Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidewindergo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-02-2022
Hi,

ik heb recentelijk de nieuwe Wharfedale Diamond 10.2 binnengekregen, en daarnaast nog tweedehands een Marantz PM8000 versterker op de kop kunnen tikken. Dit alles is aangesloten op mijn pc met een Realtec ALC889A audiochip. Nu is mijn vraag kortweg, krijg je verbetering bij aankoop van een goeie dedicated geluidskaart? Ik had in het verleden reeds een X-Fi Gamer in combinatie met de Altec Lansing FX6021, en eerlijk gezegd in vergelijking met m'n toenmalige ALC888 klonk het geluid slechter (dof en scherp geluid in neutrale modus).

Ik ben op de Asus Xonar Essence STX gestoten, aangezien die specifiek voor stereo doeleinden wordt gebruikt. Nu, ik weet dat een goeie DAC een wereld van verschil kan maken. Thuis hebben we een Marantz DV7001 en 'k had voor de fun een oude Philips mini-hifi keten aangesloten op wat Wharfedale Diamond vloerstaanders en onze Marantz SR5002 receiver. Nu, het verschil was simpelweg belachelijk voor woorden :) Die Marantz klonk ten eerste véél luider, maar ook een pak transparanter en dynamischer. Da's wel logisch en te verwachten.

Kan ik ongeveer hetzelfde verwachten met zo'n Asus Xonar? Ik heb al tal van reviews gelezen, en ook al zeiden ze destijds dat een X-Fi x-aantal keer beter dan onboard Realtek, ik voelde me daarin serieus bedrogen. Op dit moment ben ik tevreden over die Wharfedale + Marantz + Realtek combo, maar ik heb de indruk dat het bronsignaal wat onzuiver is. Aangezien er thuis een 5.1 setup van Wharfedale Diamond staat, kan ik ook sneller horen wat mogelijk is. We hebben ook nog twee Diamond 9.0 apart staan in 'n kamer (met nog steeds de Marantz DV7001 + SR5002 als bron) en eerlijk gezegd, ik vind die speakers beter klinken. Akkoord, je staat verder van die speakers aangezien ze aan de muur hangen, en je niet aan een bureau zit zoals bij mij het geval is. Maar het klinkt gewoon iets gedetailleerder :)

Alvast bedankt

[ Voor 18% gewijzigd door sidewindergo op 16-05-2010 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

sidewindergo schreef op zondag 16 mei 2010 @ 17:12:
Die Marantz klonk ten eerste véél luider, maar ook een pak transparanter en dynamischer. Da's wel logisch en te verwachten.
Met dat eerste punt heb je dus eigenlijk al je hele test verpest :) Als je op hetzelfde volume een groot verschil hoort, prima en die Marantz zal ook vast wel beter zijn... Maar je hoort ook een groot verschil als je de Marantz gewoon een stuk zachter zet met wanneer je hem harder hebt staan :P
We hebben ook nog twee Diamond 9.0 apart staan in 'n kamer (met nog steeds de Marantz DV7001 + SR5002 als bron) en eerlijk gezegd, ik vind die speakers beter klinken. Akkoord, je staat verder van die speakers aangezien ze aan de muur hangen, en je niet aan een bureau zit zoals bij mij het geval is. Maar het klinkt gewoon iets gedetailleerder :)
Wellicht moet je dan proberen hoe die speakers met jouw versterker en bron klinken. Als je jouw speakers bij jou op je bureau gaat lopen vergelijken met andere speakers aan de muur in een andere ruimte... dan blijf je druk bezig met appels en peren vergelijken. Probeer daar eerst eens mee te stoppen. ;)

Discussies over losse geluidskaarten komen zo nu en dan voor, pasgeleden was er ook een:
Voordelen van een aparte geluidskaart?

Ik geloof niet dat er een echt duidelijk conclusie uit te halen is, maar de consensus van bezitters van dergelijke kaarten is iig dat het beter is. Maar de meeste eigenaars van spullen zijn eerder geneigd te zeggen dat hun keus goed was dan slecht, zeker als ze geen verslechtering (maar niet per se een verbetering) waarnemen.

[ Voor 5% gewijzigd door ACM op 16-05-2010 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116571

Ik denk dat je (voor een stereo setup althans) beter een externe DAC kan aanschaffen..
De problemen in een PC zitten hem namelijk niet zo zeer in de slechte omzetting naar analoog (alhoewel die bij onboard kaarten wel vaak erbarmelijk is), maar met de storing die je van de andere componenten in je systeem ondervind..
Een Asus Xonar verhelpt dat wel een heel eind, maar naar mijn mening blijft een compleet externe DAC altijd beter, en deze kun je in de toekomst ook voor andere apparaten gebruiken!

Zie ook
Pc op versterker, via geluidskaart of losse DAC ?.
Ik zou je zelf zo geen kant en klare DAC onder de 150 euro aan kunnen raden (ze zijn er wel degelijk, even zoeken!). Maar zelf (en vele andere) ben ik zeer tevreden over de Lampucera DACs van Ebay. Welke voor 96 euro een hele grote bang for buck factor heeft.. Maarja, dan moet je wel een tikkeltje into zelfbouw zijn (er moet nog een behuizing omheen).

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 116571 op 17-05-2010 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
+1
Die Realtek is een prima chip die netjes 44.1KHz uitstuurt zonder resampling of andere truukjes. Knoop die met optisch aan een DAC (dan zijn ze elektrisch van elkaar gescheiden). Daarbij foobar2000 met KS, ASIO of WASAPI en je hebt een bron waar weinig op aan te merken valt (m.i.).

Er wandelen hier genoeg topics rond met adviezen voor DACs, kijk ook eens hier: http://www.head-fi.org/forum/list/46

Wat wil je uitgeven?

[ Voor 100% gewijzigd door wagenveld op 17-05-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidewindergo
Mja, ik heb toch de gok gewaagd, want na het lezen van talloze reviews en opmerkingen over deze kaart ben ik razend benieuwd. Baat het niet, dan schaadt het niet :) Als dit niet werkt, dan koop ik nooit nog een aparte geluidskaart, want 'k was zwaar ontgoocheld in mijn X-Fi Gamer (in combinatie met Altec Lansing FX6021). Budget is ongeveer wat ik voor die Essence heb betaald, onder de 200 liefst. Het kan best zijn hoor dat de constructie van de pc op zich sowieso zorgt voor storing en dat het daarom niet al te zuiver klinkt.

Enig minpunt, mijn Marantz PM8000 heeft geen digitale ingang :p Dus ook al gebruik ik mijn interne chip, verstuur ik digitaal naar externe DAC, dan nog ga ik gewone RCA stereo kabels nodig hebben. Nu, in principe mag analoog niet slecht klinken, jaaaarenlang werd er analoog verstuurd en kon men schitterend geluid produceren, dus op zich mag dat geen erg zijn.

De EMU 0404 USB zit er wel zeer aantrekkelijk uit. Alleen, qua output naar de versterker toe, die heeft enkel een 1/8" stereo plug (naar RCA). Dat zou op zich geen inferieur geluid mogen geven?

[ Voor 34% gewijzigd door sidewindergo op 17-05-2010 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dat is logisch natuurlijk, de DAC zal ergens moeten zitten toch?
- in de PC op een onboard geluidskaart
- in de PC op een aparte geluidskaart
- buiten de PC in een aparte DAC
- in de versterker/receiver

Lijkt mij dan logisch wat de beste plek is om de daadwerkelijke digitaal-naar-analoog conversie te doen? Voor de duidelijkheid, als je iets digitaal A naar B aansluit wordt de DAC van A niet gebruikt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidewindergo
Ik ben gestoten op deze 2 USB DAC's:

http://www.thomann.de/be/maudio_fast_track_pro.htm

http://www.thomann.de/be/emu_0404_usb.htm

Allebei interessante dingetjes :) Die M-Audio heeft RCA-uitgangen, en ie doet 24Bit/96kHz in stereo, wat niet slecht is neem ik aan? Ik heb nog nooit iets aan 192kHz beluisterd (wat in de mogelijkheden ligt van de EMU 0404).

Enfin, ik ga alleszins ook een rapport geven van de Essence STX.

[ Voor 8% gewijzigd door sidewindergo op 17-05-2010 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:18
usb DAC is een stuk minder dan een die je via spdif aansluit, ik zou toch eerder naar een DAC gaan dan een dure geluidskaart kopen, maargoed, zodra je hem hebt mag je hem ook weer terugsturen als je niks merkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-06 10:18

antipode

-=Got is in the details=-

Ik heb zelf de EMU 2496 geluidskaart voor toentertijd 100 euro bij Verspuy. Prachtig helder, analytisch geluid. Mooi in combinatie met het overwegend warmere geluid van Marantz. Bestaat ook een externe usb variant van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

hier de m-audio 24/96 icm een marantz pm80mkII op dynaudio speakers. Prima combinatie binnen deze klasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-04 20:24
sidewindergo schreef op maandag 17 mei 2010 @ 18:42:
Ik ben gestoten op deze 2 USB DAC's:

http://www.thomann.de/be/maudio_fast_track_pro.htm

http://www.thomann.de/be/emu_0404_usb.htm

Allebei interessante dingetjes :) Die M-Audio heeft RCA-uitgangen, en ie doet 24Bit/96kHz in stereo, wat niet slecht is neem ik aan? Ik heb nog nooit iets aan 192kHz beluisterd (wat in de mogelijkheden ligt van de EMU 0404).

Enfin, ik ga alleszins ook een rapport geven van de Essence STX.
Ik heb beide overwogen!

Ik ben naar Tonika in groningen geweest (ongeveer grootste muziekspeciaalzaak van het noorden). Daar hadden ze beide. De enige reden waarom je voor de fast track zou kiezen is omdat je dan kan werken met Pro Tools, alleen handig als je professionele producer bent.

De Emu is verder een prima product.

Mij hebben ze nog een derde optie aangeraden. De Tascam US-100. Deze heb ik ook gekocht op hun aanraden en klinkt erg fijn :)

Was ongeveer 100 euro.

Mij werd verteld : Kwa specificaties maakt het weinig uit, kwa klankkleur zal het ook weinig uitmaken. Ligt eraan welke functies je prettig vind. Tascam kreeg goeie revieuws en staat bekend als een erg goed producer merk, hadden ze goede ervaring mee en kwam als enige in een stevige alluminium casing :)

Ik kom van mijn laptop's Realtek AC'97, gigantisch verschil zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidewindergo
Even een opmerking over die Tascam US-100. Die heeft 48kHz/16-bit audio resolution, is dat zo'n groot verschil met die 24-bits en 192kHz. Ter info, ik luister hoogstens qua kwaliteit naar een CD. Daarnaast speel ik regelmatig Blurays af ('k weet niet of dit een impact heeft?). Qua inputs zie ik dat je keuze hebt tussen RCA en 1/8" microphone input.

Maar iets wat ik niet snap, als ik die RCA input neem (wat analoog is), wordt het geluid toch niet steeds verwerkt door de interne DAC van m'n onboard? Ik zie geen digitale input staan, of ben ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116571

sidewindergo schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 10:23:
Maar iets wat ik niet snap, als ik die RCA input neem (wat analoog is), wordt het geluid toch niet steeds verwerkt door de interne DAC van m'n onboard? Ik zie geen digitale input staan, of ben ik verkeerd?
Ja, je moet USB gebruiken, die gebruikt hij dan als digitale ingang, echter heeft USB niet genoeg bandbreedte voor hogere samplerates, en dus blijft die tascam steken op 48kHz op 16 bit, wat niet echt veel is voor een DAC..

Ik raad je nogsteeds aan om gewoon een DAC te kopen, en die met een SPDIF kabeltje, of Toslink op je onboard aan te sluiten (die doet er niks mee dan). Goedkoop DACje. Maar ik ben niet zo bekend met goedkope DACjes, en welke je het beste kunt kopen, dus als iemand zich geroepen voelt hier te reageren met tips :) Maar dat M-Audio spul ziet er meer uit als DJ spul, om te mixen enzo, EMU heeft wel een goede reputatie..
* Anoniem: 116571 is een voorstander van zo min mogelijk troep in je signaal pad.
(aka, hoe meer knoppen hoe slechter)
De meest bekende goede allround kant-en-klare DAC is de DacMagic van Cambridge, maar dan leg je wel 400 euro neer.. Of de Musical Fidelity V-Dac, voor 240 euro... Word ook goed bevonden, mits je er een betere 12v (stabielere) voeding aan legt..

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 116571 op 18-05-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-05 15:11
Ik gebruik zelf al een tijd deze unit (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=303093) als externe geluidskaart.
Heeft ook Phono-in (als je dat leuk vind, om bijv. je LPs te digitaliseren) maar ik gebruik hem gewoon als Line-out.
Er zitten geen knoppen op dus er valt niets te verpesten en scheelt al behoorlijk in geluidskwaliteit omdat bij computers (en zeker bij laptops zoals bij mij ;) ) de meeste storing van de andere compenten komt. (Wanneer ik mijn muis bewoog hoorde ik dat over mijn speakers.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidewindergo
Hmm, zoveel keuzes :) Maar is het effectief nodig zo'n 24-bit/96kHz aan te schaffen, puur voor CD's en wat Bluray's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-06 16:10
Ik denk dat je uiteindelijke eigen mening het belangrijkste is bij het kiezen van een nieuwe geluidskaart DAC.
Als je huidige combo erg bevalt, dan heeft het misschien weinig meerwaarde om iets te veranderen.

Hier is in ieder geval een link naar een test van een alc889 tegen een asus xonar d1.
Als ik het goed begrijp komt het er op neer dat de alc889 niet perfect is, maar over het algemeen ruimvoldoende presteerd.

http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_xonar_d1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidewindergo
Nog een andere vraag: mijn ALC889 heeft S/PDIF uitgang, welke kabel heb ik dan eigenlijk nodig? Optisch of coaxiaal? Want die TC-7510 heeft beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidewindergo
Even een update, ik heb de Xonar Essence binnengekregen gisteren en ik ben tevreden :) Na wat problemen met de driver lijkt me dit wel een stabiele en kwaliteitsvolle geluidskaart. Denk niet dat het nodig zal zijn om een externe DAC aan te schaffen.
Pagina: 1