Glasvezel is langzamer door router?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:05
Hallo,

Sinds 2 jaar hebben wij glasvezel (35Mbit van Concepts ICT). Nu merk ik de laatste tijd dat ons internet een stuk slomer is geworden. Ik had vroeger altijd snelheidstesten uitgevoerd met bijvoorbeeld speedtest.net of UPC. Toen kreeg ik 35Mbit voor en download en upload.

Nu ik merk dat ons internet langzamer geworden is, heb ik weer zo'n test uitgevoerd. Nu kom ik op 15Mbit voor en download en upload. Ik heb toen Concepts ICT gebeld en die vertelde mij dat ik mijn pc even op de modem moest aansluiten. Heb ik gedaan. Nu kon ik wel die 35Mbit halen.

Dus voorheen kon ik gewoon 35Mbit halen met mijn eigen pc en nu (2 weken ongeveer) niet meer. Heel vreemd.

Mijn pc is op deze wijze verbonden: Modem --> Router --> Switch --> Mijn PC.

Ik heb mijn router ook al geupdate maar dat was geen oplossing.

Concepts ICT weet mij niks te vertellen, ze kunnen hier niet echt een oplossing voor vinden. Misschien dat jullie mij kunnen helpen?

Router: Sitecom WL-303

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Router is te sloom. Je moet op zoek naar Routers vanaf grofweg een € of 80 ongeveer.
Als je het echt goed wil doen koop je een DrayTek, maar die kosten al gauw 200 € :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Deze router heeft ons ook €80,- gekost. Het is een 300N router.

Zoals ik al zei, ik kon ongeveer een maand geleden (en al die tijd daarvoor) wel 35Mbit halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
turkeyhakan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:30:
Deze router heeft ons ook €80,- gekost. Het is een 300N router.

Zoals ik al zei, ik kon ongeveer een maand geleden (en al die tijd daarvoor) wel 35Mbit halen...
Heb je de router al eens een reset gegeven ?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Zo vaak... Heb net van een vriend te horen gekregen dat het ook aan de switch kan liggen? Hij zegt dat een HUB beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

nero355 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:28:
Router is te sloom. Je moet op zoek naar Routers vanaf grofweg een € of 80 ongeveer.
Als je het echt goed wil doen koop je een DrayTek, maar die kosten al gauw 200 € :)
Onzin. Op een site als Smallnetbuilder kan je prima de throughput van o.a routers checken. Een Linksys WRT120N, die ik onlangs heb aangesloten op UPC Fiber Power 60, trekt makkelijk de lijn helemaal dicht zonder problemen.

En zo'n router kost maar 40 euro.
turkeyhakan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:38:
Zo vaak... Heb net van een vriend te horen gekregen dat het ook aan de switch kan liggen? Hij zegt dat een HUB beter is.
Dat is pertinente onzin. Een hub is techniek van minstens tien jaar oud. Bovendien is een switch een stuk intelligenter. Een switch stuurt data direct naar de goede poort, terwijl een hub alle poorten afgaat om te zien of de data voor die poort bestemd is (in een notedop).

[ Voor 32% gewijzigd door Gunner op 20-05-2010 14:41 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:05

DefLite

Why so serious?

Wat een onzin....
In een thuis netwerk kan je veel beter een switch nemen ipv een HUB, wat een HUB doet is al het verkeer naar alle aangesloten poorten sturen tov switch die het alleen naar een specifieke poort stuurt(en dus de juiste computer).

Lees Wikipedia: Ethernet hub en Wikipedia: Network switch

/edit
Gunner was me voor :<

[ Voor 11% gewijzigd door DefLite op 20-05-2010 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

turkeyhakan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:38:
Een hub kun je niet meer vinden hoor, zeker niet in de gigabit variant.

staat overigens nog wel in de FAQ (klopt wel, maar discussie is verouderd)
NT FAQ-

maar een rotte kabel (gebeurd vaker dan logisch is) of rotte switch is zeker een verklaring. Anders moet je maar eens bij je router leverancier informeren.

Heb je meer rules op de router geintroduceerd waardoor deze het drukker heeft ofzo?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:51

Haan

dotnetter

Het is ook niet zo alsof 35Mbit echt zo'n hoge snelheid is dat het een probleem zou vormen. Voor internet is het natuurlijk wel een mooi snelheid, maar vergeleken met een 100Mbit, of zelfs Gigabit LAN is het helemaal niks. Is de snelheid ook zo laag als je data verstuurd tussen twee computers die allebei op de router zijn aangesloten?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Dank voor jullie antwoorden.

Heb het zonder switch geprobeerd. Zelfde resultaat. Dus er is iets verkeerds in de router.
Ik heb het zo vaak gereset. Heb het ook geupdate. Heeft niet geholpen...

Ik heb ook niks raars ingesteld in de router. Alleen wireless wachtwoord, firewall ingesteld (UPNP etc). Meer niet. Dus geen portforwarding ofzo.

Ik heb in het weekend geprobeerd data te versturen tussen 2 computers, die zijn aangesloten op dezelfde router. Dat ging met zo rond de 9 á 11 MB per seconden. Ik had het een paar maanden geleden ook al gedaan en toen was dit wel een stuk sneller. Zo rond de 30-35 MB per seconden.

Heb het vanaf verschillende pc's geprobeerd. Allemaal geven hetzelfde resultaat. Waarschijnlijk geeft de router problemen. (ook vanaf pc's die niet op een switch zijn aagesloten) De PC van mijn zusje haalt slechts 5-6 Mbit. Die van mijn vader haalt het hoogste namelijk 20 Mbit.

[ Voor 74% gewijzigd door turkeyhakan op 20-05-2010 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Firewall en al dat soort dingen (QoS) in de router ff deactiveren, gaat het dan sneller?

(of anders de router naar fabrieksinstellingen resetten via webinterface)

[ Voor 30% gewijzigd door schaduw op 20-05-2010 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Nee werkt niet. Router heb ik ook al zo'n 10 keer naar fabrieksinstellingen gereset. Maar werkt ook niet.

Heb net mijn eigen pc direct met de modem verbonden, kreeg toen wel de volle 35 Mbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-05 19:32
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
zo te zien ligt het probleem bij je router, en daar kan je ISP je ook niet mee helpen, zeker als ze de router niet hebben geleverd. Snelheidsverlies komt meestal omdat de router teveel moet rekenen. In verhouding zit er maar een "simpel" chipje in zo'n kastje dus als die al een rijtje FW regels door moet om te checken of het verkeer er wel door mag, dan kan dat ten koste gaan van de throughput.

En verder kunnen die dingen ook gewoon kapot gaan, mogelijk zit je nog in je garantie periode en kun je terug? Overigens zegt het feit dat het een 300N router is niet over de throughput, mijn ervaring is dat hoe harder dat soort zaken worden geschreeuwd, des te minder maken ze zoiets waar.

Een oplossing lijkt dus een nieuwe router, maar de betere zijn wat duurder. Mogelijk kun je van een bekende er eentje een avondje lenen oid? Of mag je bij een winkel er eentje kopen met de afspraak dat je mag ruilen / retourneren als hij niet doet wat je wilt dat hij doet? Kortom, een kwestie van proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Sitecom geeft 10 jaar garantie. Alleen... als ik dat ding terug breng naar de Mediamarkt ben ik heb minimaal 6-8 weken kwijt. Begin juli ga ik op vakantie, dus dat wordt een probleem zo te zien...

Zelf zat ik te denken aan deze: pricewatch: Netgear WNDR3700

Alleen is deze vast wel een stuk duurder bij de Mediamarkt... En het geld terug geven doen ze ook niet denk ik.

[ Voor 39% gewijzigd door turkeyhakan op 20-05-2010 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
Staat met de fabrieksinstellingen de firewall aan? Zet hem dan eens uit?
Raar dat hij het eerst wel deed.

Maar goed, als je een recente Netgear koopt, die hebben dikke doervoersnelheden van WAN > LAN. Ik had zelf ook een Sitecom die het glasvezelabbo (gewoon even 60Mbit in de praktijk halen) niet trok.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Met de firewall uit heb ik het al geprobeerd. Geen verschil.

Ik weet niet of mijn vader dit zo leuk gaat vinden, de router is namelijk niet zo oud. En het wachten vind ik al helemaal niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-05 19:32
turkeyhakan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:55:
...

Ik weet niet of mijn vader dit zo leuk gaat vinden, de router is namelijk niet zo oud. En het wachten vind ik al helemaal niks...
er zit wel vaker een verschil tussen wenselijk en noodzakelijk, dus daar doe je helaas niet zoveel aan. Heb je niet een oude router of een router die je van iemand tijdelijk mag lenen? Op die manier kun je gewoon internetten in je netwerk gedurende de reparatie periode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Je hebt hem alleen gereset via de GUI? Of ook al eens een 30-30-30 reset geprobeerd? (Wellicht ook even het modem resetten of tijdje uit)
De WNDR3700 is een redelijke keuze, ligt er maar aan of je wireless dual-band nodig hebt/wilt hebben, volgens mij heb je thuis hoofdzakelijk alles bedraad dus dan heb je die 5GHz niet echt nodig. Dan zou je ook kunnen kijken naar een goedkoper alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Niels, ik heb geen oude router en er is niet echt niemand waar ik hem van kan lenen. We zien wel.

Misschien dat we een nieuwe kopen, mijn voorkeur gaat uit naar die Netgear. Hij ziet er ook erg mooi uit :)

Nivk, 30-30-30 reset? Nooit van gehoord. Ons router heeft volgens mij ook geen reset button. Heb het tenminste niet kunnen vinden. De WNDR3700, is die alleen maar duurder vanwege het 5GHz?

Een beter alternatief zou dan bijvoorbeeld deze zijn: pricewatch: Netgear WNR3500 RangeMax Wireless-N Gigabit Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
turkeyhakan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 20:17:
Niels, ik heb geen oude router en er is niet echt niemand waar ik hem van kan lenen. We zien wel.

Misschien dat we een nieuwe kopen, mijn voorkeur gaat uit naar die Netgear. Hij ziet er ook erg mooi uit :)

Nivk, 30-30-30 reset? Nooit van gehoord. Ons router heeft volgens mij ook geen reset button. Heb het tenminste niet kunnen vinden.
Hij linkt naar een pagina waar het uitgelegd staat. En ik kan me niet voorstellen dat een Sitecom geen reset button heeft.
De WNDR3700, is die alleen maar duurder vanwege het 5GHz?

Een beter alternatief zou dan bijvoorbeeld deze zijn: pricewatch: Netgear WNR3500 RangeMax Wireless-N Gigabit Router
Ik ken beide, en de WNDR3700 is veel beter en stabieler dan de WNR3500. Beide zullen die 35mbit wel moeiteloos aan kunnen hoor. Maar de WNDR3700 zit beter in elkaar, het wireless N gebeuren zit op z'n eigen hardware en antenne. Los van dat dit sneller is (je kan dan wel de volledige wireless N snelheid halen), is het ook beter dan het gecombineerde op een stukje hardware / antenne. Bij m'n WNR3500 valt het wireless nog wel eens uit, moet het ding uit en weer aan zetten. Koop voor die kleine meerprijs de WNDR3700 en je zit komende 5 jaar wel goed. De WNR3500 is een tussenoplossing, met wireless N niet helemaal geïmplementeerd.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Dank voor je antwoordt. We gaan begin juli op vakantie, mijn vader zegt na de vakantie zien we wel verder.
Ik hoop dat ik ergens een router kan lenen en het dan kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Het lag uiteindelijk aan de VoIP modem. Deze heb ik eruit gehaald (dankzij een tip van een vriend) en hij ging gelijk weer naar 35Mbit. (alle pc's)
Pagina: 1