilmd door Sony HD Camera
Bestanden moeten backup van zijn (film, foto, audio, docs)
Multimedia moet op tv bekeken kunnen worden zonder dat laptop of PC aan staan
Internet Aplicaties zoals uitzending gemist en youtube
Digitaal films huren (videoland)
Muziek abbonnement (bv. Spotify)

Ik heb een aantal mogelijkheden uitgedacht. Misschien dat jullie kunnen aangeven wat goed werkt en of er andere opties zijn die beter werken.

1. Windows pc, windows laptop, windows htpc met livedrive
Windows 7 op PC, Laptop, HTPC i.c.m. livedrive. De htpc staat altijd aan. Daarop staat livedrive geinstalleerd. Livedrive maakt een extra schijfletter aan op de htpc. Daar kan mijn pa dan al zijn bstanden op kwijt. Livedrive gooit alles online. Daarnaast is alles op elke computer op te vragen en kan het op de tv getoond worden. Ook is MCE mooi en intuïtief. Met deze optie is veel mogelijk maar het is instabieler en niet zo gebruiksvriendelijk als Apple (denk ik)

2. iMac, Macbook Pro, Mac Mini en Mobile Me
IMac, Macbook Pro, Mac Mini. Mobile Me zorgt ervoor dat alle multimedia en docs gesynchroniseerd zijn. Volgens mij zijn zelfs de apps gesynchroniseerd ? Deze oplossing is duur. Daarnaast weet ik niet hoe handig het is met het delen en bekijken van bestanden. Ik vind iTunes altijd een verschrikking en ik zie mn pa daar al mee worstelen. Misschien is het gewenning maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee. Daarnaast weet ik niet hoe apple omspringt met de losse video bestandjes die gemaakt worden door de Sony Camera. Mijn vader filmt veel. De camera maakt voor elke scene een los MTS (Avchd) bestandje. Met XBMC kan je een hele map in één keer afspelen zonder dat je alle bestandjes eerst hoeft samen te voegen Daarnaast heeft de Mac Mini volgens mij geen hdmi.

3. iMac, Macbook Pro, Apple TV en Mobile Me
Ook in dit geval synchroniseert Mobile Me alle multimedia en documenten. Via de Apple TV kan mijn pa alles multimedia op zijn tv bekijken. Het ontbreekt alleen aan uitzending gemist, een decoder en recorder.

4. iMac, Macbook en HTPC
Een combinatie van de eerste twee mogelijkheden. Mijn pa zou zijn bestanden dan op een htpc kunnen zetten in een livedrive map. Livedrive gesynchroniseerd alles met internet en met de Macbook en de iMac. Daarnaast heb je geen "last" van ITunes en het gebruiksgemak van WMC. Ik weet alleen niet hoe de iMac en Macbook omgaan met netwerk pc's met windows 7. Kan je deze makkelijk benaderen en kan je makkelijk bestanden openen en aanpassen? Daarnaast kan je een HTPC aanpassen, gebruiken als decoder en als recorder.

5. iMac en Macbook icm DLNA
Als dit zou werken dan heeft mijn pa geen mediacenter nodig. Nadeel is de gebrekkige ondersteuning van videoformaten. Ik denk niet dat dlna tv's mts bestanden achter elkaar afspelen. Mocht er een tv zijn die brede bestandsondersteuning biedt dan lijkt dit mij ideaal. Een apparaat minder is altijd mooi. Daarnaast zijn er al verschillende leuke internet widgets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
Welke tools gebruikt hij nu voor ze hd video materiaal?
En wat voor eisen hebt die aan het videobwerkings programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb zelf niet zoveel Apple kennis, maar als je vader niet gehinderd is door enige technische kennis zou ik Apple niet zo'n verkeerde keuze vinden.

Een collega van mij heeft een Mac Mini draaien als Media Center ivm een Apple PC maar geeft duidelijk aan dat het een beetje een 'nerd' oplossing is, als in, vrij technisch en niet eenvoudig door de leek te bedienen. In deze setup zou je wel vrij zijn inde keuze van de TV.

Probleem van veel goedkope media center oplossingen is dat ze relatief traag zijn en altijd wel kinderziektes hebben. Beste ervaringen tot nu toe (en zelfs die is niet 100%) heb ik met een PS3 als mediacenter - icm het opensource programma 'ps3 media server' dat op alle platformen te verkijgen is: linux, apple en windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
@Erwin - hij is geen fanatieke videobewerking maar vind het leuk om af en toe wat te doen. Hij werkt nu met pinnacle studio. Het is belangrijk dat de software om kan gaan met mts bestanden aangezien zijn camera dat maakt.

@HTT - ik dacht juist dat apple makkelijk was en dat daar minder technische kennis voor nodig was dan voor windows pc's en een htpc. Mijn vader is een gemiddelde gebruiker waarbij het mis gaat als de computer ineens anders werkt dan normaal. Er moeten dus geen problemen optreden. Daar is apple toch juist beter in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

michielvz schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:29:
@HTT - ik dacht juist dat apple makkelijk was en dat daar minder technische kennis voor nodig was dan voor windows pc's en een htpc. Mijn vader is een gemiddelde gebruiker waarbij het mis gaat als de computer ineens anders werkt dan normaal. Er moeten dus geen problemen optreden. Daar is apple toch juist beter in?
Voor een gebruiker die nog niet gewend is aan Windows is een Apple makkelijker dan een Windows pc. Kinderen en ouderen die nog nooit met een computer hebben gewerkt, leren Mac OS over het algemeen sneller dan Windows doordat het eerste logischer in elkaar zit.

De meeste mensen zijn echter volledig gewend aan Windows en dan is alles wat anders is lastig, hoewel 'anders' eigenlijk eenvoudiger is.

Soms zijn mensen bijvoorbeeld zo aan een manier van werken gewend dat ze een omslachtige en/of onlogische methode nooit loslaten voor een eenvoudigere.

Technische kennis is handig als je van Windows wilt overstappen naar een Mac maar een open mind en de bereidheid om dingen anders te doen zijn vele malen belangrijker ;)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

michielvz schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:29:
Dat klopt helemaal, maar mijn collega stelt dat de MacMini mediacenter oplossing nog niet helemaal 'af' is en dus veel tweaking nodig heeft om probleemloos te werken. Hij adviseert de leek om te wachten op de 2e editie van Apple TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Oké, is er een dan een 2e editie op komst? Ik heb daar nergens iets over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

michielvz schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 14:08:
Oké, is er een dan een 2e editie op komst? Ik heb daar nergens iets over gelezen.
Ik ook niet, ik zit niet zo in de Mac-wereld. Hij wil puur aangeven dat deze oplossing nog niet echt marktklaar is, je kunt dus wel prima een Mac-PC kiezen voor je vader, maar voor het mediacenter moet je uitwijken naar iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Bedankt dat je me daar aan herinnert. Ik heb het inderdaad gelezen maar was het alweer vergeten. Ik heb wat filmpjes bekeken van de huidige apple tv maar ik wordt er niet erg enthousiast van. Het feit dat iTunes geen MTS bestanden afspeelt zal wel betekenen dat Apple TV dat ook niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 17:09
Nee, om die reden ben ik dan ook voor de Mac mini gegaan. Let er wel op dat die niet de grootste spierballen heeft en dat video uiteindelijk een vrij lage bitrate krijgt om het soepel af te spelen. Ik heb nog een oudere mini (2008) dus dat is waarschijnlijk toch een ander verhaal dan de nieuwe versies, maar ook daarbij moet je zeker niet verwachten dat je bluray kwaliteit terug krijgt. Je vader zal dus filmpjes moeten coderen voor dat formaat... vaak is dat al heel goed hoor, zeker stukken beter dan DVD kwaliteit, hij zal alleen even moeten spelen met de bitrate.

Daarnaast gebruik ik de mini samen met Plex als media-center software. Dat is echt heerlijk, je kan apps downloaden, en hoeft derhalve weinig in te stellen, met allerlei mooie content. Moet ik wel weer bij zeggen dat ik dan een UK/US VPN account gebruik, want veel media-content kan je anders niet afspelen (een probleem voor alle HTPC's overigens).

Een HTPC onder Windows kan je vaak meer spierballen geven, alleen ben ik gegaan voor een klein, mooi en vooral stil apparaatje, dat was voor mij belangrijk want niets is irritanter dan het geblaas van een HTPC (of Xbox die ik gebruikte) tijdens een film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Wat bedoel je precies met een UK/US VPN?

Hoe deel jij trouwens je bestanden met de mini? Gebruik je daar een mac voor? Een netwerkschijf? Of Mobile Me?

[ Voor 42% gewijzigd door michielvz op 01-06-2010 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Macs kunnen gewoon met SMB (Windows sharing) omgaan. Ze kunnen hun files zowel via het windows protocol als het apple protocol delen. Daarnaast heeft iTunes 'Home Sharing', waarmee je aankopen uit de iTunes store en de iTunes libraries kunt delen.

Onder OS X vind ik iTunes persoonlijk helemaal geen hel, het werkt best OK. Verder heb je ook nog Front Row als media center, al weet ik niet hoe goed dat tegenwoordig werkt.

Persoonlijk zou ik MobileMe achterwege laten.

[ Voor 5% gewijzigd door Romke op 01-06-2010 20:18 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Ik ga, los van het mediacenter-verhaal, even reageren op de zaken die je opsomt:
michielvz schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 00:36:
Apparatuur moet gebruiksvriendelijk zijn
Had je al wel begrepen dat Apple op dat vlak vrij goed scoort. Het is een eigen manier van werken maar over het algemeen zijn leken er wel iets sneller mee weg
Film en foto importeren van Sony HD camera
Afhankelijk van hoe professioneel je vader bezig is met film en video, kan hij perfect gebruik maken van de met iLife meegeleverde programma's zoals iPhoto en iMovie. Erg makkelijk te gebruiken, vooral om alle foto's te beheren.
Achter elkaar afdraaien van losse MTS bestanden gefilmd door Sony HD Camera
Idem als hierboven. Vanaf iMovie'09 is het mogelijk om MTS te importeren rechtstreeks vanaf de camera
Bestanden moeten backup van zijn (film, foto, audio, docs)
Daarvoor heeft Apple iets leuks onder de vorm van Time Machine. Backuppen naar een externe USB/Firewire schijf kan zo, naar een netwerkschijf ook mits een héél klein beetje tweaken (tenzij je een Time Capsule zou kopen).
Multimedia moet op tv bekeken kunnen worden zonder dat laptop of PC aan staan
Mediacenter verhaal dus. Er zijn een heleboel mensen op GoT met een Mac Mini als mediacenter, kan dus zeker.
Ik heb zelf het DLNA verhaal geprobeerd maar op sommige TV's (zoals mijn Samsung) is de implementatie daarvan nogal triest...
Muziek abbonnement (bv. Spotify)
Ik ken een groot aantal mensen die Spotify gebruiken op Mac, lijkt me dus geen probleem.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Is er iemand die zijn ervaringen met een mac mini als mediacenter zou willen delen? Ik ben erg benieuwd. Het is niet zo'n erg krachtig apparaat. Zeker niet in vergelijking met de htpc's die je voor hetzelfde geld kan bouwen. Draait HD materiaal soepel en mooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 15:07
michielvz schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 22:34:
Is er iemand die zijn ervaringen met een mac mini als mediacenter zou willen delen? Ik ben erg benieuwd. Het is niet zo'n erg krachtig apparaat. Zeker niet in vergelijking met de htpc's die je voor hetzelfde geld kan bouwen. Draait HD materiaal soepel en mooi?
Ik heb een korte periode een Mac mini gebruikt, maar dat was nog een C2D versie met een Intel GMA GPU. 720p trok ie prima, 1080p was net niet te doen. Tegenwoordig zit er in een Mac Mini ook een sterkere videochip en werkt het prima ballerina. Met Perian / Flip4Mac / VLC / Plex heb je een configuratie die zo'n beetje alles wel probleemloos kan afspelen.

Zelf werk ik met PS3 Media server en een PS3 met gigabit netwerk erachter. Gaat prima, als de videostreams niet groter worden dan 10Gb. 1 op 1 Blueray's van 35Gb trekt ie helaas dan weer niet.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:07

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

michielvz schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 22:34:
daar is een heel topic over zelfs.
zelf heb ik een 2.0Ghz mini met 9400M grafische kaart. deze kan dus wel gebruik maken van hardwarematige versnelling. bij mij speelt nagenoeg alles goed af. sinds de VDAdecoder (hardware acceleration) in plex zit, heb ik meerdere 1:1 blu-ray (zonder HD audio) geprobeerd en de eerste die het niet goed doet moet ik nog tegenkomen.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Oké maar daar moet je dus wel verschillende programma's voor gebruiken. Dan zie ik voor dit gebruik niet de meerwaarde in van een Apple oplossing. Een htpc met xbmc is goedkoper en werkt waarschijnlijk nog sneller ook. Daarnaast heb je minder compatibiliteitsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 17:09
michielvz schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 15:40:
Oké maar daar moet je dus wel verschillende programma's voor gebruiken. Dan zie ik voor dit gebruik niet de meerwaarde in van een Apple oplossing. Een htpc met xbmc is goedkoper en werkt waarschijnlijk nog sneller ook. Daarnaast heb je minder compatibiliteitsproblemen.
Uhm, hoe kom je daar plots bij dan? Ik heb een tijd een Windows HTPC gebruikt en heb daar ook continue allerlei decoders en gerommel moeten doorstaan om bestanden af te spelen. Wat dat betreft is dat net zo, al dan niet gemakkelijker onder OSX (daar heb je Perian e.d. wat gewoon een alles in 1 oplossing is en Plex wat ook gewoon 1 app is en meer niet). De nieuwste Mac mini is snel genoeg voor HD materiaal, is klein en muisstil. Als je toch gaat voor een goedkopere oplossing omdat je denkt dat dat veel sneller is e.d. moet je vooral dat doen. Ik geef alleen aan dat ik onder OSX met Plex veel minder gedoe heb gehad dan onder Windows + een dergelijke HTPC altijd eerder een bakbeest met lawaai was. Hoeft niet, maar dan betaal je ook voor de Windows-HTPC flink veel geld.

[ Voor 24% gewijzigd door vgroenewold op 02-06-2010 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik nu al een tijdje een mini uit 2009 als mediacenter met de hier al eerder genoemde Plex als main applicatie.

Het werkt heerlijk tot en met bestanden van zo'n 15 GB (vaak 1080p mkv), deze stream ik over een bedraad netwerk vanaf een Synology Nasje. Deze 15GB mkv's geven in mijn ogen een 99% weergave van de orginele Blu-ray qua beeld dus voor mij meer dan zat.

Nu denk ik dat de bottleneck waarom de mini geen 1:1 35GB blu-ray rips aan kan meer zit in plex omdat als ik kijk naar de belasting van de CPU deze op tijdens het spelen van zo'n 35 GB rip op ongeveer 65%-85% zit.
Misschien zou het ook nog kunnen liggen aan de synology (redelijk goedkope oplossing) die gewoon niet snel genoeg de data kan streamen.....

Ik zou dus zeggen neem een mIni als HTPC !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mech-Warrior
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:08
En, niet onbelangrijk, zeer waarschijnlijk krijgt de nieuwe Mac Mini een displayport die ook HDMI aan kan.
http://www.macfreak.nl/readnews.php?newsitem=7962
Pagina: 1