Toon posts:

Micro stutter in Crossfire?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb onlangs een crossfire setup gerealiseerd met twee maal de 4890.
In een vorig topic had ik nog advies gevraagd of mijn voeding, de Cooler Master Realpower M620, deze kaartjes kon houden. En hoewel de verwachting van anderen was dat hij het wel kon houden is dit volgens mij helaas niet het geval.

Alles lijkt prima te functioneren. Ik heb een paar spelletjes gedraaid en FRAPS laat een enorme stijging in FPS zien. Toen ging ik echter een aantal benchmarks uitvoeren, waaronder Furmark, en dan schakelt de computer zichzelf uit na twee minuten. Dit lijkt mij dus een voedingsprobleem.

EDIT: Die zogenaamde ''Microstutter" was dus een crossfire scaling probleem in bepaalde oudere games. Andere spellen hebben er geen last van. Dat probleem opgelost. Zit nu nog enkel met dat voedingsprobleem. Wellicht kan een moderator de topic titel voor mij aanpassen. Bij voorbaat dank.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2010 11:59 ]

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Furmark is eent test die zeer overdreven zwaar voor je GPU's is. Houdt de temperaturen is in de gaten? misschien worden ze wel te warm dat ze daardoor uitvallen.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Topicstarter
De warmste kaart wordt dan 76 graden max. Als ik zware games speel zoals bijv. Battlefield Bad Company 2 of Crysis dan blijft de warmste kaart rond de 60 hangen. De computer schakelde overigens ook uit tijdens een benchmark van Devil May Cry 4.

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Vind dit wel een ineressant topic, wil namelijk misschien twee maal 4870 draaien met een Silent Pro M600. maar twijfel ook over voldoende vermogen.

Kun je testen hoeveel stroom de voeding uit het stopcontact trekt?

Volgens AMD moet het in ieder geval kunnen. Welke hardware heb je verder nog meer?

Verwijderd

Topicstarter
Asus M4A79XTD EVO
AMD Phenom II X4 955BE
Kingston Hyperx 8GB DDR3
Sapphire HD4890 1GB DDR5 PCI E
Sapphire HD4890 1GB DDR5 PCI E
Samsung F3 500GB
Samsung F3 1TB
LG DVD brander
Cooler Master Realpower M620
2 x 120 mm en 2 x 140 mm Yate Loon Casefans

Geen overklok.

Ik draai nu 2 x 4890 en bij het spelen van zware games lijkt alles prima te werken.
Maar bij furmark schakelt de computer na 2 minuten uit. Af en toe vind ik toch dat
de boel een beetje vertraagt in spellen (ik ben een zeur wat dat betreft). Zo loopt
Battlefield Bad company 2 als een trein (1920 x 1080, alles op high, MSAAx8, AF x16).
Min. 49FPS en Max. 83, gem. 66. Ik speel altijd met Vsync en als de framerate even van 60 naar 50 zakt, ook al is het maar voor een kwart seconde, vind ik dat storend :-)

Ik zou als ik jou was Rene ook even kijken naar de ruimte tussen je pci e sloten. Bij mij is er nog redelijk wat ruimte waardoor de bovenste kaart redelijk wat lucht nog naar binnen kan zuigen. Maar ik heb ook setups gezien waarbij de kaarten dicht op elkaar staan en dan schieten ze zo naar 80 graden in idle. Mijn kaarten hebben redelijk stille koelers en ik kan ze makkelijk op 60% zetten zonder er last van te hebben. Dit is volgens mij anders met de reference koeler.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2010 18:40 ]

• _Rene_
Qua ruimte zit het wel goed, heb een msi p55 gd 65. Hier zitten twee sloten tussen de pci express sloten. Alleen heeft mijn kast niet zo veel airflow (Lian Li PC-A05N). Ik denk overigens niet dat dit een probleem wordt. Ik twijfelde over voldoende vermogen van de PSU.

Je hebt de tweede videokaart aangesloten door middel van pcie naar molex adaptertjes?

Verwijderd

Topicstarter
Pcie naar Molex dat klopt.

Edit:
Molex naar PCI E inderdaad.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2010 23:52 ]

• R3MC02010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-04-2022
wordt crossfire nu wel of niet meer ondersteund in win7 ?
ik wil ook 2 x 5750 gaan draaien op modxstream 500watt maar zal ook wel voedings probleem worden

| USG 4.5.3 | Firmware 0.11.9 | Controller 5.9.22 | US 60W 3.9.48 | UAP AC LITE 3.9.48 | T-Mobile Glasvezel 750/750 |

Verwijderd

Ik denk dat molex naar PCI-e bedoelt wordt?

• _Rene_
De stroom komt van je voeding en gaat naar je videokaart, dus je hebt gelijk :P

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-02 16:33
Als ik het even snel hier doorheen jaag:
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Kom je bij 100% load en geen capacitator aging al op recommended 675W en minimum 620W dus ja het is zeker mogelijk dat je voeding wat licht is.

[ Voor 5% gewijzigd door -AzErTy- op 29-05-2010 00:31 ]

God does not play dice

Verwijderd

voeding is te licht

Ik had de zelfde probleem met mijn ati 2900xt in crossfire.
Die gebruikte samen ook meer dan 450watt .
De 600watt voeding met losse 300watt crossfire voeding (alleen pci-e stekkers)
Kon dit gewoon niet aan .

Niks aan de hand als ik aan videobewerken maar wanneer de kaarten werden belast tijdens game sprong de boel in reset binnen 5 minuten

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 18:35:
Maar bij furmark schakelt de computer na 2 minuten uit.
Hele PC gaat dus uit? En je kunt hem daarna gewoon weer aan zetten?
Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 11:15:
In een vorig topic had ik nog advies gevraagd of mijn voeding,
Welke voeding heb ik nodig? Deel 24 heb je niet gezien. ;)
de Cooler Master Realpower M620, deze kaartjes kon houden. En hoewel de verwachting van anderen was dat hij het wel kon houden is dit volgens mij helaas niet het geval.
Een goede 600 Watt voeding zou idd prima moeten voldoen, Coolermaster mag je gemiddeld gezien alleen bij de B-merken gooien.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

R3MC02010 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:31:
wordt crossfire nu wel of niet meer ondersteund in win7 ?
ik wil ook 2 x 5750 gaan draaien op modxstream 500watt maar zal ook wel voedings probleem worden
Uiteraard werkt het onder w7. Ligt natuurlijk ook aan de rest van je pc maar de HD5750 is een zeer zuinig kaartje dus dat kan best prima werken. Ter vergelijking, de HD4890 heeft een TDP van 190W en de HD5750 heeft een TDP van 86W. Maal twee, scheelt het dus 208W met de CF-setup van de TS.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1