Brute koel modding #2 >>> "de uitvoering"

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 730 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersook
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 08:38

supersook

Professioneel prutser

Topicstarter
Een paar weken geleden heb ik hier in ditzelfde forum een topic geplaatst met de titel "brute koel modding!!!". Het ging hier over hoe je het beste met vloeistof een mobo kon koelen. Ik wil eerst FFies alle mensen bedanken die suggesties en tips hebben geplaatst, zonder jullie hulp was het waarschijnlijk (nog) niet gelukt!!!

Maar goed, HET IS DUS GELUKT!!! :) :) :9

Ik heb het samen met een andere vriend in mekaar gezet, vandaar ook dat ik nu geen foto's kan plaatsen, want die zitten nog in de digitale camera van hem. :(

Binnenkort zal er waarschijnlijk een heel verslag op Inet komen met foto's, filmpjes e.d. maar hier alvast een kleine indruk van wat we gedaan hebben:

- Eerst hier een hoop reply's veroorzaakt met onze topic
- Daarna gewacht tot de vakantie
- Alle hardware die we hadden bij elkaar gegooid en er het beste uitgehaald
- Een test opstelling gemaakt van deze hardware (zie stukkie verder voor details) om SuSE linux 6.3 (sorry nix anders bij de hand) te installen
- Een ander oud mobo (386 SX 25) gepakt, in een bak gelegd, aangezet en er toen al draaiende een fles zonnebloem-olie overheengedonderd >>> het kreng heeft een hele nacht aangestaan zonder ook maar 1 keer vast te lopen. (stressed)
- In deze zelfde bak hebben we vervolgens ons goede mobo gelegd
- 10 liter olie eroverheen
- Ook dit mobo werkte, helaas liep de temperatuur heel snel op omdat de olie bleef hangen boven het koelblok
- een aquariumpompje op het koelblok gezet die de warme olie weg zou moeten zuigen
- na een aantal uur kwamen we tot de ontdekking dat de gehele bak met olie opwarmde, circa 20 graden
- een rekje gemaakt en hier toen 4 x 80mm fans in vierkant in gehangen en dat weer boven de bak met olie gehangen >> met als gevolg dat de temperatuur een stuk lager kwam te liggen

Als resultaat hebben wij nu een p90 op 120mhz draaien (sorry, maar mobo kon niet meer aan, boot niet meer als je nog hoger gaat) maar dan wel op 12 GRADEN !!! :P

Helaas konden we niet aan een vrieskist komen voor nix of weinig, hetgeen wel gepland was. :(

Het systeem was verder uitgerust met 32 meg ram (EDO), 2 gig seagate, oude ISA videokaart (wie helpt ons aan PCI kaart???).

en wees gerust, er zijn ruim 40 foto's gemaakt, ik probeer ze vanavond online te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cool ik wil die foto's wel zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat heb je er aan? waarom probeer je je AMD 800 niet naar de 1400 te krijgen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goingin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02-2023
hehehe, gaaf :P

Volgende keer een Tbird 1000 ? :9
Dan kan je het verschil pas goed vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersook

supersook

Professioneel prutser

Topicstarter
Ik wil zelf als alles werkt volgens plan een goede Tbird kopen en dat als systeem in de olie leggen, maar eerst alles goed getest hebben, want ik heb geen zin om in 1 keer 2000 piekies weg te donderen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uiteraard :)

leuk dat het goed werkt...

je moet es proberen die 386 naar de klote te krijgen door de slaolie te vervuilen... (met weetikhet)

zodra dat niet lukt, heb je de ultieme koelmod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersook

supersook

Professioneel prutser

Topicstarter
Op zaterdag 10 maart 2001 16:08 schreef freakyfrank het volgende:
uiteraard :)

je moet es proberen die 386 naar de klote te krijgen door de slaolie te vervuilen... (met weetikhet)

zodra dat niet lukt, heb je de ultieme koelmod :)
vervuilen is nie echt moeilijk.. gewoon afwasmiddel of iets dergelijks erin.. maar daar heb ik geen 10l zonnebloemolie voor gekocht |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zonnebloemolie, aquariumpomp, ligt hier allemaal.. moet ik eigenlijk toch eens proberen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersook

supersook

Professioneel prutser

Topicstarter
Op zaterdag 10 maart 2001 16:24 schreef Bigs het volgende:
Zonnebloemolie, aquariumpomp, ligt hier allemaal.. moet ik eigenlijk toch eens proberen dan :)
moet je doen!!! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• te(X)en
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

Dus je hebt een bak met olie, daar 4 80mm fans boven en dan blijft de het geheel op 12 graden?
Hoeveel graden is het dan in je kamer/ testruimte? Dat kan dan nooit meer dan 12 graden zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey, zet die bak met olie eens op het fornuis dan kun je ook nog es lekker fondueen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 10 maart 2001 16:18 schreef supersook het volgende:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op zaterdag 10 maart 2001 16:08 schreef freakyfrank het volgende:
uiteraard

zodra dat niet lukt, heb je de ultieme koelmod

--------------------------------------------------------------------------------

vervuilen is nie echt moeilijk.. gewoon afwasmiddel of iets dergelijks erin.. maar daar heb ik geen 10l zonnebloemolie voor gekocht
maar als je tb1200 dalijk naar de klote gaan vanwege electrisch geleidende slaolie, kun je niet zeggen dat ik je niet gewaarschuwd heb he? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 07:58
en wat willen we nu zien?
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
PICS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
UP !

Ik heb een grote bak (40x40x80cm) , waarvan ik vermoed dat deze met een beetje aanpassing prima waterdicht te krijgen is.

Ik heb een aantal vragen aan de mensen die al getracht hebben een mobo en cpu met slaolie te koelen.

1) Hoe zit het met toevoegen van hardware nadat PCI-slots al met olie in aanraking zijn gekomen?
2) Hoe snel vervuild het zaakje? (Is inmiddels meer dan een week terug)
3) Draaien 80mm fans ook ondergedompeld in de slaolie? Ik neem toch aan dat de fans geen geluid meer produceren in de olie, of wel?
4) Welke olie is het beste? Zonnebloemolie, slaolie of welke andere olie zou ik moeten nemen?

Ik wil nl. erg graag mijn twee systemen, te weten Celeron 566@901 en Athlon Classic 550@650 onderdompelen in de olie om te zien of ik ze nog wat verder kan overklokken. Als de oliekoeling ook nog stiller is dan de huidige luchtkoeling dan is het helemaal ideaal...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 19 maart 2001 20:45 schreef Mr_Atheist het volgende:
Draaien 80mm fans ook ondergedompeld in de slaolie? Ik neem toch aan dat de fans geen geluid meer produceren in de olie, of wel?
Die hebben dat wat meer weerstand van de olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Die hebben inderdaad redelijk wat meer weerstand van de olie; maar draaien ze nog? En twee : Verplaatsen ze voldoende olie per seconde om het koelblok van de cpu koel te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:33
Ik denk dat ik snap waarom het in die bak 12 graden is. Ookal is de buitentemp warmer. Zou je dus warme lucht aanvoeren. nee. Owkee! Testje. Steek je vinger in water, of in je mond. Blaas nu zachtjes tegen je vinger aan. Koud he? Meer klokhuis kijken, jongens. Hehe, Of meer aan sex doen.... Wil ik wel uitleggen, maar word dan wel off topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
Op maandag 19 maart 2001 20:56 schreef Mr_Atheist het volgende:
Die hebben inderdaad redelijk wat meer weerstand van de olie; maar draaien ze nog? En twee : Verplaatsen ze voldoende olie per seconde om het koelblok van de cpu koel te houden?
Uhm, en die fans zitten dacht ik niet in de olie! Dan zouden ze toch geen lucht aan kunnen voeren? Die hangen er boven, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
AttiX.SkategoaT : Onzin; Jij hebt het over 'gevoelstemperatuur'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersook

supersook

Professioneel prutser

Topicstarter
Hey Atheist,

Tof dat je het ook gaat doen!!! :9
Even over die vragen van je:

- met vervuiling valt het mee, als je die bak dicht kan krijgen is het mooi > er mag absoluut geen vocht bij komen

- die fans werken NIET, gewoon te weinig kracht

- zonebloemolie werkt perfect, zolang er geen water in zit, slaolie weet ik niet, niet geprobeerd

- toevoegen van hardware heb ik nog niet uitgeprobeerd, zal denk ik wel gaan, maar weet niet zeker

veel suc6!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
AttiX.SkategoaT : Misschien niet, maar dat was mijn vraag ook niet. Duh... Ik vraag me af of ik die olie met de fans die ik al heb op gang kan houden en dan nog een pompje met een radiator erbij hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Werken die oerzware Sunon-fans niet?

Anyways, genoeg stof tot experiment. Morgen zal ik een fles zonnebloemolie kopen en dan zal ik eens testen hoe goed het nou geleidt en of die Sunon's willen draaien, desnoods na een spanningspiek van 20V om ze aan te slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
Ow, owkee. Ik vinnut best. Weer iets om te testen. Thermometer nat maken en dan blazen. Ik kijk nooit meer klokhuis. Ze liegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersook

supersook

Professioneel prutser

Topicstarter
Op maandag 19 maart 2001 21:03 schreef Mr_Atheist het volgende:
Werken die oerzware Sunon-fans niet?

Anyways, genoeg stof tot experiment. Morgen zal ik een fles zonnebloemolie kopen en dan zal ik eens testen hoe goed het nou geleidt en of die Sunon's willen draaien, desnoods na een spanningspiek van 20V om ze aan te slingeren.
ach.. met genoeg kracht werkt het wel, maar zoals je gelezen heb deden wij het met een aquarium pomp > 220. zou zeggen, probeer uit en laat weten of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersook

supersook

Professioneel prutser

Topicstarter
Op maandag 19 maart 2001 21:04 schreef AttiX.SkategoaT het volgende:
Ow, owkee. Ik vinnut best. Weer iets om te testen. Thermometer nat maken en dan blazen. Ik kijk nooit meer klokhuis. Ze liegen!
dat heeft met verdampen te maken > olie verdampt nauwlijks bij die temp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
Ahaa, monteer een mixer op de rand van de bak, die half in de olie hangt, niet echt stil, maar wel effectief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
220V fans is ook een idee... Kan ik goedkoop aankomen.

Ik zou eigenlijk wel graag een soort testsysteem hebben... Ik ga niet mijn werk- en serverbak zomaar in de olie flikkeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he? wanneer komen de pics :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r00tie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-07 19:50
Hee Atheist, ik heb hier wel een systeempje liggen, of je er iets mee kan weet ik echt niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
Opzich is dit cool. Word er ook nog es iets gedaan met die oude pc die boven op zolder staat weg te rotten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Waarschijnlijk kan ik wel iets bedenken om het allemaal te kunnen testen.

Gelukkig is die bak die ik heb ook met deksel. Die sluit misschien niet geheel goed, maar biedt voldoende bescherming tegen stof en invallend water :) .

Ik heb ook nog een bende 40mm globalwin fans... Ik zal ze morgen allemaal even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Het enige directe probleem dat ik nog zie is de kans dat PCI-sloten en IDE-connectoren dichtslibben met olie en dat het simpelweg er in drukken van kaarten en stekkers niet zal leiden tot contacten van voldoende lage weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, waar blijven die pics.>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:16
PICS !!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd pics
het is ook wel een ziek maar wel gaaf idd man
hoe kom je erbij :?
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Ik ga een haalbaarheidsonderzoek doen. Ik zal proberen dit zo goed mogelijk te documenteren en dit online te publiceren. (Eventueel voorzien van foto's :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PICS!!!!!!!!!!!!!!!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-09 16:03
Mwhoa dat dicht slippen is ook wel op te lossen gewoon dicht kitten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Ja, aan kitten heb ik al gedacht. Dat gaat zeker werken, maar waar ik op doelde; Stel je hebt een vrij slot dat je later nog wilt vullen met een insteekkaart; Gaat dit dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10 23:59

Bene

list incomprehension

Mijn absolute 100% respect voor de leipe actie alleen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Leipheid met voorbedachte rade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben ik de enige die zich slaplach bij dit topic en zich al een grote curvebox vol met slaolie, mayonaise, en een mobo , cpu etc voor zich ziet?

hebben jullie ook vlees? of varen er kleine modelbouwbootjes door de olie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fockin' cool idee, en leuk dat het gelukt is na de vele negatieve reacties eerder op GoT. Tsja, nu de PIC's nog he... ;)
Anyway: mijn felicitaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gefeliciteerd dat het nog gelukt is!!!

(en gooi er voor mij een frietje in wil je??)>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie actie. Binnenkort krijgt Dell concurrentie van remia systems: bestel online uw oliegekoelde pc!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
1e tests met de geleidbaarheid van zonnebloemolie zijn positief. Contactpunten zijn vrij moeilijk vrij te krijgen van het spul.

Vanmiddag zal ik een testbak maken. Deze zal voorlopig bestaan uit een met vijverfolie bedekte kartonnen doos (gaat nog even om het idee) met daarin een kleine laag olie. Net genoeg om een 286 mobo en cpu onder het vloeistofniveau te krijgen.

Ik moet alleen nog even een videokaartje hebben voor het ding om te kijken of hij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik bedenk me net een manier om de stroming in de olie misschien te kunnen verbeteren:
zet de bak schuin en pomp vanuit de lage hoek de olie weg naar de hoge hoek.. dan krijg je vanzelf een stroming, en kun je de olie beter koelen (op de plek waar de olie dan over de bodem van de bak stroomt, is de diepte minimaal -> goed koelbaar).

Is dit een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien d'r toch geen pic's komen, zal k zelf wel gaan knutsellen van het weekend.

Laat nu net de zonnebloem olie in de aanbieding wezen bij de attend. :) 3liter @ 3.95. K ga ff 3 flessen halen. :9

K wou d'r een koper spiraal in hangen en daar water door laten lopen. Om de olie te koelen.

Begin volgende week post k dan wel foto's.

Dit gaat LOL worden. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Dat koelen m.b.v. een schuin aflopende bak is wel een idee, maar probleem hierbij is dat de convectiestromen de warmste olie naar boven doen gaan. Je zou het dus beter kunnen omdraaien. :)

Ik ga nog niet zo radicaal aan de gang. Ik ga eerst de geleidbaarheid van de olie uitgezet tegen de tijd eens meten. Misschien dat dan nog zal blijken of er een betere olie beschikbaar is dan zonnebloemolie of slaolie. Zo zag ik in mijn plaatselijk supermarkt nog 3 soorten olijfolie, maisolie. Dan zijn er nog de bekende motorolies.

Het zou namelijk zo maar kunnen dat na verloop van tijd de geleiding toeneemt en dat daarmee je systeem onbruikbaar zou worden.

Ik ga zometeen beginnen aan de fan-in-de-olie-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je niet een schijfje in je sloten stoppen wat past zodat er geen of weinig olie in komt?

Hoe sluit je die doos goed af, er komen neem ik aan allerlei kabels uit...

Kun je niet een smalle hoge doos gebruiken zodat de warme olie naar boven stroomt? Is idd waarschijnlijk lastig met kaarten, maar dan kan je een doos maken die er mooi omheen past waarbij er extra ruimte is waar het nodig is.

En ik wil dat wel eens in een transparante doos of iets met een lichie er bij zien >:)

En wat een COOL "project"

edit:
Kan je niet het beste olie hebben met een zo laag mogelijke viscositeit?

Zou een metalen bak goed koelen?

Kan je niet een gedeelt van het mobo buiten de olie laten. Ik zie dat de hele rechterkant van mijn asus a7v met de ide-aansluitingen best er boven uit mag steken!
Zo kunnen zelfs de dimms er buiten blijven, als je die schoon wil houden. Het is natuurlijk geen probleem om die te koelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is natuurlijk ook een idee. Een soort bak maken waar alleen de kant van je CPU in valt. Dan blijven de pci sloten enz. mooi schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 18:08

Knutselsmurf

LED's make things better

Je kunt ook de bovenkant van de niet-gebruikte sloten afplakken met tape, zodat er geen olie inloopt

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, en dan een kraantje maken om je olie afte tappen als je een kaart d'r bij wil steken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Afplakken met tape; goed punt :) Ik hoop dat dat gaat werken.

Het opdelen van het mobo in compartimenten met en zonder olie lijkt mij ondoenlijk. Het maakt feitelijk ook weinig uit.

Zojuist heb ik de 'stop je ongebruikte Sunon en globalwin fans in een broodbak gevuld met zonnebloemolie'-test gedaan.

Ik doe nu een stresstest met de globalwin-fan op 12 volt. Hij draait goed. Toerental kan ik helaas niet meten, maar is beduidend lager dan in lucht. Wel is een duidelijke stroming zichtbaar.

Wel heb ik gemerkt dat je op moet passen met luchtbelletjes door halfverzonken fans; Deze luchtbelletjes bevatten naast zuurstof natuurlijk ook waterdamp; Dit kan problemen geven. De oplossing hiervoor is natuurlijk zorgen voor een voldoende dikke laag olie boven alle fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 11:59

SilentStorm

z.o.z

Prachtig idee! mijn felicitaties met het succes.

Maar hoe heb je dat nou met de processor? ook gewoon onder de olie neem ik aan.. hoe warm wordt die dan?

Localhost is where the heart is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Probeer eens bij een autosloop een intercooler uit een auto op de kop te tikken... Die zijn gemaakt voor het koelen van olie.

Geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Ik ga eerst de effecten van de olie op de lange duur eens bekijken alvorens ik mijn Athlon en Celeron in de olie dump.

Dit testen ga ik doen met een 286 en die heeft waarschijnlijk niet al te veel extra koeling nodig; Het koelen van de olie hoeft vooralsnog niet. Dan kan ik gelijk iets verzinnen op de olie in slots en connectoren. Nu is het wachten nog op een ISA-videokaartje... :)

Het fannetje draait nu (na 30 minuten) nog altijd keurig. Hij wordt ook nog eens goed gesmeerd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er geen andere vloeistoffen die misschien beter werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Laatst online: 13:28

DaOverclocker

Overclocker for life...

ik hooop dat ik ze vanavond nog online krijg...

Ik ben nu toch wel heel erg benieuwd aan het worden!
Ik kan het zelf maybe nog eens gaan proberen.
Mret een peltier 170 watt onderwater..!!

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 18:38 schreef henri het volgende:
ik hooop dat ik ze vanavond nog online krijg...
Mret een peltier 170 watt onderwater..!!
Bedoel je niet onder de olie:? K vraag me dan ff af, of je dan niet een soort van frietpan maakt. Een peltier word best wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
De globalwin heeft zijn stress-test van een uur ruimschoots gehaald. De olie wordt niet voelbaar warm. De Sunon-fan zit er nu in op 12V. De Sunon heeft wel een grotere stroomsnelheid dan de globalwin, maar dat is ook niet zo raar; de globalwin fan is 40mm en die Sunon 80mm....

Inmiddels is ook het videokaartje voor de 286 geregeld en kan in principe morgen begonnen worden met de 'flikker de oude 286 van een mede-tweakende huisgenoot in een bak olie' test. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi, laat alles erover weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
De Sunon-fan heeft de uur-test ook doorstaan.
De olie werd gevoelsmatig iets warmer, maar dit heb ik niet nagemeten. De temperatuur bleef wel constant, omdat de warmteafgifte van de olie aan de lucht afhankelijk is van het temperatuurverschil. Zo werd dus weer een evenwicht bereikt.

Conclusie van vandaag : Zowel 80mm als 40mm fans op 12V lijken geschikt voor het aanbrengen van stroming in de olie en zouden dus ook een koelblok van koele olie moeten kunnen voorzien. Het lijkt erop dat hierbij de olie wegzuigen van het koelblok meer resultaat heeft dan het ernaartoe 'blazen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit alles doet me denken aan een project wat ik een tijd geleden ergens anders op internet gezien heb: Het Mr. Freezit project (ofzoiets). Daar had een kerel z'n hele computer in een piepschuimen bak gevuld met een keramische olie geflikkerd. Die bak had hij daarna op iets van -60 graden gekoeld met allerlei vage koelmechanisme.. scheen errug gaaf te werken... totdat er ijs op z'n processor neer sloeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• te(X)en

te(X)en

plons...

Op zaterdag 10 maart 2001 18:03 schreef te(X)en het volgende:
Dus je hebt een bak met olie, daar 4 80mm fans boven en dan blijft de het geheel op 12 graden?
Hoeveel graden is het dan in je kamer/ testruimte? Dat kan dan nooit meer dan 12 graden zijn toch?
Nou vertel eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeg, waar blijven die foto's nauw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deef-
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01 16:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil hier nu ook wel een keer wat foto's van zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Ik sta te popelen om die 286 in de olie te gooien. Ik moet eerst een voldoende kleine bak vinden (Curver?), zodat ik niet gelijk voor 50 piek olie erin hoef te gooien.

Supersook : Draait dat systeem nog? Of is het al weer afgebroken? Ben benieuwd naar de duurzaamheid van de olie...

Wat gebeurt er bijvoorbeeld met olie als deze over de houdbaarheidsdatum is? Krijg je dan geen neerslag ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Ik heb de 286 hier nu staan, met het videokaartje er al in. Er moet nog aardig wat aan gebeuren alvorens het ding in de olie kan. Ik zit nu halverwege een verhuizing en moet dus voor een aantal dagen de activiteiten staken.

Wel kan ik melden dat de fans die ik in de olie heb laten draaien, zich redelijk makkelijk van olie laten ontdoen. Een harde straal warm water spoelt het meeste weg. Laat je de fans daarna drogen dan weet je zeker dat je ze niet kortsluit. Misschien dat dit ook met de slots zal werken, maar dan moet wel opgepast worden dat er geen zouten achterblijven die mogelijk in eventueel water in de olie weer oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• te(X)en

te(X)en

plons...

Op zaterdag 10 maart 2001 18:03 schreef te(X)en het volgende:
Ik geloof er geen zak van, niemand die foto's heeft en niemand die hierop antwoord kan geven.

Mijn processor is -27,4 graden, ik heb hem ingebouwd in een permafrostlaag in Antartica.
Nee helaas heb geen foto's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-12-2024

DrNo

100Mbit zuigt ;)

mensen ik heb wel een goed idee :)
ik heb vaker liften gebouwd en die tractie motoren om de lift omhoog te krijgen lopen op 380V en zijn voledig ondergedompeld in de olie :) Nu weet ik niet meer of dat speciaale olie was maar er ging wel een liter of 200 in :) .Kzou es ff naar dat bedrijf moeten opbellen of dat gewone olie is en of de electra er ook rechtstreeks in hangt. morguh ff opbellen >:)

IDE just wastes loads of the computer's time with a stream of "just a mo, I'm nearly there ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyebite
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-11-2020

eyebite

als ik het goed begrijp kun je hier dus een absoluut stille comp mee bouwen? want die fan in je psu lijkt me ook niet echt meer nodig....alleen nog het geratel van je hd...

als dit klopt dan zou ik zegge op de markt ermee! is voor een hoop mensen wel cash waard lijkt me....

this rules.

Sara Goldfarb has left the building

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je dat geratel van je hd's ook nauwelijks meer hoort als je die ook in de olie gooit. Op zich moet dat best kunnen want die dingen zijn vacuum van binnen voor zover ik weet, dus die olie houden ze ook wel tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzl
  • Laatst online: 01-09 10:42
het idee is machtig en misschien nog wel uitvoerbaar ook. maar kan de man van de 1e post! nu eindelijk zijn foto's eens posten!

If you don't stand for something you'll fall for everything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

HDD onder olie? Kan dat dan? Ik zou die ermaar buiten laten...
Maar mischien kan het wel, dan zou ik ze er ook maar in stoppen:)

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Laatst online: 09-10 16:41
nope. als er olie IN de hd sijpelt kun je 'em weggooien.. (er zit gewoon te weinig ruimte tussen de platen en de kop)

alhoewel.. een HD moet stofdicht zijn en dus waarschijnlijk ook luchtdicht.. dat betekent dan weer dat ie waarschijnlijk ook waterdicht is..

mh. toch es proberen met een ouwe 200meg schijf

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ga vanavond even uitproberen ofdat ik de hd in olie kan hangen.:D

heb nog een oude hd liggen van 40 hele Mb en een oude voeding.8-)

maar zou graag foto's zien van de rest van alle experimenten9~

DPC rules }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 15:55
Op donderdag 22 maart 2001 16:18 schreef elmo22 het volgende:
ga vanavond even uitproberen ofdat ik de hd in olie kan hangen.:D

heb nog een oude hd liggen van 40 hele Mb en een oude voeding.8-)

maar zou graag foto's zien van de rest van alle experimenten9~

DPC rules }:O
cool heb ik ook nog :) zon vette 5 en een beetje inch dinkie 40 mb >:)

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 15:55
tof dat je dit gedaan hebt man!!!

dit is een voorbeeld van iemand die zegt dat ie dat en dat gaat doen en het dan ook ehct gaat doen >:)!!! echt geweldig

ik wil nou wel eens ff pics zien :) nou doe ook maar rustig aan ;)

[off topic]
ik ben een weekje weggeweest omdat m'n kabel modum stukkie was :( uit verveling heb ik mijn icon maar ff gemaakt :)
[/off topic]

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Tja... Die 'hup'-approach is ook een manier... Maar het gaat mij vooral om het principe. Gemakkelijke goede vloeistofkoeling.

Ik heb ook wel een HD liggen die ik er zo in kan gooien, maar ik doe liever wat orienterend onderzoek op een mobo+286. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Die hd lijkt me niet gaan. Tenminste, ik heb een WD en daarin zit een gat met erachter een soort van filter. En op de drive staat dat je dat gat niet mag afdekken als de drive draait. Als je hem in olie onderdompeld, denk ik dat de olie niet door het filter heengaat. En dus zal de hd niet draaien/vast lopen of gewoon veel te heet worden(van binnen dan alleen.)

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover ik weet is het "schijfgedeelte" van een HD vacuum, dus op zich zou de olie daar niet in moeten kunnen gaan (ik weet het niet zeker hoor, geen garanties) dat filter op je WD is misschien ook voor de koeling ofzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit iz het fokkin stomste id ooit..
Wie the fok wil er nu naast een bak met 10l slaolie gamen. Dat kan gewoon nooit goed gaan.:{ Hou het maar gewoon bij water of luchtkoelind ok???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Op vrijdag 23 maart 2001 03:41 schreef TonY_sTarKs het volgende:
Wie the fok wil er nu naast een bak met 10l slaolie gamen. Dat kan gewoon nooit goed gaan.:{ Hou het maar gewoon bij water of luchtkoelind ok???
Waarom post jij dan hier?:?:?:?:?

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip : Om de houdbaarheid van de olie te verhogen, dek je bak zoveel mogelijk af zodat er zo weinig mogelijk zuurstof bijkomt. Zuurstof (oxidatie) veroorzaakt klonteren van de olie. Probleem : Je hebt geen koeling meer dus die bak moet open blijven. Check die olie dus regelmatig op klonters ! Of sluit de hele opstelling luchtvrij af en vervang lucht door 100% stikstof of helium >:)

Tip 2 : Als je bang bent voor water in de olie, neem dan van die droogkorrels die in sommige verpakkingen zitten (lijken op suikerzakjes) en gooi die in de olie. Waarschijnlijk (!) werkt een navulverpakking Bison vochtvreter ook

Tip 3 : Spoel je elementen na gebruik af met ethanol 96%, dan wordt het zwikkie mooi vet- en watervrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 16:01 schreef FragDaddy het volgende:
nope. als er olie IN de hd sijpelt kun je 'em weggooien.. (er zit gewoon te weinig ruimte tussen de platen en de kop)

alhoewel.. een HD moet stofdicht zijn en dus waarschijnlijk ook luchtdicht.. dat betekent dan weer dat ie waarschijnlijk ook waterdicht is..

mh. toch es proberen met een ouwe 200meg schijf
niet dus een hd is helaas NIET waterdicht ;(

lucht dicht en waterdicht zijn verschillende
dingen.

Oma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Tja en oliedicht is ook weer wat anders :)
Nee, zo kom je ergens in het leven. Waarom zou je niet naast een volstrekt stille afgedekte bak met niet ruikende olie willen gamen? Waarom niet als je hierdoor mogelijk nog eens 100 Mhz extra uit je CPU kan trekken?

Tsssk... Koop jij nou maar gewoon elke twee jaar je Intel-systeem met een matig videokaartje, dan doen wij het overklokken wel. Heb je vandaag nog gewonnen met knikkeren?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
B.t.w. Als het allemaal doorgaat geen 10L zonnebloemolie, maar voor mijn beide systemen bij elkaar 64L olie! (Tja, je moet wel machten van 2 blijven gebruiken, he? :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Heb je vandaag nog gewonnen met knikkeren?
LOL:) Juist! Ik zou zeggen, als je het niet aanstaat, post er dan ook niet!
ga jij nou maaar je Intel740agp op 15 mhz zetten ipv 14 mhz.

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 23 maart 2001 08:46 schreef jeomadotcom het volgende:

[..]
lucht dicht en waterdicht zijn verschillende
dingen.
Zijn inderdaad 2 verschillende dingen. Waterdicht is niet luchtdicht,... maar luchtdicht is wel waterdicht!

Lucht moleculen zijn kleiner dan watermoleculen.. dus luchtdicht = zeker wél waterdicht.

(Anders zou een duikfles onder water toch vol water lopen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HINT

-FOTO'S VERTELLEN MEER ALS DUIZEND WOORDEN-

HINT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Lesje Nederlands nodig hier?

Lucht moleculen -> Onzin. Lucht is een mengsel.

Bij een overtreffende trap gebruik je het woordje 'dan'.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Ik geloof er eigenlijk helemaal geen ene bal van.. en daarom komen er ook geen fotos..

Ik geloof het pas als ik de fotos zie..

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Contacteer Supersook dan zelf eens joh; Ik zit niet te springen om die foto's, want één dagje kliederen en peinzen over de olie leert je dat het zeker voor korte duur zal werken. Wat geloof je nou precies niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaJurk
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Het schijnt dat als je een ietsie pietse peterselie en een teentje knoflook in de olie dondert, de boel nog beter gekoeld wordt.

Waar zijn de foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

""""" PUSH """""

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

HD's zijn bij de weg niet luchdicht. De druk binnen de behuizing moet hetzelfde zijn als de druk erbuiten.

In een harddisk zit daarom een opening om hem te laten 'ademen' zodat het spulletje niet gaat vervormen als de druk in de schijf toeneemt door warmte ontwikkeling.

Om geen stof en vocht in de schijf te krijgen zit er voor de adem opening een stoffiltertje en in de schijf ligt vaak een vochtvreter.

Om botsingen tussen de kop en de schijf te voorkomen laat men de kop als het ware 'zweven' op een luchtbelletje tussen de kop en de schijf. Beetje hetzelfde effect als een A4-tje dat je halve tafel over glijdt als je hem erop laat vallen.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PICS, lijkt me hoognodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Laatst online: 08:39

Slayer

1981 - 2019 - 2024?