Toon posts:

Pijn in mijn Kop van PSU noise

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 137975

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb een Thermaltake Thoughpower 750W voeding in een Thermaltake Xaser3 Aluminium kast zitten en deze PSU maakt een dusdanig geluid dat ik er gewoon koppijn van krijg.

Beschrijving van het geluid:
Een heel hoog resonerend elektrisch geluid (Noise / Riple) moscode achtig maar dan hoger het is ook haast niet te recorden.
Het geluis komt ook echt uit mijn PSU.

Als ik in het bios opstartscherm zit hoor ik niks maar zodra windows7 wordt geladen begint het geluid en is het ergst wanneer windows helemaal opgestart is.
Nadat Windows net is opgestart en ik mijn muis beweeg hoor je dat gewoon in mijn voeding komen maar dat trekt ook weer langzaam weg.

Het is mij wel opgevallen dat als het systeem zwaarder belast wordt door een hoge CPU of Schijf activiteit dan wordt het geluid veel minder maar vooral in rust stand is het geluid het ergst.

Wat heb ik al geprobeerd:
- alle stekkers los die los kunnen op het moederbord zoals USB controller, niet boot schijven, TL lampen, front panel voor regeling Fans en Temp, Externe HD, Muis, Gamepad etc...
- Alle PCI kaarten eruit.
- Ander stekkerblok.
- Ander stopcontact
- Stekkers omgedraaid.

Andere voeding die werkt op mijn systeem heb ik helaas niet op de plank liggen.

Wie heeft er aspirine voor mij? 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-02 18:35
Voeding beide keren aangesloten op een geaard stopcontact? Volgens mij heb je last van het fenomeen 'coil whine' oftewel jankende/piepende spoelen, dit is deels op te lossen door deze spoelen van een laag hotmelt glue te voorzien of te nagellakken, maar hiervoor moet je je voeding openmaken waardoor je je garantie verliest, makkelijker is dus garantie claimen voor je voeding.

Wiethoofds meuk en 'overige'

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het idd ook op een geaard stop contact geprobeerd.

Ik weet niet hoe lang de gerantie loopt maar ik heb deze PSU nog niet zo heel lang. Het vervelende is dat je dan weer helemaal zonder PC zit.

Die speciale lijm heb ik natuurlijk niet maar ik neem aan dat nagellak ook niet echt hittebestand?

Bedankt,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:44
stekkers omdraaien heeft niet veel zin..
dat is hetzelfde als denken dat je stofzuiger opeens gaat blazen als je de stekker verkeerd er in hebt..

ik zou gewoon RMA sturen, kan een spoel zijn, of misschien een elco..

zelf de voeding openmaken gaat je garantie van weg

(CM gaf mij geen toestemming om de fan zelf te vervangen.. dan maar weg garantie :P .. antwoord was dat het te gevaarlijk was....ik ben eerste monteur elektrotechniek(nou oke.. bijna dan).. ik mag wel met 230 in huizen spelen maar niet met een voeding... zucht)

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:28
(CM gaf mij geen toestemming om de fan zelf te vervangen.. dan maar weg garantie :P .. antwoord was dat het te gevaarlijk was....ik ben eerste monteur elektrotechniek(nou oke.. bijna dan).. ik mag wel met 230 in huizen spelen maar niet met een voeding... zucht)
Ja maar iedereen kan tegen CM zeggen dat hij gepromoveerd is in elektrotechniek om zo hun garantie te behouden. Bij ons kwamen ook vaak mensen aan de balie die "verstand" hadden van elektrotechniek maar zeiden dan wanneer hun TV kapot was: "Het zal vast wel een zekeringetje zijn." Een echte elektrotechnicus snapt dan ook wel dat de zekering niet zomaar kapot gaat maar dat er nog een ander, veel groter, probleem achter zit (laat staan dat de zekering vaak niet eens stuk was...).

Mijn punt is dat ze lastig kunnen bepalen of iemand kundig genoeg is want er zijn mensen die er wel (veel) verstand van hebben (jij ook zo te zien), maar ook veel mensen die denken dat ze er verstand van hebben. En dan ontstaan er problemen.

Maar om even on-topic te blijven: Mijn voeding (BeQuit!) heeft ongeveer het zelfde probleem. Enige is dat na een paar minuten het geluid rustig aan verdwijnt. In mijn geval kan je dus zeggen dat het waarschijnlijk elko's zijn die, nadat ze warm geworden zijn, iets meer capaciteit krijgen en zo beter de pulsen kunnen afvlakken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:44
Frank__B schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 12:49:
[...]

Ja maar iedereen kan tegen CM zeggen dat hij gepromoveerd is in elektrotechniek om zo hun garantie te behouden. Bij ons kwamen ook vaak mensen aan de balie die "verstand" hadden van elektrotechniek maar zeiden dan wanneer hun TV kapot was: "Het zal vast wel een zekeringetje zijn." Een echte elektrotechnicus snapt dan ook wel dat de zekering niet zomaar kapot gaat maar dat er nog een ander, veel groter, probleem achter zit (laat staan dat de zekering vaak niet eens stuk was...).

Mijn punt is dat ze lastig kunnen bepalen of iemand kundig genoeg is want er zijn mensen die er wel (veel) verstand van hebben (jij ook zo te zien), maar ook veel mensen die denken dat ze er verstand van hebben. En dan ontstaan er problemen.

Maar om even on-topic te blijven: Mijn voeding (BeQuit!) heeft ongeveer het zelfde probleem. Enige is dat na een paar minuten het geluid rustig aan verdwijnt. In mijn geval kan je dus zeggen dat het waarschijnlijk elko's zijn die, nadat ze warm geworden zijn, iets meer capaciteit krijgen en zo beter de pulsen kunnen afvlakken.
dat is waar .. achja dan maar geen garantie meer.. de fan die eruit komt maakt een bende lawaai wat gewoon niet normaal is...

@ jeroen, indien je het kan, lus de 24pin door zodat de voeding werkt, en luister dan.. gooi er desnoods een paar fans aan zodat de voeding een beetje belast wordt of iets ander...

[Voor 6% gewijzigd door [Remmes] op 18-05-2010 14:06]

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:28
Remmes_NT schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 13:48:
[...]
dat is waar .. achja dan maar geen garantie meer.. de fan die eruit komt maakt een bende lawaai wat gewoon niet normaal is...
Ik ben het helemaal met je eens. Opsturen ed. gaat natuurlijk weer maanden duren voordat je hem terug hebt en dan maakt ie nog herrie...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-03 08:07

mux

99% efficient!

Frank__B schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 12:49:
[...]

Niet helemaal, de filterspoelen (kernmateriaal) krijgen een wat hogere inductiewaarde (van 20 naar 80 graden is in het beste geval ~30% verschil) waardoor de ripple inderdaad verkleint, en zaken die kunnen trillen dat minder doen.

Opwarmen->geluid weg? Spoelen aan de 12V-kant!
Zware belasting->geluid, lichte belasting->stil? Elco's brak aan 12V-zijde, misschien spoelen.
Altijd een toon? Fan of ingangsfilter (vrijwel altijd een common mode choke).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 14:19

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb het vooral met grafisch geweld (nou ja, venstertjes van links naar rechts slepen), maar bij mij komt het van m'n videokaart.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:05
Wat me vroeger nog overkomen is, is geluid bij idle dat bij belasting (al is het maar je muis bewegen) al wegging. Dat was op te lossen door HALT-instructies uit te schakelen in het BIOS, lag dus wellicht aan het voedingscircuit op het moederbord (voor de processor), en had niets te maken met de voeding.
Elke geschakelde voeding heeft potentieel om dit irritante lawaai te maken, en bij uitbreiding elke spoel: door magnetostrictie veranderen de afmetingen van materialen onder invloed van een magnetische ordening (bijvoorbeeld spoel met wisselstroom).

Met hittebestendigheid hoef je niet zo in te zitten hoor, meer dan 70° zou het niet moeten worden. Specificaties van nagellak ken ik niet, maar dat zal geen probleem geven. Industriëel wordt voor vastzetten tegen extreme trillingen vaak een tweecomponentenhars gebruikt, maar voor zwakkere trillingen wordt siliconekit of smeltlijm gebruikt.

[Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 18-05-2010 19:23]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:57
@^
Precies zelfde als hem, maar mijn videokaart ligt denk ik op sterven :(
Film kijken 720p=beeldschermstuurprogramma hersteld of bsod.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik ben atm ook bezig met het repareren van een voeding.
Het gaat bij mij om een tagan 480w van 5 jaar oud (bijna 24/7 aangestaan).

Op het laatst kwam er bij mij ook een gruwelijk irritant geluid uit.
Ik heb de low esr caps enzo al vervangen, en nu komt er een stuk minder geluid uit, maar er is nog steeds een hoge gepiep/gesis te horen.
De spoelen heb ik nog niks mee gedaan.

Ik merkte net dat er waarschijnlijk ook van de spoelen op mijn moederbord geluid komt.
Moet ik die gewoon allemaal dichtmaken met hotglue?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inmiddels maar een nieuwe voeding gekocht namelijk een Coolermaster SP 700W en die is muis stil.

Als je heel goed luister hoor je ook nog wel een beetje electric noise maar dat is maar een fractie van wat die ThermalTake TP 750W mij liet horen.

Wel weer 120,- lichter maar geen koppijn meer :*)

Ik hoop dat die thermaltake nog in garantie zit dan heb ik nog een reserve voor je weet maar nooit.

Bedankt voor jullie input! _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Part

Helemaal niets.....

Anthor schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:26:
Ik ben atm ook bezig met het repareren van een voeding.
Het gaat bij mij om een tagan 480w van 5 jaar oud (bijna 24/7 aangestaan).

Op het laatst kwam er bij mij ook een gruwelijk irritant geluid uit.
Ik heb de low esr caps enzo al vervangen, en nu komt er een stuk minder geluid uit, maar er is nog steeds een hoge gepiep/gesis te horen.
De spoelen heb ik nog niks mee gedaan.

Ik merkte net dat er waarschijnlijk ook van de spoelen op mijn moederbord geluid komt.
Moet ik die gewoon allemaal dichtmaken met hotglue?
In de voeding kan het ook de hoogfrequent transformator zijn. Deze bestaat uit 2 delen die tegen elkaar gedrukt worden. Indien de druk niet voldoende is dan hoor je dat.

Op het moederbord zou ik gebruik maken van nagel lak. Het voordeel hiervan is dat het veel beter in de spoel trekt en niet smelt als de spoel warm word.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee