Ik wil een homeserver gaan bouwen. De sever moet de volgende functies verrichten:
Centrale opslag
Downloaden (Usente, torrent)
Muziek en films streamen over netwerk.
FTP voor toegang van buitenaf
TV-server voor tv clients op netwerk (Mediaportal tvserver ism Floppy DTV)
MySQL server
Besturingssysteem zal waarschijnlijk WinXP pro worden. Windows Homeserver ziet er ook erg goed uit, maar ben bank dat ik dan problemen krijg met Mediaportal / Floppy DTV.
De server moet 24/7 aan staan, dus moet ie ook een beetje zuinig met energie omspringen.
Ik zat zelf te denken aan de volgende opzet:
ProcessorAMD Athlon II X2 240e
Voedingbe quiet! Pure Power BQT L7 300W
BehuizingCooler Master Elite 330
MoederbordAsus M4A785TD-V EVO
Harddisks (SATA)Western Digital WD20EARS
GeheugenKingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333 Kit
Kosten ongeveer 450 euro.
Ik kan ook het moederbord en de processor vervangen door ZOTAC NM10-DTX WiFi (Intel Atom). Maar wordt het systeem dan niet te langzaam voor de bovengenoemde functies? En maakt dat nu veel uit voor het stroomverbruik? In de aanschafprijs maakt het iig niet veel uit.
Graag advies hierover, en misschien is er nog andere hardware die ik beter kan gebruiken?
Alvast bedankt!
Centrale opslag
Downloaden (Usente, torrent)
Muziek en films streamen over netwerk.
FTP voor toegang van buitenaf
TV-server voor tv clients op netwerk (Mediaportal tvserver ism Floppy DTV)
MySQL server
Besturingssysteem zal waarschijnlijk WinXP pro worden. Windows Homeserver ziet er ook erg goed uit, maar ben bank dat ik dan problemen krijg met Mediaportal / Floppy DTV.
De server moet 24/7 aan staan, dus moet ie ook een beetje zuinig met energie omspringen.
Ik zat zelf te denken aan de volgende opzet:
ProcessorAMD Athlon II X2 240e
Voedingbe quiet! Pure Power BQT L7 300W
BehuizingCooler Master Elite 330
MoederbordAsus M4A785TD-V EVO
Harddisks (SATA)Western Digital WD20EARS
GeheugenKingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333 Kit
Kosten ongeveer 450 euro.
Ik kan ook het moederbord en de processor vervangen door ZOTAC NM10-DTX WiFi (Intel Atom). Maar wordt het systeem dan niet te langzaam voor de bovengenoemde functies? En maakt dat nu veel uit voor het stroomverbruik? In de aanschafprijs maakt het iig niet veel uit.
Graag advies hierover, en misschien is er nog andere hardware die ik beter kan gebruiken?
Alvast bedankt!