Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
Heb een Dell XPS M1710 laptop waar default 2x1GB in zat (PC2-5300 DDR2 SoDIMM) en geen overige vrije sloten. Wou dit vervangen door 4GB en heb daartoe een setje Kingston HyperX KHX6400S2ULK2/4G (2x2GB) PC2-6400 SoDIMMs gekocht. Volgens de tech support van Dell wordt dit geheugen (en eigenlijk ieder normaal DDR2 SoDIMM geheugen van minstens 667 MHz to max 2GB per stuk) gewoon ondersteund door deze laptop.

Echter als ik het nieuwe geheugen erin heb zitten en ik zet de laptop aan, krijg ik alleen een brandend numlock lampje en knipperend capslock en scroll lock lampje, en verder niets ;(

Volgens Dell duidt dit op een probleem met het geheugen. Ze doen het echter wel allebei in andere hardware: op 2 andere laptops getest, waarvan eentje memtest86 gedraaid, alles in orde. Heb ze ook per stuk apart in mijn laptop gedaan (dus 1 tegelijk, beide sloten afzonderlijk geprobeerd) maar het probleem blijft hetzelfde.

Iemand hier toevallig ervaring mee, of enig idee waar het aan kan liggen? En of er misschien nog iets aan te doen valt? (zal wel niet, maar één of andere magische bios setting of whatever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
heb je Bios reset al geprobeerd?
want volgens de specs hoort het te werken.

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:20

DukeBox

loves wheat smoothies

En zit je al op de laatste bios versie ? Soms zijn er problemen met het uitlezen van de SPD als het geheugen veel nieuwer is dat het bios. In mijn oudere M170 heb ik ook 2x PC2-6400

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 18-05-2010 20:09 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 22:51
Stopt eens een oude module en een nieuwe module in de laptop. Mocht het wel werken, dan is er een probleem met de SPD van de kingston modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jace / TBL
Hoe doe ik dat? Met het nieuwe ram erin kom ik niet in de bios he. Of kan dat van te voren (met het oude ram er nog in)?

Of bedoel je gewoon de default factory settings restoren in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
ja die ja, ik heb alleen geen idee hoe je dit doet op een laptop..

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jace / TBL
DukeBox schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:08:
En zit je al op de laatste bios versie ? Soms zijn er problemen met het uitlezen van de SPD als het geheugen veel nieuwer is dat het bios. In mijn oudere M170 heb ik ook 2x PC2-6400
Ja, althans MXG A07 en volgens dell.nl is dat de laatste (uit 2007 weliswaar).
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:09:
Stopt eens een oude module en een nieuwe module in de laptop. Mocht het wel werken, dan is er een probleem met de SPD van de kingston modules.
Verrek, dat werkt wel!

Als ik met de oude modules in de bios keek stond er 2048MB, 667MHz. Met één oude en één nieuwe staat er 3072MB, 533MHz. Maar op een andere machine doen ze het wel gewoon..?
Als ik CPU-Z draai op mijn laptop geeft hij als max bandwidth bij de oude module "PC2-5300 (333 MHz)" en bij de nieuwe "PC2-6400 (400 MHz)".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt het dan dat je de nieuwe geheugen die je hebt gekocht langzamer is dan de oude (die er origineel inzaten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jace / TBL
Nee, het oorspronkelijke geheugen was PC2-5300 = 667 MHz, het nieuwe geheugen is PC2-6400 = 800 MHz.

Deze frequenties zijn maxima, volgens Dell (en ook de Tweakers.net PMG FAQ) zijn dat slechts gegarandeerde limieten en draaien de modules ook gewoon op lagere snelheden.

Ook apart: ik heb de modules even omgedraaid (daarnet zat er een nieuwe in slot #1 en een oude in slot #2, nu andersom) en nu zegt CPU-Z nog wel dat er in totaal 3GB in zit maar bij slot #2 (waar nu dus de nieuwe in zit) geeft hij nu niets...:?

[ Voor 26% gewijzigd door Jace / TBL op 18-05-2010 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat het rare is is dit:
Als ik met de oude modules in de bios keek stond er 2048MB, 667MHz
Met één oude en één nieuwe staat er 3072MB, 533MHz
Zoals je ziet gaat je snelheid gewoon omlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jace / TBL
Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:41:
Wat het rare is is dit:
Als ik met de oude modules in de bios keek stond er 2048MB, 667MHz
Met één oude en één nieuwe staat er 3072MB, 533MHz
Zoals je ziet gaat je snelheid gewoon omlaag?
Inderdaad.. En dat is vreemd, aangezien de oude modules 667 MHz zijn en de nieuwe 800 MHz. Op de een of andere manier herkent hij die nieuwe niet goed (maar wel een beetje, anders staat er geen 3072MB) en valt hij om onduidelijke redenen terug naar 533 MHz :/

Blijft de vraag, hoe maak ik die laptop wijs dat die nieuwe module toch echt ook 667 MHz ondersteunt..? (en zelfs meer, maar dit moederbord gaat tot 667 MHz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jace / TBL schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:47:
[...]

Inderdaad.. En dat is vreemd, aangezien de oude modules 667 MHz zijn en de nieuwe 800 MHz. Op de een of andere manier herkent hij die nieuwe niet goed (maar wel een beetje, anders staat er geen 3072MB) en valt hij om onduidelijke redenen terug naar 533 MHz :/

Blijft de vraag, hoe maak ik die laptop wijs dat die nieuwe module toch echt ook 667 MHz ondersteunt..? (en zelfs meer, maar dit moederbord gaat tot 667 MHz).
Je moederbod pakt het maximale snelheid van de laagste geheugenbankje wat erinzit.
Wellicht kan je in de bios instellen dat deze op 667Mhz moet lopen?
800 Mhz gaat niet werken als je mobo maar tot 667Mhz ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jace / TBL
Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:51:
Je moederbod pakt het maximale snelheid van de laagste geheugenbankje wat erinzit.
Wellicht kan je in de bios instellen dat deze op 667Mhz moet lopen?
800 Mhz gaat niet werken als je mobo maar tot 667Mhz ondersteunt.
Nee duidelijk, ik wou ook niet overclocken of whatever, ik heb gewoon 800 MHz genomen omdat er van deze variant geen 667 MHz versie was, en omdat het toch enkel een gegarandeerd maximum is en mij leek dat 800MHz-geheugen dan minstens zo betrouwbaar moet lopen op 667 MHz als 667MHz-geheugen.

In de bios kan ik helaas niks instellen qua memory settings, hij detecteert alleen de specs van het ram wat erin zit... (en nog fout ook ;()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 22:51
Jace / TBL schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:02:
[...]

Nee duidelijk, ik wou ook niet overclocken of whatever, ik heb gewoon 800 MHz genomen omdat er van deze variant geen 667 MHz versie was, en omdat het toch enkel een gegarandeerd maximum is en mij leek dat 800MHz-geheugen dan minstens zo betrouwbaar moet lopen op 667 MHz als 667MHz-geheugen.

In de bios kan ik helaas niks instellen qua memory settings, hij detecteert alleen de specs van het ram wat erin zit... (en nog fout ook ;()
Kan je een screenshot maken wannneer je in CPU-Z kijkt bij de 2GB module?. Het is mogelijk om de SPD timings van de Kingston module aan te passen, echter heb je geen garantie meer wanneer de modules met de aangepaste SPD stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jace / TBL
Ik heb het inmiddels toch een beetje opgelost. Cpu-Z gaf wel 800 MHz voor die nieuwe Kingston module, maar de timing FSB:DRAM stond nu op 5:8 (was vroeger 1:2) waardoor het geheel op 533 MHz liep.

Heb met SPDTool de snelheid van de Kingston modules aangepast van 800 naar 667 MHz. Ook dan werkte het niet met beide nieuwe modules tegelijk, maar wel weer met de combi 1 oud + 1 nieuw. Bios gaf nog steeds 533 MHz aan, en Cpu-Z nog steeds die 5:8. Vervolgens ook de Support CAS van die nieuwe modules ge-SPDToold van "3,4" naar "3,4,5", ook nu werkte het nog niet met beide nieuwe modules tegelijk, maar wederom wel 1 oud + 1 nieuw en nu op 667 MHz (Cpu-Z gaf weer 1:2 aan).

Maar uiteindelijk heb ik het nieuwe geheugen in een andere laptop geprobeerd die zelf ook al 4GB had, daarin werkten beide modules wel tegelijk. En ik heb de 2x2GB uit die laptop genomen en in de mijne gestoken, en dat werkte ook! \o/

Wonderbaarlijk genoeg slechts in 1 verdeling (zeg maar dimm A in slot 1 en dimm B in slot 2 werkte wel, maar A in 2 en B in 1 niet). Terwijl deze twee dimms toch exact dezelfde specs en timing hadden, namelijk PC2-5300 (667 MHz) en 5-5-5-15, wat tevens gelijk is aan mijn oorspronkelijke 1GB dimms (alleen zijn deze dus 2GB).

Blijft wazig, dit soort ranzige incompatibilities. Maar uiteindelijk heb ik nu dus toch 4GB (op 667 MHz) in mijn laptop, zonder deze dimm te hoeven aanpassen met SPDTool :)
Pagina: 1