Ik zeg niet dat Apple niks verdient, ik zeg dat Apple aan handelaren heeeel kleine winstmarges verleent. Dat je bij Apple voor 90% voor de naam betaalt is immers algemeen bekend (net zoals elk topmerk - een Ferrari is qua onderdelen niet veel beter dan een Fiat maar ja die naam, hè? Ok, misschien door het handwerk niet het beste voorbeeld, VW - Skoda is een beter vergelijk, of Dacia - Renault).
Ofwel: Apple verkoopt aan de reseller in de VS een MB voor bijvoorbeeld $980 en die reseller wordt geacht er $999 voor te vragen, en in Nederland voor €980 en wordt de reseller geacht voor €999 te verkopen.
De margegetallen zijn fictief maar wel een indicatie van hoe het systeem werkt. Apple bepaalt de prijs in het hele traject. Een laptop kost Apple mogelijk iets van €100 per stuk (wederom fictief) dus de rest is omzet en winst voor Apple.
Mijn vader heeft vanaf de jaren 80 in de computer retail gezeten, de marges van Wintel-PC's hebben in die tijd ontzettend geschommeld. Eind jaren negentig was hij er mee gestopt, toen waren de marges ook zeer laag. Je verdiende als computerwinkel meer aan losse verkoop (HDD's, RAM etc) dan aan complete systemen. Toch kon hij de scherpste prijzen van NL aanbieden omdat hij nauwe banden had met de fabrikanten in Korea en groots dacht. Soms kocht hij 5000 printers in (in een superklein winkeltje) voor een belachelijk lage prijs (want bulk is lagere prijs, lagere shipping costs e.d.), ook omdat hij via Korea inside info had over welke onderdelen uitgefaseerd werden. Dan verkocht hij pallets van die printers per dag, zelfs aan concurrenten.
Dit werkt dus alleen als je wat te bieden hebt als dealer, als je een leverancier of fabrikant kan bewijzen dat jij een goede en grote klant bent. Dit is de reden waarom kleinere winkels vaak duurder zijn; die kunnen zich dat soort acties moeilijk veroorloven.
[
Voor 37% gewijzigd door
Wilf op 18-05-2010 13:25
]