Subwoofer te nadrukkelijk aanwezig bij 5.1

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 15:12

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb een Yamaha RX-V1600 receiver en sinds een jaar een 5.1 setje van JBL, de CS-1500.

Nu heb ik het probleem dat wanneer de bron 5.1 is (dus een digitaal aangesloten audiobron, HD-DVD, blu ray of Xtreamer) de lage tonen te nadrukkelijk aanwezig zijn. Dat kan ik natuurlijk netjes lager zetten op de sub, maar dan mis ik ze weer bij 2.0 bronnen (waar de receiver zelf de sub bijschakelt).

Het probleem is het duidelijkst merkbaar via mijn UPC doos. De zenders die 5.1 uitzenden hebben daar echt belachelijk veel laag. Schakel ik dan terug naar een zender met normaal 2.0 geluid, is het probleem weg.

Ik kan de balans tussen de speakers wel in de receiver inregelen, maar niet per bron of audio-setting.

Voor de duidelijkheid, als ik een 2.0 signaal binnenkrijg, dan maakt mijn receiver er zelf prologic van en zal ie zelf het laag naar de sub sturen. Dat gaat wel goed.

Edit: De sub is aangesloten via een tulp kabel, op de sub aansluiting van de Yamaha.

[ Voor 4% gewijzigd door SeatRider op 08-05-2010 09:46 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft meer met de film makers te maken .
Die verzieken de films door de audio streams de sub gedeelte extra bass toe te sturen .

Op mijn versterker kan ik twee profijls maken als ik dvd selecteert .
Dvd 1 staat bij mij standaart .
Dvd 2 aangepast zodat de bass naar de sub minder worden .

Op deze manier hoef ik niet elke keer alles moet instellen als ik een dvd huur van de videotheek .

ik kwam er achter toen ik 2x dvd had liggen van verschillende jaren maar wel de zelfde film waren.

Wat al jaren het probleem is met cd's gaan we nu over naar films .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 16:26
Het kan ook een fout zijn bij het decoderen. Het lfe signaal (dus niet de sub uitgang zelf) in een 5.1 hoort bij het decoderen een 10dB gain te krijgen. Mocht het laag van de fronts worden toegevoegd dan moet dat _na_ die 10dB gain zitten. Maar het is een vrij recent ding, ik neem aan dat dat wel goed zit. Wellicht valt er nog een en ander in te stellen in het menu?

@suijkerbuijk:
Welke film is dat? Als er een nieuwe master is gemaakt met teveel bass is dat waarschijnlijk niet door de originele makers gedaan.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trub
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 10:27
Heb je al eens gekeken wat voor resultaat je krijgt als je bij een 2.0 signaal uw versterker ook effectief op stereo zet i.p.v. op prologic te plaatsen? Ik heb bij mijn onkyo namelijk iets gelijkaardig als ik naar all channel stereo ga dat de lage tonen nogal durven verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
Als het goed is kun je binnen de verschillende soundfields afzonderlijk zaken instellen. Stereo zul je anders ingesteld hebben. Stel dat je 5.1 op soundfield 'spectacle" hebt staan dan kun je de sub wat lager zetten. Zo is het met mijn Yamaha 620RDS tenminste (een oud een goedkoper broertje van jouw versterker)