Advies bij bouwen homeserver

Pagina: 1
Acties:
  • 1.163 views

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-02 11:51
Ik wil een homeserver gaan bouwen. De sever moet de volgende functies verrichten:
Centrale opslag
Downloaden (Usente, torrent)
Muziek en films streamen over netwerk.
FTP voor toegang van buitenaf
TV-server voor tv clients op netwerk (Mediaportal tvserver ism Floppy DTV)
MySQL server

Besturingssysteem zal waarschijnlijk WinXP pro worden. Windows Homeserver ziet er ook erg goed uit, maar ben bank dat ik dan problemen krijg met Mediaportal / Floppy DTV.

De server moet 24/7 aan staan, dus moet ie ook een beetje zuinig met energie omspringen.

Ik zat zelf te denken aan de volgende opzet:

ProcessorAMD Athlon II X2 240e
Voedingbe quiet! Pure Power BQT L7 300W
BehuizingCooler Master Elite 330
MoederbordAsus M4A785TD-V EVO
Harddisks (SATA)Western Digital WD20EARS
GeheugenKingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333 Kit
Kosten ongeveer 450 euro.

Ik kan ook het moederbord en de processor vervangen door ZOTAC NM10-DTX WiFi (Intel Atom). Maar wordt het systeem dan niet te langzaam voor de bovengenoemde functies? En maakt dat nu veel uit voor het stroomverbruik? In de aanschafprijs maakt het iig niet veel uit.

Graag advies hierover, en misschien is er nog andere hardware die ik beter kan gebruiken?

Alvast bedankt!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22

mjl

Ugh

Johnnygo schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 12:59:
Ik wil een homeserver gaan bouwen. De sever moet de volgende functies verrichten:
Centrale opslag
Downloaden (Usente, torrent)
Muziek en films streamen over netwerk.
FTP voor toegang van buitenaf
TV-server voor tv clients op netwerk (Mediaportal tvserver ism Floppy DTV)
MySQL server

Besturingssysteem zal waarschijnlijk WinXP pro worden. Windows Homeserver ziet er ook erg goed uit, maar ben bank dat ik dan problemen krijg met Mediaportal / Floppy DTV.

De server moet 24/7 aan staan, dus moet ie ook een beetje zuinig met energie omspringen.

Ik zat zelf te denken aan de volgende opzet:

ProcessorAMD Athlon II X2 240e
Voedingbe quiet! Pure Power BQT L7 300W
BehuizingCooler Master Elite 330
MoederbordAsus M4A785TD-V EVO
Harddisks (SATA)Western Digital WD20EARS
GeheugenKingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333 Kit
Kosten ongeveer 450 euro.

Ik kan ook het moederbord en de processor vervangen door ZOTAC NM10-DTX WiFi (Intel Atom). Maar wordt het systeem dan niet te langzaam voor de bovengenoemde functies? En maakt dat nu veel uit voor het stroomverbruik? In de aanschafprijs maakt het iig niet veel uit.

Graag advies hierover, en misschien is er nog andere hardware die ik beter kan gebruiken?

Alvast bedankt!
Ten eerste zou ik je aanraden zelf eens wat research te doen: Harddisks (SATA)Western Digital WD20EARS gaat niet goed werken onder XP (4k clusters) bijv.

Als ie ook nog eens stil moet zijn niet duur en relatief zuinig, denk eens aan een kleine compacte Dell Optiplex bijv. Op marktplaats geschikt te krijgen en dan zelf een beetje oppimpen met geheugen en HDD.

Verder zou je ook een NAS kunnen overwegen, alleen draaien die onder Unix (wat ik je uberhaupt zou aanraden voor een echte server) en zullen jou specifike software eisen niet direct werken, maar er is genoeg te vinden wat dergelijke taken wel kan uitvoeren onder een unix like OS.

-------

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Johnnygo schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 12:59:

Alvast bedankt!
Windows Home Server is gewoon gebaseerd op de NT 5.x kernel. Wellicht zou je een trial versie van WHS kunnen downloaden om te testen of de software werkt. WinXP heeft namelijk z'n beperkingen. Een van deze beperkingen is slecht geheugenbeheer. Vandaar dat Windows Server 2003 gebaseerd is op de NT 5.2 kernel.

Heeft WinXP ook niet een limiet van 59 dagen onafgebroken gebruik? Ik kan me herinneren dat er iets was met een MS OS welke na 59 dagen vastliep met een BSOD.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:53
mjl schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 13:10:
[...]

Ten eerste zou ik je aanraden zelf eens wat research te doen: Harddisks (SATA)Western Digital WD20EARS gaat niet goed werken onder XP (4k clusters) bijv.
Onzin, alleen bij het aanmaken van de partitie moet je er even rekening mee houden (eventueel wd tooltje gebruiekn), verder werkt het net zo goed onder xp als vista/7.
Trommelrem schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 13:20:
[...]

Windows Home Server is gewoon gebaseerd op de NT 5.x kernel. Wellicht zou je een trial versie van WHS kunnen downloaden om te testen of de software werkt. WinXP heeft namelijk z'n beperkingen. Een van deze beperkingen is slecht geheugenbeheer. Vandaar dat Windows Server 2003 gebaseerd is op de NT 5.2 kernel.
Nou nou, dat is ook wel overdreven, geheugenbeheer bij win9x was een ramp, met xp en hoger is niet zoveel mis.
Heeft WinXP ook niet een limiet van 59 dagen onafgebroken gebruik? Ik kan me herinneren dat er iets was met een MS OS welke na 59 dagen vastliep met een BSOD.
Heb je hier een bron van, heb er namelijk nog nooit van gehoord?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Trommelrem schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 13:20:
Tien jaar geleden ja.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Johnnygo
Dat win XP niet het ideale besturingssysteem is voor een server snap ik. Bijna alles kan met een linux distro gedaan worden. Alleen loop ik dan tegen het probleem met de Floppy DTV aan. De kaart zelf werkt wel, maar ik krijg onder Linux de cam module niet werkend. En dan kan ik alleen maar Ned 1 kijken :O

Aangezien alles wel gewoon moet werken onder win xp pro (en ik daar nog een licensie van over heb), zat ik daar aan te denken.

Maar wat zijn jullie ervaringen met de gekozen hardware?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Johnnygo schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:38:
Maar wat zijn jullie ervaringen met de gekozen hardware?
Dat kun je zelf nakijken door een beetje zoekwerk. Als je de zoekfunctie had gebruikt, had je ook Nieuwe Zuinige Server (discussie) kunnen vinden :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Nielson
Ziet er wel goed uit, hoewel 4GB aan de ruime kant is voor een 32bit XP. Qua cpu zie bovenstaande link naar 't andere topic.

[ Voor 54% gewijzigd door Nielson op 28-05-2010 15:44 ]

• Johnnygo
gambieter schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:40:
[...]

Dat kun je zelf nakijken door een beetje zoekwerk. Als je de zoekfunctie had gebruikt, had je ook Nieuwe Zuinige Server (discussie) kunnen vinden :)
Die (en een aantal andere topics) had ik idd al gezien. Die hebben me ook geholpen met het selecteren van de HW. Alleen twijfel ik nog tussen de atom (zuiniger??) en de AMD (sneller??). Ik kom er niet echt uit of ik die extra snelheid wel nodig heb.

Verder draait de Floppy DTV via firewire. Het asus MB heeft een firewire controller aan boord. De atom heeft dat niet en er moet dan dus een insteekkaart bij komen. Maar scheelt dat dan veel aan energieverbruik?

• Nielson
Waarom zou het schelen? Of die firewire chip nu op een pci-kaartje zit of op het mb, verschil zal het nauwlijks uitmaken. Waarom trouwens zo'n groot (atx) en duur mainboard?

• Johnnygo
Nielson schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:59:
Waarom zou het schelen? Of die firewire chip nu op een pci-kaartje zit of op het mb, verschil zal het nauwlijks uitmaken. Waarom trouwens zo'n groot (atx) en duur mainboard?
Het grote formaat maakt niks uit. Heb toch een grote kast om in de toekomst meer HDDs in te plaatsen. Dit bord heeft wel 6 SATA aansluitingen. En dat is wel handig om later de opslag uit te breiden. Ook heb ik ergens gelezen dat dit bord energiezuinig is. Maar kan niet meer vinden waar dat stond. En is dat eigenlijk wel zo?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-02 14:17
Voor zuinige bordjes kan je nu beter een mATX nemen van MSI of Biostar.
Die scoren het best.
Daarnaast zijn op het moment de samsung schijven (Spinpoint F3) het zuinigst (dacht ik).
Is een i3 530 anders niet wat voor je? iets duurder maar heeft wel meer power.

Computer says no

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22

mjl

Ugh

Nielson schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:42:
Ziet er wel goed uit, hoewel 4GB aan de ruime kant is voor een 32bit XP. Qua cpu zie bovenstaande link naar 't andere topic.
Niet dat "te veel" geheugen het nou zoveel duurder maakt ... Ja een deel gebruik je niet, maar elke MB meer beschikbaar kan handig zijn...

-------

• Donster
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-12-2025
Binnenkort komt Home server vail , dus ik zou zoviezo geen atom aanraden ... grote kans dat het dan niet lekker loopt.

Ik zou zelf iig voor een mitx bordje kiezen met 5+ sata connecties , in combinatie met een sterkere processor dan de atom. (los dus)

Het enige probleem is dat voor de 'minder verbruikende' amd versies zo'n bord niet aanwezig is naar mijn weten.

Als ik dan verder ga kijken naar intel oplossingen dan heb je wel mitx bordjes voor redelijk zuinige dual cores , echter krijg je dan een moederbord met een g45 of q45 chipset (wat volgens mij weer vrij veel energie gaat gebruiken)

Reden waarom een klein moederbord interresant is , is omdat er wat leuke hot-swap kastjes voor zijn zoals de chenbro e.d .. matx + krijg je meteen weer veel grotere kasten.

Als iemand een leuke processor+mitx combinatie weet die niet al teveel energie verbruikt laat je horen ! ;-) (ben zelf ook aan het zoeken)

Ps,
Voor de zuinigste HD's op dit moment moet je bij WD zijn (Green) -> verbruiken per HD ongeveer 3 EURO per jaar minder dan de Samsungs (24/7 gebruik)

EDIT: Ik lees nu net dat de grote voor je niet uit maakt ! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Donster op 29-05-2010 22:45 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twee punten:

1) vragen over complete systemen horen in... Complete Systemen & Laptops
2) als je de moeite doet te zoeken op "homeserver" vind je snel genoeg: [BBG Aanschaf] Special: goedkope (storage) server nov. 2009

Aangezien hier duidelijk niet zelf gezocht is gaat dit topic dicht. Begin eens met de info die anderen al geschreven hebben te lezen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.