868 mhz ontvangen op pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het woonveilig alarmsysteem heeft een 868 mhz afstandbediening waarmee het alarm aan / uit gezet kan worden. Nu zou ik graag zelf een 868 ontvanger koppelen aan mijn pc, zodat ik dan een actie kan laten uitvoeren als het alarm in / uit geschakeld wordt.

Het is puur even spelen / experimenteren. Ik ben zelf geen electrotechnieker, maar kan wel solderen als ik een schema en de componenten heb. Verder kan ik wel de software schrijven.

Wat ik denk:
Ik moet een ontvanger solderen die ik op een seriele poort aansluit. Dan met LIRC de codes leren die verzonden worden als ik het alarm aan/uit zet. (Ik verwacht dat er in ieder geval een stukje vaste code in zal zitten). Dan kan ik daar uiteindelijk iets mee doen op mijn pc.

Iemand ervaring met dit soort dingen? Kan dit bijvoorbeeld met een ontvanger van conrad: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=190939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 20:59
Je kan met het genoemde printje alleen maar 868MHz ontvangen, niet uitzenden, dan zul je de zender er ook bij moeten kopen.

Verder zul je met een microprocessor en wellicht een MAX232 aan de slag moeten omdat deze ontvanger alleen maar de RF signalen demoduleert en ze dan op (helaas te laag) signaal niveau aanbied aan een of meerder pennen.

Zelf zul je dus een uC van eigen keuze moeten programmeren om de signalen van de ontvanger in te lezen, eventueel te vertalen en door te geven aan je RS232 gebeuren.

Hier zijn op internet legio mogelijkheden voor te vinden. Goed sneupen in de datasheet van de ontvanger van Conrad en wat programeerwerk komt een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zender heb ik niet nodig, wil alleen ontvangen. Heb je toevallig een idee of er gebruiksvriendelijkere(dus zonder uC) ontvangers zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Laatst online: 15-09 20:59
Ik denk dat je goed moet gaan zoeken. Je zoekt in wezen een 868MHz ontvanger (instelbaar op frequentie!) die volledig programmeerbaar is en uitleesbaar per RS232(ofUSB), terwijl dit allemaal wat eenvoudiger is te realiseren met een "losse" instelbare RS unit gekoppeld aan een uC (en evt. een RS232).

Tegenwoordig kunnen de atmelletjes en PICjes rechtstreeks RS232 communicatie voeren (UART), je hebt naast je RX device en uC maar een handjevol componenten nodig om het spul aan het draaien te krijgen.

http://www.ideetron.nl/ID..._Simpele_RF_Ontvanger.pdf staat een hoop in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Volgens mij moet dat wel kunnen, het enige obstakel is dat een 1 bij de ontvanger een hoog signaal is terwijl de meeste infrarood ontvangers een laag signaal sturen bij een 1.
Lirc moet daarmee overweg kunnen, en zoniet kun je het signaal altijd inverteren met een bc547b en 2 weerstanden.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:33

mace

Sapere Aude

Looney11 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 15:26:
Ik denk dat je goed moet gaan zoeken. Je zoekt in wezen een 868MHz ontvanger (instelbaar op frequentie!) die volledig programmeerbaar is en uitleesbaar per RS232(ofUSB), terwijl dit allemaal wat eenvoudiger is te realiseren met een "losse" instelbare RS unit gekoppeld aan een uC (en evt. een RS232).

Tegenwoordig kunnen de atmelletjes en PICjes rechtstreeks RS232 communicatie voeren (UART), je hebt naast je RX device en uC maar een handjevol componenten nodig om het spul aan het draaien te krijgen.

http://www.ideetron.nl/ID..._Simpele_RF_Ontvanger.pdf staat een hoop in.
Aan de ene kant zeg je dat je een MAX232 nodig hebt, maar als je een PIC met UART gebruikt is dat niet meer nodig?

Lijkt me van wel, als je hem op RS232 wilt aansluiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:31
ennem, een alarmsysteem. Dat heeft geen beveiligde draadloze verbinding?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Laatst online: 20-05-2024
@LED-Maniak:

Dat in principe toch niets uit? Er worden 2 typen signalen uitgezonden, eentje voor aan en de andere voor uit.
Als je deze kan herkennen kan je op je pc vanalles gaan doen.

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:06
Flapp schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 16:29:
@LED-Maniak:

Dat in principe toch niets uit? Er worden 2 typen signalen uitgezonden, eentje voor aan en de andere voor uit.
Als je deze kan herkennen kan je op je pc vanalles gaan doen.
Als je het probleem hiermee niet ziet, moet je geen beveiligingsexpert worden :P

Als het verschil tussen aan/uit of andere signalen gemakkelijk te herkennen is, zijn ze ook vrijwel zeker gemakkelijk te faken - en waarom je daar minder vrolijk van wordt behoeft waarschijnlijk geen uitleg. Tenzij de afstandsbediening met een challenge/response systeem werkt waarvan je zelf de private key kunt instellen, zodat je deze ook aan je computer zou kunnen laten weten (en deze elk signaal dus makkelijk kan decoderen).

Ik waag echter wel te betwijfelen of dat zo makkelijk (met open standaarden, etc.) gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:31
Dat bedoel ik :P

Het lijkt me dat er iets van een rolling code in zit. Anders is het wel erg makkelijk om een huis binnen te komen. Even sniffen en hop, naar binnen!

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Op sommige alarm controle modules kan een relay of transistor uitgang worden aangestuurd als het alarm geactiveerd/gedeactiveerd wordt - even kijken op de basis in de kelder en het alarm vervolgens programmeren om die output aan te sturen.

Anders ga je inderdaad een andere manier moeten vinden. Sommige alarmsystemen hebben echte RS232 (of RS485) interfaces of modernere koppelingen. Mijn alarmcentrale kan bijvoorbeeld een nummer opbellen en een digitaal berichtje doorgeven (zonder encryptie! aargh!) - de verkoper installeert gewoon overal dezelfde basis en activeert meer features naar gelang je betaalt, een technische handleiding onderscheppen in Google activeert alle features. Als je dit lokaal met een ouderwetse modem kan ontvangen ben je direct goed.

Als het een echt spotgoedkope of onbekend alarmsysteem is (die je bijvoorbeeld zelf aankoopt) kun je altijd het rood/groen ledje opvangen en met een transistortje het signaal versterken en naar een seriele of parallele poort leiden.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je kunt trouwens nog geluk hebben: ik weet van minimaal 1 systeem wat z'n data zowel unencrypted als encrypted uitzend. De alarmcentrale kijkt (natuurlijk) alleen naar het encrypted gedeelte zodat 't niet te faken is, maar misschien kan je je pc zover krijgen dat 'ie alleen het unencrypted deel bekijkt en zo aan z'n informatie komt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In mijn gedachte stuurt de afstandbediening een vaste code naar het basis station als in 'alarm uit', vervolgens stuurt het basis station een random string oid terug en door middel van een shared key wordt dit terug gestuurd naar het basis station.

Ik heb voorlopig voldoende beveiliging voor mijn applicatie als ik alleen de eerste onbeveiligde 'alarm uit' ontvang.

Thanks for de reponses so far, ik ga ze eens uitgebreid bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De term "868MHz" is de frekwentie van de hoogfrekwent draaggolf. Het is maar 1 van de variabelen die je moet kennen om een signaal te kunnen decoderen wat via radiogolven uitgezonden wordt..

Andere variabelen zijn: modulatie soort, data format, data protocol. Zonder veel meer extra details kom je nergens, en kun je niet eens de hardware bouwen die je nodig hebt om het signaal in de pc te krijgen, laat staan de software bouwen die je nodig hebt om de relevante informatie er uit te destilleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
Je kunt natuurlijk een 2e afstandsbediening vragen en die ombouwen zodat je hem met de pc kan besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonfox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Misschien denk ik nu te simpel, maar zit er geen led op het bedieningspaneel van het alarmsysteem die aangaat wanneer het alarm geactiveerd wordt? Zo ja, dan kan je deze eenvoudig doorverbinden met bijvoorbeeld een Velleman K8055 (interface kaart met usb-aansluiting). Daarna kan je eenvoudig een programma schrijven in bijvoorbeeld C die je actie uitvoert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
Met een output heb je nog geen input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:33

mace

Sapere Aude

YorickS schreef op maandag 17 mei 2010 @ 21:27:
Misschien denk ik nu te simpel, maar zit er geen led op het bedieningspaneel van het alarmsysteem die aangaat wanneer het alarm geactiveerd wordt? Zo ja, dan kan je deze eenvoudig doorverbinden met bijvoorbeeld een Velleman K8055 (interface kaart met usb-aansluiting). Daarna kan je eenvoudig een programma schrijven in bijvoorbeeld C die je actie uitvoert :)
Dat kan ook nog wel op de parallelle poort of eventueel compoort, geen interfacekaart nodig.
Pagina: 1