Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_c
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-02-2022
Beste Tweakers,

Ik ben werkzaam als een freelance grafisch ontwerper en gebruik hierbij meerdere veeleisende softwarepakketten. Ik werk met grote bestanden in o.a. Photoshop, illustrator en after effects (nu cs4, binnenkort cs5) en maak af en toe gebruik van 3D pakketten zoals Maya en ZBrush.
Hiervoor ben ik op zoek naar een draagbare mid-/high-end workstation waarmee ik de komende jaren vooruit kan. Ik probeer al een tijdje uit te zoeken wat het beste voor me is en heb momenteel de keuze weten te beperken tot óf een Dell precision (win 7) óf een Macbook Pro (Mac OS).

Optie 1:
Apple Macbook Pro 15-inch
# 2.66GHz Intel Core i7
# 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x4GB
# 500GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm
# MacBook Pro 15-inch Hi-Res Antiglare Widescreen Display

prijs: € 2.689,01 incl. btw

vs.

Optie 2:
Dell Precision Mobile Workstation M4500
# One® Intel™ Core i7-720QM(1.60GHz.6MB.Quad Core,45W)
# 1 GB NVIDIA Quadro FX 1800M (with 1GB dedicated memory) 45W
# 15.6in Full High Definition (1920 x 1080) White Led Antiglare LCD Panel
# 8GB 1333MHz DDR3 Dual Channel (2x4GB)
# 500GB (7,200rpm) Serial ATA Hard Drive

prijs: € 2.426,41 incl. btw

Ik heb hierboven enkel de belangrijkste eigenschappen aangegeven (netwerk, webcam, accu etc heb ik voor het gemak even daargelaten)

Mijn budget ligt rond de € 2.500,-

Dell heeft duidelijk de beste specificaties voor het kleinste bedrag. Maar is een Apple voor grafische professionals niet gewoon de beste keuze? Of is dit een fabeltje en al lang verleden tijd? Of is er toch nog ergens een betere optie op de markt?

Wie helpt mij?

bvd.

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Apple is gewoon een tool. Wat voor grafische qualiteit je er uit haalt licht aan jouw.. Ik zou met jouw type werk zeker de precision nemen.. Als zul je vast op beide prima kunnen werken..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91375

Als je kijkt naar de tot op zekere hoogte vergelijkbare specs, komt het meer aan op wat je zelf prettiger vindt werken... Windows of OSX? Wat specs betreft is de Dell wel wat aantrekkelijker vooral met de 100% Adobe Gamut, al helemaal als je goed kleurecht wil werken wat denk ik best belangrijk is in jouw veld. Esata is ook wel erg lekker als je met grote bestanden op een snelle externe schijf werkt.

Waarom het gros van alle mediabureaus/reclamebureaus/video-editors/fotografen oorspronkelijk nog steeds voorzien zijn van Apple weet ik niet exact, maar het begon met een stuk betrouwbaarheid/stabiliteit tov pc's volgens mij. En wat responsiever/minder logge architectuur dan Windows. Maar tot zover ik hoor zit dat met Windows 7 nu wel alweer redelijk snor.

Keuze is gewoon aan jezelf, wat vind je prettiger werken? Luxeprobleempje... Maar puur kijkend naar de specs zou ik zeker voor de Dell gaan, ook nog mooiere prijs/performance verhouding.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 91375 op 09-05-2010 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Daarnaast kun je bij Dell vaak nog om korting "zeuren" en dat is volgens mij bij Apple een stuk minder makkelijk.
Ook is de support bij Dell (met een beetje mazzel) wat menselijker dan bij Apple.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_c
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-02-2022
Dank voor de reacties, gewoon altijd even fijn om een stel andere meningen te horen.

De Dell heeft op het moment zeker mijn voorkeur, dan moet ik het feit dat ik met het design van de behuizing nou niet echt de blits maak bij klantbezoekjes maar voor lief nemen ;)

Ik zag trouwens dat de Amerikaanse Dell site de mogelijkheid aanbiedt een SSD te combineren met de standaard 7200rpm HD. Dan zou je bijvoorbeeld het OS op de SSD kunnen laten draaien en de andere schijf voor storage gebruiken, wat volgens mij best een snelheidswinst oplevert. De Nederlandse webwinkel biedt deze optie echter niet aan, en goedkoop is het allemaal ook niet. Ik zal maandag eens belletje plegen naar ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-05 13:52

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica