Het hangt helemaal af van het platform waarop de app moet draaien, en de functionaliteiten die de app moet krijgen. Je moet je eerst afvragen of je Flash of HTML5 wel nodig hebt, op welke systemen je app gaat draaien en voor welke doelgroep het is.
In de wereld van de desktop-browsers, dus gewone pc's, is HTML5 nog niet ver ingeburgerd. Dit komt omdat geen enkele versie van IE het ondersteunt (IE9 gaat het wel ondersteunen), terwijl IE wereldwijd nog altijd de grootste browser is. Andere browsers er ook nog maar pas mee bezig zijn. Voor zover ik het heb begrepen zijn Firefox (3.6), Safari, Chrome en Opera er al vrij ver mee, maar die browsers zijn in veel doelgroepen slechts goed voor zo'n 20% van de bezoeken. Als je een app maakt voor een technologisch vergevorderde doelgroep (zoals die van tweakers.net), dan heb je al iets meer kans van slagen, maar zelfs in die doelgroep neemt IE6/7/8 al snel 30 tot 50% voor zijn rekening.
Wil je echter een mobiele applicatie maken, dan is HTML5 al iets verder ingeburgerd. Recente versies van Opera Mobile ondersteunen het (deels) en de iPhone / iPad ook. Maar het bouwen van volledige applicaties in HTML5 staat nog wel in de kinderschoenen. Op dit moment worden vooral video-players gebouwd, en veel tech-demo's op het gebied van animaties. Ook wel interfaces al, maar zoals gezegd is het allemaal nog erg nieuw en dus riskant. De efficiëntie van deze nieuwe taal is nog niet erg hoog, het is vaak nog zwaarder dan Flash. Ik verwacht dat het pas over enkele jaren echt een wezenlijke plek in de mainstream zal krijgen.
Afhankelijk van het type applicatie dat je wilt maken, kan het ook een goede optie zijn om het in XHTML, CSS2 en Javascript / Ajax te doen. De "gebruikelijke" technieken dus, waar het merendeel van het internet op dit moment uit bestaat. Voordelen: Werkt (indien goed gebouwd) op bijna alle browsers (ook mobiel), maar heeft iets beperktere mogelijkheden (grafisch en qua animaties onder andere, en geen offline support). Bijvoorbeeld gmail en hotmail zijn gebouwd met deze technieken. Het gebruik van Javascript kan versimpelt worden door een framework als
jQuery te gebruiken, waar dan weer duizenden plug-ins voor te krijgen zijn.
Ik zou zeggen, verdiep je eens in de mogelijkheden daarvan, lijkt me een goede derde optie. En post hier eventueel even het soort applicatie, de basis-kenmerken en functionaliteiten ervan, zodat mensen je gerichter kunnen adviseren. Ten slotte: Vraag je ook af of offline support belangrijk is in Nederland, waar de internet-penetratiegraad zo ongeveer het hoogst in de wereld is.
[
Voor 9% gewijzigd door
geert1 op 08-05-2010 16:55
]