Toon posts:

Pure Acoustics Supernova aansluiten op Onkyo SR508

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laatst beide aankopen gedaan en morgen krijg ik alles binnen. Ik heb me rot zitten zoeken hoe ik alles aan moet gaan sluiten, dit dan vooral qua speakerkabels. De rest komt wel goed.

Ik wil graag weten wat voor speakerkabels ik nodig heb, en hoe ik de pure acoustics supernova dan aan moet sluiten op de receiver.

Heb ik voor voor- en achterspeakers allebei 2,5 mm nodig? En hoe sluit ik deze dan aan op de receiver, want de frontspeakers hebben 2 aansluitingen. (rears maar 1) En heb ik nog wat anders nodig? (pluggen bijvoorbeeld)

Plaatje receiver:
Afbeeldingslocatie: http://www.musicorner.nl/pics/Onkyo%20TX-SR508%20achter.jpg

Ik heb heel wat afgezocht, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Verwijderd

Voor elke box heb je 1 speaker kabel nodig met 2 aders, + en -. Jouw fronts hebben 2 aansluitingen zodat je kunt bi-wiren of bi-ampen (dit is als je de hoge tonen, en de lage tonen respectievelijke apart bedraad of versterkt zelfs), hier heb jij echter niks aan, dus gaan we ook niet doen.
Als het goed is zit er tussen de twee aansluitingen een 'brug', die kan van draad, of van solide metaal zijn. Als die brug niet aanwezig is zul je of een brug moeten maken, of bi-wiren.
Je kunt aan je draden banaanpluggen of spades maken, maar je kunt ze ook gewoon strippen, en dan in je speaker terminals schroeven (dit doe je meestal bij statische installaties, die je niet vaak gaat verplaatsen).

Kwa kabel dikte is alles van 1,5mm^2 en dikker goed.

Hier een voorbeeld van zo'n bi-wire brug tussen de aansluitingen (die gouden strips):
Afbeeldingslocatie: http://www.hificablesupply.com/wp-content/uploads/2009/12/instructiontwinwire.jpeg

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2010 16:02 ]

• robkamp
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 15:19
Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 15:50:
Laatst beide aankopen gedaan en morgen krijg ik alles binnen. Ik heb me rot zitten zoeken hoe ik alles aan moet gaan sluiten, dit dan vooral qua speakerkabels. De rest komt wel goed.

Ik wil graag weten wat voor speakerkabels ik nodig heb, en hoe ik de pure acoustics supernova dan aan moet sluiten op de receiver.

Heb ik voor voor- en achterspeakers allebei 2,5 mm nodig? En hoe sluit ik deze dan aan op de receiver, want de frontspeakers hebben 2 aansluitingen. (rears maar 1) En heb ik nog wat anders nodig? (pluggen bijvoorbeeld)

Plaatje receiver:
[afbeelding]

Ik heb heel wat afgezocht, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Let op de impedantie van de speakers. Onkyo's gaan standaard uit van een bepaald aantal Ohms. Het aantal Ohms van de speakers kan je instellen in de menus. Dit fout instellen kan een kapotte speaker opleveren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 15:56:
Voor elke box heb je 1 speaker kabel nodig met 2 aders, + en -. Jouw fronts hebben 2 aansluitingen zodat je kunt bi-wiren of bi-ampen (dit is als je de hoge tonen, en de lage tonen respectievelijke apart bedraad of versterkt zelfs), hier heb jij echter niks aan, dus gaan we ook niet doen.
Als het goed is zit er tussen de twee aansluitingen een 'brug', die kan van draad, of van solide metaal zijn. Als die brug niet aanwezig is zul je of een brug moeten maken, of bi-wiren.
Je kunt aan je draden banaanpluggen of spades maken, maar je kunt ze ook gewoon strippen, en dan in je speaker terminals schroeven (dit doe je meestal bij statische installaties, die je niet vaak gaat verplaatsen).

Kwa kabel dikte is alles van 1,5mm^2 en dikker goed.

Hier een voorbeeld van zo'n bi-wire brug tussen de aansluitingen (die gouden strips):
[afbeelding]
Bedankt! Nu snap ik precies hoe het moet :) Ik had echt totaal geen idee hoe ik de frontspeaker aan moest sluiten, maar de brug zit er inderdaad al!

@robkamp: Jij ook bedankt, zal het even instellen zodra het binnen is :)

Verwijderd

robkamp schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 15:59:
Let op de impedantie van de speakers. Onkyo's gaan standaard uit van een bepaald aantal Ohms. Het aantal Ohms van de speakers kan je instellen in de menus. Dit fout instellen kan een kapotte speaker opleveren.
Heb je daar ervaring mee? De enige reden dat ik als fabrikant die optie in het menu zou zetten is om de gain/versterkingsfactor te verhogen/lagen.

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Omdat ik deze combinatie voor een leuke prijs bij de MediaMarkt zag staan kwam ik via Google in dit topic. Is het niet zo dat je met deze reciever de front-speakers wel dubbel kunt aansluiten en dus bi-ampen? De reciever heeft hiervoor speciale aansluitingen of zie ik dat verkeerd?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:37
Het is een 7.1 receiver, die je ook kunt gebruiken om te bi-ampen maar dan wordt het een 5.1 receiver.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1