Multimeter waarden kloppen helemaal niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-10-2024
Probleempje met mijn digitale multimeter (Meterman 30XR). Als ik niets meet geeft hij toch nog een (vrij grote) waarde. En als ik iets meet, kloppen de waarden niet.

Bij range 600V DC: -17 V
Bij range 200V DC: -1.7 V
Bij range 20V DC: -0.17 V
Bij range 2V DC: -0.022 V
Bij range 200mV DC: -7.4 mV

Als ik effectief iets meet, stopcontact bijvoorbeeld, bij range 600V AC, geeft hij 200V... Niet echt optimaal dus!

Heeft iemand enig idee wat er plots misgegaan is met mijn toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-10 22:40
Een platte batterij zorgt bij goedkope toestellen dikwijls voor serieus afwijkende metingen.
Wissel de batterij eens.
Nog niks? -> vuilbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:57
Dikke Foaf schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 23:28:
Een platte batterij zorgt bij goedkope toestellen dikwijls voor serieus afwijkende metingen.
Wissel de batterij eens.
Nog niks? -> vuilbak.
Dat wou ik ook zeggen toen ik de topicstart las :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind die afwijking niet signifcant. 200V zou in principe kunnen , ahoewel je dan wel de netspanningstoleranties overschrijdt. Echter is het geen wet van Meden en Perzen dat je 230V over je stopcontact hebt staan.

0.2V op 20V -> 1% afwijking, prima acceptabel voor low-budget brol.
offtopic:
Anders koop je een Fluke en heb je wel een nette meter.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 29-05-2010 23:54 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Low budget wil ik niet zeggen. Meterman/Amprobe zijn normaal best redelijke midrange multimeters.
Vervang de batterij eens en neem anders contact op met de support van Meterman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-10 22:40
Zelfs met de Fluke 10 serie heb ik voorgehad dat de meting serieus begint af te wijken als de batterij bijna leeg is, hoewel er toch Fluke op staat.
Het is dus eerder een probleem van de goedkope toestellen dan van de goedkope merken.
Daarom zei ik dus ook goedkope toestellen, waarmee ik Meterman niet wil afschrijven als goedkoop, ik ken het merk zelfs niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 133% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zondag 30 mei 2010 @ 00:27:
[...]

Mwa, de kans dat je op het net 200V meet is nihil, het kan een paar volt fluctueren maar zeer zeker niet zoveel dat er maar 200V overblijft. Als je meter dat aangeeft is het geen meter maar een indicator....
De netspanning heeft een tolerantie van -10%. Dat betekent dat 207V nog de minimale spanning over het stopcontact is als we aannemen dat het net bij de TS klopt (!).
We zien op 200V DC(!) al 2V afwijking. Vziw is DC lastiger voor multimeters te meten, zeker als het geen perfecte sinus is. Dat zou dan een verschil van 5V zijn.

Buiten dat: hoe komt die -17, -1.7 en -0.17V. Dat zijn wel dezelfde getallen in de verschillende standen (ondanks dat die niet een factur 10 resp 100 verschillen), is dat een bepaald afwijkend onderdeel oid? (ik vind het frapant dat het dezelfde afwijking is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Bedankt voor de vele reacties alvast.

Meterman is zeker geen low-budget merk, deze multimeter is in der tijd aangekocht via school, kostte toch een €100.

Ik herinner mij nu dat ik een tijd geleden de batterij vervangen heb, sindsdien heb ik de multimeter waarschijnlijk niet meer gebruikt. Het rare is, dit probleem doet zich voor met de NIEUWE batterij. Als ik de oude batterij plaats, dan meet hij mooi 230V. De display toont dan ook een batterij icoontje, wat teken is dat de batterij moet vervangen worden.

Met "niets" meten bedoel ik inderdaad de elektrodes kortsluiten, dat is het enige waar je vrij zeker 0V zou moeten hebben. En inderdaad, er zit precies een patroon in de foute meetwaarden.

Zeer vreemd dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm kun je eens een andere nieuwe batterij pakken? Of je oude batterij nameten.

Excuses voor merk-aanval trouwens ,ik kende het merk niet en dacht dat het dus een ***-merk is.
Voor 100E verwacht je id wel wat meer (zit je toch weer op een halve fluke :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:43
Meet anders de spanning van de batterijen eens op. Misschien dat die nieuwe om de een of andere reden een paar tiende volt afwijken ? Meestal liggen dit soort afwijkingen nl. echt aan de batterijen die er in zitten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Ik koop morgen eerst eens een nieuwe 9V batterij en ik laat weten wat de bevindingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 30 mei 2010 @ 00:27:
[...]

Mwa, de kans dat je op het net 200V meet is nihil, het kan een paar volt fluctueren maar zeer zeker niet zoveel dat er maar 200V overblijft. Als je meter dat aangeeft is het geen meter maar een indicator....
Ligt HEEL erg aan de siuatie hoor. Oud huis 1.5mm2 en lange afstanden en het voltage kakt hard in.

maja probeer een andere batterij of zet er een ge-eikte meter naast.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Al met al vind ik de afwijkingen nog niet zo heel spectaculair. Alleen de hoogste van 17 V, maar bedenk dat dit op het grote schaalbereik van 600 V "maar" 2,83 % is. Zeker geen preciesiemeter, maar op zich kan het er nog net bij door. Een hoogpreciesie instrument heeft klasse 0,1, dat zou op die schaal van 600 V dus maar 0,6 V mogen afwijken. Zo'n met de klasse overeenkomende afwijking geldt wel voor het hele schaalbereik. Reden dus om als dit niet automatisch plaats vindt altijd een schaalbereik te kiezen dat zo dicht mogelijk bij de te meten waarde ligt.

De vraag is wat de klasse van de meter is. Veelal is deze voor dit soort instrumenten 1%, en dan zou de afwijking op die hoogste schaal maar 6 V mogen zijn. Batterij vervangen dus even afwachten. De wat duurdere meters zoals de Fluke geven dit trouwens tijdig aan. Deed deze dat niet?

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 30-05-2010 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Ja hoor, deze geeft aan dat de batterij plat. Het probleem is dat deze foute waarden zich afspelen bij de NIEUWE batterij. En de accuracy op DC is trouwens 1%.

Ik heb vandaag nog eens een gloednieuwe 9V alkaline batterij er in gepropt en het probleem is hetzelfde. Kan dit misschien aan het type batterij (alkaline) liggen? De originele batterij was een 9V Mitsubishi zink-koolstof droge batterij.

Deze multimeter is trouwens precies dezelfde als de Wavetek 30XR (http://www.testequipmentdepot.com/meterman/pdf/30xr.pdf).

[ Voor 3% gewijzigd door UTerror op 01-06-2010 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, zoiets kan nooit aan het type batterij liggen. Ik vrees dat je meter inderdaad zoals eerder is verondersteld gewoon een heel matig type is. Goed voor indicatie, matig tot slecht voor echt meten.

En nog even als reactie op een vorig bericht in dit topic, een oud huis heeft echt geen 1,5 mm2 bedrading. Alleen de schakeldraden naar de lichtpunten, maar dat heeft een spiksplinter nieuw huis ook.
En een meter wordt nooit ge-eikt, hij is niet van eikenhout :), maar geijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:04
Jij zegt dat je in de verschillende standen gemeten hebt, ik zie alleen maar DC. Een 230v aansluiting is AC.
Gaat hier misschien iets mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gok dat iemand die een 100E meter koopt ook wel AC versus DC kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 13:59

skoozie

SCSI

Boudewijn schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 12:50:
Ik gok dat iemand die een 100E meter koopt ook wel AC versus DC kent?
assumption is the mother of all fuck ups

helaas iets te vaak mee gemaakt...

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
XD!!!!!!! assumption is just like gravity... a motherf*ucker..

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:35

lier

MikroTik nerd

Boudewijn schreef op zondag 30 mei 2010 @ 02:01:
De netspanning heeft een tolerantie van -10%. Dat betekent dat 207V nog de minimale spanning over het stopcontact is als we aannemen dat het net bij de TS klopt (!).
We zien op 200V DC(!) al 2V afwijking. Vziw is DC lastiger voor multimeters te meten, zeker als het geen perfecte sinus is. Dat zou dan een verschil van 5V zijn.
DC en een perfecte sinus...haal je nu niet AC en DC door elkaar (de A van alternating en D van direct) !?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja inderdaad, ik was ook niet wakker (zie de tijd, ik zit zelfs nog in een tijdszone verder.... het was 0300 lokale tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 21:19
Als je de specs bekijkt van je meter, zie je dat er een meet onnauwkeurigheid van +/- 1% + 1 digit (AC 1.5% + 4 digits)wordt opgegeven. Jou metingen komen daar redelijk mee overeen, niks om je zorgen te maken.

Wij gebruiken hier een herleidbaar gekalibreerde DMM (fluke) van € 1500,-. Als je in de buurt woont kan ik 'm een keertje voor je aan onze programeerbare spanningsbron hangen (ook herleidbaar gekalibreerd) en je zo de absolute meetdata geven. De Fluke is accuraat tot 6.5 digits :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:15
^ik ben op mijn werk ook bezig met calibratie (die is trouwens altijd herleidbaar, anders is het geen calibratie), daar gebruiken we fluke 75 en 175 meettoestellen, en ik heb maar een ervaring: die dingen hebben (zolang de batterij-leeg indicator niet oplicht) een te verwaarlozen afwijking, ook na jaren intensief gebruik.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Sorry voor late respons, druk druk druk gehad.

Ik heb een bachelor elektromechanica gehaald, dus AC/DC kan mijn brein nog net vatten. Ik apprecieer enorm de input maar ik heb toch de indruk dat er hier op het verkeerde probleem gefocused wordt. Is er dan niemand die het juist heel raar vindt dat ik enkel problemen ondervindt met een nieuwe batterij?

En -17 V op 600 V is een 3%, ver buiten de specs van deze multimeter, niet zo normaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Het gegeven dat het steeds een afwijking met 17 betreft is vreemd.
En dat het met een nieuwe batterij gebeurd ook.
Beide zaken bij elkaar, leiden tot de conclusie dat er iets met het meet-IC aan de hand moet zijn.
Misschien heb je nog ergens een iets minder volle batterij voor een test?

Er zou ook een instelling kunnen zijn die er iets naast zit.
Mogelijk is er nog garantie te claimen?
En als het bedrijf nog aan de school levert, is dat ook een mogelijke ingang.
Coulance vanwege het economisch belang.... >:)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Toestel is een 5 jaar oud, dus garantie wordt een no-go.

Ik heb nog een test gedaan. Ik heb mijn geconverteerde PC labo voeding eens gebruikt als 'batterij'. +5V en -5V gaf samen een 9.4 V, ideaal dus.

Resultaat: een afwijking van -100V op de 600V DC setting :-)

Dit lijkt dus echt wel een voedings probleem. Toch maar eens kijken of ik ergens aan een nieuwe zink-koolstof batterij kan geraken om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa 5 jaar: ik heb raardere dingen gezien met dure hardware. Bel ze voor de gein eens.

Om je issue te testen: hang eens een labvoeding aan je MM als voeding ipv een batterij.

[ Voor 34% gewijzigd door Boudewijn op 06-06-2010 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Dat heb ik gedaan (zie mijn vorige antwoord hierboven). Wel ja, geimproviseerde labovoeding (PC voeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een pc-voeding is geen labvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Ik kan maar werken met de tools die ik heb he? :) Heb geen echte labovoeding in de buurt vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

UTerror schreef op zondag 06 juni 2010 @ 11:17:
Sorry voor late respons, druk druk druk gehad.

Ik heb een bachelor elektromechanica gehaald, dus AC/DC kan mijn brein nog net vatten. Ik apprecieer enorm de input maar ik heb toch de indruk dat er hier op het verkeerde probleem gefocused wordt. Is er dan niemand die het juist heel raar vindt dat ik enkel problemen ondervindt met een nieuwe batterij?

En -17 V op 600 V is een 3%, ver buiten de specs van deze multimeter, niet zo normaal dus.
Is iets meer dan de +-1% , maar 600v is ook wel helemaal aan het rand van zijn meetbereik.

En hoe kom je aan zulke accurate voedingsbronnen? stopcontact zal volgens mijn nooit 230v geven, zal rond de 230v zijn, denk meestal iets minder omdat er ook een load aan het netwerk hangt.

Circuits die ik tot nu toe heb gemeten zijn nooit de voltage die ze behoren te zijn, maar ongeveer. Een 5v circuit kan dus zomaar 5,36v zijn bijvoorbeeld, maar 5.00v zal bijna nooit voorkomen.

Edit/

Pc voeding 5v zal nooit echt 5.00v zijn, dacht binnen de 5% afwijking, en 12v 10%, weet de specs even niet uit mijn hoofd.

Edit/2
Beide 5% afwijking mogen op de positieve lijn en 10% voor de negatieve lijn, een afwijking zullen ze ook hebben dat is wel bijna zeker.

Table 6. Voltage Tolerances
Voltage Rail Tolerance
+5VDC ± 5 %
-5VDC (if used) ± 10 %
+12VDC ± 5 %
-12VDC ± 10 %
+3.3VDC ± 5 %
+5VSB ± 5 %

[ Voor 53% gewijzigd door mad_max234 op 07-06-2010 02:29 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Allemaal goed en wel, maar dit heeft echt geen bal te maken met toleranties volgens mij.

Bij een simpele nulmeting (dus probes tegen mekaar houden) dient de meting mooi 0 V te zijn.

Oude batterij: correct, 0 V
Nieuwe batterij: incorrect, -17 V
Externe voeding: incorrect, -100 V !!

Dat verklaar je nu toch echt niet met toleranties hoor.

Die PC voeding geeft 9.40 V, zou moeten een mooie vervanging zijn voor een nieuwe batterij. Nieuwe 9V batterij is iets van een 9.20V, en zakt naar een 7V naarmate hij leeg getrokken wordt. Een multimeter kan toch kleine voltage verschillen aan, hoe kan hij anders gebruik maken van een batterij?

[ Voor 30% gewijzigd door UTerror op 07-06-2010 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Die batterijwisseling, daar val ik languit over
Met de oude batterij leek de meting helemaal correct, na vervanging van de batterij was het huilen, 17 V op een simpele nulmeting maar liefst. Aan de batterij als zodanig kan zoiets niet liggen, maar maakt deze wel 100 % goed contact? Zelfde geldt voor een externe voeding i.p.v. een batterij, moet uiteraard gewoon kunnen. Zou het kunnen zijn dat bij die batterijverwisseling iets met de verbinding is gebeurd, waardoor deze nu slecht contact maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Nee, want als ik nu de oude batterij weer plaats, werkt hij weer perfect. Het komt er op neer dat ik de meter nog perfect kan gebruiken, tot dat de huidige batterij echt de geest geeft. Dan ben ik scr*wed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat is wat ik je ook wou vragen, of een en ander nog te reconstrueren is. Ja dus, en heel merkwaardig.
Niettemin, dáár gaat iets niet goed.
Nieuwe batterij te veel spanning? Heel onwaarschijnlijk, maar je zou het voor aardigheid kunnen uitproberen met die nieuwe batterij op te offeren door hem pakweg voor een groot deel te ontladen en daarna weer in de meter te zetten. Misschien is het een experiment waard, maar ik acht de oplossing in die richting bijzonder klein. Ik zit toch eerder te denken aan een slecht contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debbes
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09 22:56
Probeer anders je oude batt en een nieuwe parallel te schakelen, afwissellend de ene, dan andere in de baterijhouder.
Kan je meten wat er over de batt staat wanneer deze in de meter zit? Of nog liever rechtstreeks op de print vd MM, misschien dat daar een verschil zit?
Als je een regelbare voeding kan vinden, kan je misschien de voeding regelen tot je 0.0V krijgt en zien of dit veel afwijkt vd batterij(en).

Anders misschien eens proberen op circuitsonline.net of op eevblog.com, Dave weet veel over multimeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

UTerror schreef op maandag 07 juni 2010 @ 08:49:
Allemaal goed en wel, maar dit heeft echt geen bal te maken met toleranties volgens mij.

Bij een simpele nulmeting (dus probes tegen mekaar houden) dient de meting mooi 0 V te zijn.

Oude batterij: correct, 0 V
Nieuwe batterij: incorrect, -17 V
Externe voeding: incorrect, -100 V !!

Dat verklaar je nu toch echt niet met toleranties hoor.

Die PC voeding geeft 9.40 V, zou moeten een mooie vervanging zijn voor een nieuwe batterij. Nieuwe 9V batterij is iets van een 9.20V, en zakt naar een 7V naarmate hij leeg getrokken wordt. Een multimeter kan toch kleine voltage verschillen aan, hoe kan hij anders gebruik maken van een batterij?
Ja dat is weer een andere verhaal, dacht dat je aan het meten was zoals je in je posten aangaf, want dat kun je wel vergeten zonder speciale bron. MM behoren inderdaad 0 te geven als je de probes kort sluit. Maar dat had je wel eerder mogen vertellen, wees zo duidelijk mogelijk dat is in je eigen belang kunnen andere je beter helpen en krijg je niet dubbel tips die je al heb geprobeerd. ;)

Hoe snel valt de spanning naar 7v? Het gaat niet om de spanning alleen een batterij gaat lager spanning geven als die leeg raakt, en op geven moment zit er te weinig stroom in om sommige IC correct te laten werken, gaan ze afwijken.

Bij welke spanning kan je eeen 9v batterij als leeg beschouwen voor de meeste apparaten, 8V of zo?

Vreemd dat je oude batterij het wel doet, want die is toch leeg? Of wat was de reden dat je die ging vervangen?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Wel, ik ben nog iets verder geraakt... En dan heeft mijn multimeter beslist zich op te blazen. Veel rook en zo, IC gewoon gebarsten, best een spektakel :)

Ik had nog eens mijn PC voeding gebruikt, maar nu tussen de +12V en +5V, dit gaf iets van een 6.80V, wat ongeveer het voltage is van de platte batterij. En jawel, de multimeter werkte perfect met dit voltage. Mooi 0.00 V als ik de probes tegen mekaar hield, batterijen testen en zo geen probleem, alle metingen correct. Dan wilde ik de netspanning eens meten. Meter in 600V AC stand, probes in de correcte plugs. En boem zei hij.

Dit mysterie zal dus nooit opgelost worden vrees ik. Het enige dat ik wel weet is dat hij bij 7V wel correct was en niet bij 9V... Wel ja, tot hij ontploftte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

als ik t goed gelezen heb *bijna* leeg, in zoverre dat de meter aangeeft dat ie binnenkort vervangen dient te worden..?

ik zou ook proberen wat dr gebeurt als je die alkaline batterij n beetje leegtrekt, in ieder geval onder de 9.0v?
[edit:] laat maar dus.
UTerror schreef op maandag 07 juni 2010 @ 14:36:
Dan wilde ik de netspanning eens meten. Meter in 600V AC stand, probes in de correcte plugs. En boem zei hij.
en dat, is waarom een multimeter op batterijen werkt, vanwege de galvanisch gescheiden spanning tov het te meten object. nu heb je gewoon 1 kant aan de netspanning en 1 kant aan de ground gehangen van n ic, op zo'n manier dat t niet kan. tadaaaa..

[ Voor 51% gewijzigd door AlexanderB op 07-06-2010 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Daarom moet je dus een fluke kopen.

Even serieus: kan die boem komen doordat die DMM een referentie spanning gebruikte die aan de netspanning verbonden is dmv je pc-voeding (die geaard is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
I guess so... Alvast weer wat bijgeleerd in ieder geval :) Too bad. Nu ja, het leek me ook niet echt dat dit ging opgelost worden, dus het eindresultaat is waarschijnlijk hetzelfde: een nieuwe meter.

Had mijn voeding niet geaard geweest, ging dit dan niet gebeurd zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door UTerror op 07-06-2010 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
je gebruikt spanning van het net, om de spanning op het net te meten... O_o

[ Voor 205% gewijzigd door [Remmes] op 07-06-2010 15:26 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

had je voeding achter een isolatietransformator gezeten of (aangezien dat bij de meeste voedingen dr ook wel min of meer in verwerkt zit als ie niet geaard is) niet geaard was, dan was het inderdaad waarschijnlijk niet gebeurd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
had je voeding achter een isolatietransformator gezeten of (aangezien dat bij de meeste voedingen dr ook wel min of meer in verwerkt zit als ie niet geaard is) niet geaard was, dan was het inderdaad waarschijnlijk niet gebeurd..
Thanks voor de uitleg.

[ Voor 64% gewijzigd door UTerror op 07-06-2010 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Remmes_NT schreef op maandag 07 juni 2010 @ 14:55:
je gebruikt spanning van het net, om de spanning op het net te meten... O_o
Mja, ik ken er niet genoeg van om in te zien dat dat een domme fout was. Anders had ik het waarschijnlijk niet gedaan zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
UTerror schreef op maandag 07 juni 2010 @ 15:07:
[...]

Mja, ik ken er niet genoeg van om in te zien dat dat een domme fout was. Anders had ik het waarschijnlijk niet gedaan zeker?
ik heb er ook niet heel veel verstand maar mij lijkt dat een beetje raar ( i could be wrong ofcourse)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja je hebt het nu geleerd :+.
offtopic:
Het klinkt hard maar het is nu eenmaal gebeurd.

Maar inderdaad: meters moet je over het algemeen met een isolatietrafo aan het net hangen als je aan datzelfde net wil meten ;).
Ook niet de ground op een scope van 2 kanalen aan 2 verschillende grounds hangen...

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 07-06-2010 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Remmes_NT schreef op maandag 07 juni 2010 @ 15:15:
[...]

ik heb er ook niet heel veel verstand maar mij lijkt dat een beetje raar ( i could be wrong ofcourse)
Meer verstand dan ik alleszins, dat heb ik mooi bewezen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tja, meten is weten. Maar nog belangrijker is hoe te meten en weten wat je doet. Je hoeft niet veel van elecrotechniek af te weten om in te zien dat je met een voeding die niet geïsoleerd is, de volle netspanning verbindt met de meter. Welnu, een PC-voeding heeft in het algemeen niet een scheidingstrafo, omdat hij daardoor vanwege het gevraagde vermogen onhandelbaar zwaar zou worden.
Dus ook al is de spanning die er uitkomt zoiets als 12 V DC, via via is de uitgang zoals dat in de electrotechniek heet galvanisch verbonden met de netspanning. Tja, als je dan gaat meten aan die netspanning is het nogal logisch dat je kortsluiting krijgt dan wel dat een circuit dat maar 9 V kan hebben de volle netspanning krijgt aangeboden met alle begrijpelijke gevolgen vandien.
Had je een lab-voeding genomen (die dingen zijn nl. wel geïsoleerd) dan was de meter heel gebleven en was je tot een gezonde conclusie gekomen. Wat stond er eigenlijk in de handleiding? Stond daar wel een batterijspanning van 9 V genoemd, of was het misschien 6 V of 7,5 V?

Dom? Nee, eerder onwetendheid. Ik heb ooit eens meegemaakt dat een collega die dat ook niet doorhad (maar geacht werd wel beter te weten) een dure oscilloscoop van rond ƒ 20.000,- opblies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Handleiding specificeerde een gewone 9V batterij. Dat was ook wat er in zat. Alleen leek het alsof mijn meter op het einde van zijn carriere 7 volt verkoos om correct te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:46

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Al is de meter nu kapot wil ik toch nog even speculeren over de mogelijke fout. Anders heb ik alles voor niks gelezen. :P

Omdat je wil dat een multimeter nauwkeurig meet. Neem ik aan dat er in het power circuit iets van een spanningsregelaar zit verwerkt. Al dan niet geintegreerd in de chip. Vooral omdat je met batterijen nooit precies dezelfde spanning hebt.

Ik denk dat er iets defect is geweest in dat stukje circuit, grote kans dat het niet te repareren is. Maakt het minder erg dat ie nu echt dood is :)

[ Voor 9% gewijzigd door AtomicShockwave op 07-06-2010 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

euh, een computervoeding is door de hf transformator galvanisch gescheiden, maar knoopt dan alsnog de 0v van de uitgang aan de gnd. dit kan je bij een zelfbouwproject natuurlijk eenvouding oplossen door 4 printbaantjes door te snijden, maar bij gewoon pc gebruik is het handig omdat alle onderdelen standaard met de aarde van alle andere onderdelen verbonden blijven. (en als je geaard stopcontact hebt, dus ook geaard zijn, ook zonder kast, of in een plexiglas kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
O.k. AlexanderB, je hebt gelijk. Maar het effect is het zelfde, de voeding is verbonden met de aarde, en daardoor niet galvanisch gescheiden van de netspanning. Dat is waar het dan ook mis ging Jammer voor TS dat alle moeite nu voor niets was. Behalve misschien een beetje meer inzicht voor hem, en dat is lijkt me altijd meegenomen.
En de verklaring die AtomicShockwave geeft lijkt me eigenlijk wel aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Moeite is nooit verloren, ik heb heel wat bijgeleerd alweer. En als het probleem inderdaad is wat AtomicShockwave zegt, dan heb ik in feite niet veel mispeuterd met hem op te blazen.

Lichtjes offtopic: AlexanderB, welke printbaantjes bedoel je dan precies? Ik kan ook gewoon de aarding aan de plug zelf wegsnijden, maar daar doel je niet op neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Met PC-voedingen is er nog iets anders waar je rekening moet houden, nl. het netfilter dat in elke voeding zit.
Zie onderstaand schema.
Afbeeldingslocatie: http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/netfilter.gif
Je ziet hier duidelijk dat fase en nul via een condensator verbonden zijn met het al dan niet geaarde gestel. Bij niet aarden staat dus altijd de halve netspanning op de metalen buitenkant. Niet gevaarlijk, daarvoor zijn de capaciteiten te gering, maar onprettig bij b.v. gelijktijdige aanraking van dat apparaat en en de radiator van de cv.
Ik heb nog nooit een oude voeding gesloopt, dus ik weet niet hoe gemakkelijk dat filter is te verwijderen. Anders is het wel aan te bevelen om die voeding in geval van niet aarden in een geïsoleerd kastje te zetten.
Je hebt dan weliswaar niet een echte lab-voeding, die is bovendien ook nog regelbaar, maar voor wat hobby-ditjes-en-datjes alleszins bruikbaar.

Blijft over dat je bij dat niet aarden kans hebt dat je door dat netfilter kleine 50 Hz stoorstromen krijgt die zo'n meting waarbij je je meter opblies toch enigszins kunnen verstoren. Misschien weet AtomicShockwave met dat advies van die te onderbreken printbaantjes zo voor de vuist weg meer te vertellen over het echt scheiden van dat filter?

Edit:
Zie voor uitleg van dit schema http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html
Die hier gegeven uiteenzetting is helemaal correct.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 08-06-2010 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-10 15:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De rare afwijking van 100Volt met de voeding vanuit de pc-voeding, zou ik volledig aan de pc-voeding willen toewijzen. Die dingen hebben redelijk wat ruis op de voedingslijnen zitten, wat in een pc niet zo'n zo'n punt is (de spanningen worden toch op het moederbord verder gestabiliseerd). Maar in een multimeter zitten deze stabilisatoren/ruisfilters niet, want men zal er niet vanuit gegaan zijn dat iemand via de batterij aansluiting er een dergelijke voeding aan zou hangen. Het mooie van een batterijvoeding is namelijk dat deze geheel ruis-vrij is.

Ook het geëperimenteer met verschillende voedingslijnen aan elkaar knopen gaat maar deels goed. Je gaat dan namelijk positieve voedingslijnen als negatief punt gebruiken, waardoor de elektronenstroom verkeerd-om gaat lopen. Schakelende voedingen vinden dat eigenlijk niet echt leuk en zijn daardoor alles behalve nauwkeurig in die toepassing.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Beetje rimpel op de nog ruwe gelijkspanning? Best mogelijk, maar 100 V? Nee, dat maak je niemand wijs.
Als je de laatste berichten in dit topic hebt gelezen, dan heb je gezien dat de oorzaak in feite is gevonden, met als slotacte van het toneelspel het opblazen van de meter. Oorzaak daarvan inmiddels duidelijk.

Je tweede alinea snijdt ergens wel hout. De stabiliseringscircuits zouden mogelijk door het ontbreken van een correcte terugkoppeling het moeilijk kunnen krijgen. Mogelijk, niet zeker dat dit ook gebeurt. Maar door elk van de twee of desnoods nog meer voedingen af te sluiten met een heel geringe voorbelasting, m.a.w.met een weerstandje van pakweg zo'n 1 kΩ, los je dit in mijn beleving gemakkelijk op.
Ik heb zelf meer dan eens twee regelbare gestabiliseerde voedingen in serie gehad zonder ook meer één probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Looney11 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:15:
Als je de specs bekijkt van je meter, zie je dat er een meet onnauwkeurigheid van +/- 1% + 1 digit (AC 1.5% + 4 digits)wordt opgegeven. Jou metingen komen daar redelijk mee overeen, niks om je zorgen te maken.

Wij gebruiken hier een herleidbaar gekalibreerde DMM (fluke) van € 1500,-. Als je in de buurt woont kan ik 'm een keertje voor je aan onze programeerbare spanningsbron hangen (ook herleidbaar gekalibreerd) en je zo de absolute meetdata geven. De Fluke is accuraat tot 6.5 digits :)
Wil je ook een oude Fluke 75 testen voor mij? :o Ik heb net een oude Fluke 75 op de kop getikt! :9 Ik zou die zo graag calibreren of testen. De laatste calibratie moest op 02 / 2 / 2 volgens het etiketje ;)

Wat ik niet snap is dat AA batterijtjes van 1,2 V na opladen aangeven 1,34 V en 1,25 als ze leeg zijn.
Stopcontact geeft iets van 233 V maar das overspanning denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door jayjey op 13-02-2012 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
Onbelast kunnen deze waardes best kloppen.
Batterijen hoor je te testen door ze te belasten (bijv. 100mA)
[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
jayjey schreef op maandag 13 februari 2012 @ 15:51:
[...]
Stopcontact geeft iets van 233 V maar das overspanning denk ik.
Nee, dat is een heel normale spanning. De nominale netspanning die vroeger 220 V was is al jaren 230 V.

Edit:
Fluke staat in het rijtje van topfabrikanten. Gecertificeerde bedrijven moeten om hun certificaat te behouden hun meetinstrumenten regelmatig laten calibreren. Doorgaans komen goede instrumenten daar glansrijk doorheen, ook na lange tijd. Jij bent (schat ik) gewoon particulier en een officiële calibratie is vrij kostbaar. Maar grote kans is dat deze Fluke gewoon nog steeds hetzelfde resultaat levert als 10 jaar geleden.

[ Voor 43% gewijzigd door Techneut op 15-02-2012 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jup met zelfs 5 en 10 procent marge...

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 18:49
Mijn ABB krijgt elk jaar met de gereedschapkeuring weer complimenten. Die geeft gewoon al een jaar of 5 exact de waardes aan :) zonder te calibreren.

• jayjey
  • Niet online
ok dan maar niet calibreren dus.

• Techneut
  • Niet online
Even voor het juiste begrip, calibreren betekent niet per definitie dat er iets gecorrigeerd wordt, maar houdt een uitgebreide vergelijking in met een calibratiemeter, dat is een meetinstrument met een zeer hoge klasse dat op zijn beurt ook regelmatig wordt getest. Heeft een instrument die periodieke vergelijking doorstaan, dan is het gecalibreerd, ook zonder dat er iets is bijgeregeld. Er wordt door de bevoegde persoon die de test uitvoert een sticker met datum etc. op het instrument geplakt.
Die gereedschapkeuring is dus mits deze keuring aan de daarvoor geldende normen voldoet een calibratie. Zou dit niet het geval zijn, dan voldoet het bedrijf gewoon niet aan z'n certificering.

Edit:
Wat betreft de opmerking dan maar niet calibreren, dat is voor een gewone burger natuurlijk een heel normale houding. Ik pieker er ook niet over om dit te laten doen. Maar bedrijven verplichten zich aan het voldoen aan bepaalde kwaliteitsnomen, vastgelegd in zo'n bovengenoemde certificering. M.a.w. die moeten wel.

[ Voor 19% gewijzigd door Techneut op 17-02-2012 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Kalibreren betekend juist wel per definitie dat je waarde fijn afstelt om een nauwkeurigere waarde te krijgen. En is ook gebruikelijk dat je apparaat dan ook bijstelt, al kan het ook achteraf verrekend worden. Maar Kalibreren is per definitie bijstellen van meting om betere eindwaarde te krijgen, anders is het geen kalibreren maar hoogsten een controle of het nog binnen de aanvaardbare waard valt

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:43
mad_max234 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 23:56:
Kalibreren betekend juist wel per definitie dat je waarde fijn afstelt om een nauwkeurigere waarde te krijgen. En is ook gebruikelijk dat je apparaat dan ook bijstelt, al kan het ook achteraf verrekend worden. Maar Kalibreren is per definitie bijstellen van meting om betere eindwaarde te krijgen, anders is het geen kalibreren maar hoogsten een controle of het nog binnen de aanvaardbare waard valt
Toch doen ze meestal vooral het laatste, ze kijken of ie binnen spec valt en zo ja is ie goedgekeurd (waarom zou je iets aanpassen als het al goed is ? ) . Zo niet gaan ze hem corrigeren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Precies, dat probeerde ik ook aan te geven. Die verplichte periodieke controle is inherent aan de certificatie van een bedrijf en heet door dat formele karakter calibratie. Na die controle wordt er ongeacht of corrigeren noodzakelijk was of niet (dus of het aan z'n nauwkeurigheidsklasse voldoet) een sticker op geplakt met de tekst: "Gecalibreerd op dd-mm-jjjj door Naam bevoegde ijkinstelling".
Pagina: 1