Toon posts:

[Realtek 8100] Netwerkkaart kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 15:20
Ik heb een eigenaardig probleem met de PC van een kennis. Internetverbinding via de ingebouwde (onboard) Realtek 8100 (gedetecteerd als 8139) ethernet-kaart lukt niet.

Omdat ik op dezelfde PC nog al wat problemen had met het installeren van Windows en corrupte installaties dacht ik dat het daaraan lag, maar na installatie vanaf USB-stick heb ik er nog steeds last van, daarom dat ik een kapotte onboard netwerkkaart begin te vermoeden.

Specs:

- Medion MSI-bord met i845-chipset
- Pentium 4 Northwood 2GHz, S478
- Seagate Barracuda V 120GB PATA
- Realtek RTL8100L 100Mbit ethernet
- FSP250-60HEN 250W voeding

Het eigenaardige is, dat er in Windows gewoon een juist IP-adres wordt toegekend, maar alle pings naar andere apparaten op het netwerk geven time-outs. Internet werkt niet, omdat de lokale gateway uiteraard niet bereikt wordt. Ik heb ook al geprobeerd een vast IP-adres toe te kennen (waarbij ook gewoon netjes wordt gedetecteerd of er een kabel is aangesloten) maar ook daarbij mislukken alle pings.

Verder heb ik de boel ook al op mijn backup-netwerk aangesloten, de jumper op het moederbord nagekeken en opgestart met een Ubuntu LiveCD, maar bij die laatste wordt zelfs geen IP toegekend (al kan dat ook aan Ubuntu liggen).

Is er nog iets dat ik overgeslagen ben, of is de onboard netwerkkaart inderdaad gewoon kapot? En hoe kan dat, aangezien er nog gewoon IP-adressen worden ontvangen? Misschien kan ik ook nog eens proberen het ding DHCP-adressen te laten uitdelen als server aan andere clients?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:57
Watvoor ip-adres krijgt die pc?
En kun je misschien proberen met een simpele PCI netwerkkaart.

[Voor 50% gewijzigd door Cave_Boy op 16-05-2010 11:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Post de ipconfig /all eens van die machine? Branden de ledjes achterop wel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Petervanakelyen
Cave_Boy schreef op zondag 16 mei 2010 @ 11:04:
Watvoor ip-adres krijgt die pc?
En kun je misschien proberen met een simpele PCI netwerkkaart.
IP-adres is gewoon toegekend door de DHCP-server in het netwerk (router). Ik krijg alleszinds geen APIPA-adres.
Exorcist schreef op zondag 16 mei 2010 @ 11:14:
Post de ipconfig /all eens van die machine? Branden de ledjes achterop wel?
Jammer genoeg zitten er geen LED's op. Hier is de output van ipconfig /all:

Windows IP-configuratie

Host-naam  . . . . . . . . . . . .: guylievepc
        Primair DNS-achtervoegsel. . . . .: 
        Knooppunttype . . . . . . . . . . : gemengd
        IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
        WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
        DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : lan

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
        Beschrijving . . . . . . . . . . .:
          Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 0F-0F-0F-0F-0F-0F
        DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
        Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.64
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.254
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
        Lease verkregen . . . . . . . . . : zondag 16 mei 2010 10:41:04
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : maandag 17 mei 2010 10:41:04

Zojuist een driver-update gedaan van de website van Realtek, maar ook dat mocht niet baten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Vreemd, wel een juist IP krijgen maar verder niets kunnen.

Je kunt ook niet browsen naar je gateway? Werkt een ping naar localhost (loopback) wel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ik vind het ook vreemd. Browsen of pingen naar het gatewayadres lukt ook niet (time-out) maar een ping naar localhost gaat prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:57
Je mac -adres is trouwens wel erg bijzonder...
Heb je een 2e PCI kaart (of USB ) waarmee je kan testen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Petervanakelyen
Cave_Boy schreef op zondag 16 mei 2010 @ 11:55:
Je mac -adres is trouwens wel erg bijzonder...
Heb je een 2e PCI kaart (of USB ) waarmee je kan testen?
Oh ja, daar had ik nog niet op gelet. Vreemd. Een PCI-kaartje van Realtek werkt echter wel gewoon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dan zou ik dat kaartje erin laten, en inderdaad, MAC adres is wel erg vaag.

Je kunt nog proberen de link speed te forceren op 100 Full, 10 Full en noem het maar op, maar het had mijns inziens moeten werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ik heb het moederbord ondertussen uit de kast gehaald en de UTP-poort afgeplakt. Jumper van de netwerkkaart staat op "Disabled" en PCI-kaartje zit erin. We kunnen weer verder :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum...

OH Beleid
Netwerk gerelateerde zaken
Heel simpel: netwerk gerelateerde zaken horen niet in Overige Hardware thuis. Daar is Internet & Netwerken voor.
Je bent niet nieuw op GoT, je hebt eerder al daar gepost. Beetje jammer dat je dit dan op de foute plek post...

Move OH -> NT

Inhoudelijk lijkt dit trouwens op driver-problemen - die MAC adres klopt van geen kanten, dus ws is je driver bOrked.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Petervanakelyen
dion_b schreef op zondag 16 mei 2010 @ 13:26:
Ahum...

OH Beleid

[...]

Je bent niet nieuw op GoT, je hebt eerder al daar gepost. Beetje jammer dat je dit dan op de foute plek post...

Move OH -> NT

Inhoudelijk lijkt dit trouwens op driver-problemen - die MAC adres klopt van geen kanten, dus ws is je driver bOrked.
Ik dacht (en denk nog steeds) dat het aan de hardware ligt - Overige Hardware leek me daarmee een prima keuze. Ik heb reeds een driver-update gedaan, Windows is al herhaaldelijk geherinstalleerd en ook onder de laatste versie van Ubuntu wordt hetzelfde MAC-adres weergegeven.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee