[Winxp - Ubuntu] HDD stuk of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Loadichus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06-2021
Beste Tweakers,

Ik beschik over een laptop (HP Compaq 6710b) die altijd heeft gedraaid met het OS Windows XP
Nu is deze onlangs "gecrashed" waardoor deze niet meer wil opstarten van de HDD.

Zodra na de crash de laptop wordt opgestart verschijnt een paar seconden het Windows XP logo en vervolgens wordt er heel kort een blauwscherm getoond en wordt de laptop opnieuw opgestart.

Vervolgens geprobeerd een nieuwe installatie van Windows XP te doen. Na het doorlopen van de eerste stappen zegt de Windows XP installer dat er geen HDD beschikbaar is voor installatie.

Fijn de conclussie hieruit zou zijn dat de HDD aan het eind zou kunnen zijn.
Vervolgens toch maar met een Ubuntu Live CD even wat bestanden gered en tot mijn verbazing kon ik gewoon de HDD benaderen en kopieren naar een USB stick.

Hierna het Ubuntu OS geinstalleerd op de laptop. Het formateren en installatie was in beide gevallen geslaagd. Dus HDD werkt wel?

Nu alsnog weer een Windows XP installatie CD proberen, maar weer de oude melding dat er geen HDD beschikbaar is.

Heeft iemand enig idee waar ik dit probleem moet zoeken? Of iets kan uitsluiten?

Verwijderd

je heb niet toevallig een sata driver nodig voor je hp en omdat je die niet gebruikt ziet windows xp jou harde schijf niet?
en dan heb ik het over deze jongen : http://h20000.www2.hp.com...kId=135&swItem=ob-54270-1

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:32
De beste manier om te controleren of een schijf defect is, is met de tools van de fabrikant. Doorgaans is van de website van de fabrikant een iso bestand te downloaden van een stand-alone testsuite waarmee de conditie van de schijf te checken is. Geeft deze software aan dat de schijf goed is dan is het heel hoogst waarschijnlijk niet de schijf zelf die de problemen veroorzaakt.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:02
Kijk ook even of in de bios je s-ata controller niet opeens op AHCI ipv IDE (of v.v.) staat.

• Loadichus
Als ik via de BIOS naar de diagnostics tools ga en daar voor de optie "HDD Self-Test Options" kies dan krijg ik bij (Test 1 - Quick) Error : Read failure.
Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:49:
je heb niet toevallig een sata driver nodig voor je hp en omdat je die niet gebruikt ziet windows xp jou harde schijf niet?
en dan heb ik het over deze jongen : http://h20000.www2.hp.com...kId=135&swItem=ob-54270-1
Hoe zou ik zo'n driver kunnen installeren als ik niet in Windows kan komen? Ubuntu zal bijvoorbeeld deze niet kunnen uitvoeren
Nielson schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:54:
Kijk ook even of in de bios je s-ata controller niet opeens op AHCI ipv IDE (of v.v.) staat.
Ik ben de BIOS doorgelopen maar kon alleen de volgende instelling vinden betreft SATA
SATA Native Mode - Enable

Tijdens mijn zoektocht in de BIOS kwam ik wel de optie "Disk Sanitizer" tegen. Zou deze optie kunnen helpen?

------ edit ------
de "Startup Check" geeft de volgende melding : Status = Failed - Replace Hard Disk 1 (Warranty ID : xxxx)

[ Voor 5% gewijzigd door Loadichus op 17-05-2010 16:10 ]

• Aragnut
lijkt me duidelijk? je harde schijf is kapot

• Loadichus
Aragnut schreef op maandag 17 mei 2010 @ 16:53:
lijkt me duidelijk? je harde schijf is kapot
Dit lijkt mij bijna ook. Toch vreemd dat ik Ubuntu gewoon kan installeren en mee werken.
Inmiddels als laatste poging de Disk Sanitizer (optimal) aangezet. (die ook gewoon de HDD vind)

Zal de resultaten hier nog even posten.

• Aragnut
Als een schijf kapot is betekent dat niet meteen dat deze helemaal niets meer doet. Het komt naar mijn weten wel vaker voor dat windows eerder struikelt over schrijf/lees fouten/problemen dan linux. Hierdoor zijn de hardware tests ook aan te raden. Je kan nog een second opinion krijgen door de tool van de fabrikant van de schijf te draaien (maar ik gok dat je dan tot dezelfde conclusie zal komen).

Mijn ervaring met kapotte schijven is dat ze dan na verloop van tijd helemaal niets meer doen.

• Loadichus
De disk sanitizer heeft totaal geen effect gehad. Ik heb na het sanitizen een nieuwe install gedaan van Windows XP.

En weer
Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden.

Zorg ervoor dat de schijven zijn ingeschakeld, op de juiste wijze op de computer zijn aangesloten en dat de hardware configuratie voor de schijven correct is....

Setup kan niet doorgaan. Druk op F3 om Setup af te sluiten"
Misschien verstandiger om alvast een nieuwe HDD te bestellen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:02
Die melding kan ook heel goed veroorzaakt worden doordat XP standaard geen driver heeft voor een s-ata controller in AHCI mode, zie de post van j-tjuuhhh. Dat Ubuntu 'm wel ziet komt omdat daar standaard veel meer drivers in de kernel zitten.

• Loadichus
Nielson schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 15:36:
Die melding kan ook heel goed veroorzaakt worden doordat XP standaard geen driver heeft voor een s-ata controller in AHCI mode, zie de post van j-tjuuhhh. Dat Ubuntu 'm wel ziet komt omdat daar standaard veel meer drivers in de kernel zitten.
Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:49:
Het is gelukt! Na het bericht van Nielson heb ik de link van j-tjuuhhh gebruikt en een handleiding gevolgd om de SATA drivers te installeren. En daarmee is het gelukt en draait inmiddels er weer een windows OS op de laptop.

Iedereen bedankt voor de reacties

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
Bump!

Hier precies hetzelfde probleem op een HP G62-149WM. Zou ik voor mijn model dan deze driver moeten downloaden?
http://h10025.www1.hp.com...&product=4164688&sw_lang=

• Japperrrr
http://i51.tinypic.com/6oj3o0.jpg
Load Driver:
To continue installation, use the Load Driver option to install 32-bit and signed 64-bit drivers. Installing an unsigned 64-bit device driver is not supported and might result in an unusable Windows installation.
Een tijdje geleden heb ik Raid-0 gebruikt op een Asus mobo en had ik ook drivers nodig maar daar ging alles gewoon zoals het hoort. Met mijn laptop krijg ik de bovenstaande melding bij iedere driver die ik maar probeer te gebruiken :?

• martin149
  • Laatst online: 25-01 19:53
Niet bumpen hè
Heb je al eens gehoord van google?

[ Voor 0% gewijzigd door martin149 op 08-05-2011 16:57 . Reden: Vraagteken :D ]

• Japperrrr
martin149 schreef op zondag 08 mei 2011 @ 16:56:
Niet bumpen hè
Heb je al eens gehoord van google?
Zijn bij mij misschien alle hyperlinks daar al paars? :X

Is het niet mogelijk om de drivers te integreren in de installatie-DVD om zo de beveiliging te omzeilen? De setup zal toch niet de drivers op de DVD zelf ook checken?

[ Voor 13% gewijzigd door Japperrrr op 08-05-2011 17:13 ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:37

TommieW

Numa numa.

Je kan even een CD'tje maken van Hiren's Boot CD, dan kiezen voor "Mini XP". Dan via Hiren's Boot CD Menu HDD Tune starten. Misschien kan dat extra info geven...

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Japperrrr
TommieW schreef op zondag 08 mei 2011 @ 17:45:
Je kan even een CD'tje maken van Hiren's Boot CD, dan kiezen voor "Mini XP". Dan via Hiren's Boot CD Menu HDD Tune starten. Misschien kan dat extra info geven...
Ben aan het downloaden!

• Japperrrr
Mini XP boot gewoon en met Partition Wizard kan ik mijn HDD ook gewoon zien. Kan alleen niet de hele HDD naar 1 NTFS-partitie formatteren omdat de partities volgens het programma in gebruik zijn. Nu ga ik hetzelfde proberen maar dan vanaf een Linux live-cd.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:37

TommieW

Numa numa.

En wat zegt HDD Tune van je HDD?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Japperrrr
Pagina: 1