Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Beste kenners op elektronica gebied.

Ik ben druk op het Forum bezig met een Casemod. Om de standaard koeling van de videokaart te veranderen heb ik de VRM koeling verwijdert. Tijdens het verwijderen kwam er een ........ mee

Wat is dit en waar moet ik naar gaan zoeken? Solderen kan ik wel, dus dat is geen probleem. Wel dit component vinden. Er staan de volgende nummers op

bovenin; CA 716L
onderin D452

Wie kan me helpen met de beantwoording wat het is?

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/apple%20Tjernobuild/IMG_5185.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/apple%20Tjernobuild/IMG_5186.jpg

En, nee ik ben geen bruut met de waterpomptang...

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Het zijn mosfets, maar misschien is het handiger om van iemand een defecte 3870 over te nemen?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:39

M2M

medicijnman

ik zou beginnen met een oproep in de V&A of iemand tegen verzendkosten een defecte HD3870 kan versturen. Dan heb je onderdelen zat :)

maar normaal gesproken is het best lastig om die componenten er vanaf te slopen. Weet je zeker dat die laatste zin correct is?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Mm, overigens zijn die dingen erg moeilijk te solderen.
De printplaat heeft namelijk bij de tab (het stuk metaal op de achterkant) een gigantische groundplane.

Met een simpel soldeerboutje krijg je die niet eraf en erop, dan moet je echt neer minimaal 60 en liever 80 watt geregelde bout of een hetelucht soldeerstattion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Dank jullie wel alvast voor het snel reageren. Maar is er een standaard "vervangingsnummer" voor dit type ofzo. Op Conrad kan ik hem niet vinden. Ik weet ook niet of het een standaard artikel is van € 0.50 cent of eentje van € 20,--. Want is het er één van in de € 20,-- dan kan ik beter een andere kaart gaan kopen. Ik zal proberen om hem (met waterpomp... ; ) ) los te halen.

Morgen kan ik de plaatselijke elektronicawinkel een bezoek brengen maar maak ik kans dat ze zo'n ding standaard hebben of is dit type speciaal. Bij het zoeken op Google kom ik ergens in China of Korea terecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mechanisch proberen te verwijderen geeft je een bijna zekere garantie dat je 'm onrepareerbaar sloopt.
Dit soort dingen kan je eigenlijk alleen goed doen met een soldeerstation met voldoende vermogen.

Andere alternatieven als je zoiets niet hebt, niet kan lenen of het door iemand laten doen:
- Verfbrander met zelf gefabriceerd verloopje.
- Mini regelbare gasbrander.

Beide van deze opties is het absoluut belangrijk dat alle omliggende componenten afgeschemd worden.

Over het vinden van een vervangend onderdeel, deze zijn waarschijnlijk vrij goedkoop (denk aan een euro ofzo) maar denk niet dat je daar bij Conrad aan kan komen, dan zal je echt naar een grotere handel moeten als Farnell, Digikey of iets dergelijks.
Je plaatselijke electronicazaak kan daar waarschijnlijk wel bestellen, reken alleen op vrij flinke extra kosten voor het bestellen.

Als ik me niet vergis is dit de mosfet die je daar hebt:
http://www.alldatasheet.c.../135810/AOSMD/AOD472.html

Ik zie dat digikey 'm heeft, maar farnell lijkt 'm niet te hebben.
Digikey heeft een flink langere levertijd en is in verzenden vaak flink duurder dan Farnell. Wel een veel groter assortiment en lagere prijzen.
Er zijn duizenden van dit soort mosfets, maar bij banks is het vaak vrij specifiek dat je dezelfde nodig hebt als de rest, exacte specs hetzelfde is erg lastig en allemaal vervangen veel meer werk natuurlijk.

Linkje naar digikey:
http://search.digikey.com...Detail&name=785-1111-1-ND

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
SA007,

Dank voor alle tips. Ik heb de mosfet losgekregen. 2 soldeerbouten van 20 watt elk werken ook. Het lijkt een beetje produktiewerk van ATI, alleen de bovenkant zat vast en de mosfet was niet helemaal in een bedje gesoldeerd.

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/apple%20Tjernobuild/IMG_5187.jpg

ps. ik kan het ook zonder waterpomp :P

Wat ik uit je reply opmaak is het dus niet een standaard type, maar er is nog wel aan te komen dus. Tja en wat zijn de meerkosten bij de plaatselijke elektronicaboer, € 10,--??? Dat is allemaal overkomelijk. Ik zag even snel dat Digikey ze per 2500 stuks levert....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Digikey levert ook gewoon per stuk hoor, alleen dan flink duurder, als je er 2500 koopt zijn ze 22 cent, per stuk wel 71!! ;)

Mjah, weet niet precies verder wat de kosten zijn van een kleine bestelling bij Digikey, heb er eigenlijk alleen groot besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
SA007 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 23:45:
Digikey levert ook gewoon per stuk hoor, alleen dan flink duurder, als je er 2500 koopt zijn ze 22 cent, per stuk wel 71!! ;)
heb er eigenlijk alleen groot besteld.
En wanneer ge je er weer iets bestellen, want de verzendkosten zullen niet mis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mm, bestel eigenlijk maar sporadisch daar, laatste keer is vorig jaar geweest en heb voorlopig niks nodig.
Bestel de laatste tijd eigenlijk alles in china.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Hmm, oke, dank voor de info. Mijn zoektocht gaat door en met een jaar kosten de 3870 al helemaal niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Iig, anders bel digikey eens, want ze zullen vast geen doos opsturen voor een componentje van een paar gram, dat kan best in een envelop.

Ow, als je besteld, bestel er dan 2, voor het geval het erop zetten mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Ok, ik wacht eerst even reakties af voor mijn vraag over een defecte kaart. Ik heb advertenties op MP en TN gezet.
Ik ga maar even verder met mijn casemod en me op de pomp uitleven; [CiP] Apple Tjernobuild

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

SA007 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 22:24:
Mm, overigens zijn die dingen erg moeilijk te solderen.
De printplaat heeft namelijk bij de tab (het stuk metaal op de achterkant) een gigantische groundplane.

Met een simpel soldeerboutje krijg je die niet eraf en erop, dan moet je echt neer minimaal 60 en liever 80 watt geregelde bout of een hetelucht soldeerstattion.
Onzin je kan zo een behuizing prima solderen met soldeerbout, smd voltage regulator hebben zelfde behuizing en kan je ook gewoon solderen, je hoeft niet de hele plaat vast te lijmen met solderen bovenste randje een soldeernaad zetten is voldoende.

Kijk hier maar eens naar doet die het ook gewoon met de soldeerbout. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=mzDw4Th_lfw

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08

Cheezus

Luiaard

Vaak is zo'n grote groundplane ook meteen de koeling voor zo'n chip en an is het dus wel van belang dat deze geheel contact maakt.
Bij dit geval zit er nog een koeler op de chip zelf waardoor alleen het elektrische contact van belang is, dan is alleen het bovenste randje voldoende inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
En hij moet er ook nog weer geheel vlak opkomen te zitten, aangezien er een VRM heatsink bovenop komt.
Als hij niet goed vlak zit of een beetje hoger dan maken de rest van de mosfets geen goed contact met de VRM heatsink.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Part

Helemaal niets.....

mad_max234 schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 20:49:
[...]

Onzin je kan zo een behuizing prima solderen met soldeerbout, smd voltage regulator hebben zelfde behuizing en kan je ook gewoon solderen, je hoeft niet de hele plaat vast te lijmen met solderen bovenste randje een soldeernaad zetten is voldoende.

Kijk hier maar eens naar doet die het ook gewoon met de soldeerbout. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=mzDw4Th_lfw
Is erg afhankelijk van het type pcb.
In het filmpje zit vrijwel geen kopervlak en dan gaat het erg eenvoudig.
Bij een 6 laags pcb met veel koper heeft mijn soldeerstation die 120watt kan leveren de grootste moeite om zo iets los te krijgen. Met een weller ws81 (80 watt) zat er na 5 minuten nog geen beweging in.
Alleen de rand vast zetten is niet voldoende voor een goede warmte overdracht.

Mooiste is een onder verwarming te gebruiken tijdens het solderen en desolderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Maar, euh, ik heb hem los, hij zat alleen maar aan de bovenkant vast. Nu nog een vervangend exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Eigenlijk zijn er 3 mogelijkheden:

- Kijken op fora (GoT, Circuitsonline.net) of er mensen zijn die bij digikey gaan bestellen en of je even een paar van deze fetjes kan laten meeliften. Op CO staat er nog wel eens een topic over, de laatste tijd echter geen gezien. Eventueel kan je het natuurlijk op vraag/aanbod zetten of iemand ze kan meebestellen, hopelijk reageert dan iemand ;)

- Kapotte videokaart opscharrelen; of je er een kan vinden is de vraag natuurlijk, vooral als het nog niet heel erg oude kaarten zijn. Maarja, aangezien je dat al doet is er daar altijd nog een stille hoop voor.

- Vergelijkbare FET vinden en die bestellen. Zoals FDD8445 van fairchild. Die is te verkrijgen bij RS en Farnell, en niet al te duur (halve euro ofzo). Echter weet ik niet hoe het zit met de balans in de kaart, en of je ze beter allemaal kan vervangen (ze zijn natuurlijk net een tikkeletje anders, hoewel de specificatie's nagenoeg gelijk/beter zijn). Werking van dit is dus niet gegarandeerd..

[ Voor 6% gewijzigd door Hans1990 op 15-05-2010 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Part

Helemaal niets.....

Hans1990 schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 23:03:
...
- Vergelijkbare FET vinden en die bestellen. Zoals FDD8445 van fairchild.
...
De FDD8445 is te traag en de kans dat hij op 3,3 volt niets doet is ook groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ow woops, ik zie het. De rise time ligt niet echt bij elkaar in de buurt. Laat die 'oplossing' dan maar zitten. Ik heb even nog maal gekeken met de typical rise/fall times ongeveer gematched, en er bleef 1 FET van Vishay over die maar 40A kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Heb hier nog een semi-defecte ATI HD3870 liggen.
Stock cooler is er eens afgeweest, sindsdien overheat-ie *ergens* na verloop van tijd.
DM bij interesse.
Edit: dus bij mij eigenlijk een volledig functionele kaart, alleen moet je wat aan de koeling doen

[ Voor 24% gewijzigd door lolcode op 16-05-2010 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
lolcode schreef op zondag 16 mei 2010 @ 11:16:
Heb hier nog een semi-defecte ATI HD3870 liggen.
Stock cooler is er eens afgeweest, sindsdien overheat-ie *ergens* na verloop van tijd.
DM bij interesse.
Edit: dus bij mij eigenlijk een volledig functionele kaart, alleen moet je wat aan de koeling doen
PM gestuurd

Thanx voor jullie info,

In het begin van het topic had ik al een beetje laten doorschemeren dat ik wel een beetje kan solderen. En vroeger een Velleman elektronica pakketje in elkaar knutsellen lukte ook wel. Maar voor de rest ben ik echt een No No in elektronika. Kan nog net wijs worden dat een weerstand iets van de spanning ofzo afhaalt maar om alternatieven voor dit component te vinden gaat mij de pet te boven.

Dus ik wed op dit moment op 4 mogelijkheden. Ik heb een mail gestuurd naar Digikey
Op MP en TN de vraag voor een defecte kaart.
Ik mail iedereen die een defecte ATI kaart aanbiedt of er toevallig zo'n fet opzit.
En hier op het forum!

De kaarten zijn gelukkig niet meer al te duur tegenwoordig, dus het is overkomelijk een 2e hands aan te schaffen mocht het bovenstaande allemaal niet lukken.

Dus als jullie een vervangend exemplaar op de kop weten te tikken of nummers waar ik mee verder kan zoeken dan hou ik me aanbevolen.

[ Voor 16% gewijzigd door GNOOM172 op 16-05-2010 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

primusz schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 20:58:
Vaak is zo'n grote groundplane ook meteen de koeling voor zo'n chip en an is het dus wel van belang dat deze geheel contact maakt.
Bij dit geval zit er nog een koeler op de chip zelf waardoor alleen het elektrische contact van belang is, dan is alleen het bovenste randje voldoende inderdaad :)
Ja dat klopt volkomen, maar hier zie je toch dat er geen koeling vast zit aan de grondplaat en alle grondplaat alleen op het pcb vast zit, koeling zit hier bovenop de chip. Als er koeling aan de grondplaat zit dan zit die ook vast aan de koelingen en niet aan het pcb. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Deze topic kan weer op slot.

Dank iedereen voor jullie beantwoording en in het bijzonder de hulp van Springuin en LoLcode. Er komen 2 Fets uit Amerika en ik krijg een twijfelachtige maar functionerende 3870 voor weinig. Dus ik kan weer lekker verder met modderen!

Pagina: 1