Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-02 12:33

LyP0

it is I , you worst nightmare

Topicstarter
beste medetweakers,

Vorige week heb ik een atom bordje op de kop getikt, deze besloot ik te gebruiken als htpc.
Ik draai de laatste versie van mediaportal incl een aantal plugin/progs/codecs.

Nu komen we bij het struikelblok, de vga....
M'n monitor heeft een reso van 2560x1600, dit lukt niet via de dsub aansluiting (er is geen andere aansluiting op de D510MO)
Als uitbreiding's mogelijkheid is er alleen een pci slot.Ik kan dus niet mijn hd5450 inprikken, wel jammer want deze doet het atm erg goed.

Na wat rond neuzen in de pricewatch kom ik er achter dat mijn opties erg beperkt zijn.

ati hd4350
nvidia 8400gs
of een aantal matrox kaarten.

Er is niet veel te vinden over deze kaarten behalve dat ze zuinig zijn en lage fps halen in games.

mijn opties zijn nu :
1.bordje verkopen en een ion bordje aanschaffen
2.monitor op lage reso draaien
3. kaartje aanschaffen en hopen dat 1080p goed loopt

Zijn er opties die ik over het hoofd heb gezien ? ook bij de buren staat niet veel in de pricewatch

Zijn er mensen die ervaring hebben met het afspelen van hd icm met de ati 4350 of nvidia 8400 ?

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ja, beide kaarten heb ik (gehad), de HD 3450 is meestal net iets sneller.
zie Hier ook een korte review over de HD3450.
Mijn keuze zou zijn voor een htpc die HD3450.

Ook is het verbruik van de 8400gs iets hoger, daardoor zal de HD3450 iets koeler zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Headshot_NL op 15-05-2010 21:22 ]

πŸš— Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | β˜€οΈ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌑️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | πŸ”‹ Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:45
Headshot_NL schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 21:20:
Ja, beide kaarten heb ik (gehad), de HD 3450 is meestal net iets sneller.
zie Hier ook een korte review over de HD3450.
Mijn keuze zou zijn voor een htpc die HD3450.
Dat gaat over de PCI-express versie. Topicstarter zoekt een normaal PCI kaartje.

Ik zou hem verkopen en een ION bordje halen :Y Zonde van het geld zo'n PCI kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Nu online
ThinkPadd schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 21:22:
[...]

Dat gaat over de PCI-express versie. Topicstarter zoekt een normaal PCI kaartje.

Ik zou hem verkopen en een ION bordje halen :Y Zonde van het geld zo'n PCI kaart.
Klopt, maar van de HD3450 is een PCI versie

πŸš— Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | β˜€οΈ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌑️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | πŸ”‹ Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0

LyP0

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 21:22:
[...]

pci vga is inderdaad zonde van het geld gezien het een dode technologie is.
Helaas is de ion een stuk duurder,langzamer en onzuiniger....
offtopic :
Hoewel zotac een heel leuk bordje heeft met alles er op en er aan.

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met een Zotac Ionplankje ben je wel in 1 keer klaar. En ze hebben netjes dual link DVI support onboard (iig de ion 330s), waardoor 2560*1600 geen enkel probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Nu online
LyP0 schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 21:27:
[...]

pci vga is inderdaad zonde van het geld gezien het een dode technologie is.
Helaas is de ion een stuk duurder,langzamer en onzuiniger....
offtopic :
Hoewel zotac een heel leuk bordje heeft met alles er op en er aan.
Voor videokaarten is PCI inderdaad al een tijdje voorbij.
Een vervangend ION bordje is ook niet al te duur als de huidige te verkopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0

LyP0

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 21:31:
Met een Zotac Ionplankje ben je wel in 1 keer klaar. En ze hebben netjes dual link DVI support onboard (iig de ion 330s), waardoor 2560*1600 geen enkel probleem is.
Ja dat zag ik ook al. De ionitx-a-e ziet er wel nice uit... geen pci-e slot maar wel duallink dvi en geintregeerde psu, wifi in een mini pci-e kaartje met b/g/n.

Helaas best duur (160,-)

Erg jammer dat er nergens een hd5450 of gf210 in pci smaak te vinden is.

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2560x1600 is niet echt een handige reso voor een HTPC. Nog los van het feit dat je veel meer van je videokaart en CPU vraagt dan bij lagere resoluties betekent het dat je zelfs met 1080p BluRay spul moet gaan zitten upscalen. Dat leidt tot artefacten waardoor je ook qua beeldkwaliteit daadwerkelijk beter af zou zijn met lagere reso :o

De vraag is vervolgens wat voor materiaal je af wilt spelen. Is het de bedoeling dat de GPU mee gaat rekenen, of doet de CPU de decoding en hoeft de GPU alleen maar het resultaat te tonen?

In dat laatste geval wil iedere PCI videokaart die 2560x1600 aankan (geen sinecure) voldoen, in het eerste geval zou je wel eens problemen kunnen hebben aangezien ik niet weet of PCI GPUs ook GPU accelerated decoding ondersteunen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

LyP0 schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 21:36:
[...]

Ja dat zag ik ook al. De ionitx-a-e ziet er wel nice uit... geen pci-e slot maar wel duallink dvi en geintregeerde psu, wifi in een mini pci-e kaartje met b/g/n.

Helaas best duur (160,-)

Erg jammer dat er nergens een hd5450 of gf210 in pci smaak te vinden is.
pricewatch: Asrock A330ION
Scheelt toch snel weer zo'n 50 euro met die Zotac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0

LyP0

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 16 mei 2010 @ 00:59:
2560x1600 is niet echt een handige reso voor een HTPC. .......GPU accelerated decoding ondersteunen :o
Ja dat die reso niet handig is heb ik al jaren ondervonden. Upscalen is inderdaad zo, maar ik vind het zonde om mn mooie dell 3008 weg te doen.

Wat er afgespeeld word is meestal divx, mkv,m2ts etc...
Het is niet de bedoeling dat de cpu iets gaat doen gezien die al genoeg te doen heeft op de achtergrond enz.
De GPU moet toch echt het werk doen.
Een simpele vga die de reso aan kan voldoet dus niet.

De 8400GS op pci zou ook gewoon de nvidia purevideo hebben dus ....
Dit is precies waarom ik mensen om ervaringen vraag ;)

@ hierboven, ja er is wel wat prijs verschil maar k ben niet echt een liefhebber van asrock bordjes

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-10-2024
LyP0 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 11:48:
[...]

De 8400GS op pci zou ook gewoon de nvidia purevideo hebben dus ....
Dit is precies waarom ik mensen om ervaringen vraag ;)

@ hierboven, ja er is wel wat prijs verschil maar k ben niet echt een liefhebber van asrock bordjes
- Als je een 8400 aankoopt zou ik je toch aanraden om nVidia purevideo gewoon links te laten liggen.
Ga gewoon voor coreAVC in samenwerking met cuda...
Financieel moet je beiden officieel aankopen en coreAVC geeft je echt stukken meer vrijheden ivm met custom profielen (lees als encodes van het internet geript die zich niet mooi aan de standaard profielen houden)
Ofwel ga je naar linux en kan je gratis vdpau gebruiken.

En zoals velen al gezegd hebben... nu nog investeren in een pci kaartje :(
Anyway atom cpu's zijn echt niet super deluxe,vanaf je HD video hebt die niet hardwarematig support wordt zal je cpu er zich zwaar in verslikken (vandaar de aanrader om niet op purevideo te gokken)
Als je videokaart het ondersteunt heb je wel geen problemen, ik gebruik een Geforce 8200 voor al mijn media af te spelen en tot nu toe nog geen enkel probleem gehad.

-> Asrock heeft soms ook echt goede bordjes die evenlang meegaan dan een A-merk dus als je 50euro kan besparen zou ik het toch niet laten ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0

LyP0

Topicstarter
Het asrock bordje mag dan wel 50 euro goedkoper zijn maar de zotac heeft wireless en psu er bij.
Gezien een pico psu ook al minimaal 37,50 kost(das incl verzenden)is het nog niet zo gek.

Een andere optie is :

pentium G6950
H55 bordje

Die bordjes hebben wel pci-e. Maar ik vraag me af of de igp van de cpu ook goed genoeg is om 100% vervanger te zijn van de losse vga.
Er is wel veel te vinden over de 530 maar die heeft een hoger geclockte igp.

Nee pure video is dan inderdaad niet the way to go.

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Waarom is de optie om in een HTPC tje de monitor non-native aan te sturen niet acceptabel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0

LyP0

Topicstarter
het is onacceptabel omdat er dan 2 zwarte balken in beeld komen, boven en onder.

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alleen als je een andere beeldverhouding gebruikt :o

2560x1600 is gewoon 16x10, dus als je het op een andere 16x10 reso aanstuurt (1920x1200, 1680x1050, 1440x900, 1280x800, 1024x640 etc...) krijg je geen balken.

Enige is dat je hier afhankelijk bent van de upscaling van je monitor. Dat zal doorgaans minder goed zijn dan als je codec het bij decoding al voor je doet. Maar het belast je PC verder totaal niet, wat een wezenlijk voordeel is.

Sowieso, die balken zijn er niet voor niets - als je beeldmateriaal een andere verhouding heeft dan 16x10 en je toont het zonder zwarte balken, dan verlies je informatie aan de zijkanten, danwel rek je alles vertikaal uit. Beide zijn IMHO nog een stuk onacceptabeler dan die balken.

Hier komt wederom terug dat een scherm met 16:10 verhouding gewoon niet zo goed is voor breedbeeld video, dat vrijwel altijd breder is dan 16:10.

Die monitor is goddelijk, maar gebruik het waar het voor bedoeld is: een high-res, high-dpi monitor. Zet in de woonkamer een TFT-TV of beamer neer die wel gewoon 16:9 is op lagere reso. Dan hoeft je HTPC veel minder hard te werken en krijg je beter beeld...

[ Voor 43% gewijzigd door dion_b op 16-05-2010 14:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0

LyP0

Topicstarter
1920x1200 gaat niet lukken over de dsub aansluiting.
Onder deze reso gaat het niet lukken om 1080p af te spelen.
Dus dan zal ik alsnog een pci vga moeten kopen. :/

Ik heb geen woonkamer :P
Het is de monitor waar ik alles op doe, werk voor stage/school, gamen maar daarnaast dient ie als monitor voor mn htcp wanneer ik klaar ben met de rest.
Ook ideaal om meerdere dingen tegelijk op te doen door het makkelijk switchen tussen ingangen en picture by picture.

[ Voor 47% gewijzigd door LyP0 op 16-05-2010 14:54 ]

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LyP0 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 14:49:
1920x1200 gaat niet lukken over de dsub aansluiting.
Want :? Ik heb die reso (en 1920x1080) vaak zat op m'n 24" CRT (Sony w900) via VGA gedraaid. Als je beeld slecht is, heb je een *goede* VGA kabel nodig, dus dik en flink afgeschermd.
Onder deze reso gaat het niet lukken om 1080p af te spelen.
Dus dan zal ik alsnog een pci vga moeten kopen. :/

Ik heb geen woonkamer :P
Het is de monitor waar ik alles op doe, werk voor stage/school, gamen maar daarnaast dient ie als monitor voor mn htcp wanneer ik klaar ben met de rest.
Ook ideaal om meerdere dingen tegelijk op te doen door het makkelijk switchen tussen ingangen en picture by picture.
Dan zou ik er een krachtigere computer voor HTPC-doeleinden gebruiken, bijvoorbeeld je reguliere desktop-PC (als het toch op je studiehok staat).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Mocht je toch overgaan tot de aanschaf van een PCI kaartje dan kan je een aantal punten naast elkaar zetten.

De 8400GS:
-heeft actieve koeling, neemt minder ruimte in maar produceert ook geluid.
-4 generaties oude videokaart (fermi, 200 en 9 series, variaties in bak-proces nog niet meegerekent)
-ook deze kaart is een "8" serie van NVidia, er zijn bij mij al 2 overleden, zelfde oorzaak als de grote broer.
Het doodgaan van G80GTX/Ultra kaarten.
-256 MB grafischgeheugen, weet niet of dit veel uitmaakt.
-goedkoper in aanschaf

De HD4350:
-Passieve koeling neemt veel ruimte in,2 tot 3 slots (afhankelijk van de kaart die er onder zit), heb je voldoende ventilatie in de kast? Wordt onder full load (ATI overdrive) 55 graden bij open kast. Gesloten is dat wel een ander verhaal.
-Door de constructie van de slotplaat bij full-hight PCI past deze niet op ieder moederbord. Oorzaak, de afdekking van de VGA connector is enorm en deze kan componenten op het moederbord raken.
Hierdoor past deze kaart bij mij op maar één pci-slot van het moederbord ondanks dat ik er vele ter beschikking heb.
-512 MB grafisch geheugen
-ATI overdrive, automatisch overklokken van 600 naar 650 MHz.
-Kaart van één na laatste generatie. (Alleen de 5 serie komt er na)
-duurder in aanschaf

Beide kaarten hebben zo hun 'problemen' met driver support voor de diversen O.S.'en.
Dit omdat ze officieel niet ondersteund worden door zowel ATI als nVidia.
Wil je liever een nVidia pci kaart, kijk dan of je de hand kan leggen op een 9500GT. Deze is velen malen beter. Sparkle is één van de fabrikanten die 'm in het programma had.

En dan hangt het er natuurlijk ook vanaf welke afspeelsoftware je gebruikt.

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Klunssmurf schreef op maandag 17 mei 2010 @ 16:01:
-256 MB grafischgeheugen, weet niet of dit veel uitmaakt.
Voor dit soort budgetkaartjes zijn deze geheugenhoeveelheden al snel overkill
Zelf heb ik een Radeon HD4350 met 1GB 8)7. Alleen als je grafisch dingen op die kaart wil gaan doen (zoals gamen) dan is veel geheugen interessant, maar voor de echt serieuze dingen zijn deze kaarten weer te traag.
Als je het ding enkel als HTPC wil gaan gebruiken dan is in principe iedere geheugenhoeveelheid meer dan zat. Je hebt ~16MB nodig om 32b 2560*1600 aan te sturen, dat heeft tegenwoordig ieder chipje wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
Terw_Dan schreef op maandag 17 mei 2010 @ 16:35:
[...]

Voor dit soort budgetkaartjes zijn deze geheugenhoeveelheden al snel overkill
Zelf heb ik een Radeon HD4350 met 1GB 8)7. Alleen als je grafisch dingen op die kaart wil gaan doen (zoals gamen) dan is veel geheugen interessant, maar voor de echt serieuze dingen zijn deze kaarten weer te traag.
Als je het ding enkel als HTPC wil gaan gebruiken dan is in principe iedere geheugenhoeveelheid meer dan zat. Je hebt ~16MB nodig om 32b 2560*1600 aan te sturen, dat heeft tegenwoordig ieder chipje wel.
HD 4350 met 1GB werkgeheugen lijkt me idd een enorme overkill..ach, die lettertjes en cijfertjes staan zo mooi op de doos en de specs. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

heb je geen pci-e 1x slot op die moederbord?
Klein beetje open veilen aan de achterkant van de pci-e 1x slot en je kan er een gewone pci-e vga kaart in kwijd

Trouwens als je een atom heb met de intel 945 chip wel de igp doet zo goed als niks .

Gebruik hier een intel 945pro chip met een intel t2300 dual core laptop cpu.
De meeste werk doet de cpu's

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 8819 op 17-05-2010 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Klunssmurf schreef op maandag 17 mei 2010 @ 16:40:
[...]

HD 4350 met 1GB werkgeheugen lijkt me idd een enorme overkill..ach, die lettertjes en cijfertjes staan zo mooi op de doos en de specs. :P
Het is ook pure overkill.
Als ik nou linux zou draaien zou ik er mogelijk nog een buggy ramdrive van kunnen maken, maar met Windows is er niets zinnigs mee te doen. Daarom, koop liever de 256MB variant (kleinste HD4350 die er is), heb je net zo veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aTmosh
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat is het best ondersteund in Linux (Kubuntu 10.04 LTS), HD4350, 8400GS of 9400/9500GT?

Ik ga er geen 3D games op spelen maar verwacht wel snelle desktop, konsole scrolling en virtualisatie (Virtualbox) e.d.

Tenzij iemand een PCIe 4x kaart weet zit ik aan PCI vast (Dell PowerEdge 1800 workstation) en de Matrox G550 die er nu in zit schiet voor geen meter op met standaard drivers op de live image (nog niet gekeken naar alternatieven).

Edit: nog even gezocht en kwam er achter dat zowel HD4350 als 8400GS in PCIe 1x bestaan, de HD4350 zelfs 8 Euro goedkoper :) Voor mij is dat een eerste keus dan als iemand me kan vertellen hoe de driver support is tegenwoordig, ik zit nog steeds met de ervaring van mijn X1950XTX in de maag..

[ Voor 25% gewijzigd door aTmosh op 25-05-2010 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
Voor linux kan je het beste nVidia nemen als je voor PCI kiest.
Over het algemeen is zowieso de Linux support bij nVidia beter.
PCI-E keuze kan ik je geen antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aTmosh
  • Niet online
Inmiddels heb ik de PCI 8400GS geprobeerd, geeft in eerste instantie wel beeld maar komt helaas niet door de POST heen (kan geen BIOS instellingen bereiken maar er kan toch weinig ingesteld worden, alleen IRQ verdeling), geprobeerd in beide PCI slots.

Op andere machines werkt het wel.

[ Voor 6% gewijzigd door aTmosh op 29-05-2010 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

ook in de bios aangegeven dat je de pci kaart als hoofd kaart gebruikt?
Kan best zijn dat hij nu nog steeds opstart onbourd vga .

Makkelijk te testen door je vga kabel op de ombourd aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aTmosh
  • Niet online
Anoniem: 8819 schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 21:34:
ook in de bios aangegeven dat je de pci kaart als hoofd kaart gebruikt?
Kan niet, daar is geen optie voor in de BIOS en zodra kaart erin gestoken wordt komt 'ie niet meer door POST heen (kan niet in BIOS komen om wat dan ook te veranderen). On board is Radeon 7000 BTW, huidige werkende maar trage PCI kaart is Matrox G550. Als ik die kon versnellen (met name konsole scrolling) dan vond ik het ook al prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
Als ik het goed begrijp werkt het dus wel met een Matrox PCI kaart in hetzelfde moederbord maar niet met de 8400GS?

Wat zijn de overige specs van de pc, (mobo, mem, voeding etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 14:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat ik vreemd vind is dat die Radeon 7000 het blijkbaar zo slecht doet? Want afaik moet dat ding het prima doen onder Linux. Vroeger gehad en dat was met de open source driver prima te doen (geen compositing verwachten, maar een gewone desktop is geen probleem).
Heb nu ook nog een bak met een Radeon 9000, ook open source ATi driver, loopt super incl compositing.
Sneller dan nVidia FX5200 met de nVidia binary driver zelfs.

Mijn hoofd PC heeft een HD4850, die draai ik ook met de open source ATi driver, loopt ook super. 3D rendering is er nog niet zo, alleen de basics. 2D, Xv, ik kan er vanalles tegenaan gooien op de desktop, dat loopt super incl compositing effecten.
Ik verwacht dat de HD4350 het ook prima zal doen met de open source ATi driver, maar pin me er niet op vast. Kijk eens of je daar ervaringen over kan vinden.

Qua 3D performance moet je onder Linux nog steeds bij nVidia zijn, en dat geldt ook voor video decoding. Maar voor een goede desktop kom je tegenwoordig ook prima weg met een ATi kaart die goed ondersteunt wordt door de open source ATi driver. Kaarten waarvan de 3D tegenwoordig wel best goed werkt voor zover ik weet met de open source driver zijn trouwens de R300 kaarten, de Radeon 9500/9600/9700/9800.
R600 - R700 (HD3xxx - HD4xxx) wordt steeds beter, in de laatste Mesa versies gaat de performance wat omhoog. 2D is er ook winst geboekt met de recente software. En met nieuwere kernels is er ook power management die goed werkt :)

Wellicht proberen dus?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aTmosh
  • Niet online
Klunssmurf schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 00:28:
Als ik het goed begrijp werkt het dus wel met een Matrox PCI kaart in hetzelfde moederbord maar niet met de 8400GS?
Yup.
Wat zijn de overige specs van de pc, (mobo, mem, voeding etc...)
Het is een Dell PowerEdge 1800 workstation met redundante voedingen, dual Xeon 3 GHz CPU's (Pentium 4 generatie), 8 GB geheugen (DDR2 reg/ECC), RAID1 SCSI320 schijven (146 GB IIRC). Het heeft een tweetal PCI-X sloten die beide in gebruik zijn (DRAC, PERC), twee PCI sloten waarvan er eentje 33 MHz/32bits, de ander 66 MHz/64 bits (of alleen 64 bits?) en twee PCIe 1x. Een van de PCI slots zit een simpele RTL8139 kaartje in. de Matrox G550 zit in de ander, de 8400GS heb ik in beide geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aTmosh
  • Niet online
Ultraman schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 10:08:
Wat ik vreemd vind is dat die Radeon 7000 het blijkbaar zo slecht doet?
Het was ellende onder W2K3 (nagenoeg onvindbare juiste driver waardoor je met een 1024x768 res zit, pijn aan de ogen op een 1280x1024 LCD :)). Niet aan gedacht om het met Linux te proberen, maar ik heb het gevoel dat het niet bijster snel zal zijn (zeker als ik ook video wil kunnen spelen).

In ieder geval zou de G550 een stuk sneller moeten zijn, het liefst heb ik dat opgelost natuurlijk. Ik heb het gevoel dat er een of andere optie mist in de X config waardoor acceleratie niet aanstaat? Precies hetzelfde in een compleet ander systeem met G400 (waar de X1950XTX in zou moeten zitten..).
Maar voor een goede desktop kom je tegenwoordig ook prima weg met een ATi kaart die goed ondersteunt wordt door de open source ATi driver.
Aangezien ik doorgaans high-end kaarten koop voor mijn eigen systemen is mijn ervaring tot nu toe niet zo goed met ATI ondersteuning, meestal vage X problemen/conflicten met andere drivers of niet werkende zaken (X1950XTX: refresh rate ligt vast op 60 Hz, op een CRT... 8)7) en de proprietary drivers die oudere kaarten of niet meer ondersteunen of legacy drivers die niet met nieuwe distro's/kernels werken.
Wellicht proberen dus?
Ik probeer het elke keer weer en leg ATI weer opzij :) In dit geval gaat het om een PCI slot dat gevuld moet worden met iets bruikbaars, snelle konsole scrolling is de basisvereiste.
Modbreak:Liever niet twee keer achter elkaar posten. Gebruik de edit-knop als je achteraf iets wilt toevoegen. Je kunt prima twee quotes in één enkele reactie verwerken.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 07-06-2010 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
Check ff deze link: KLIK

Je hebt dus volgens de tekening en gegevens van het moederbord de beschikking over PCI-E sloten, alleen zijn deze geen 16x breed.

PCI-E is dus "the way to go"

Dat zou dus beteken dat je of een slotconverter moet gebruiken voor een fullsize videokaart of een PCI-E 1X kaartje.

De hd5450 zou dus wel mogelijk moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Klunssmurf op 07-06-2010 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aTmosh
  • Niet online
Interessant, wist niet dat er verschil tussen de sloten zat (8x, 4x), dank je voor de link.

Met zo'n 16x -> 8x slotconverter en wat herrangschikking van de PCI kaarten zou het kunnen werken met een low profile kaart. Wel een hoop gedoe (converter bestellen uit Engeland) en samen een stuk duurder dan een PCIe 1x HD4350.

Heeft niemand een G400/G550 en Linux + driver/xorg.conf tips?

• aTmosh
  • Niet online
Het heeft even geduurd maar toch maar de gok gewaagd en de PCIe 1x Radeon HD4350 (512 MB, passief gekoeld) besteld.

Deze komt gelukkig wel door de POST heen. Als de PCI Matrox G550 er ook in zit krijgt deze voorrang en genereert de HD4350 geen beeld, en aangezien er geen optie voor in de PE1800 BIOS zit moest de Matrox er uit. Ik heb niet geprobeerd om ze beiden vanuit Linux zelf tegelijk aan de praat te krijgen.

In eerste instantie bootte mijn bestaande Kubuntu 10.10 installatie niet door, W2K3 wel. Na de PERC4/DC RAID controller geupgrade te hebben van firmware 3500 naar 352D en de BIOS van A01 naar A07 werkt dit nu geheel.

De HD4350 is (met default open source drivers) volgens glxgears ca. 20x zo snel als de Matrox :) Gevoelsmatig ook, kan nu met maximale snelheid pagen/scroller in konsole en kwin effects werken ook prima. De muiscursor vertoont soms wat streepjes aan de onderkant, maar dit heb ik op andere systemen ook gezien na update van 10.04 naar 10.10, KDE4 is nog steeds vrij buggy..

Misschien nog vermeldenswaardig:

- tijdens het troubleshooten van allerlei combinaties kwam ik er achter dat Linux prima doorboot als ik de PERC4 controller eruithaal en de onboard LSI SCSI controller gebruik. Alleen doet deze geen RAID, heeft geen cache en battery pack dus was het wel zo handig om de PERC4 werkend te krijgen.

- De HD4350's heatsink steekt over de slot ernaast uit, dus zonder rare adapters kun je of een PCI of de PCIe 8x slot niet meer gebruiken. Ik had hier een PCI NIC in gebruik en had die kunnen laten zitten maar toevallig kreeg ik net een veel leukere PCIe 1x dual NIC kaart in de hand, dus ging die er voor in de plaats en de HD4350 in de 8x slot. Ik vermoed dat dit ook beter is qua latencies e.d.

- als je glxgears zoekt zit deze tegenwoordig in de mesa-utils package (voor Ubuntu in universe, staat standaard niet aan in de distro).

- in een van de bovenstaande berichten sprak ik van een DRAC kaart in PCI-X, dit is een Audigy ZS met firewire e.d.

- de Radeon X1950XTX doet het inmiddels met wat xorg.conf aanpassingen prima in Kubuntu 10.04 en 10.10, de supertrage Matrox G400 is ook vervangen :) Ik mis alleen nog TV out ondersteuning (zelfde met Radeon 4870) in de open source drivers en Unigine benchmarks doen het niet door gebrek aan een OpenGL ARB extensie.

[ Voor 40% gewijzigd door aTmosh op 16-12-2010 23:01 . Reden: extra info toegevoegd ]

Pagina: 1