Mac G5 doet niets, wat doe ik?

Pagina: 1
Acties:

• smokeandnoise
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-02 22:55
Ola!

Ik heb uit een container voor electronica op de stort een PowerMac G5 1.8 DP gevist.
Na een poetsbeurtje zag die er helemaal pico bello uit.

Er zat geen keyboard of muis bij, die heb ik dus nu ook nog niet, maar ik heb wel geprobeerd om met een windows toetsenbord en standaard usb muis + verloop van DVI naar VGA de Mac te gebruiken.
Er zat geen harddisk meer in, even een 320 gig S-ATA disk die ik nog over had er in gestopt. Ready for action

Alles aangesloten, spannend moment, ik hield rekening met geen actie, en zo was het ook toen ik op de powerknop drukte.

De ventilatoren gaan niet aan, er gaat geen lampje branden bij de powerknop, harddisk spint niet op, er gebeurt helemaal niets. Zelfs niet het geringste, bijv een klik van de voeding, of tikje, of gekraak. Echt helemaal niets.

Nu ben ik op internet gaan zoeken, het kunnen een aantal dingen zijn..
  • PMU moet gereset worden - Heb ik gedaan
  • Batterij is misschien leeg - Nog niet gechecked, wel zonder batterij geprobeerd te starten, en ook nadat de batterij er een half uur uit is geweest.
  • Voeding kan kapot zijn - Ik heb de voeding inmiddels uit de G5 gehaald, de spanning op de zekering gemeten, die is 12 volt, verder reiken mijn electronica kennis en middelen (vooralsnog) niet.
Ik denk dat de voeding kapot is, gezien wat ik gelezen heb over brakke voedingen in de G5 uit die periode, al komt mijn serie nummer niet voor in het overzicht wat opgaat voor het reparatieprogramma van Apple wat is geweest.

Hoe dan ook, ik kan de voeding gaan rebuilden met een ATX voeding, ik heb daarvoor een instruktie gelezen, maar daar wilde ik pas aan beginnen als ik zeker weet dat dit mijn enige optie is (naast het kopen van een nieuwe / vervangende standaard voeding, wat ik prijstechnisch gezien, niet interessant vind)

Daarom, graag ondervind ik wat hulp bij het uitsluiten van mogelijkheden waar het aan kan liggen.
  • Keyboard en muis zijn onderweg en heb ik morgen binnen, kunnen knoppen combinaties nog iets voor me betekenen voor ik aan ingrijpender acties begin?
  • Daarna wilde ik de batterij vervangen, opnieuw de G5 aansluiten, kijken of dat het is.
  • Als dat niet zo is, dan wilde ik de voeding proberen onbelast te starten (mag dit voor 10 seconden) om te weten of de voeding zowiezo nog werkt, als dat lukt is waarschijnlijk mijn powerknop kapot.
Nu goed, dit is eigenlijk wat ik in dit stadium in gedachten had, wat denken jullie?

Alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door smokeandnoise op 12-05-2010 11:08 ]

Verwijderd

Hoor je de voeding "knetteren" als je de stroomkabel plaatst? De voeding moet hoe dan ook een "tik" geven als je hem inschakelt. Ook zonder batterij werkt de mac gewoon. Als de CPU kapot is, dan werkt er ook nul komma niks en lijkt de PSU dood.

de PSU checken door hem onbelast te starten is de beste optie, werkt dat, dan is het zeer waarschijnlijk dat de CPU defect is.

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-02 17:01
Je moet even goed op het logic board kijken voor lekende elco's, en anders is de CPU defect frees is ook.

• smokeandnoise
Nee, ik hoor hem niet knetteren, ik hoor geen tikje of kraakje, echt helemaal niets. Ik zal het logicboard even inspecteren op lekkende elko's op de voeding zit alles er normaal uit, de zekering is ook gewoon nog goed.

++

Ik heb zojuist de voeding terug in de Mac gestopt, enkel het kabeltje aangesloten van de voeding met een ander kabeltje wat het dichtst bij de powerknop zit, de 2 andere connectors, die in het midden (de grote) en die wat meer naar de achterkant zit heb ik niet aangesloten.

Stroom op de voeding, (de processors heb ik er dus nu ook niet in, er staat toch geen stroom op het logicbord)

Maar er gebeurt niets, ik weet ook niet of ik op deze manier de voeding onbelast kan starten, want de powerknop loopt via het logicbord, wat geen stroom krijgt.

Is er iemand die weet hoe ik de voeding kan starten? Ik heb hem al open, dus het is geen probleem voor mij om even 2 punten met elkaar te verbinden om te starten, als ik maar weet welke..

[ Voor 35% gewijzigd door smokeandnoise op 11-05-2010 18:21 ]

• smokeandnoise
Logicboard ook even geinspecteerd op lekkende elko's maar alles zit er prima uit.

Qua kapotte CPU, dat kan natuurlijk, maar het is een dual, als eentje kapot is dan doet de ander het toch nog gewoon? .. Ze kunnen natuurlijk ook beide kapot zijn, uiteraard.

Maar goed, als iemand weet hoe ik de voeding onbelast kan starten, dat zou heel mooi zijn! :)

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:58
smokeandnoise schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 18:25:
Logicboard ook even geinspecteerd op lekkende elko's maar alles zit er prima uit.

Qua kapotte CPU, dat kan natuurlijk, maar het is een dual, als eentje kapot is dan doet de ander het toch nog gewoon? .. Ze kunnen natuurlijk ook beide kapot zijn, uiteraard.

Maar goed, als iemand weet hoe ik de voeding onbelast kan starten, dat zou heel mooi zijn! :)
Tja als jij ergens kan vinden hoeveeel spanning het logic board op de CPU zet om hem aan te zetten dan is dat heel makkelijk even dmv een goede accu oid na te bootsen ;) Maar dat zul je even moeten googlen.

trouwens; er staat spanning op iets, geen stroom :) stroom loopt en spanning staat :)

gewoon nee.

• smokeandnoise
Ik begrijp dat ik de voeding dus niet onbelast kan starten? :'(

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:28
Achja als het niets wordt kan je altijd nog die kast verkopen voor ongeveer 50 euro :).

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
smokeandnoise schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:45:
Ik begrijp dat ik de voeding dus niet onbelast kan starten? :'(
Natuurlijk wel ;)
klikkerdeklikklik

"GREEN: Power Supply On (active low). Short this pin to GND to switch power supply ON, disconnect from GND to switch OFF."

[ Voor 22% gewijzigd door RadiQal op 11-05-2010 19:51 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Bas Odenhoven schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:49:
[...]

Natuurlijk wel ;)
klikkerdeklikklik

"GREEN: Power Supply On (active low). Short this pin to GND to switch power supply ON, disconnect from GND to switch OFF."
Ik denk dat hij meer hier aan heeft: http://jimwarholic.com/20...onnector-plug-pinouts.php

Volgens mij gebruikt een Mac geen standaard ATX stekker namelijk O-)

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
ThinkPadd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:58:
[...]

Ik denk dat hij meer hier aan heeft: http://jimwarholic.com/20...onnector-plug-pinouts.php

ohja solly :o

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 09:12
Of misschien is hij gewoon stuk, dat hij weggegooid is?

• smokeandnoise
Dank mannen, ik was inmiddels zelf ook gaan zoeken naar een pint out schema voor een G5 voeding, heb er zelfs een plaatje bij gevonden.

Afbeeldingslocatie: http://redirectingat.com/?id=292X457&url=http%3A%2F%2Fimg212.imageshack.us%2Fimg212%2F8477%2Fg5psupinoutp1cn8.png&sref=http%3A%2F%2Fwww.insanelymac.com%2Fforum%2Findex.php%3Fshowtopic%3D105113

http://www.insanelymac.com/forum/index.php?showtopic=105113

Het is inderdaad geen standaard ATX connector, maar het pinnummer komt wel overeen, pinnetje 14 verbinden met GND dus. (gelukkig zijn er daar genoeg van.. ;) )

Als ik de voeding dan nog niet gestart krijgt ga ik er een ATX voeding in zetten volgens de instructie die ik eerder al postte, werkt het dan nog niet, dan houdt het een beetje op denk ik.

Alvast bedankt voor de reacties, ik ga morgen even proberen de voeding te starten!

• smokeandnoise
Ach, waarom morgen doen wat nu ook kan.. 8)

Ik heb pin14 en 13 met elkaar verbonden met de spanning er op, er gebeurt niets.

Volgens mij is ie stuk. :o

Iemand die, (sorry, ik blijf vragen) me kan vertellen welke ATX voeding ik het beste kan gebruiken als vervanging van de bestaande voeding?

Ik ga dus, de oude print uit de voeding halen en de binnenkant van een ATX PC voeding er in zetten, afmetingen moeten dus niet te groot zijn lijkt me, maar vermogen wel minimaal 550 watt.

Kan ik iedere willekeurige PC voeding hiervoor nemen?

Uiteraard ga ik de snoertjes doorknippen en opnieuw verbinden..

[ Voor 58% gewijzigd door smokeandnoise op 11-05-2010 20:25 ]

• smokeandnoise
ThinkPadd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:58:
[...]

Dat is nog weer een andere connector, die is van de iMac G5, en die is 22 pins, de connector van de G5 (Powermac) heeft 24 pinnetjes.

Maar toch, interessant!

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-02 17:01
Ik heb eventueel nog een voeding voor je tekoop, alleen mag ik dat eigenlijk hier niet zeggen dus dm me maar als je interesse hebt

• smokeandnoise
sebasmac schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 20:57:
Ik heb eventueel nog een voeding voor je tekoop, alleen mag ik dat eigenlijk hier niet zeggen dus dm me maar als je interesse hebt
Ik heb werkelijk geen idéé hoe ik je een pm kan sturen.. kan je mij een pm sturen misschien?
Jep, daar heb ik gekeken, ik vind het alleen moeilijk te beoordelen of mijn condensatoren kapot zijn, en vervangen gaat mij net effe te ver kwa skills op het moment helaas..

Ik heb het trouwens over een PowerMac G5, niet over een iMac G5, zulke grote condensatoren zitten niet in mijn Powermac op het logicboard.. :)

[ Voor 9% gewijzigd door smokeandnoise op 11-05-2010 21:12 ]

• smokeandnoise
.. Maar ze zitten inderdaad wel op mijn voeding..

Ik had begrepen dat als condensatoren een beetje scheef staan ze lek kunnen zijn, verder valt er niets aan te zien zo op het eerste oog.
Nou kan ik dat niet goed zien want er zit een soort witte siliconenlaag onder en rondom de condensatoren, deze siliconenachtige laag zit ook onder en rondom enkele andere componenten, ik ben er vrijwel zeker van dat dit niet het gevolg is van lekkage, maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat een aantal condensatoren lek is zonder dat het zichtbaar is, enkelen staan tenslotte een beetje scheef.

Ik ga toch ook even kijken of ik niet ergens die condensatoren door kan laten meten dan weet ik meer over het probleem en of dat misschien idd niet handiger is om aan te (laten) pakken.

Iig bedankt voor het meedenken, wordt vervolgt!

• smokeandnoise
Zo. Ik heb mij zelf een Eminent EM3902 WXtreme 550 watt voeding aangeschaft.

http://www.eminent-online...3-voeding-550wxtreme.html

Dit is wat er uitkomt :

DC uitvoer: +3.3V=24A, +5V=20A, +12V1=17A, +12V2=17A, -12V=0.3A, +5Vsb=2.5A

En wat ook niet onbelangrijk is..

"Makkelijke installatie" ;)

Maar goed, voor ik verder ga, er zijn 3 pluggen die op het moederboard van de G5 moeten worden,
1 plug had ik hierboven al gepost, maar er zijn er nog 2..

Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/9331/g5psupinoutp2p3bn6.png

Wat ik nodig schijn te hebben is naast wat mijn nieuwe voeding te bieden heeft, is +12V3

En dat snap ik even niet, tenminste, ik denk dat ik niet snap.

Is het niet zo dat +12V1 en +12V2 en +12V3 eigenlijk gewoon het zelfde is, behalve dan dat het afkomstig is van een andere 'bron' in de voeding?

Kan ik daar waar ik op de Mac +12V3 moet hebben, gewoon +12V1 of +12V2 aansluiten, en zoja, welke kan ik dan het best kiezen? +12V1 of +12V2 ?

Zoals jullie begrijpen, ik weet niks van electronica, maar een paar draadjes met elkaar verbinden, dat moet me wel lukken, als ik maar mag doen wat ik zojuist suggereer..

Of moet ik een andere voeding hebben die me echt +12V3 kan leveren?

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
smokeandnoise schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:57:
Ik heb uit een container voor electronica op de stort een PowerMac G5 1.8 DP gevist.
offtopic:
Hahahah heel cool :) !! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Be the change you want to see in the world

• smokeandnoise
haha, thnx!

Verbazing overviel mij toen ik die container in liep, hij stond boven op een koelkast waar ik maar net over heen kon kijken, en ik ben 1.92m

De gene die hem daar neer heeft gezet is in ieder geval net zo groot als ik óf heel sterk, want dat ding dat weegt.. (de G5 dus)

Haha, volgens mij moet ik voor de vragen waar ik nu tegen aanloop beter rond vragen op een electronica forum, maar voor de je weet maar nooit en de gene die dit na mij ook zou willen gaan proberen..

De ATX voeding heeft een contrastekker voor de 220v, op dit contra stekker zitten aan de achterkant 3 condensatoren, ik weet niet wat die doen, maar ze zullen ongetwijfeld een belangrijke taak hebben..

De contrastekker van de G5 heeft een iets andere behuizing en past daarom beter in de originele voedingskast, aangezien ik niet electrotechnisch onderlegd ben, en ook geen soldeerbout heb, en die liever ook niet ga kopen voor alleen dit, vroeg ik mij af of het uitmaakt dat ik de oude contrastekker met condensatoren op de nieuwe ATX voeding zet.

Waarschijnlijk kan deze vraag enkel beantwoord worden als ik de waarden hier noteer die op de condensatoren staan, maar op de 2 kleine (blauwe) condensatoren staan getalletjes die ik zonder vergrootglas niet kan lezen, maar op de grote condensatoren zijn de waarden wel leesbaar.
  • De oude waarde van de grotere condensator (die in een vierkante behuizing zit van ca 2x2x1 cm is : 0,47uf 10% 275 VAC
  • De nieuwe waarde van de grotere condensator (die van de ATX contrastekker) : 0,1 uf 250V~275V
Kan iemand mij vertellen of ik zo maar de oude contrastekker op de nieuwe voeding kan zetten of is dat iets wat ik beter niet kan doen?

Als niemand hier antwoord kan geven op deze vraag, wat ik me zo voor kan stellen, dan zal ik het ook even op circuitsonline.nl vragen, moet ik me daar eerst even registeren, maar dat doe ik dan gewoon effe natuurlijk.

Als ik dan antwoord heb, en hier is het de vraag van de dag geworden, dan zal ik het antwoord ook hier even posten.

Bon.

Als ik niet duidelijk ben dan moet iemand dat maar even zeggen, als ik foto's moet plaatsen van wat ik hier heb en aan het doen ben, dan hoor ik dat ook wel.

Ok, ondertussen ben ik aan het uitvogelen welke kleurtjes welke spanningen hebben, want de kleurtjes die in de plaatjes hier staan komen niet overeen met de kleurtjes van mijn draadjes, maar volgens mij kloppen de pinnummers wel, dus ik kom er wat dat betreft wel uit.

Ok, tot zover even. :)

• smokeandnoise
Het condensator verhaal op de 220v contrastekker was ook terug te vinden op tweakers kwam ik zojuist achter.. (uiteraard zou je zeggen) ..

Het is dus een netfilter..

En wat ik begrijp uit het betreffende topic is dat het netfilter is afgestemd op het vermogen dat wordt afgenomen door wat er achter zit, het opgenomen vermogen mag niet hoger zijn dan waarop het netfilter is afgestemd.
In mijn geval is het opgenomen vermogen dus lager, het was 600 watt, en het wordt 550 watt, ik ben nu bijna geneigd om te zeggen dat ik het wel best vind, en de oude contrastekker ga gebruiken op de nieuwe voeding.

Ik knip de contrastekker van de nieuwe voeding af, en met kroonsteentjes zet ik de oude contrastekker er aan vast, daarom heen doe ik wat gaffertape. (als het klaar is en werkt dan tenminste)

Ok. Tot zover. :)

• smokeandnoise
Ik ben d'r trouwens uit hoe het zit met +12V1, +12V2, +12V3

Dat zijn de 'rails' van de voeding.

Mijn voeding heeft 2 x 12V rails, de Mac zou er het liefst 3 willen.

Als ik de instructie er op na lees die ik in mijn startpost heb gelinkt dan lees ik dat hij gewoon 2 rails heeft samengevoegd.

Ik moet nog even uitzoeken welke rails ik het beste kan samenvoegen, maar ik ben al zo ver dat ik nu weet dat rail 1 (+12V1) uit de ATX connectors komen rail 2 (+12V2) uit de molex connectors, ik heb nog wat andere connectors aan mijn ATX voeding zitten, maar ik heb niet nog meer rails. (volgens de specs van mijn voeding)

Ik heb deze info uit dit artikel : http://www.tech-forums.ne...asuring-psu-rails-130666/

Op dit moment heb ik alleen de voeding op de 220v contrastekker aangesloten en de fans van de voedingkast op de print van de voeding en de print van de voeding reeds in de voedingskast vastgeschroefd, grappig genoeg kwamen 2 gaatjes van de print exact overeen met 2 bestaande gaatjes van de vorige print.

Ik hoop morgen te weten wat ik samen kan voegen qua rails en te kunnen gaan testen.

[ Voor 14% gewijzigd door smokeandnoise op 14-05-2010 21:47 ]

• smokeandnoise
Ik weet inmiddels wat ik ga samenvoegen.

Er zijn in totaal 3 connectors die naar het logicboard lopen.. op dit plaatje kun je zien wat de standaard voeding van de G5 levert.

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/_K5ghJYMcH8w/SakC8aZtzgI/AAAAAAAAAM0/o5vZik0JmpM/s320/Picture+89.png
  • Rail 1 - 12V / 13.5A
  • Rail 2 - 12V / 9A
  • Rail 3 - 12V / 13.5A
Mijn voeding heeft 2 rails
  • Rail 1 - 12V / 17A
  • Rail 2 - 12V / 17A
Eigenlijk heeft mijn voeding te weinig vermogen, alleen, ik ga mijn voeding nooit maximaal belasten, ik hou de Mac zoals hij nu is, met 2 reepjes geheugen, 2 vrije PCI sloten, 1 Harddisk.

De 25V die op pin 8 staat op connector 2, die wordt nooit gevraagd.
Ik heb begrepen dat deze bedoeld is voor sommige speciale monitoren, iets wat ik niet heb.
Dat scheelt me ook weer 5A.

Ik ga het als volgt doen :
  • Connector 1 - Rail 1
  • Connector 2+3 - Rail 2
Morgen de boel aansluiten, en hopen dat het probleem inderdaad de voeding was. :P

• smokeandnoise
Ben ik weer..

Ik kwam nog een oude soldeerbout tegen, en daarom heb ik toch maar besloten alles te solderen ipv de snoertjes met kroonsteentjes te verbinden, dan weet ik zeker dat er niet iets losraakt, bijkomend voordeel is dat gesoldeerde verbindingen minder ruimte in beslag nemen.

Volgens mij heb ik nu alles goed aangesloten, ik heb wel snoertjes gebundeld omdat ik niet goed uitkwam met de aantallen soms, dus, een 5v rood snoertje wordt in sommige gevallen vertakt naar 2 snoertjes, maar volgens mij maakt dat niet uit, 5v blijft 5v, enkel het aantal amperes verdubbeld door dat snoertje.

Ik las ergens dat volgens de ATX specificatie ieder snoertje wat in een voeding zit de maximale belasting van de totale voeding aan zou moeten kunnen (hypotetische situatie natuurlijk) maar het zou dus geen probleem moeten zijn om snoertjes te bundelen, (van de juiste kleur natuurlijk.)

De P1 connector van de voeding van de G5 heeft maar liefst 11 ge-aarde snoertjes nodig, zoveel had ik er niet op rail1, dus, heb ik enkele moeten samenvoegen.
Dit is een beetje gokwerk geweest, maar ik verwacht er geen problemen mee.

Hier heb ik eerlijke gezegd wel een klein beetje twijfels over nog, maar wat ik heb gelezen op andere fora, zou dit moeten kunnen.

Goed.

De voeding zit nu in ieder geval weer in elkaar, maar ik ga hem morgen nog even na lopen op het eventueel aanwezig zijn van niet kloppende verbindingen en daarna ga ik mogelijk dan testen, dus, wordt vervolgd! :)

• smokeandnoise
Bon.

Voeding gecontroleerd, alles klopt.
Even stroom op de voeding gezet zonder verder aangesloten te zijn, geen boem, gelukkig maar.
Voeding in de G5 gezet, kast dicht gemaakt, alles precies zoals het hoort weer terug.
Stroom op de Mac gezet, powerknop ingedrukt, en...... niets.
Nog een paar keer op de powerknop gedrukt, er komt wat zacht gekraak uit de Mac en verder niets.
Nog een keer stroom er af, stroom er op, knop indrukken, weer wat zacht gekraak, en niets.
Nog wat keren op de powerknop gedrukt, geen gekraak, niets meer.

Ik denk, het is einde project.

Helaas, ik denk nu dat de oude voeding gewoon wel goed was, ik ga de G5 op marktplaats zetten 'as is'.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval aan alle reaguurders! _/-\o_

++

Staat nu op MP : http://computer-software....43aqi98Pmwgdxw%3D%3D&df=1

[ Voor 14% gewijzigd door smokeandnoise op 16-05-2010 13:25 ]

Pagina: 1