Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diviuss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-04-2022
Onlangs heb ik de OS van mijn pc geupgrade van Windows Vista Ultimate naar Windows 7 Ultimate.
Ik heb 2 harde schijven Samsung 160 GB (HD160JJ/P ATA Device) en een 250 GB (SP2504C ATA Device). Op de C schijf (160 GB) is de OS zonder problemen geinstalleerd en deze hdd werkt naar behoren. Echter mijn tweede harde schijf (de 250 GB) is ongelooflijk langzaam geworden. Laden van films duurt lang (soms loopt de film gelijk vas) file transfer gaat met 5-8 mb/s kortom van mijn secundaire harde schijf is in snelheid dramatisch afgenomen. Gezien alles prima werkte onder vista heb ik geen idee waar de fout ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrosma
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 10:43
Misschien updaten van de drivers van het moederbord/chipset? Kun je je herinneren of je voor Vista wel iets geinstalleerd heb?

Je hebt niks aan de hardware matige setup verandert? dus ook geen bios settings enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diviuss
Ik heb nooit wat veranderd qua drivers/bios enz. Onder vista werkte de HDD prima tot het moment dat ik de OS veranderde in Windows 7. Op internet wordt geschreven dat een langzame HDD kan liggen aan dat de schijf op PIO staat ipv SATA of iets dergelijks maar dat is ook niet geval. Ik kan de bios bekijken maar heb werkelijk geen idee waar ik dan moet opletten om de oorzaak van de langzame schijf te acherhalen. Ik ben bezig nu ook met de windows scandisk en die draait nu al ruim 12 uur en heeft nog maar 143 files processed. Dus er is duidelijk iets niet helemaal in orde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrosma
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 10:43
Heb je toevalling nog een image van vista liggen zodat je kunt proberen of het onder image wel nog steeds werkt. Kan natuurlijk ook dat de disk er de brui aan heeft gegeven.

Is de data die op de 2de schijf staat wel goed te benaderen en is hij dus alleen maar traag? Een scandisk van meer dan 12 uur is wel heel erg lang. Zeker voor een 250 schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diviuss
Helaas geen image meer liggen van Vista. De bestanden zijn overigens prima te benaderen. Relatief kleine video bestanden (350 mb) worden goed geladen.Grotere video bestanden worden langzaam geladen maar lopen na 10 seconden ongeveer vast. Mp3's en dergelijke werken goed.

Het lijkt erop dat een setting de hard disk vertraagd waardoor deze niet optimaal werkt. Het vreemde is dat de C: schijf wel goed werkt. Het zou misschien aan de IDE/ATA ATAPI Controller kunnen liggen maar geen idee in welk opzicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Diviuss schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 16:52:

Het vreemde is dat de C: schijf wel goed werkt.
Dit is niet zo heel vreemd, omdat dit de schijf is waarop Windows 7 is geïnstalleerd. Volgens sommige posts past Windows 7 de grootte van de partities en de blokken aan. Mijn voorstel is om de bestanden van de tweede harde schijf op een andere harde schijf op te slaan als back up en om de tweede harde schijf met het nieuwe Windows 7-besturingsprogramma te formatteren. Misschien kunnen na de formattering grote bestanden sneller opgeslagen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diviuss
Dit klinkt redelijk aannemelijk aannemelijk, ik heb de OS geupgrade dus het zou inderdaad kunnen dat bij de upgrade windows de partitie (tweede hard disk) heeft aangepast. Echter wel een kwalijke zaak dat bij een upgrade je hd zo wordt aangetast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Je 2e partitie wordt echt niet aangepast bij de windows installatie. Wees daar maar niet bang voor.

Wat ik waarschijnlijker vind is dat windows 7 nu al je bestanden aan het indexeren is. Je kan je pc een dag lataen draaien en wachten totdat de index compleet is, of nu indexering tijdelijk uitzetten en kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
job schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 23:19:
Je 2e partitie wordt echt niet aangepast bij de windows installatie. Wees daar maar niet bang voor.

Wat ik waarschijnlijker vind is dat windows 7 nu al je bestanden aan het indexeren is. Je kan je pc een dag lataen draaien en wachten totdat de index compleet is, of nu indexering tijdelijk uitzetten en kijken of dat helpt.
Dat mag nooit zo'n grote vertraging opleveren. 5 tot 8MB/s is wel erg extreem.
Staat je HDD zeker niet in PIO-modus? Hoe is je CPU-verbruik als je grote files kopieert? Is je HDD-led aan het knipperen als je niets doet?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diviuss
Erg vreemd ik heb ruim 15 gig gedelete van mijn secundaire harde schijf. Ik heb nu 50 gig vrij van de 250 en het probleem lijkt opgelost. Films lopen nu wel door en file transfer gaat weer met 40 Mb/sec. Het zou aan het indexeren gelegen kunnen hebben. In ieder geval paar gig gedelete en een reboot lijkt het probleem opgelost te hebben. Waar het dan aangelegen heeft is voor mij nog een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diviuss
Het probleem is toch weer terug gekomen. De secundaire harde schijf is enorm traag geworden.
Bij nader inzien, staat ATA Channel 1 (secundaire Harde schijf) op PIO modus. Ik kan echter DMA niet aanvinken. Ik heb ATA Channel 1 drivers al gedelete en opnieuw geinstalleerd maar hij pakt nog steeds PIO mode 4. Zo zien de controllers eruit bij mijn device manager:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/773541ca845edc3b3694579bbab1e20f.jpg
De eerste 2 Channel 0 zijn dvd en mijn primaire harddisk. Respectievelijk Ultra DMA mode 2 en 6
Dus de vraag is hoe kan ik ATA Channel 1 van mijn tweede harde schijf op DMA modus krijgen?
Alvast bedankt!

PS: Channel 2/3 waren "loze" controllers en die heb ik gedelete.

[ Voor 13% gewijzigd door Diviuss op 22-02-2010 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Probeer eens een DMA-reset. Verder sowieso eens je chipset-drivers updaten.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diviuss
Bedankt voor de reactie. Je verstaat onder DMA reset, een ATA Channel 1 uninstall?
Chipset-drivers zal ik direct updaten..

Chipset geupdate, en ATA Channel 1 geuninstalled. Alles staat nu op DMA.
Zowel Channel 0 als 1 staan nu op Ultra DMA Mode 6. Ben benieuwd of de controllers op deze stand blijven..

Na een paar keer vast gelopen te zijn met video bestanden staat de controller van de secundaire harde schijf weer op PIO. Er is dus iets wat er voorzorgt dat de controller automatisch terugschakeld naar de veel langzamere PIO modus...Kan dit aan een corrupte hd liggen?

[ Voor 84% gewijzigd door Diviuss op 23-02-2010 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24
Een HDD die stuk aan het gaan is, een brakke kabel, een brakke aansluiting op mobo/HDD, een slechte voeding. Zomaar een paar mogelijke dingen waardoor de transfermode naar beneden gaat. Dit wordt namelijk automatisch teruggeschroefd zodra er fouten worden waargenomen in de communicatie met de disk. De kabel en aansluiting op het moederbord zijn 2 opties die je vrij snel kan uitsluiten. Mocht het daarna nog voorkomen, test de schijf eens met de tool van de fabrikant.

[ Voor 20% gewijzigd door Fauna op 23-02-2010 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diviuss
Logisch verhaal maar het meest typische is dat het eigenlijk pas gebeurde nadat ik Windows 7 geinstalleerd heb. Maar goed ik zal eens eens de schijf met een tool testen.

Eerdere suggestie was een format van de schijf uit te voeren, is dit aan te raden?

[ Voor 20% gewijzigd door Diviuss op 23-02-2010 17:57 ]

Pagina: 1