[Win7] zeer trage file transfer bij installaties/copy/etc.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,

sinds kort heb ik Win7 Professional 64x geinstalleerd. Dit op een gloednieuwe WD HDD van 1.5 TB.
Alles goed en wel draait dit helemaal prima, echter is de filetransfer te bedroevend voor woorden.
De HDD draait in AHCI.

Een kopie van 60GB van mijn oude HDD naar mijn nieuwe duurde maar liefst 4 uur.
Ik probeer nu net FSX te installeren, maar heb dit na 1 uur stopgezet. Hij was op ca 1/3 van de 1e dvd.

Kijkend in de systeemmonitor zie ik dat mijn HDD alles behalve zwaar belast wordt. Ook CPU, geheugen en netwerk staan niet 100% te stampen, verre van zelfs. Win7 lijkt dus voornamelijk heel druk met niets doen. Ik bemerk hier verder niets van bij andere acties met de pc: opstaren van applicaties gaat prima snel, eveneens als grafische prestaties. Het probleem lijkt zich dus voornamelijk voor te doen bij schrijf-acties.

Ik heb de indexing van Win7 geheel uitgeschakeld, in de hoop dat dit voor verbetering zou zorgen. Dit is niet het geval. Het lijkt wel alsof de schijf gewoon niet maximaal wordt aangesproken door Win7. De systeemmonitor geeft dit ook grafisch weer: geen "groen blok" van activiteit, eerder spikes en dalen, waarbij de dalen ca 2x zo lang zijn in de tijd dan de spikes.

Ik ben nu een defrag aan het doen, daar met name enorme bestanden in de map c:\system volume information aardig gedefragmenteerd zijn, maar weet nu eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Zoals gezegd werkt de HDD verder helemaal prima!

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:02
staat de HDD ingesteld als PIO?

check even apparaatbeheer en dan je IDE SATA controllers of dit goed ingesteld staat.

[Windows 7] Langzame Harde Schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
Eventueel kan het ook een antivirus zijn (meestal norton die moeilijk doet) die elke file scanned als hij gemoved/copyd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Major Pain sld schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:22:
staat de HDD ingesteld als PIO?

check even apparaatbeheer en dan je IDE SATA controllers of dit goed ingesteld staat.

[Windows 7] Langzame Harde Schijf
Voor zover ik kan zien in apparaatbeheer staat alles op DMA multi word mode 2. Waar zou ik de term "PIO" terug moeten vinden? Weet niet wat dit is.
Tharulerz schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:29:
Eventueel kan het ook een antivirus zijn (meestal norton die moeilijk doet) die elke file scanned als hij gemoved/copyd wordt.
Ik heb McAfee geinstalleerd staan. Zal deze es uitschakelen en kijken wat hij dan doet. Ik zie geen hogere cpu-load bij McAfee processen als ik iets probeer te installeren/kopieren, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of de "write cache" optie staat uitgeschakeld van je harde schijf. Schrijven gaat tergend langzaam, terwijl lezen normaal werkt op dezelfde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 08:19:
Of de "write cache" optie staat uitgeschakeld van je harde schijf. Schrijven gaat tergend langzaam, terwijl lezen normaal werkt op dezelfde schijf.
Ja dat denk ik ook. Al moet ik er wel bij zeggen: ik had (onder Vista dan) 2 schijven: eentje voor t OS (die WEL gecached stond) en eentje voor m'n data (die NIET) gecached stond. Toch haalde mn dataschijf makkelijk over de 60 MB/s write.

Verder kon ik de write cache voor m'n systeemschijf ook niet uitvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
DMA Multi Word Mode 2 is net zo snel als PIO mode 4 (maximaal 16,67 MB/s). Je wil Ultra-DMA 5 of hoger hebben. Toch even je IDE/SATA-drivers controleren, en hun corresponderende BIOS-instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 12:48:
Ik ben nu een defrag aan het doen, daar met name enorme bestanden in de map c:\system volume information aardig gedefragmenteerd zijn, maar weet nu eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Zoals gezegd werkt de HDD verder helemaal prima!
Als het een nieuwe schijf is kan fragmentatie niet het probleem zijn.

Check je chipset drivers en vervang je sata kabel. Een slechte kabel kan voor hele rare problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties, even resumerend:

write cache staat aan.
Drivers van Gigabyte GA-P35-DS3 rev1 waren up to date, behalve de S-ATA drivers. Die zijn nu geupdate, maar kanalen afzonderlijk staan nog steeds op DMA multi word 2 na deze update.

Uitzetten van McAfee virusbewaking gaf wel verlichting (heel FSX + accpack geinstalleerd in ca 45 minuten), maar nog niet wat ik ervan zou verwachten.
Kabel is ok, tenzij ik 2 brakke kabels heb natuurlijk. Mijn oude drive hangt op de andere kabel en draait hoe dan ook prima.

HDTune gedraaid: die geeft toch niet bepaald een mooi beeld.

HD Tune: WDC WD15EARS-00Z5B1 Benchmark
Transfer Rate Minimum : 0.0 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 98.0 MB/sec
Transfer Rate Average : 50.9 MB/sec
Access Time : 42.1 ms
Burst Rate : 138.2 MB/sec
CPU Usage : -1.0%

Vergeleken met mijn andere schijf (waar geen OS op staat, dus wellicht wel rustiger voor een meting:
HD Tune: ST3500320AS Benchmark
Transfer Rate Minimum : 50.3 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 108.4 MB/sec
Transfer Rate Average : 88.4 MB/sec
Access Time : 12.4 ms
Burst Rate : 93.7 MB/sec
CPU Usage : -1.0%

Ik zie nu overigens ook dat alle partities op alle drives op NTFS staan, behalve mijn systeempartitie op de nieuwe schijf. Deze staat op "HUGE". Geen flauw idee wat dat is en waarom het zo staat, maar kan dat een reden zijn?

HD Tune: WDC WD15EARS-00Z5B1 Information

Firmware version : 80.00A80
Serial number : WD-WMAVU3131755
Capacity : 1397.3 GB (~1500.3 GB)
Buffer size : n/a
Standard : ATA/ATAPI-8 - SATA II
Supported mode : UDMA Mode 6 (Ultra ATA/133)
Current mode : UDMA Mode 7 (Ultra ATA/512)

S.M.A.R.T : yes
48-bit Address : yes
Read Look-Ahead : yes
Write Cache : yes
Host Protected Area : yes
Device Configuration Overlay : yes
Automatic Acoustic Management: yes
Power Management : yes
Advanced Power Management : no
Power-up in Standby : yes
Security Mode : yes
Firmware Upgradable : yes

Partition : 1
Drive letter : C:\
Label : Systeem Win7 pro 64
Capacity : 99997 MB
Usage : 28.20%
Type : Huge
Bootable : Yes

Partition : 2
Drive letter : D:\
Label : Applicaties
Capacity : 49999 MB
Usage : 0.25%
Type : NTFS
Bootable : No

Partition : 3
Drive letter : E:\
Label : Binary
Capacity : 199996 MB
Usage : 0.08%

Partition : 4
Drive letter : F:\
Label : Games
Capacity : 1080802 MB
Usage : 8.62%

Iemand nog tips?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2010 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogelijk dat je de harde schijf opnieuw moet formateren met advanced format?
Zie http://www.wdc.com/en/products/advancedformat/ voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed. Ik ben wat verder, maar dit draadje leeft nog steeds wat mij betreft.

Ik heb eerst mijn HDD's op een andere sata plug op mijn mobo gezet. Nu draaien ze in mode6. Dit scheelt al een stuk.

Voor zover ik kan zien is de blauwe lijn in de broncontrole de lijn die het percentage activiteit van de schijf weergeeft. De groene grafiek is de mate van datatransfer (MB/sec).
Wat ik nog steeds bemerk is dat Win7 de HDD met de systeem- en overigepartities overmatig claimt.
Dit uitte zich met name door McAfee, welke ik als xs4all klant gebruik. Ook "in rust" staat de claim op de HDD constant hoog, met nagenoeg geen datatransfer. Na uninstall van McAfee kom ik in ieder geval in de situatie dat de pc "in rust" ook geen actieve tijd van de HDD eist.

Zodra er een "claim" op de schijf komt, schiet de blauwe lijn standaard naar de 100%, wat meerdere claims op de schijf in de wacht zet. Zonder McAfee die constant elk filetje op een virus scant in de mix te hebben, draait de pc behoorlijk. Maar zodra ik wat al te veel applicaties open, of in ieder geval één applicatie die continue schijfgebruik heeft (streamingvideo via internet bv), dan wordt de hele pc supertraag. De datatransfer schiet nooit echt door naar constant 90MB/sec ofzo. Doordat hij schijnbaar alle in de wacht staande jobs tegelijk afhandeld (claim 100%), gaat alles in kleine deeltjes, wat de datatransfer laag houdt (5-10 MB/sec) tov de claim. Ik vind dat vreemd.

Is dit nu wat ik kan verwachten van Windows 7 Pro 64 bit? Want dit kon DOS (Disk Operating System) beter! Op WinXP kon ik feilloos via internet tv kijken en tegelijkertijd vlotjes zaken installeren. Nu moet ik echt kiezen, of gewoon geen haast hebben met de mindere in de pikorde van draaiende applicaties.
Live gevalletje: via RTL website het lijsttrekkersdebat volgen en tegelijkertijd addons voor FSX installeren.
Google Chrome claimt de HDD qua tijd 100%, datatransfer valt wel mee. Een installatiebestand van 500MB van HDD naar HDD duurt 15 minuten. Als enige actie duurt een installatie van dezelfde grootte-orde nog geen minuut.

Heeft iemand hier inzichten in, en zo ja, is hier wat aan te tweaken?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 08:43 ]

Pagina: 1