Dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt. De letterlijke betekenis: "voor altijd bewegend" zonder energie toe te voegen, is theoretisch mogelijk. Creeer een wrijvingsloos systeem, en klaar. (jaja, practisch gezien wordt het behoorlijk lastig.) De verwachting die men er dan aanhangt dat je er vervolgens energie kan uithalen is, zoals ik inderdaad al eerder had gesteld, inderdaad onmogelijk.
Dat is wetenschap in omgekeerde volgorde.
Wetenschap op het niveau van een paar honderd jaar terug misschien. Maar de TS was geen wetenschap aan het uitoefenen, geen fundamenteel onderzoek aan het doen, hij had een idee.
De wereld waarin PMMs leven en onderzoek op deze manier daarnaar wordt gedaan is dezelfde als van alternatieve gezondkunde, UFOs en andere aluhoedjes-zaken.
Nogmaals, geen wetenschap, geen fundamenteel onderzoek gewoon een idee. Dat wil niet zeggen dat het
allemaal onzin is. Een deel van wat alternatieve geneeskunde wordt genoemd, heeft bijvoorbeeld wel degelijk effect. Dat dit nog niet volgens de hedendaagse regels en normen is uitgekauwd, doet hier niets aan af.
Het is geen teken van intelligentie, maar een teken van ongebreidelde fantasie en gebrek aan gedegen onderzoek om daarin door te gaan.
Het een komt niet zonder het ander. Fantasie geeft de flexibiliteit die nodig is om met je huidige kennis nieuwe relaties te leggen en daarmee nieuwe dingen te doen. Wijsheid (en onderzoek) gebruik je bij de vervolgstap om vast te stellen hoe haalbaar dat idee zal zijn.
Vrijwel alle mensen die hierin verzanden gaan koppig door met pseudowetenschappelijke onzin terwijl heel veel mensen onderweg op een steeds urgentere toon zeggen dat het nergens heen gaat, en dat hij of zij met niks bezig is.
Lees hierboven:
Hij heeft de intelligentie getoond om iets (voor hem) nieuws te verzinnen, en de wijsheid om in te zien dat het niet zo speciaal is als hij had gehoopt. Trouwens, het hele PM idee met de daarbijbehorende aannames, komt trouwens van Yor in de eerste reactie.
In plaats van je richten op de vraag 'hoe je een PMM maakt', te stellen dat je er een hebt gemaakt en vervolgens moeilijk te gaan doen over patenten (vergis je niet - TS is niet op het bedenk-onderzoek-conclusie-niveau, maar op het niveau dat hij sterk overtuigd is van zijn vinding en de mindset heeft om dit te patenteren en ermee verder te gaan), is de juiste actie op dit moment om eens flink in de boeken te duiken en te leren wat nou uberhaupt een PMM is, hoe de wetten van de thermodynamica werken, wat er zoal op dit vlak is gedaan en meer van dit soort valide acties.
Zie boven. Wie zei trouwens wat over onderzoek? Volgens mij heeft de TS helemaal niet gesteld dat hij er een heeft gemaakt. In zijn eerste reactie heeft hij dit zelfs ontkracht.
Door de parallel te leggen met maanlandingen en de platte aarde doe je alsof dit een strevenswaardig gebied van de wetenschap is waar veel interesse en leuk onderzoek in te doen is. Dat is het niet, het is het afvalputje van de wetenschap, vol pseudowetenschap, geloof en meer enge dingen.
De PM als energiebron, zeker. Maar mijn punt was dat nieuwe ideeen (naief gesteld in alle onschuld of niet) direct als 'dom' bestempelen, niet altijd even terecht is.
De conclusie die ik trek dat hij domme dingen doet, is gebaseerd op zijn richting van denken en acties. Hij neemt heel erg onlogische stappen voor het soort 'vinding' dat hij heeft. Stel dat jij de oplossing voor het energieprobleem hebt uitgevonden, ga je dan naar tweakers.net om te vragen hoe je dit moet patenteren, overduidelijk zonder enig idee van wat een patent is, kost, en waar het voor dient?
Oplossing voor het energieprobleem? Hij heeft een wiel gemaakt dat uit zichzelf heel lang kan draaien...
Mijn toon komt vooral voort uit het feit dat ik dit al zovaak voorbij heb zien komen, en dat mensen zich steeds weer aan dezelfde steen lijken te stoten, wat mij licht frustreert.
Pas dan wel op wat je hoe zegt tegen wie. Vooral omdat de TS allang had laten zien dat hij niet in de cateogorie valt waar jij je frustraties uit haalt.En ook de andere reacties hier lijken niet in die richting te gaan.
[EDIT:]
P.S. Alle PM gekheid op een stokje, hij kwam niet met het idee dat het een PM zou zijn. De conclusie dat een PM onmogelijk zouden zijn en dat dus zijn idee waardeloos is, lijkt me ook wat te snel genomen. Misschien kan hij het wel zo gaan toepassen dat binnenkort alle lagers van fietsen / auto's / ... zo gaan werken, en dta dit 90% besparing gaat opleveren?
Beetje vergezocht, en er is ook al aangegeven dat 'zijn' idee al eerder was bedacht, maar dit alleen even als onderbouwing waarom niet alle ideeen meteen 'dom' hoeven zijn. Misschien is een toepassing waar je niet direct op komt wel veel genialer (en wel haalbaar)! Zal niet de eerste keer zijn in de wetenschappelijke geschiedenis... (Post-It iemand?)
[
Voor 7% gewijzigd door
Peregrine op 18-05-2010 11:34
. Reden: PS ]
Nee, ik ben GEEN hobbit...