Hifi CD-loopwerk voor PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Topicstarter
Ik wil binnenkort een boel apparatuur thuis vervangen door één zelf te bouwen HTPC. Niet lang daarna wil ik actieve luidsprekers aanschaffen, de AVI ADM9.1's met DAC ingebouwd. Dit is een hoge kwaliteit DAC, en ik wil hem dan ook voeden met een goed digitaal signaal.

Nu zie ik nergens dat er inbouw-CD-loopwerken voor PC's zijn die wat meer audiofiel zijn. Maakt dit gewoonweg niets uit of zie ik iets over het hoofd? Hebben jullie ervaring met verschillende loopwerken ingebouwd in een PC vwb de geluidskwaliteit?

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Ik denk dat elke cdrom speler die je nu aansluit gewoon gebruik maakt van de ide/sata kabel voor het afspelen van de audio, en niet meer zoals vroeger door gebruik te maken van analoge achter uitgang.

http://img182.imageshack.us/img182/1157/img1703aa9vs.jpg dan bedoel ik de aansluiting links, dit is overigens gewoon analoog maar volgens mij ook digitaal

Overigens kun je de snelheid van je loopwerk bepalen met cd bremse

Overigens zijn er meer mensen met hetzelfde probleem
http://www.diyaudio.com/f...ed-computer-cdrom-92.html
gaat om een topic uit 2004 maar is nu nog steeds actief :+

[ Voor 61% gewijzigd door raymonvdm op 25-05-2010 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Je wil vooral een loopwerk met schone lens. Voor de rest geldt: digitaal is digitaal, goed gelezen betekent perfect geluid.
Wat betreft het mechanische loopwerkgeluid:
ASUS heeft een Quietrack-serie met vrij stille loopwerken, daar hoor je de drive nauwelijks, ook op wat hogere snelheden. Verder kun je de maximale snelheid beperken met Nero DriveSpeed en vergelijkbare programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 19:36
Overigens als je zo goed mogelijk geluid wilt raad ik je aan om foobar te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Je kan dit oplossen door je muziek collectie te rippen met bv eac. Dan zit je niet met eventuele leesproblemen tijdens het afspelen direct van je CD. Ik ga hier de discussie niet voor de zoveelste keer oprakelen maar het goed uitlezen (dus in 1x goed bij real time afspelen) van een cd is nog best gevoelig voor storing. Simpel voorbeeld zijn flinke krassen. Ik heb recent 1200 cd's geript en er zaten er genoeg tussen waarbij eac (of db poweramp in mijn geval) behoorlijk tijd nodig had om een bit correcte copie te maken. Dat red je dus niet bij real time afspelen.

wil je echt een perfect digitale output bereiken kijk dan eens naar de combinatie foobar en een M2Tech HiFace usb/spif convertor. Ik gebruik deze icm een dedicated musicserver en dat speelt loopwerken van €10.000,-- en meer eruit!

je kan me een dm sturen als je er meer van wilt weten

[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 26-05-2010 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:39
Waarom persé een HTPC en niet een echte oplossing voor digitale audio, een Squeezebox bijvoorbeeld. Verder denk ik dat je met geluid via je pc áltijd last blijft houden van bijgeluiden en dat je loopwerk nooit de zwakste schakel zal zijn. Het nut van een pc in je systeem zie ik ook niet, als je van plan bent deze te gebruiken om cd's in te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Het loopwerk in een PC speelt niet echt een rol. Bij voorkeur rip je de cd's met EAC om ze vervolgens vanaf je HDD af te spelen. Ik zou er wel voor zorgen dat je een degelijke geluidskaart hebt die bitperfect spdif uitspuugt (dus geen creative meuk die alles resampled).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
PHiXioN schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 00:24:
Waarom persé een HTPC en niet een echte oplossing voor digitale audio, een Squeezebox bijvoorbeeld. Verder denk ik dat je met geluid via je pc áltijd last blijft houden van bijgeluiden en dat je loopwerk nooit de zwakste schakel zal zijn. Het nut van een pc in je systeem zie ik ook niet, als je van plan bent deze te gebruiken om cd's in te stoppen.
Het rippen van al onze CD's naar de HDD is niet echt een optie voor mij, alhoewel ik weet dat het de betere oplossing is. Ik heb er echter de tijd niet voor en eerlijk gezegd ook geen zin in; daarnaast (het zal wel ouderwets zijn ) vind ik het leuker om een CD-tje op te zetten.
Op dit moment hebben we een all-in-one systeempje met CD-wisselaar van dramatische kwaliteit, die gaat dus dus de deur uit. Aangezien ik gewoon CD's wil blijven draaien (en mijn vriendin al helemaal, die moet niets hebben van "moderniteiten") twijfel ik dus tussen een dedicated CD-speler en de gewone drive in de HTPC. Aangezien de CD-speler alleen als transport gebruikt wordt (mijn speakers hebben de DAC, een Wolfson WM8471 high quality 24/192 DAC, minimaal vergelijkbaar met >EUR1000 CD-speler) was ik benieuwd of er auditieve kwaliteitsverschillen tussen de verschillende CD-drives zijn.

Als ik de reacties lees merk ik dat het volgens de meesten niet veel uitmaakt wat ik er in stop (wel bedankt voor de tip van de ASUS Quietrack-serie!); hoe ik de bitperfect output ga regelen wordt een volgende stap. Dit verbaast me wel. Bijvoorbeeld de nieuwe CD-spelers van Cyrus staan bekend om hun zelf ontwikkelde fantastische loopwerken (dus geen Philips meer zoals vele high-end CD-spelers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 22:48

mace

Sapere Aude

Ik denk dat een losse CD-speler beter en makkelijker zal zijn dan een HTPC. Om een CD-tje op te zetten moet je dan de hele pc opstarten.

Een losse CD speler is stiller, zuiniger en heeft geen onnodige interne componenten die voor ruis kunnen zorgen.

Als je het aan mij zou vragen, zou ik tóch de CD's rippen naar FLAC. (gewoon elke week een paar in het weekend totdat je ze allemaal gehad hebt)
Deze flacs zet je dan op een NAS. De muziek speel je dan af met een Squeezebox Duet. Dat is echt ideaal en er zit uiteraard een goede digitale uitgang op. :)

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1220100238.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:09

voodooless

Sound is no voodoo!

the-body schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 08:49:
Bijvoorbeeld de nieuwe CD-spelers van Cyrus staan bekend om hun zelf ontwikkelde fantastische loopwerken (dus geen Philips meer zoals vele high-end CD-spelers).
Ieder cheap ass loopwerkje van 2 tientjes is prima in staat om een audio CD foutloos uit te lezen. Dit soort fabels zijn 30 jaar geleden ontstaan, toen de techniek nog nieuw was en in de kinderschoenen stond. Ondertussen is de techniek zo goed en goedkoop dat ieder loopwerk prima voldoet.

We rijden immers ook niet meer rond in stoomtreinen :P

Ik zou gaan voor een losse CD-speler. Gewoon een degelijk model nemen, niet te duur. Neem anders een 2e hands Teac loopwerk als je toch een "audiofiel" loopwerk wil :)

En dan heb je natuurlijk nog het evil buzzword: Jitter })

Vaak wordt slechte loopwerken verweten dat ze vel jitter veroorzaken via SPDIF. Op zich is dat wel juist, en eigenlijk is dat inherent aan SPDIF. Echter moet je je afvragen of dat een probleem is van het loopwerk, of van de DAC . Daarnaast: men claimt soms dat loopwerken geweldig zijn, ondanks dat ze dramatisch veel jitter veroorzaken... Tja, dan weet ik het ook niet meer..

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 26-05-2010 09:02 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:44

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Haal uit een willekeurige kringloopwinkel een ouder type Philips CD speler uit de 600-serie. Die dingen vind je echt overal voor praktisch niks en die dingen hebben een geweldig loopwerk aan boord (en hebben een digitale uitgang).

Stuk makkelijker dan gaan klooien met computerloopwerkjes :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Audiophyle-grade cd-rom loopwerken zijn imo grote onzin. Als je ze niet aansluit via de audio-aansluiting achterop (analoog of digitaal), dan vindt het transport plaats via de ATA-interface en de omzetting van de IDE-data naar S/PDIF in de CPU (bij een goedkope geluidskaart) of je geluidskaart. Neem een goede geluidskaart, en in audiokwaliteit maakt het niet meer uit welke cdrom-speler je gebruikt.
Er zijn natuurlijk wel verschillen in nauwkeurigheid van de speler en geluid wat de speler zelf produceert.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:44

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

deepbass909 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:32:
Audiophyle-grade cd-rom loopwerken zijn imo grote onzin. Als je ze niet aansluit via de audio-aansluiting achterop (analoog of digitaal), dan vindt het transport plaats via de ATA-interface en de omzetting van de IDE-data naar S/PDIF in de CPU (bij een goedkope geluidskaart) of je geluidskaart. Neem een goede geluidskaart, en in audiokwaliteit maakt het niet meer uit welke cdrom-speler je gebruikt.
Er zijn natuurlijk wel verschillen in nauwkeurigheid van de speler en geluid wat de speler zelf produceert.
Kan 'ie toch beter een degelijk audio-cd loopwerk aanschaffen. En ja, ook daar zit kwaliteitsverschil in.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
deepbass909 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:32:
Als je je CD's afspeelt met iTunes of foobar en de data bitperfect naar de DAC gaat, maakt de geluidskaart dan nog iets uit qua geluidskwaliteit? Dit zou dan alleen door jitter kunnen verschillen lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door the-body op 26-05-2010 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

iTunes is niet bit-perfect.

Het gros van de geluidskaarten resamplet intern naar 48KHz, ongeacht wat er in- of uitgaat. (de AC97 standaard schrijft dit voor) Dit geldt ook voor de Creative geluidskaarten, ik weet niet of de nieuwere X-Fi kaarten dat ook doen maar zeker tot aan de Audigy 2 zijn die kaarten niet bit-perfect geweest. Andere kaarten zijn dat wel, en die zetten dan op de uitgang wat er in komt, zonder aan het signaal te rommelen.

Verder als de geluidskaart een hele slechte spdif signaalgenerator heeft, dan kan je last krijgen van jitter, er moet alleen wel erg veel mis zijn wil dat gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 26-05-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:09

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat is niet helemaal waar. Je kunt iTunes dusdanig instellen zodat het wel bitperfect is (altans, op een mac kan dat ;) ).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:25

GaMeOvEr

Is een hork.

mace schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:56:
Het gros van de geluidskaarten resamplet intern naar 48KHz, ongeacht wat er in- of uitgaat. (de AC97 standaard schrijft dit voor) Dit geldt ook voor de Creative geluidskaarten, ik weet niet of de nieuwere X-Fi kaarten dat ook doen maar zeker tot aan de Audigy 2 zijn die kaarten niet bit-perfect geweest. Andere kaarten zijn dat wel, en die zetten dan op de uitgang wat er in komt, zonder aan het signaal te rommelen.
Jop, daarom heb ik in mijn HT-PC een M-audio 24/96 zitten, die kun je netjes op 44khz instellen. (Mijn X-fi in mijn normale desktop kan ook alleen maar 48Khz uitsturen, geen 44khz, ook niet in "audio-mode".)

[ Voor 55% gewijzigd door GaMeOvEr op 26-05-2010 14:05 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik heb ook een M-audio, alleen is die stuk gegaan, vage ruisproblemen soms.
Ik gebruik nu een USB-DAC op basis van een BB PCM2707 voor de USB > PCM conversie die naar een Wolfson WM8741 gaat. Bit-perfect. :) Nadeel is wel dat je niet hoger kan dan 16/48 door de limitatie van USB.

[ Voor 14% gewijzigd door mace op 26-05-2010 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

mentalmadnizz schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:38:
[...]

Kan 'ie toch beter een degelijk audio-cd loopwerk aanschaffen. En ja, ook daar zit kwaliteitsverschil in.
Dat zeker, ik zou zelf nooit een HTPC gebruiken om cd's af te spelen. De EMI binnen in een pc is mij te hoog. Ik ben ook niet voor niets nu weer bezig mijn oude Cambridge Audio spelers nieuw leven in te blazen (er staan bij mij dan een vintage cd-speler, dvd-speler en media-player, afhankelijk van de bron die ik wil gebruiken 8) )
the-body schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:52:
[...]

Als je je CD's afspeelt met iTunes of foobar en de data bitperfect naar de DAC gaat, maakt de geluidskaart dan nog iets uit qua geluidskwaliteit? Dit zou dan alleen door jitter kunnen verschillen lijkt me.
Het antwoord is eigenlijk al gegeven, maar de output over S/PDIF kan nog behoorlijk variëren in nauwkeurigheid. Daarnaast kan een geluidskaart aan upsampling doen. Dat is niet erg als de upsampling gebeurd in even-meervouden van de bron (dus van 44k1 naar 88k2), maar van 44k1 naar 48k krijg je een mismatch die gecorrigeerd moet worden en mogelijk hoorbaar is (ik heb het zelf nooit gehoord, maar ook nooit echt getest).
Verder genereert de geluidkaart zelf de klok voor de S/PDIF overdracht, en de kwaliteit van het signaal valt of staat met de kwaliteit van die klok, en daar gaat het met goedkope kaarten (maar ook bij cd-spelers) vaak mis. Het is niet voor niets dat de eerste modificatie die uitgevoerd wordt aan een speler, bijna altijd de klok betreft.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:25
Is die klok bij geluidskaarten ook niet gewoon een afgeleide van de systeemklok? Evenals de busklok van usb (welke wordt gebruikt in de meeste externe kaarten). In dat geval maakt het niet uit welke kaart intern of extern je gebruikt, de data is bitperfect (bij non ac97 dan) en de klok komt uiteindelijk van dezelfde bron.
Zo'n HiFace kaart genoemd door Ray zou dan beter zijn.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 16:36

mr.paaJ

generatie cmd+z

de HiFace is erg een leuke SPDIF interface, maar gaat over coax. Zorg dus dat je dan voor de optionele coax input kiest bij de AVI's.

Rippen hoeft niet lastiger of meer werk te zijn dan gewoon een CD opzetten. Heb het nu hier zo ingesteld dat als ik een CD in mijn MacMini stop dat deze automatisch geript wordt door XLD en dan toegevoegd aan de iTunes bibliotheek (bestanden op een NAS) en weer uitgeworpen.
Je moet weliswaar een paar minuten wachten voor de hele CD klaar is maar als het eerste nummer geript is kun je gelijk beginnen met luisteren, doorgaans zo'n 20/30 seconden schat ik.
Daarna is de muziek altijd direct beschikbaar. In principe is nu ook geen beeldscherm/toetsenbord/muis meer nodig aangezien de aansturing via een ipod Touch loopt.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
Hoe vaak het ook, goedbedoeld weliswaar, wordt geopperd, ik ga niet de honderden CD's die ik heb rippen. Ik wil gewoon een CD'tje opzetten en genieten van de muziek. Samengevat kan ik concluderen dat het loopwerk van de CD-rom weinig of geen invloed heeft op de geluidskwaliteit (ik ga voor goede hifi, niet voor high-end), dan neem ik dus gewoon die stille ASUS. Mocht het allemaal niet bevallen kopen we alsnog een dedicated CD-speler.

Mijn HTPC gaat Windows 7 MC draaien, omdat ik er ook een DVB-S2 kaart in moet gaan zetten. In Windows 7 kun je naar mijn idee de samplefrequentie gewoon aanpassen aan CD-kwaliteit, 44,1 kHz, ik weet niet of de Kmixer daar tegenwoordig nog iets mee vernaggeld. Kan het zo zijn dat de geluidskaart het aangeleverde signaal door Windows nog verandert? Met iTunes op Windows kun je tegenwoordig trouwens gewoon bitperfect uitsturen, dit door in de Quicktime-instellingen WASAPI te selecteren.

Weet iemand of het mogelijk is om de HTPC ook hetzelfde gebruiksgemak te geven als een CD-speler? Ik zal een behuizing nodig hebben met play, pause etc., maar die knoppen moet Windows ook snappen. Dus gewoon CD'tje erin, op play drukken en genieten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

the-body schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 16:50:
Kan het zo zijn dat de geluidskaart het aangeleverde signaal door Windows nog verandert?
Ja. De reden waarom heb ik al uitgelegd dus ik zal er niet verder op ingaan in deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

the-body schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 16:50:
Weet iemand of het mogelijk is om de HTPC ook hetzelfde gebruiksgemak te geven als een CD-speler? Ik zal een behuizing nodig hebben met play, pause etc., maar die knoppen moet Windows ook snappen. Dus gewoon CD'tje erin, op play drukken en genieten.....
Jazeker, die zijn al in de jaren 80 uitgevonden! ze heten CD speler :) gewoon een kastje met wat knoppen dat precies doet wat jij wilt......

een htpc blijft een pc die een cd af kan spelen. Dat is het grote verschil met een cd speler. Je hebt dus een casing nodig met de knoppen, software die dat begrijpt en een vooringesteld systeem wat ook netjes de juiste player inschakelt etc etc. Los van het feit dat ik nog nooit een dergelijk casing heb gezien blijft het redelijk foutgevoelig.Dat is dan ook voor mij de reden geweest om in mij MusicServer niet eens een loopwerk te zetten. En inderdaad rippen is rotwerk wat me enorm veel tijd (tot nu toe rond de 100 uur....) en ergernis gekost heeft. Maar indien goed gedaan is het een eenmalige klus.

It's your choice....

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 28-05-2010 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Aan de ene kant wil je een PC als audioapparaat, en geen gewone CD-speler, maar aan de andere kant wil je niet rippen.

Wat je nu krijgt is dus alleen nadelen. De voordelen van een PC zijn juist dat je lekker je muziek kan opslaan en indexeren enzo en dat je niet meer van schijfje hoeft te wisselen. Het nadeel is dat je meer lawaai hebt, meer stroomverbruik, minder goed geluid, minder gebruiksgemak, en het duurt veel langer voordat hij gebruiksklaar is.

Een CD speler heeft niet de voordelen van een PC, maar wel het gebruiksgemak. Dus gewoon de speler aan, CDtje er in en spelen maar. Geen lawaai, goed geluid en zuinig.

Ik blijf erbij dat je de verkeerde keuze maakt TS, maar goed, dat moet je uiteraard zelf weten.

[ Voor 77% gewijzigd door mace op 28-05-2010 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
overigens heb ik nog wel een vraagje, die HiFace, werkt die ook als gewone geluidskaart, of moet je echt via asio/wasapi ofzo muziek sturen en anders niet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

hoi
ts

ben zelf ook bezig met alles in een behuizing
En ben er achter gekomen dat deze type dvd speler wel aan mijn eisen voldeed

Pioneer DVR-S18LBK
De beste in zijn soort, met teac loopwerk welke ook in de proffesionele apparatuur gebruikt wordt.

misschien ook iets voor jouw?

Trouwens ik gebruik een ouwe dolby digitaal live kaart deze heeft ook 44,1 mode .
Zeer goeie kaart en blij dat ik deze niet weg had gedaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 8819 op 29-05-2010 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

K0L3N schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 23:48:
overigens heb ik nog wel een vraagje, die HiFace, werkt die ook als gewone geluidskaart, of moet je echt via asio/wasapi ofzo muziek sturen en anders niet??
Hij is gewoon als primaire geluidskaart te gebruiken. Echter met dat verschil dat hij alleen een digitale uitgang heeft. In combinatie met bv Foobar kan je de speciale kernal streaming opties gebruiken. Voor elk ander programma kan je hem in direct stream modus gebruiken, gewoon als usb geluidskaart dus.

Mocht je er meer van willen weten of wellicht interesse hebben in een hiface laat het me dan even weten. Over een paar weken komt de HiFace Evo uit. Ik zal hem als een van de eerste mogen testen en als hij bevalt hou ik dus de basis versie over.

Voor de HiFace gebruikte ik trouwens een m-audio DIO icm de speciale c-media drivers (even googlen op c-media bitperfect) Dit is nog steeds een perfecte en goedkope oplossing voor elke HTPC of audio pc waar je een bitperfecte output wilt.

@Suijkerbuijk. Ik heb even naar die pioneer gekeken. Lijkt in eerste instantie een standaard brander. Heb je wellicht een link dat er een teac loopwerk in zou zitten ?
Overigens is teac bekend van de VRDS loopwerken. Dat is inderdaad super en vrijwel onverwoestbaar. Het lijkt me niet dat in deze brander iets zit waar maar enigzins in de buurt komt (ook gezien de prijs)

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 29-05-2010 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
offtopic: Ik gebruik een x-fi titanium champ1on series, zou een HiFace echt een verbetering zijn (het is toch allemaal bit-perfect) Als het goed is resampled deze ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

K0L3N schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 01:41:
offtopic: Ik gebruik een x-fi titanium champ1on series, zou een HiFace echt een verbetering zijn (het is toch allemaal bit-perfect) Als het goed is resampled deze ook niet?
het voordeel van de HiFace is dat hij een eigen zeer goede klok heeft (binnen deze klasse) en redelijk goede spannings regulatie. Het gaat altijd om het totaal plaatje. Welke dac gebruik je ? en vanuit daar verder. Ik heb zelf een vrij serieuze installatie staan (in de 50K klasse) en daar kwam ik met een gemodde squeezebox ook al een heel eind terwijl de c-media bitperfecte oplossing het gewoon niet haalde. Het was echter niet zo goed als het geluid van mijn loopwerk. De HiFace is weer een stap dichterbij en ik hoop met de Evo gelijkwaardig of zelfs beter uit te komen.

Het leuke van een HiFace is dat hij op dezelfde prijs zit als een goede interne geluidskaart. Als je toch al van plan was digitaal uit te gaan is het imho de beste optie van dit moment

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 29-05-2010 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
Ray, bedankt voor je inhoudelijke bijdrages en tips! Los van alle technische begrippen, wat heeft de Hiface met de geluidskwaliteit gedaan, breder, dieper, dynamiek? Gezien de waarde van jouw setup kan ik me voorstellen dat dit soort apparatuur toegevoegde waarde heeft. Maar geldt dat ook voor een gewenste setup als de mijne, met de AVI's ADM9.1 als weergavebron, actieve speakers van zo's EUR1.300? Zoals gezegd streef ik hifi na, geen high-end (kan ik simpel niet betalen na 2 faillissementen binnen een jaar... :X).

Ik ben fan van muziek (vanavond naar Eric Clapton en Steve Winwood in de Gelredome! >:) ), geen audiofiel. Wat ik wel wil is detailweergave, goede balans tussen de frequenties, sprankelend hoog en een brede soundstage. Ik ben niet zo van het warme geluid (à la Marantz in het verleden), en de bas moet mijn voeten laten tappen, niet m'n longen leegblazen. Kan ik gezien deze wensen een meerwaarde van de Hiface verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
mace schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 19:11:
Aan de ene kant wil je een PC als audioapparaat, en geen gewone CD-speler, maar aan de andere kant wil je niet rippen.

Wat je nu krijgt is dus alleen nadelen. De voordelen van een PC zijn juist dat je lekker je muziek kan opslaan en indexeren enzo en dat je niet meer van schijfje hoeft te wisselen. Het nadeel is dat je meer lawaai hebt, meer stroomverbruik, minder goed geluid, minder gebruiksgemak, en het duurt veel langer voordat hij gebruiksklaar is.

Een CD speler heeft niet de voordelen van een PC, maar wel het gebruiksgemak. Dus gewoon de speler aan, CDtje er in en spelen maar. Geen lawaai, goed geluid en zuinig.

Ik blijf erbij dat je de verkeerde keuze maakt TS, maar goed, dat moet je uiteraard zelf weten.
Mace, ik kan jouw gedachtengang goed volgen, en je laat me flink twijfelen! Toch denk ik dat we gewoon anders in elkaar steken; ik wìl gewoon CD's draaien die ik heb gekocht. Ik heb daarnaast ook zo'n 120GB aan gedownloade muziek (leve usenet >:) ) maar ik wil die 2 verzamelingen niet in één library. Net zoals mijn vriendin en ik onze CD-collecties gescheiden houden (CD van jou, CD van mij..). Nog niet vermeld is dat de AVI ADM9.1's slechts 2 digitale en 1 analoge ingang hebben. De analoge is voor de pre-amplifier van de platenspeler, één optische ingang voor de HTPC en de ander voor een eventuele DVB-S2 receiver (ik vrees dat ik van mijn HTPC uiteindelijk geen goede satellietreceiver met pvr kan maken, die snel tussen kanalen schakelt, gezien vele ervaringen op de internetfora, en al helemaal niet vrouw- en kindvriendelijk wordt). En ik wil niet ook nog een voorversterker erbij kopen.

De HTPC blijft trouwens in principe altijd aan, of in een diepe slaap, hij wordt geruisloos en energiezuinig. Die start net zo snel op als een CD-speler als het goed is. Als ik het gebruiksgemak van een CD-speler weet te evenaren, en we zijn tenslotte tweakers, ben ik happy! Mij ging het in de topicstart om de geluidskwaliteit van een CD-loopwerk, ik was bang voor een blikkerig geluid met weinig dynamiek. De meningen zijn verdeeld, maar ik denk gezien de reacties dat, als er eventuele verschillen zijn tussen CD-rom en CD-speler, die op mijn setup amper of niet hoorbaar zijn.

Ik heb als casing de Zalman HD503 op het oog, op de foto heeft deze iig een play-knop. Daar zie ik wel mogelijkheden!

[ Voor 4% gewijzigd door the-body op 29-05-2010 10:38 ]

Pagina: 1