Tablet Pen: Batterijen vervangen door USB stroom.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb recent een tablet pen gekocht voor mijn laptop, namelijk de Siso Tablo Tablet Pen.
Hier een afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://tech2.in.com/media/images/2009/Nov/img_187032_tablo_kit_450x360.jpg
Hiermee kan je op je laptopscherm schrijven alsof het een tablet is.
Nu is het zo dat deze Tablet Pen 3 mini batterijtjes gebruikt, namelijk 3 kleine knoopcelbatterijen.
Dit waren volgens mij de Vinnic - L736 knoopcel batterijen.
Deze waren echter na een periode van weinig gebruik in ongeveer anderhalve maand al leeg, waardoor de pen het niet meer deed.
Destijds heb ik nieuwe gekocht, die volgens mij even goed waren. Helaas waren deze nog sneller op, terwijl ik de pen maar 1 keer had gebruikt in een maand tijd...
Het schiet dus niet op om die batterijen alsmaar opnieuw te blijven kopen om de pen een paar keer per maand te gebruiken.

Wat ik mij dus afvroeg, is of het mogelijk is om de stroomvoorziening van de 3 batterijen te vervangen door de stroomvoorziening van een USB kabel.
Dit door middel van solderen of iets dergelijks [met solderen heb ik geen ervaring, maar met electronica wel].

Als jullie mij hiermee kunnen helpen, heel erg bedankt alvast!

Nu heb ik het even opgezocht, en het blijkt dat de knoopcel in kwestie het volgende vermogen heeft:
1,55 Volt bij 32 mAh. Niet erg veel dus.
Ik weet niet precies hoe het zit met de stroom van een USB slot, maar volges mij zou dit gewoon moeten kunnen, omdat je toch alleen de hoeveelheid stroom krijgt die je nodig hebt? [als ik het fout heb, graag corrigeren!]

Om even duidelijk te maken wat ik als eindresultaat zou willen, heb ik even snel iets in elkaar gefotosoept:
Afbeeldingslocatie: http://img64.imageshack.us/img64/8835/penmod.jpg

Het lijkt me ook wel belangrijk om even te vermelden dat ik ervaring heb met het aanpassen van USB kabels, zo heb ik eerder een USB kabel aangepast zodat ik er een aan en uit schakelaar op kon zetten, terwijl ik de data overdracht intact liet: ik heb de USB kabel open gesneden [heel voorzichtig, omdat bij teveel beschadiging van de shielding de dataoverdracht niet meer werkt blijkbaar], de stroomdraad door een schakelaar laten lopen en klaar. Het eindresultaat: http://img441.imageshack.us/img441/4870/dsc00561d.jpg

Op het moment zou ik dus alleen willen weten OF het mogelijk is, zo ja, dan ga ik hier erg graag op door, en zal ik indien nodig extra informatie over de pen opzoeken en eventuele fotos maken van de pen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2010 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Hoeveel vermogen vraagt die pen? En welk voltage heeft de pen nodig?
Als het meer dan 100 mA is, wordt het lastig.
USB voltage is 5 V, valt indien nodig naar beneden te brengen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18

SA007

Moderator Tweaking
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.61

Misschien een tip? 100 batterijen voor net iets meer dan 2 euro 50.
Deze zijn compatible met de batterij waar je een linkje heen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het enigste wat ik kan vinden over het vermogen en voltage van de pen, is dit: Power source: LR41 Cell Battery.
Daar kon ik niet zoveel over vinden, behalve dat die 10.5 mAh bij 1.5V kan geven.

Dit is dus ruim onder het maximum van USB.

En over die batterijen: dat vind ik dus zon groot nadeel: ik moet alsmaar die batterijen blijven bestellen, en zoals ik de laatste keren heb gemerkt, zijn de batterijen steeds op als ik de pen nodig heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nah, het lijkt mij erg sterk dat usb niet genoeg vermogen kan leveren voor die pen.
Ik zou een standaard silicium diode 'vinden' bijv een 1n4148.

Dan een zo flexibel mogelijk draad zien te vinden (2 polig) en dan het zo aansluiten:
Usb+ -> diode -> Pen +
Pen- -> usb -

Er zijn usb connectors die je er zelf aan kan zetten, maar als je een usb kabel heft welke flexibel genoeg is kan je die ook pakken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:56
SA007 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 17:18:
Nah, het lijkt mij erg sterk dat usb niet genoeg vermogen kan leveren voor die pen.

Dan een zo flexibel mogelijk draad zien te vinden (2 polig) en dan het zo aansluiten:
Usb+ -> diode -> Pen +
Pen- -> usb -

Er zijn usb connectors die je er zelf aan kan zetten, maar als je een usb kabel heft welke flexibel genoeg is kan je die ook pakken natuurlijk.
LR41 is 1.5volt dus dan zegt hij BOEM!
Zou er toch iets van een VREG tussen zetten, LM317 zou minimaal 1.25volt moeten kunnen dus die zou je kunnen gebruiken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 11-09 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 17:11:
En over die batterijen: dat vind ik dus zon groot nadeel: ik moet alsmaar die batterijen blijven bestellen, en zoals ik de laatste keren heb gemerkt, zijn de batterijen steeds op als ik de pen nodig heb...
Misschien een idee om die pen uit te zetten/batterijen eruit te halen als je hem niet gebruikt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
LED-Maniak schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 17:22:
[...]

LR41 is 1.5volt dus dan zegt hij BOEM!
Zou er toch iets van een VREG tussen zetten, LM317 zou minimaal 1.25volt moeten kunnen dus die zou je kunnen gebruiken.
Als je de TS even goed leest zie je dat er 3 inzitten. 3x 1,5V = 4,5V. 0,7V spanningsval over een diode, dus dan hou je 4,3V van ee 5V USB spanning over.

Lijkt mij niet dat ie kapot gaat van een lagere spanning ;)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Oke oke, inderdaad, was weer veel te snel :F

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
is het dan niet lastig om er mee te schrijven als je elke keer zo'n draad hebt hangen, mij lijkt dit heel irri

tja als je de pen maar 1 keer per maand gebruikt waarom haal je de batterijen er niet gewoon uit?

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Freee!! schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 17:45:
[...]
Misschien een idee om die pen uit te zetten/batterijen eruit te halen als je hem niet gebruikt.
Ja, tuurlijk, maar helaas kan je de pen dus niet uitzetten, hij zou na een minuut ofzo automatisch in standby gaan. Maar zelfs als ik de batterijen eruit haal, lopen ze nog leeg...
Remmes_NT schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 19:16:
is het dan niet lastig om er mee te schrijven als je elke keer zo'n draad hebt hangen, mij lijkt dit heel irri

tja als je de pen maar 1 keer per maand gebruikt waarom haal je de batterijen er niet gewoon uit?
Nou, dat had ik na de eerste keer dus ook gedaan, want ze gingen absurd snel leeg.
Maar om een of andere reden zijn ze toch nog heel erg snel leeg...
DP Kunst schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 18:06:
[...]

Als je de TS even goed leest zie je dat er 3 inzitten. 3x 1,5V = 4,5V. 0,7V spanningsval over een diode, dus dan hou je 4,3V van ee 5V USB spanning over.

Lijkt mij niet dat ie kapot gaat van een lagere spanning ;)
Wow, inderdaad! Daar had ik nog niet eens aan gedacht!
SA007 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 17:18:

Usb+ -> diode -> Pen +
Pen- -> usb -

Je bedoeld een female connector aan de pen zelf maken waar ik dan een USB kabel op kan aansluiten?
Inderdaad geen slecht idee, maar ik denk dat een "ingebouwde" connecter fijner is, vooral voor tijdens het gebruik: dan kan je de kabel er niet per ongeluk uit trekken.

Dus:
Denken jullie dat het mogelijk is? [Voor zover ik kan begrijpen: wel]

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2010 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ikzelf zou het eens proberen met een paar supercaps, als hij daar een intressante periode op werkt > 5 minuten enzo en je kan die vrij netjes aan de pen knopen lijkt me dat een betere optie.

Supercaps zijn een soort mini-batterijen welke ongelofelijk snel opgeladen kunnen worden (kwestie van secondes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 20:15:
Ikzelf zou het eens proberen met een paar supercaps, als hij daar een intressante periode op werkt > 5 minuten enzo en je kan die vrij netjes aan de pen knopen lijkt me dat een betere optie.

Supercaps zijn een soort mini-batterijen welke ongelofelijk snel opgeladen kunnen worden (kwestie van secondes)
Sorry, maar ik heb nog nooit van supercaps gehoord, wat is het precies en hoe werkt het?
btw: ik ben niet zo erg thuis in de natuurkundige electronica schema's ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
[verwijderd]

[ Voor 102% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ooh, dat klinkt wel egt super relax dan!
Ik heb toch nog wel wat vragen:
1- Zou het ingewikkeld zijn om zoiets te monteren in/op de pen?
2- Hoe laad ik zon supercap eigenlijk op? Is het gewoon mogelijk doormiddel van gebruikelijke computer aansluitingen?
3- Hoe groot is een supercap ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 104% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh ok, en sorry dat ik er weinig van weet, maar wat bedoel je precies met polarisatie? de enigste polarisatie die ik ken, is met licht...

en ik had wat rondgekeken voor de supercaps, maar ik vond eigenlijk alleen maar supercaps die even groot zijn als de 6r61 batterijen... natuurlijk is de kans groot dat ik verkeerd gezocht heb, gezien ik niks van supercaps weet.

Ook nog iets, hoe kom ik aan een connector voor micro usb? dus waar kan ik zoiets bestellen?

Bij het maken van deze mod is het wel belangrijk dat de pen nog een beetje handbaar blijft, dus zon grote batterij achterop wordt een beetje een probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Polarisatie is in dit verband niets anders dan letten op plus en min.

Dan zo'n supercondensator. Voor enig begrip voor niet technici:
De eenheid van capaciteit is de farad, niet genoemd naar een Duitse fiets :) (schrijf je ook anders), maar naar Faraday. Echter vertegenwoordigt die eenheid zo'n gigantisch hoge waarde dat men in electronische schakelelingen doorgaans werkt met µF (een miljoenste F) en pF (een miljoenste µF). Niettemin bestaan capaciteiten van 1 F en meer. Indien geschikt voor wat hogere spanningen hebben deze al gauw behoorlijk forse afmetingen, een vergelijking met een flink salonmeubel of nog groter is geen uitzondering.

Goed, met 1 V is het qua afmetingen nog te doen. Maar de energieinhoud van een condensator is maar 0,5CU2, wat bij 1F en een gemiddelde van spanning van 1V maar 0,5 joule betekent. Dit alles alleen om de orde van grootte te illustreren. Vergelijk dit met een niet al te fors oplaadbaar AA-staafje van 1000 mAh (de meeste hebben tegenwoordig een hogere waarde). Heel globaal heeft deze tussen vol en zo leeg dat hij nog bruikbaar is een spanning van eveneens gemiddeld 1 V. Maar dat is wel een energie-inhoud van 1Wh = 3600 joule.

Wel even een verschil om te realiseren dat zoiets alleen maar geschikt is voor een zéér laag verbruik, tenzij je afmetingen wil realiseren met de inhoud van een cathedraal die tot de nok toe vol staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar ik heb een supercap nodig van 4.3V [dus dat wordt 5V ?] zoals hier hierboven misschien had zien staan.
Ik neem aan dat deze groter zijn als de door jou genaamde 1V supercaps, tenzij je ze in serie wilt schakelen op een of andere manier. [als dat uberhaubt mogelijk is met zulke dingen]

En mijn andere vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tja, je andere vragen. In elk geval zal die supercondensator (of in het Engels supercap, afkorting van supercapacitor) zo groot uitvallen dat je hem alleen door een soepel snoertje kan verbinden met de pen. Vraag is of je dat wilt. Indien ja, dan kan dat natuurlijk, maar is dat eerste idee van je toch veel meer voor de hand liggend. Want ook dat kan. Dat tekentablet is toch neem ik aan ook via een USB-poort aangesloten op je computer. Welnu, sluit je pen apart daarvan aan op een andere USB-poort, dan storen ze elkaar zeker niet. Je hebt, lees ik, zelf al uitgeplozen welke van de draadjes de 5 V zijn, dus gewoon doen. Zo kan ik zelf ook mijn TomTom buiten de auto d.m.v. een USB-snoertje opladen, komt geen hocuspocus aan te pas.

O ja, mocht het toch zo zijn dat je vingers jeuken om te experimenteren met supercondensatoren, die kun je inderdaad net zoals je dat met batterijtjes doet gewoon in serie zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 10-05-2010 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, en dan zou het dus gewoon mogelijk zijn om de + van de USB aan de + [5V, rood] te doen van normaal de batterijen zitten en dan de aarde bij de - [zwart] ?
en dan natuurlijk dat vast solderen?

als ik het vast soldeer, blijft het dan ook goed zitten? gezien het usb draadje toch wel een beetje zal bewegen...

en weten jullie ook misschien waar ik een niet al te dikke en toch flexibele usb kabel kan bestellen? ik ken namelijk alleen die dikke... [en ik weet zeker dat er dunnere zijn, zoals bijvoorbeeld die van laptop muizen]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 132% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 09:51:
[...]

Volgens mij is 1 Wh nog altijd 3600 joule? (1W = 1j/s).
Helemaal waar, ik had aanvankelijk het voorbeeldje in mijn hoofd van 2 Wh. Ik heb het even gecorrigeerd.
Bedankt voor de oplettendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Laatst online: 11-09 15:45
Stukje tape over de batterij heen doen, dan loopt hij ook niet leeg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mvdam schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 09:58:
[...]
Als je het vast soldeert, mits je dat goed doet, zal het wel behoorlijk vast zitten, ook als het stekkertje een beetje beweegt, verwacht niet dat je er een kilo gewicht aan kunt hangen, maar voor een beetje pennen moet het lukken.

Voor een stukje usb kabel kun je kijken naar een verlengkabel oid :) die zijn vaak niet zo duur.
Ah ok, ik dacht al wel dat een beetje soldeerwerk wel wat aan zou kunnen, maar toch ff vragen voor de zekerheid ;)

En van de usb kabel, die dunne, flexibele kabels zijn moeilijk te vinden, maar nu dacht ik: waarom niet de kabel van een laptop muis gebruiken? gezien dat de soort kabel is die ik zoek, bijvoorbeeld:
http://azerty.nl/8-872-41...ical-usb-notebook-mo.html
maar ik weet niet of iemand van jullie hier eits van weet, maar zou de structuur van zon kabel nou anders zijn als van zon dikke? omdat hij dus dunner is...
Ik vermoed dat er geen shielding aanwezig is, maar toch wel gewoon hetzelfde aantal draden? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Eén piepkleine opmerking, je citeert mij zogenaamd, maar het ctaat is niet van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sorry :P ik vond de quote al zo raar :P dat ie ineens zo kort was :P daaorm had ik em aangepast XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand mss hoe het zit met wat ik zei over die dunne kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dunnere draadjes, dunnere isolatie en niet geschikt voor grote stromen. Die heb jij toch niet dus prima bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super!
dan ga ik die binnenkort bestellen denkik :P de muis eraf slopen en dan de draden vast solderen.
wat zal ik trouwes doen met de data draden? kan ik die gewoon los laten hangen, omdat er toch geen signaal door komt, of moet ik die nog speciaal isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Los knippen en voor de zekerheid even isoleren. Zelf gebruik ik daar vaak een krimpkousje voor die er dan voor de helft overheen is geschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de muis is besteld :D
hopelijk kan ik dit weekend dan solderen :D
mijn pa zei dat ik de contactpunten nog even moest opruwen met wat schuurpapier oid, voordat ik ga solderen, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 12:16:
de muis is besteld :D
hopelijk kan ik dit weekend dan solderen :D
mijn pa zei dat ik de contactpunten nog even moest opruwen met wat schuurpapier oid, voordat ik ga solderen, klopt dat?
betere hechting

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, thx
ik zal wel weer laten horen als ik de muis heb en ga solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb vandaag de pen afgemaakt, en hij werkt!!!! :D

Hoe ik het heb gedaan:
1. De muis uitgepakt, uit elkaar geschroeft om de 4 draden netjes eruit te halen.
Tot mijn verbazing waren het niet de standaard USB kleuren [Rood, Wit, Groen, Zwart] maar Rood, Oranje, Groen en Blauw. Ik had dus maar op de gok genomen dat Rood en Blauw de juiste draden waren [Rood +, Blauw -]. Deze draden hadden geen omhulsel of iets dergelijks, wat normaal wel is.
De draden waren echter iets van een hoopje koperdraden die om elkaar heen gedraait waren, met een of ander wit stofachtig draadje in het midden. Waarschijnlijk zat er iets van een coating omheen waardoor ze elkaar niet stoorde.

2. Ik had de pen open gemaakt, het uitsteeksel van de batterij-houder eraf gezaagd en de contacten zo makkelijk mogelijkbereikbaar gemaakt.
Vervolgens had ik met de [oeroude] soldeerbout van mijn pa de draden aan de contacten vast gemaakt.
De groene en de oranje draad had ik gewoon afgeknipt, verder niet afgesloten of iets dergelijks.

3. Tijd om te testen! En het werkte!!!

4. Nu het dus werkte, was het tijd om het dopje even mooi te bewerken voor de usb kabel die er doorheen moest.
Omdat ik de draden dus al had vastgesoldeerd [en omdat het uiteinde van de kabel dikker was als de rest] moest ik het dopje bewerken om de kabel erdoor te krijgen.
Dit had ik gewoon simpel gedaan door een gaatje te boren in de dop en met een klein zaagje de dop half door te zagen, waardoor ik de kabel er makkelijk doorheen kon halen.

5. Nu de kabel er doorheen zat, had ik de contacten afgeplakt met wat tape, alles een beetje opgevouwen en het dopje erop gedraait.
En het werkt perfect!!

Uiteindelijk heb ik er ongeveer een kwartiertje tot een half uurtje over gedaan [inclusief uitpakken van de muis :P ]
En ik ben zelf erg tevreden met het eindresultaat!

Hier wat fotos van het eindresultaat:
De pen met draad:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/w0ot46.jpg
De pen:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/ek0xhu.jpg
Het dopje:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/x364nk.jpg
Sorry voor de slechte kwaliteit, maar ik heb mijn camera nu niet bij de hand ;)

Erg bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Keurig dat je dit even meldt. En eh, mooi resultaat toch? En voor het presenteren zijn de foto's mooi genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad :D
Enigste nadeel is het feit dat het dopje [wat ik net pas merk, nadat ie er ongeveer 2 uur in heeft gezeten] wat warm wordt.
maar dat is ook zo weer afgekoelt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als er iemand is die hetzelfde wil doen en informatie oid wil, stuur me dan maar een PM ;)
Pagina: 1