Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulplayer123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 16:46
Hey iedereen,

Ik ben van plan om mijn eerste 5.1 geluidssysteem te kopen, niet direct het beste, maar het zal wel beter zijn dan mijn 2 pc-boxen waar ik nu al vijf jaar mee doe. Nu ben ik een beetje in de war met de verschillende uitgangen en de kabels. Daarom dat ik even vlug dit postje aanmaak.

Ik heb de volgende apparatuur dat moet verbonden worden met Sony HT-DDWG800:

Playstation 3
Mediaspeler (Xtreamer of Eminent EM7080)
Sony KDL-40HX700
HD Digicorder

Is dit een goeie opstelling?
PS3 & Mediaspeler => Optisch => Geluidssysteem => HDMI => TV
Digibox => HDMI => Geluidssysteem => HDMI => TV

Daarnaast vroeg ik mij ook af, hoe het systeem weet welke signalen hij mag doorlaten? Zo kan bv mijn ps3 aanstaan en zal de digibox signalen blijven sturen. Het kan een belachelijke vraag lijken, maar zoals ik al eerder aangaf, heb ik nog nooit meer dan 1 kabeltje uit mijn geluidssysteem zien komen ^^.

Alvast bedankt,
Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Voor je digibox zul je het geluid nog op een aparte manier aan moeten sluiten op de receiver aangezien de receiver van die Sony enkel HDMI switching doet en geen processing. Dat kan dan via optisch digitaal of coaxiaal digitaal aangezien er van beide nog 1 vrij is dan op je receiver.

Verder of je het geluid e.d. goed vindt is een kwestie van smaak dus dat wordt luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulplayer123
Alvast bedankt voor het snelle antwoord. Dan zou de opstelling volgende worden:
PS3 & Mediaspeler => Optisch digitaal => Geluidssysteem => HDMI => TV
Digibox => Optisch coaxiaal => Geluidssysteem => HDMI => TV

En dan heb ik volgende kabels nodig (rekening houdend met de tv)?

4 x Merkproduct PHC HDMI 1 mtr
2 x In-Akustik Star Opto Kabel 0,75 m
1 x Goldkabel Profi coax 1 m

Nu ben ik niet zeker of de digibox of andere apparaten van mijn opstelling een optisch coaxiaal uitgang hebben? Ik vermoed eerder dat zij allemaal een 'normale' optische uitgang hebben? Wat zou dan het beste zijn? Hier zie je de specs van de digibox.

[ Voor 27% gewijzigd door Soulplayer123 op 12-05-2010 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Digibox heeft inderdaad alleen een optische uitgang en voor de PS3 geldt hetzelfde. Ook bij de Xtreamer is de enige mogelijkheid tot 5.1 geluid de optische uitgang. De Eminent streamer heeft nog een andere mogelijkheid tot 5.1 geluid, namelijk meerdere RCA stekkers. Dan moet je alleen weer even kijken of je receiver een dergelijke ingang heeft, dat kan ik namelijk zo snel niet vinden.

En anders moet je een Toslink switch gebruiken of een receiver zoeken met meer Toslink ingangen. Wil je dat niet en ook perse deze receiver dan zal je een van de apparaten stereo moeten aansluiten via 2 x rca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 15-09 18:20
Soulplayer123 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 17:59:
Is dit een goeie opstelling?
PS3 & Mediaspeler => Optisch => Geluidssysteem => HDMI => TV
Digibox => HDMI => Geluidssysteem => HDMI => TV
Nee.
De Sony HT-DDWG800 heeft meerdere HDMI ingangen en één uitgang. PS3 en de Digibox hebben beide HDMI en naar mijn weten elke mediaspeler tegenwoordig ook wel. Alles met HDMI naar de Sony HT-DDWG800 en dan met één HDMI kabel naar de TV. Zo te lezen kan de Sony HT-DDWG800 gewoon audio van HDMI afhalen (HDMI Processing/Repeating) dus dan heb je al die optische kabels niet nodig. Gewoon één kabel per apparaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulplayer123
Was net een antwoord aan het schrijven toen jouw bericht erbij kwam. Dat zou natuurlijk super nieuws zijn!
Dat wil dus zeggen dat ik 3 HDMI kabels nodig heb voor mijn toestellen en 1 HDMI van mijn receiver naar de TV (kwestie van zeker alles juist te hebben bij een aankoop)?

Moeten dit dan een 'speciale' HDMI kabels zijn? Want elders las ik dat er amper verschil is tussen de 'merkloze' hdmi kabels en de duurdere (voor een particulier opstelling althans)?

[ Voor 25% gewijzigd door Soulplayer123 op 12-05-2010 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Als het systeem - zoals de specificaties zeggen - LPCM ondersteund dan moet het systeem automatisch HDMI Processing ondersteunen. Anders is audio versturen en ontvangen via LPCM niet mogelijk. Dus met een totaal van vier HDMI kabels zou je er zijn. Let wel dat de mediaspeler die je gaat kopen dan audio over HDMI ondersteunt, niet alle spelers doen dat.

Over speciale HDMI kabels gaan we het hier niet hebben, die discussie is al te vaak gehouden in HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2. Moraal van het verhaal is dat een kabel van een paar euro net zo goed is als een kabel van een honderdvoud van dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulplayer123
Ok, na nog wat meer opgezocht te hebben, ontdekte ik dat enkel de PS3 alles kan sturen over HDMI. De mediaspeler en digibox doen dit enkel over optische kabels. Dit heb ik hier gevonden en staat ook onderaan.

Dan zou ik mijn PS3 via HDMI naar de receiver sturen en de andere twee via optische kabels. Zo heb ik maar 2 ingangen benut. Daarna kan alles dan via HDMI naar de TV. Een laatste bevestiging zou schitterend zijn :).
Audio-uitvoer BD/DVD (HDMI)

Stel het juiste audio-uitvoerformaat in bij het afspelen van een BD of DVD met audio opgenomen in Dolby Digital of DTS-formaat. Deze instelling wordt gebruikt als een audio-uitvoerapparaat op het systeem is aangesloten via een HDMI-kabel.
Bitstream Instellen om audio uit te voeren met het originele digitale signaal als prioriteit.
Lineaire PCM Instellen om audio uit te voeren door het digitale signaal naar het formaat Lineaire PCM te converteren.
Opmerking

Als [Bitstream] is geselecteerd, worden bepaalde delen van de audio-inhoud mogelijk niet uitgevoerd.
BD audio-uitvoerformaat (optisch digitaal)

Stel het juiste audio-uitvoerformaat in bij het afspelen van een BD met audio opgenomen in Dolby Digital of DTS-formaat. Deze instelling kan worden gebruikt wanneer een audio-uitvoerapparaat is aangesloten op het systeem door middel van een digitale optische kabel.
Bitstream Instellen om audio uit te voeren met het originele digitale signaal als prioriteit.
Lineaire PCM Instellen om audio uit te voeren door het digitale signaal naar het formaat Lineaire PCM te converteren.
Opmerking

Als [Bitstream] is geselecteerd, worden bepaalde delen van de audio-inhoud mogelijk niet uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Let wel dat je de PS3 instelt op uitvoer van audio als LPCM. Dus dat de console zelf al de audio decodeert en niet de home cinema set. Want de Sony HT-DDWG800 heeft geen decoders aan boord voor DTS HD en Dolby TrueHD. Als je een PS3 Fat hebt staat dat standaard zo ingesteld, want deze versie van de console kan bitstream geen HD Audio versturen. De PS3 Slim kan dit wel, dan moet je het aanpassen want anders snapt de HT-DDWG800 het dus niet.

Verder lijkt het verhaal me gewoon te kloppen. Alles naar de receiver en een HDMI kabel naar de tv voor het beeld. Audio zal gewoon over de speakers van de Sony HT-DDWG800 gaan.

Pagina: 1