Router + Switch -> geen internet

Pagina: 1
Acties:

• CeeDeeS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-02 15:45
Omdat ik verhuisd ben naar een appartement met al aangelegde netwerkbekabeling ben ik aan het proberen om mijn apparatuur op een goed draaiend netwerk te krijgen. Dit moet betekenen dat elke netwerkaansluiting toegang krijgt tot mijn NAS en het internet.
Tevens moet dit netwerk afgeschermd zijn van de rest van het huis die via dezelfde switch in de meterkast in hetzelfde netwerk zitten.

De situatie die ik heb bedacht is om in de meterkast de 2 kabels die richting woon- en slaapkamer gaan (en hiervoor direct in de switch hingen) in mijn Netgear WNDR3700N Router te steken, en de internet ingang van deze router te verdelen via mijn (al een aantal jaar oude) Sweex SW005 10/100 Switch.
Zo zit mijn gehele netwerk mooi achter 1 en dezelfde router, en is deze (naar mijn weten) afgeschermd van de rest van het huis.

Dit is dan ook nu de situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
         Huisswitch met internet toegang
                       |
     -------Netgear WNDR3700N Router--------
     |                                     |
     |                       --Sweex SW005 10/100 Switch--
     |                       |             |             |
    PC1                     PC2           NAS           XBOX
(woonkamer)                           (slaapkamer)

Wat het volgende oplevert:
  1. PC1 heeft goeie internet aansluiting met een door de router gegeven IP adres (conclusie: de router werkt)
  2. PC2 heeft geen internet aansluiting en krijgt van de router geen ip adres (switch probleem?)
  3. Ik kan vanaf PC1 niet bij de NAS (switch probleem?)
  4. Ik kan vanaf PC2 met zelf ingestelde statische ip-adressen wel bij de NAS (conclusie: contact binnen de switch is mogelijk, switch werkt??)
  5. Wanneer ik de NAS direct aansluit op de kabel die uit de router komt kan ik vanaf PC1 wél bij de NAS
  6. Wanneer ik PC2 direct aansluit op de kabel die uit de router komt krijg ik op PC2 wél een 192.168.1.x ip-adres van de router, en heb ik internet verbinding, maar wel enorm traag (als in: een google zoek-opdracht duurt een paar minuten)
  7. Wanneer ik de kabel die naar de slaapkamer gaat in de meterkast direct op de 'huisswitch' aansluit (dus de router ontloop), en in de slaapkamer direct op PC2, krijgt deze prima een ip-adres van de internetaansluiting van het huis (volgens mij UPC), en is het internet gewoon snel.
  8. Wanneer ik dit laatste doe met de switch vóór PC2 doet internet het weer niet.
  9. Ook het proberen van verschillende aansluitingen op de switch om uit te sluiten dat hier een aansluiting kapot was leverde niets op.
Mijn dilemma is nu dus hoe ik mijn netwerk en internet werkend krijg op de aansluitingen in de slaapkamer. Zou een nieuwe switch helpen? Alhoewel deze het wel gewoon intern doet.
Of mis ik wat instellingen in bijv. de router of Windows om deze setup draaiend te krijgen?

Ook heb ik bijvoorbeeld een term als auto-sensing langs zien komen, waardoor netwerkapparatuur zowel met normale als cross-linked kabels zou moeten kunnen werken. Ik weet dat al mijn eigen kabels niet cross-linked zijn, maar van degene die in de muur zitten (dus tussen router en PC1 en router en switch) kan ik dit niet checken. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? (bijv omdat de switch al wat ouder is?)

[ Voor 8% gewijzigd door CeeDeeS op 17-05-2010 20:54 ]

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:15
Hmm, het lijkt mij dat de Netgear een probleem geeft. In principe zou die een IP adres moeten krijgen van de huisrouter en zou de Netgear weer ip adressen moeten geven aan je eigen netwerk.

Heb je wel gekeken of de ip adressen verschillende zijn? Als de Netgear en de huisrouter dezelfde ip adressen uitgeeft, of in dezelfde range kun je problemen krijgen.

• CeeDeeS
peterkuli schreef op maandag 17 mei 2010 @ 16:50:
Hmm, het lijkt mij dat de Netgear een probleem geeft. In principe zou die een IP adres moeten krijgen van de huisrouter en zou de Netgear weer ip adressen moeten geven aan je eigen netwerk.

Heb je wel gekeken of de ip adressen verschillende zijn? Als de Netgear en de huisrouter dezelfde ip adressen uitgeeft, of in dezelfde range kun je problemen krijgen.
Het ip-adres dat mijn router krijgt is 192.168.2.113 en de nummers die hij verstrekt zijn in de 192.168.1.xxx range. Is dit problematisch?
Zo ja, welke ip-range zouden jullie aanraden om mijn Netgear router te laten verdelen?

[ Voor 3% gewijzigd door CeeDeeS op 17-05-2010 19:21 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:22
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
                       |
                       |(cross)
                       |
     |                                     |(cross)

Toch?
Ik zou de gok niet nemen, dat auto sensing ofzo is erg experimenteel dan. Want mijn laptop en pc doen het niet als ze crossed zijn verbonden met de router.
En dan zo crossed.

Edit: dat met die ip's is geen probleem, de ene zit 192.168.2.x de ander in 192.168.1.x .

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 17-05-2010 19:42 ]

• CeeDeeS
jeroen3 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 19:41:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
                       |
                       |(cross)
                       |
     |                                     |(cross)

Toch?
Ik zou de gok niet nemen, dat auto sensing ofzo is erg experimenteel dan. Want mijn laptop en pc doen het niet als ze crossed zijn verbonden met de router.
En dan zo crossed.

Edit: dat met die ip's is geen probleem, de ene zit 192.168.2.x de ander in 192.168.1.x .
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Is dit je interpretatie hoe het waarschijnlijk is aan de hand van mijn beschrijving, of is dit een vraag aan mij? Ik weet zelf dus niet zeker welk type die kabels zijn...
Mijn vraag was meer of het aan een gebrek aan auto-sensing in mijn switch zou kunnen liggen. Aangezien de kabels helemaal in de muur zijn ingebouwd kan ik daar namelijk niets aan veranderen, wel kan ik er mijn apparatuur eventueel op aanpassen. En aangezien mijn router vrij nieuw is verwacht ik dat deze die functionaliteit in elk geval heeft. (Van de site: "Auto-Sensing gigabit green switch automatically adjusts the power level")
Maar goed, misschien heeft het hele auto-sensing er dus helemaal niets mee te maken...

Het nemen van een andere ip range voor mijn interne netwerk verandert idd niets, zojuist geprobeerd in 192.168.83.x en daarmee blijft alles precies zo functioneren zoals de situatie in de openingspost.

[ Voor 4% gewijzigd door CeeDeeS op 17-05-2010 20:51 ]

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:15

itarix

404 soul not found

Omdat de router eigenlijk een soort ingebouwde switch heeft moet je een cross cable gebruiken tussen de router en de switch.
Auto sensing lost het probleem inderdaad op maar je kan beter gewoon een cross cable gebruiken.

Als je zelf een kabel tang hebt en nog een connector kun je de kabel zelf ombouwen door deze door te knippen en volgens het schema op wikipedia weer terug in de kabel te doen.

Wikipedia: Ethernet crossover cable

Ik zou het onderste schema pakken omdat die ook gbit ondersteund.

Voor een cross over kabel moet je aan een kant de draden leggen volgens T568A en aan de andere kant volgens T568B.

Als het goed is is het bij een straight kabel 2x T568B dus hoef je maar een kant te veranderen.

[ Voor 56% gewijzigd door itarix op 17-05-2010 21:03 ]

• CeeDeeS
Als ik trouwens vanaf PC1 een ping doe naar PC2 (in de setup zonder switch ertussen, dus met heel traag internet op PC2), dan krijg ik telkens op 1 of 2 van de pings een time-out. De andere geven gewoon een snelle responstijd tussen de 0 en 3 ms.
Mét de switch ertussen krijg ik alleen maar de melding dat de doelhost niet bereikbaar is...

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik gok op een brakke kabel tussen meterkast en slaapkamer. Alleen punt 7 correspondeert daar niet mee:
7. Wanneer ik de kabel die naar de slaapkamer gaat in de meterkast direct op de 'huisswitch' aansluit (dus de router ontloop), en in de slaapkamer direct op PC2, krijgt deze prima een ip-adres van de internetaansluiting van het huis (volgens mij UPC), en is het internet gewoon snel.
Maar dat zou nog veroorzaakt kunnen worden door het verslepen van de kabel waardoor 'ie toevallig net iets beter contact maakt. De overige punten wijzen er toch wel sterk naar.

Om problemen met auto-sensing uit te sluiten kun je nog proberen de kabel vanuit de meterkast niet in de uplink-poort van je switch te steken, waardoor alleen je router bepaalt of 'ie moet crossen of juist niet. Ook zou je nog kunnen proberen om de PC zonder switch aan te sluiten en een netwerktestprogramma te draaien tussen de twee PC's.

Edit:
CeeDeeS schreef op maandag 17 mei 2010 @ 21:03:
Als ik trouwens vanaf PC1 een ping doe naar PC2 (in de setup zonder switch ertussen, dus met heel traag internet op PC2), dan krijg ik telkens op 1 of 2 van de pings een time-out. De andere geven gewoon een snelle responstijd tussen de 0 en 3 ms.
Mét de switch ertussen krijg ik alleen maar de melding dat de doelhost niet bereikbaar is...
Dat heb je dus al quasi gedaan. Ik zeg: nieuwe kabel, of even nieuwe stekkers monteren :)

En anders is Mental het even niet met me eens :+ Maar zie bovenstaand, zonder switch werkt het ook amper.

[ Voor 25% gewijzigd door CodeCaster op 17-05-2010 21:06 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

# Ik kan vanaf PC2 met zelf ingestelde statische ip-adressen wel bij de NAS (conclusie: contact binnen de switch is mogelijk, switch werkt??)
# Wanneer ik de NAS direct aansluit op de kabel die uit de router komt kan ik vanaf PC1 wél bij de NAS
Conclusie: door de switch werkt het niet, een switch is een dom apparaat wat alleen maar pakketjes van de ene poort naar de andere moet sturen; dat gaat dus niet in alle gevallen goed; lekker vervangen dus.
Omdat de router eigenlijk een soort ingebouwde switch heeft moet je een cross cable gebruiken tussen de router en de switch.
Auto sensing lost het probleem inderdaad op maar je kan beter gewoon een cross cable gebruiken.
De crosskabel is alleen nodig als de losse switch geen straightkabel aankan (zit vaak op oude switches een knopje waarmee je kunt wisselen tussen straight en cross), dat heeft niets met de router te maken.
Autosensing is niet experimenteel of wat dan ook, dat werkt gewoon prima. Je switch moet het alleen wel ondersteunen, wat een 10/100 switch naar alle waarschijnlijkheid niet doet. (edit: die switch doet dat wel ;))

Kan ook nog zijn dat er een of meerdere poorten op je switch defect zijn, niet geheel zeldzaam bij goedkope switches.

Optie 1: crosskabel gebruiken, wat mijns inziens nutteloos is aangezien de netgear de sensing doet en niet de 10/100 switch (er is netwerkverkeer mogelijk dus op hardware niveau gaat dat prima, tenzij af en toe je link wegvalt op je switch). (edit: er is dus geen netwerkverkeer en de sweex ondersteund wel degelijk auto-sensing)
Optie 2: 10/100 switch vervangen door een ex emplaar van een iets respectabeler merk (denk aan linksys of netgear), Sweex switches zijn naar mijn ervaring niet de meest stabiele switches.

edit: Heb je op je 10/100 switch wel de lampjes branden bij de poort waar de kabel van de router in zit? (en check dat ook eens op je router).
Als je de kabel die je switch ingaat in een pc steekt, heb je dan 100mbit of 1gbit? Als het 100mbit is mag je de stekkers van de kabel eens nalopen.

edit2: alles wijst erop dat de switch stuk is, als je de netgear nou eens vervang door die switch, heb je op pc1 dan nog een verbinding? Zo nee: switch vervangen, zo ja: verder zoeken ;)

edit3:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1261042705.jpeg

De netwerkkabel vanaf de huisswitch gaat dus in de gele aansluiting, de netwerkkabel naar de sweexswitch in een van de andere poorten.
Iets zegt me dat je de sweex in die gele poort hebt zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2010 21:15 ]

• CeeDeeS
Dat zijn tot nu toe dus wel 4 conclusies :o
  • Router probleem (peterkuli)
  • Kabels cross-linked maken (itarix)
  • Kabel richting slaapkamer vervangen (CodeCaster)
  • Switch vervangen (Mental)
Ik denk zelf dat de kabel tussen router en slaapkamer niet kapot is, want dat conflicteert met punt 5 (geeft namelijk een prima 100mbit verbinding met de NAS) en punt 7 van de OP.
Over het niet werken van de switch twijfel ik ook door punt 4, wat ook gewoon een snelle 100mbit verbinding geeft. Of zegt dit niet zoveel?
Om problemen met auto-sensing uit te sluiten kun je nog proberen de kabel vanuit de meterkast niet in de uplink-poort van je switch te steken, waardoor alleen je router bepaalt of 'ie moet crossen of juist niet. Ook zou je nog kunnen proberen om de PC zonder switch aan te sluiten en een netwerktestprogramma te draaien tussen de twee PC's.
Ik neem aan dat je bedoelt de kabel in het switch gedeelte van de router te stoppen, ipv in de uplink. Door dit te doen viel mijn internet in zijn geheel weg, dus ook op PC1. Ik weet niet wat voor conclusies daar weer aan te verbinden zijn :P
PC2 zonder switch aansluiten heb ik al gedaan, zie punt 6 in de OP.
edit: Heb je op je 10/100 switch wel de lampjes branden bij de poort waar de kabel van de router in zit? (en check dat ook eens op je router).
Als je de kabel die je switch ingaat in een pc steekt, heb je dan 100mbit of 1gbit? Als het 100mbit is mag je de stekkers van de kabel eens nalopen.
De lampjes in de router en de switch branden gewoon netjes. In de router is dit lampje oranje, om aan te geven dat er 100mbit contact is (en geen groen lampje voor 1gbit), maar dit klopt volgens mij aangezien hij verbonden is met een 100mbit switch in de slaapkamer.
Wat wel raar is, is dat dat lampje ook oranje blijft wanneer ik hem direct aansluit op mijn NAS mét gigabit aansluiting (punt 5 van de OP). Kan dit ook te maken hebben met de ordening van de draden waardoor de kabel niet sneller dan 100mbit ondersteunt?
Het lampje naar PC1 in de woonkamer is wel gewoon groen, en daar zit ook een gigabit netwerkkaart in.
alles wijst erop dat de switch stuk is, als je de netgear nou eens vervang door die switch, heb je op pc1 dan nog een verbinding? Zo nee: switch vervangen, zo ja: verder zoeken ;)
Aangezien ik de routerfunctionaliteit nodig heb van de Netgear (dus 'huisswitch' aansluiten op de uplink ingang, en herdistributie van ip-adressen), kan ik deze niet vervangen voor de switch. Dit heb ik namelijk geprobeerd, maar werkt zowel niet wanneer ik alleen de switch functie van de Netgear, als die van de Sweex daarvoor wil gebruiken. Alleen een switch op die plaats werkt dus sowieso niet (waarom weet ik zelf ook niet, maar dat vind ik niet zo erg omdat de router meteen weer voor een afgesloten 'eigen' netwerk zorgt.
De Netgear op de plaats van de switch werkt overigens wel voor de PC2/NAS/XBOX, maar dan wel alleen wanneer ik de Netgear hier ook gebruik als router, en niet wanneer ik hiervan alleen de Switch functie gebruik. Maar dit is geen optie omdat dan PC1 buiten het bereik van de NAS valt...
De netwerkkabel vanaf de huisswitch gaat dus in de gele aansluiting, de netwerkkabel naar de sweexswitch in een van de andere poorten.
Iets zegt me dat je de sweex in die gele poort hebt zitten.
Dat had ik nog wel begrepen en vanaf het begin goed gedaan ;)

Het omzetten naar cross-kabel wordt dan nog weerlegd door Mental, wat mij nog in grote onduidelijkheid laat over de ware toedracht van dit probleem :D

[ Voor 30% gewijzigd door CeeDeeS op 17-05-2010 21:57 ]

Verwijderd

De Netgear op de plaats van de switch werkt voor de PC2/NAS/XBOX alleen wanneer ik de netgear dan gebruik als router, en niet wanneer ik hiervan alleen de Switch functie gebruik. Maar dit is geen optie omdat dan PC1 buiten het bereik van de NAS valt...
Als je hem als switch gebruikt moet je wel de dhcp server uitzetten he, anders werkt het inderdaad niet ;)
Maar dit is gek, ik had niet verwacht dat dit zou werken zo.
Wat wel raar is, is dat dat lampje ook oranje blijft wanneer ik hem direct aansluit op mijn NAS mét gigabit aansluiting (punt 5 van de OP). Kan dit ook te maken hebben met de ordening van de draden waardoor de kabel niet sneller dan 100mbit ondersteunt?
Dat klopt, hoe is je kabel geknipt?
De volgorde zou moeten zijn (met de kant zonder lipje naar je toe) van links naar rechts:

wit-oranje, oranje, wit-groen, blauw, wit-blauw, groen, wit-bruin, bruin.
Dit dan aan beide kanten.
Dat heb je dus al quasi gedaan. Ik zeg: nieuwe kabel, of even nieuwe stekkers monteren :)

En anders is Mental het even niet met me eens :+ Maar zie bovenstaand, zonder switch werkt het ook amper.
Met die laatste zin wel, een groot deel daarvoor niet ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2010 21:55 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

CeeDeeS schreef op maandag 17 mei 2010 @ 21:44:
Ik neem aan dat je bedoelt de kabel in het switch gedeelte van de router te stoppen, ipv in de uplink. Door dit te doen viel mijn internet in zijn geheel weg, dus ook op PC1.
Nee, ik bedoel dat de vijfde poort van je switch waarschijnlijk een uplink-poort is (maar dat moet er dan specifiek bij staan). Op deze poort doet de Sweex aan auto-sensing, in tegenstelling tot de overige vier poorten, bij sommige modellen althans. Om dit uit te sluiten, en de auto-sensing volledig aan de router over te laten om problemen hiermee te voorkomen moet je de kabel die van de router komt in één van de vier andere poorten steken. Dit gaat dus niet op als er niet iets van "uplink" bij één van de poorten op de Sweex staat.
[...]
grote onduidelijkheid laat over de ware toedracht van dit probleem :D
Het zijn ook een heleboel apparaten en verhalen bij elkaar. ;)

Dat alleen de NAS werkt op de kabel die naar de slaapkamer loopt (hoewel, wat zegt de Xbox?) hoeft niet te betekenen dat die kabel goed is; als Xbox en PC problemen hebben op diezelfde kabel kan het prima zo zijn dat de NAS beter, eerder, of sneller terugschakelt dan de PC en Xbox die te graag op 100 Mbit Full Duplex willen blijven (wat niet zou moeten vanwege auto negotiation, iets anders dan auto sensing, maar goed, het ís mogelijk), maar ook zou het wellicht nog een vage mogelijkheid zijn dat de NIC van de NAS beter is in foutcorrectie, om maar iets geks te roepen. Het op 100 Mbit blijven steken van de verbinding tussen NAS en router zonder switch ertussen terwijl de apparaten aan beide kanten gigabit ondersteunen neigt toch echt naar een toch al niet op de toekomst voorbereide kabel ;)

Ik blijf bij de kabel of stekkers. Als de switch er tussen komt te staan krijgt de PC geen IP-adres (doelhost onbereikbaar -> APIPA), dus de switch krijgt dermate brakke pakketjes binnen vanaf de router (want NAS-naar-PC over de switch werkt wel) dat 'ie niet eens meer weet waar 'ie de DHCP-response heen moet sturen.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 17-05-2010 22:10 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• CeeDeeS
Ik heb zojuist een eigen (straight) kabel geprobeerd (dwars door de gang dus helaas slechts tijdelijk) direct van de router in de meterkast naar de switch in de slaapkamer, met de setup zoals in de OP en alles werkte idd als een zonnetje. Zowel PC2 als NAS als XBOX kregen direct een goeie snelle verbinding met internet, elkaar en PC1. Ook bij het direct aansluiten van de kabel op de NAS ging het lampje op de router groen branden, dus op deze manier is gigabit verkeer wel mogelijk...

Conclusie: het ligt inderdaad aan de kabel in de muur.

Nu maar hopen dat het een kwestie is van die stekkertjes opnieuw rangschikken (ik heb idd zo'n tang, maar bij mijn ouders, en daar was ik komende 2 weken nog niet van plan naar toe te gaan), want ik betwijfel of de verhuurder open staat voor een compleet nieuwe kabel door de muren trekken, en of dit een beetje makkelijk kan...? Als internet het nou helemaal niet meer deed was het duidelijk dat het móést, maar bij aansluiting op 1 pc doet hij het wel gewoon. Of duidt dit er juist op dat crossedlink/straight is gebruikt waar dit voor mijn setup andersom had gemoeten.
Het checken van de juiste volgorde van kleuren van draadjes ga ik morgen mee verder.

Wordt vervolgd...

[ Voor 17% gewijzigd door CeeDeeS op 17-05-2010 22:51 ]

Pagina: 1