Okay, ik heb 1 keuze al gemaakt. Met pijn in m'n hart en hoewel charmant, nostalisch en leuk retro-oranje gaan die PTT transformatoren het niet worden. Zowel het vermogen van 60VA als het voltage na gerijkrichting 64VDC, maken 't gewoon ongeschikte c.q. onhandige componenten voor een (max. 55volt DC, 1.5A) voeding.
Dus driftig rondgeklikt:
- Voeding unit 24 volt-6Amp - 24volt DC - Baco
€15,00 (all in)
- Ringkerntrafo, 2 x 30 volt 4 amp . 120VA - Baco
€9,50 (+ ~€7 voor brugcel, afvlak condensatoren, zekering+houder en bleeder weerstand)
- Ringkerntrafo 225VA 2x10,5V - Dickbest
- €19,50 (+ ~€7 voor brugcel, afvlak condensatoren, zekering+houder en bleeder weerstand)
Na gelijkrichten geven ze volgens mijn berekeningen de volgende voltages en (max.) stromen. Ik ga uit van 240V AC in (dan schat ik dat hoog in, hier komt dat niet uit het stopcontact). 1000
uF condensator per ampere geleverde gelijkstroom met een variatie in de spanning van ~10%. Voor de verliezen in transformator en gelijkrichter heb ik een factor 1.5 (naar voorbeeld ReneK) genomen. Het zijn niet perse nauwkeurige waardes, maar schattingen die in ieder geval niet het werkelijk geleverde voltage of vermogen te hoog inschatten.
- 120VA - 24 volt DC - ~ 6 ampere (naar specs)
- 120VA - 41 volt DC - ~ 1.9 ampere ( 120VA / 41 / 1.5)
- 225 VA - 29 volt DC - ~ 5 ampere (225VA / 29 / 1.5)
@Part: Jouw rekenvoorbeeld gaf aan dat EMK het benodigde vermogen flink verhoogt.
Dit is alleen bij een stilstaande motor. Bij een draaiende motor heb een tegen EMK.
Stel dat deze 20 volt is (meestal al een vrij hoog toerental) dan is de spanning over de windingen 20 volt + 4,35 volt = 24,35 volt.
De stappenmotor sturing blijft 1,5A leveren dus dan zit je al aan 1,5A x 24,35 = 36,5 watt per spoel (winding).
2 spoelen bekrachtigd, aangezien de driver microstepping doet, en in het slechtste geval dus 2 spoelen vol bekrachtigd op 1.5A. Dan neem ik ipv 20+4.35 volt, 30 volt om ook daar aan de veilig kant te blijven en kom ik op 45W per spoel. Dit resulteert in 90W max. belasting. Dat kunnen alle 3 bovenstaande voedingen leveren.
Van wat ik tot nu toe op 't web gelezen heb m.b.t. voltage, snelheid, stroom geleverde mechanische vermogen.
bron:
CNCZone:[quote]Determining Filter Capacitor Size
Current = torque, so what is of primary interest is the current you can drive it with. Where the power supply voltage comes into the equation is where the top end of the torque is in terms of speed. A stepper motor has roughly fixed torque up to its corner speed, which is determined by the coil inductance and the supply voltage. Above the corner speed it is a constant power motor, power = torque x revs, so as the revs go up the torque drops off. Ideally you want the operating speed of the motor to be at or just below the corner speed.
bron:
Gecko FAQDetermining Optimal Drive Supply Voltage
Drive Supply Voltage = 32 * sqrt(mH Inductance)
Ex. 32 * sqrt(4mH) = 64VDC
Mijn geval: 10.7mH,
32 * sqrt(10.7) = ~ 105V
@Part: Wat zegt dit 105V over het effect van EMK? Ik verwacht dat de piek in torque naar rechts zal schuiven op het moment dat het voltage hoger is dan 24V, dan wordt het maximum draaimoment dus geleverd bij een hoger toerental.
Omdat 't zowiezo geen snelle machine zal zijn door het gebrek aan pit in de spindelmotor, heb ik het liefst een zo hoog mogelijk toerental, om de
niet-arbeidsslag zo snel mogelijk te kunnen doen.
@Part & ReneK
zou ik veiligheidshalve voor een lagere voedingsspanning kiezen.
...
Als de tegen-EMK inderdaad een rol mocht gaan spelen,
is het zonde om zo'n hoge spanning te gebruiken.
...
Daarom zou ik voor een wat lagere spanning gaan.
Ik zou juist het tegenovergestelde denken, omdat EMK een rol gaat spelen is het beter het voltage te verhogen (met als voorwaarde dat de voeding dit kan leveren). En op welke veiligheid doel je als je 'veiligheidshalve' zegt?
@ReneK
Vermeldt de datasheet van je stappenmotor daar (=EMK/voltage) niets over?
Behalve de grafiek die hieronder staat wordt er niet direct iets over gezegd.
Mocht ik er met mijn gedachtengang nou naast zitten, dan hoor ik graag hoe en wat.
Ben in een hoop opzichten natuurlijk een absolute-beginner op dit gebied.
Hieronder een html versie van de datasheet van het type stappenmotor en de 'nieuwe' grafiek voor de torque / pps.
De KH56-series 800 type, de KH56KM2-851, 4 draden, bipolair.
De meest rechter kolom bevat de informatie voor deze motor.
(Wie stopt er nu een alleen een bitmap in een PDF
, wat een enorm werk om dat een beetje behoorlijk in een HTML/UBB-tabel te krijgen qua formatting en speciale tekens. OCR is toch maar erg beperkt bruikbaar)
| MODEL | UNIT | KH56KM2 |
| -801 | -802 | -803 | -851 |
| DRIVE METHOD | - | UNI-POLAR | BI-POLAR |
| NUMBER OF PHASES | - | 2 | 2 |
| STEP ANGLE | deg./step | 1.8 | 1.8 |
| VOLTAGE | V | 2.4 | 3.7 | 6.8 | 4.35 |
| CURRENT | A/PHASE | 3.0 | 2.0 | 1.0 | 1.5 |
| WINDING RESISTANCE | Ω/PHASE | 0.8 | 1.85 | 6.8 | 2.9 |
| INDUCTANCE | mH/PHASE | 1.1 | 3.3 | 13.5 | 10.7 |
| HOLDING TORQUE | kgf · cm | 8.5 | 8.5 | 8.5 | 10 |
| DETENT TORQUE | gf · cm | 400 | 400 | 400 | 400 |
| ROTOR INERTIA | g · cm2 | 270 | 270 | 270 | 270 |