• Droflen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:48
Hallo,

Ik zou een computer willen bouwen met een hd5770 en zou er over een maand een 2de bij willen kopen om ze dan in crossfire opstelling te lopen maar ik heb nu een probleem bij het kiezen van een mobo want sommige hebben 2x16 lanes en andere 2x8 lanes.(Asrock 890FX Deluxe3 en
Asrock 870 EXTREME3)

Nu is mijn vraag zit er een groot FPS verschil tussen beide? Heb reeds naar benchmarks gezocht maar geen gevonden :(

alvast bedankt

• Anoniem: 357365
  • Niet online
Nee hoor. Zeker voor de HD5770 zijn acht lanes PCIe 2.0+ ruim voldoende. Zelfs bij 5870's is het prestatie verlies maar 3 a 4%. Edit: zei ik 3 a 4% voor een 5870? Maak daar maar 1 a 2% van. Bij je 5770s zul je er gegarandeerd dus niets van merken.

Bron: http://www.techpowerup.co...I-Express_Scaling/25.html

[Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 357365 op 22-05-2010 17:48]

• Droflen
  • Laatst online: 13:48
Vanaf wanneer maakt het dan wel een (groot) verschil uit?

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:50
Ik heb zelf een HD5770 CFX opstelling op 8X lanes en ik heb nog niks gemerkt van een bottleneck oid. (aanrader trouwens)

• Niet online
Droflen schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 17:48:
Vanaf wanneer maakt het dan wel een (groot) verschil uit?
Nou, zoals je in de grafiekjes kunt zien geeft 4x ook nog 95% van de performance. Enkel crossfire draaien met 1 lane per kaart zou ik afraden, dat zal zelfs je 5770 gaan terughouden ;-)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
Anoniem: 357365 schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 17:50:
[...]

Nou, zoals je in de grafiekjes kunt zien geeft 4x ook nog 95% van de performance. Enkel crossfire draaien met 1 lane per kaart zou ik afraden, dat zal zelfs je 5770 gaan terughouden ;-)
dat is niet helemaal waar, in een single kaart opstelling kan x4 nog net aan, maar met CFX moet je wel minimaal x8 hebben. kijk bijvoorbeeld naar p55 moederborden met 2 pci-e sloten waarvan er 1 op x16 loopt en 1 op x4. hier veroorzaakt de 2e kaart duidelijk een bottleneck.

maar om antwoord te geven op je vraag, 2x pci-e x8 is prima voor een 5770 CFX opstelling

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Precies, het gaat wel over CF hè, niet één enkele kaart.

Ideetje voor de TS trouwens: de Asrock 870 is het enige moederbord met de 870 chipset die óók 8x8 CF kan draaien. Misschien een leuke budgetoptie?

Persuader of bytes.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-05 21:47
Camacha schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 19:00:
Precies, het gaat wel over CF hè, niet één enkele kaart.

Ideetje voor de TS trouwens: de Asrock 870 is het enige moederbord met de 870 chipset die óók 8x8 CF kan draaien. Misschien een leuke budgetoptie?
Dat zeg je wel zo stellig, maar ik ben daar niet zo zeker van. In vroeg het me ook net af in een ander topic. Op de Asrock site staat namelijk een Crossfire support list, en daar staan alleen oude kaarten in. In principe ondersteunt de chipset geen crossfire...

Tesla Model Y RWD / 5.4 kWp PV installatie

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

StefanvanGelder schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 19:05:
Dat zeg je wel zo stellig, maar ik ben daar niet zo zeker van. In vroeg het me ook net af in een ander topic. Op de Asrock site staat namelijk een Crossfire support list, en daar staan alleen oude kaarten in. In principe ondersteunt de chipset geen crossfire...
In principe ondersteunt die chipset het niet inderdaad, andere fabrikanten hebben dan ook geen CF support. Het is inderdaad gek dat die support list zo beperkt is, want in de handleiding staat gewoon
- 2 x PCI Express 2.0 x16 slot
(Single at x16 or dual at x8/x8 mode)
- 2 x PCI Express 2.0 x1 slots
- 2 x PCI slots
- Supports ATITM Quad CrossFireXTM and CrossFireXTM
Dus dat zou gewoon moeten werken.

Persuader of bytes.

• Anoniem: 8819
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
crossfire word al op de intel 945 chip al ondersteunt .
En op elke amd chip set.
Dat asrock zijn lijst niet bij houd is ookl logies .
Er zijn zo veel verschillende merken ati kaarten met verschillend nummers dat ze die niet allemaal gaan testen .

Alleen op een nvidia bord werkt het niet (komt door nvidia drivers )

Hier heb je lijst van ati zelf
http://game.amd.com/us-en/crossfire_certified.aspx?cat=2

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 8819 op 22-05-2010 23:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CoB
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-08-2022
Misschien ten overvloedde maar ik heb in het topic hier: [BBG aanschaf] Gamesysteem mei - juni 2010 er ook een vraag over gesteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:28

Ed_L

Crew Council
Anoniem: 8819 schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 23:08:
crossfire word al op de intel 945 chip al ondersteunt .
En op elke amd chip set.
Ik hoop niet dat je dat op een AMD 770 of 870 chipset wil uitproberen... Of de talloze 785G planken die wel CF ondersteunen in naam, maar die in de praktijk slechts x16 x4 trekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 8819
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ed_L schreef op zondag 23 mei 2010 @ 00:39:
[...]

Ik hoop niet dat je dat op een AMD 770 of 870 chipset wil uitproberen... Of de talloze 785G planken die wel CF ondersteunen in naam, maar die in de praktijk slechts x16 x4 trekken.
De amd a770 16xpcie met 8xpcie Zal je 0,00001% verschil gaan merken in crossfire . (asrock)
Aangezien geen enkele kaart de pci-e versie 2.0 8x vol kan trekken . (versie 2.0 word nog wel eens vergeten dat deze de dubbel kan leveren dan de ouwe versie 1.0A

De amd 870 is gewoon vernieuwde versie van de a770 dus het geld het zelfde als hier boven gescheven .

De amd 780g heb ik zelf persoonlijk gehad.
Deze had 2x 2900xt er in zitten er was maar ongeveer 1000 tot 1500 punten verschil in 3dmark 2006
Met 16x pcie met 4xpcie slot versus 2x 8x pcie en 2000 punten met 2x 16xpci-e sloten.
Aangezien de nieuwe 4x pci-e versie 2.0 sloten gelijkwaardige zijn met de ouwe 8x pci-e versie1.0
Zal je dat dus ook niet veel gaan merken bij de nieuw moederborden

Of zijn we de sli test vergeten ?
Een agp kaart met pci-e van nvidia ?
Was net zo snel als 2x pci-e 8x sloten met de zelfde kaarten.

Nee de hype gaat ik zelf niet mee.
Iedereen moet zelf weten of hij meer wilt gaan betalen met maximaal 3 tot 5% verschil maar wel bijna het dubbele te betalen voor een moederbord.
Geef mij maar liever een zwaarder cpu of meer geheugen voor de prijs verschil

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Amen aan post hierboven. PCI-e bandbreedte heeft inderdaad nauwelijks invloed op performance, tenzij je echt bond maakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ed_L schreef op zondag 23 mei 2010 @ 00:39:
[...]

Er zijn ook planken die d.m.v. een switch (zelfde kaartje als bij de nForce 4 borden) de 16 lanes verdelen over 2 sloten. 8x/8x dus en dan komen er geen lanes af van de SB.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom zou je met een HD5xxx kaart nu al Crossfire willen gaan draaien? Momenteel heeft dat imo weinig nut en in de toekomst een CF opstelling er van maken is allicht goedkoper... Ook hoef je met Crossfire niet per se 2 dezelfde kaarten (qua chipset) te gebruiken.

Wellicht is het dan ook interessant om dan juist een HD5850 of HD5870 in de PC te steken, dan weet je zeker dat je voorlopig nog niet aan Crossfire hoef te denken en is goedkoper dan nu een HD5770 in CF opstelling.

Ook merk je performance wise ook weinig winst om een videokaart in Crossfire of SLI (voor nVidia kaarten) te zetten... Kun je imo beter je geld in je zak houden en dan over een jaar of 1,5 weer een nieuwe kaart kopen.

[Voor 47% gewijzigd door CH4OS op 23-05-2010 01:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 304171

Ik heb een ASUS P6T SE, maar tussen de pci-e sloten zit maar 1 ander slot. Ik heb 3 pci-e sloten, maar het 3e slot is x4 (kan helemaal niet op x16), krijg ik veel verlies als ik 1 kaart in x16 heb en de andere in x4? Het gaat hier trouwens om een HD4870.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee