Stereo of Home Cinema Set

Pagina: 1
Acties:
  • 1.588 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5907

Topicstarter
Weet niet of ik dit zo mag posten, maar als het niet mag zal het snel genoeg op slot gaan....

Wij willen eindelijk eens het geluid van onze Samsung tv via een betere geluidsbron laten weergeven dan de ingebouwde geluidsbron van de Samsung tv. Dat kan al gauw lukken... Maar, we willen ook genieten van onze klassieke muziek sacd's, maar toch maar 1 geluidsset aanschaffen.

Dus eigenlijk willen we een "hi-end" versterker voor onze uitgebreide collectie klassieke muziek, welke tegelijkertijd ook het digitale geluid (hdmi) en van de tv en van onze computer kan weergeven.

Dus onze sacd speler gewoon aansluiten op audio-in van de versterker, en de computer en de tv op hdmi-in van de versterker. En dan gewoon 2 speakers, dus echt ouderwets stereo voor de "echte" muziek, en 5.1 voor de digitale herrie van de tv en de pc.

Wat zijn de mogelijkheden hiervoor? In principe is ons budget beperkt tot €600 (2de hands), voor en 2 speakers en een versterker, maar als dat met onze wensen niet mogelijk is, zijn we wel bereid daar over heen te gaan om onze eisen wel te kunnen realiseren.

We realiseren ons ook heel goed dat de definitie van "mooi geluid" voor een ieder anders is, ik hou voornamelijk van droog maar wel natuurlijk geluid, met een natuurlijke laag, in ieder geval niet wollig. Zoals Quad of Linn of Mission speakers. Heb heel lang geleden ook De Wig van Studio de Schop gehad, waren ook speakers die een - voor mij - mooi geluid neerzetten. En, mijn all time favorite, de Apogee Full Range, maar al deze speakers liggen op dit moment ver buiten mijn budget. Stip dit aan om een idee te geven van het soort klank wat ik mooi vind.

Hoop dat ik dit zo mag posten, en ik hoop dat men mij hiermee op weg kan helpen, ook al realiseer ik me dat mijn wensen met mijn budget waarschijnlijk onmogelijk zijn. (Ik heb namelijk ook iets tegen merken als Onkyo, alleen gebaseerd op vooroordelen.)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 21-05-2010 19:28 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-08-2024
Als klassieke muziek en SACD het belangrijkste is, dan lijkt me stereo the way to go.
één tip, geef het grootste deel uit aan je speakers, en neem een niet al te duren high-end versterker. De verschillen zijn bij versterkers minimaal, bij luidsprekers enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-06 00:18
Ik zou eens tweedehands rondkijken wat je kunt krijgen, en je zegt dat je eventueel over je budget wilt gaan, ik raad je aan om dat te doen als het kan, zodat je niet later meer geld kwijt bent als je een upgrade wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenpc
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 10:38
gastje13 schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 20:13:
Als klassieke muziek en SACD het belangrijkste is, dan lijkt me stereo the way to go.
één tip, geef het grootste deel uit aan je speakers, en neem een niet al te duren high-end versterker. De verschillen zijn bij versterkers minimaal, bij luidsprekers enorm.
Dit is juist het omgekeerde uit advies. De versterker is 'belangrijker' dan de speakers. Je kunt speakers van 2000 euro pst nemen, maar met een versterker van 300 euro komen die speakers niet goed tot hun recht. (even van uitgaand dat prijs 'beter' maakt). Als de versterker de speakers niet goed kan aansturen is alles over. Mijn werd geadviseerd om te kijken naar de bron: als de kwaliteit van de opname/ geluidsbron niet goed is helpt zelfs een versterker van 10000 euro niet. En dan kijk je naar de versterker zijn kwaliteiten en dan naar de speakers. Je hoort echter wel duidelijk verschil tussen verschillende versterkers. 1 luister middag je bent daar al achter (Heb 3 relatief dezelfde versterkers gehoord: marantz en denon, zelfde prijsklasse en je hoort duidelijk verschil in versterkers). Kwaliteitsverschil is vaak persoonlijk. Elke speaker legt een ander accent.
bij een budget van 3000 euro bijvoorbeeld: is mij ongeveer geadviseerd is een hifi winkel/

* speakers €1400,-
* versterker €900,-
* cd-speler €500,-
* bekabeling €200

Ben zelf ook aan het zoeken voor een stereo-set. Luister veel en ga na de betere hifi zaken en laat je informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-07 22:31

mr.paaJ

generatie cmd+z

het grootste verschil in geluid ligt in de speakers, versterker en bron zijn een stuk subtieler. Je hebt ook daar natuurlijk een goede van nodig, maar imo meer als een finetuning manier, en idd om het beste uit je speakers te halen. Uiteindelijk is een goede balans in bron-versterker-speaker nodig, maar ga uit van het geluid van de speaker.
Als de speakers niet bevallen op een goedkope versterker wordt het hoogstwaarschijnlijk ook niets op een dure versterker. Tenzij je echt voor iets als de Apogee gaat ;)

Als je interesse bij Apogee (dan neem ik aan de electrostaten / ribbons) ligt kun je op marktplaats eens op Magnepan zoeken, full-range magnetostaten. Moet de mijne (MMG) nog krijgen maar krijgen dus nog geen eigen ervaring maar over het algemeen erg goede reviews.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madass
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-05 20:59
korenpc schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 09:57:
[...]

Dit is juist het omgekeerde uit advies. De versterker is 'belangrijker' dan de speakers. Je kunt speakers van 2000 euro pst nemen, maar met een versterker van 300 euro komen die speakers niet goed tot hun recht. (even van uitgaand dat prijs 'beter' maakt). Als de versterker de speakers niet goed kan aansturen is alles over. Mijn werd geadviseerd om te kijken naar de bron: als de kwaliteit van de opname/ geluidsbron niet goed is helpt zelfs een versterker van 10000 euro niet. En dan kijk je naar de versterker zijn kwaliteiten en dan naar de speakers. Je hoort echter wel duidelijk verschil tussen verschillende versterkers. 1 luister middag je bent daar al achter (Heb 3 relatief dezelfde versterkers gehoord: marantz en denon, zelfde prijsklasse en je hoort duidelijk verschil in versterkers). Kwaliteitsverschil is vaak persoonlijk. Elke speaker legt een ander accent.
bij een budget van 3000 euro bijvoorbeeld: is mij ongeveer geadviseerd is een hifi winkel/

* speakers €1400,-
* versterker €900,-
* cd-speler €500,-
* bekabeling €200

Ben zelf ook aan het zoeken voor een stereo-set. Luister veel en ga na de betere hifi zaken en laat je informeren.
Kabels €200,-? Ik zou dan sowieso de advies van die winkel niet serieus nemen.

Het verschil tussen versterkers is echt minimaal, tenzij je een kapotte hebt. Je krijgt veel meer waar voor je geld als je het extra geld aan je speaker besteed ipv. aan een duurdere versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-06 00:18
kabels moet je inderdaad gewoon goedkope halen, van de rol bij de bouwmarkt bijvoorbeeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet nog steeds niet wat ik wil. Het valt ook niet mee met dat overweldigende aanbod van geluids-apparatuur.
Ik vind stereo voor mijn muziek het meest belangrijke, maar ook wil ik mijn tv en pc via hdmi aansluiten, en dus ook weergeven via mijn stereo-speaker-versterker set. Maar, een !echte! stereo versterker met hdmi ingangen ben ik niet tegengekomen, of is dat dus toch een kwestie van beter zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom zou HDMI via de versterker moeten lopen? Al je TV voldoende ingangen heeft, is dat toch prima :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ben niet zo bekend met de nieuwe technieken, maar als ik het geluid van mijn pc en van mijn tv via een externe versterker en speakers wil beluisteren, kan dat volgens mij alleen maar - in de hoogste kwaliteit - via hdmi?
Mijn tv heeft 4 hdmi ingangen, geen hdmi out, hoe kan ik dan toch het geluid in zo een hoog mogelijke kwaliteit van mijn tv naar mijn versterker sturen, welke het dan via de speakers aangesloten op de versterker weergeeft?
Mijn grafische kaart heeft een hdmi-out welke ik zo dus op mijn tv aan kan sluiten, en dan geeft mijn tv beeld en geluid weer van mijn pc. Hoe gaat dat dan verder naar de versterker?

We zijn net bij de mediamarkt geweest, en mijn vriendin wil toch het liefst een home cinema set, 2.1 of 5.1, omdat ze het geluid mooi vind als het meer bioscoop achtig is.
Als we voor 2de hands gaan, dan maakt het in principe niet uit welke speakers je op een home cinema versterker aansluit? Daar zou je bij wijze van spreken Apogees of Marc Logan speakers (of de Magnapan) op aan kunnen sluiten welke alleen maar als hi-end speakers bedoeld zijn? (ik weet dat je die niet zo aan kan sturen, maar het gaat meer om het principe: De "betere" speakers toch op een simpele home audio versterker.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-07 22:31

mr.paaJ

generatie cmd+z

In een €600 budget is de analoge uitgang van de TV opzich prima, ~€150 voor een versterker en de rest voor een leuk stel speakers. De SACD speler heb je al?
Als je TV een optische uitgang heeft kun je die op een losse DAC aansluiten, al snel beter dan je TV alleen niet de DTS-HD etc formaten. Werkt hier prima voor TV en films.

Wil je wel de HD geluidsformaten dan zou misschien iets als dit geschikt zijn, een aparte audio-video processor waar je alles op kunt aansluiten. Dan heb je nog een vrije keus voor een leuke stereo versterker met toch alle mogelijkheden die de huidige techniek biedt. Ik heb dit soort apparaten nog niet in stereo varianten gezien.

Als je in de MM luistert heb je vrijwel zeker geen surround opstelling gehoord, dus is dat 'bioscoop' geluid vooral een zwaar overdreven bas ;)
De kant en klare home-cinema setjes hebben normaal gesproken maar een heel beperkte versterker in gebouwd. Niet iets waar je even een set Martin Logans op gaat aansluiten (vanaf zo'n €1500 tweedehands moet daar ook nog wel wat budget voor vrij te maken zijn voor een goede versterker).

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb nu mijn keuze op 3 speakers gezet, alle 3 zo rond de €225.
De eerste zijn de Pied Pipers, de tweede zijn de Xanadu DS 10 en als derde Audiostatic Electrostaten, weliswaar iets duurder, rond de €325.
Als ik daar een leuke NAD, Dennon, Lynn, Cyrus versterker bij koop (2de hands, ongeveer €300) heb ik dan een leuk setje, en kan ik daar ook tv en pc op aansuiten? Of dan toch maar zo een apparaat (audio-video processor) als hier voorgaand er bij aanschaffen?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 24-05-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-05 11:22

Tijn96

In speed we trust

Anoniem: 5907 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 14:13:

We zijn net bij de mediamarkt geweest, en mijn vriendin wil toch het liefst een home cinema set, 2.1 of 5.1, omdat ze het geluid mooi vind als het meer bioscoop achtig is.
Als we voor 2de hands gaan, dan maakt het in principe niet uit welke speakers je op een home cinema versterker aansluit? Daar zou je bij wijze van spreken Apogees of Marc Logan speakers (of de Magnapan) op aan kunnen sluiten welke alleen maar als hi-end speakers bedoeld zijn? (ik weet dat je die niet zo aan kan sturen, maar het gaat meer om het principe: De "betere" speakers toch op een simpele home audio versterker.)
wat je vriendin zegt is in mijn ogen niet waar, omdat je met een goed versterker die surround sound kan weergeven over 2 speakers je nog steeds een enorm goede cinema effect krijgt, overigens vind ik vrijwel alles wat ze aan audio bij de mediamarkt verkopen flut, maar dat is mijn mening. ik vind ook dat als je 400 euro aan speakers wil besteden en je koopt daar een 5.1 set van of een 2.0 set dan garandeer ik je dat je uit die 2.0 set een mooier geluid krijgt (ook voor films) maar alles is smaak daar kan ik niemand in veranderen.

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26353

Anoniem: 5907 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 21:36:
Heb nu mijn keuze op 3 speakers gezet, alle 3 zo rond de €225.
De eerste zijn de Pied Pipers, de tweede zijn de Xanadu DS 10 en als derde Audiostatic Electrostaten, weliswaar iets duurder, rond de €325.
Als ik daar een leuke NAD, Dennon, Lynn, Cyrus versterker bij koop (2de hands, ongeveer €300) heb ik dan een leuk setje, en kan ik daar ook tv en pc op aansuiten? Of dan toch maar zo een apparaat (audio-video processor) als hier voorgaand er bij aanschaffen?
Welke Pied Pipers zijn dit dan voor rond de €225 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:05

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 26353 schreef op woensdag 29 december 2010 @ 21:50:
[...]

Welke Pied Pipers zijn dit dan voor rond de €225 ?
We gaan geen topics kicken voor eigen belang, zeker niet aangezien je al een topic (Pied Piper speakers) hebt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.