Toon posts:

SD content via Appletv @720p? LCD scaler of appletv?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Iets wat me langere tijd bezig houd in verband met de aanschaf van een nieuwe TV:

Ik gebruik een Appletv en stuur mijn LCD aan met 720P. Als ik SD content bekijk via de Appletv, wordt het dan op de Appletv ge-upscaled? Doet mijn LCD niets anders dan 720p output weergeven: of te wel, hij scaled niet?

Dan de vervolg-vraag, indien het bovenstaande waar is, dan zijn zaken als Bravia engine onbelangrijk (ervan uitgaande dat ik alleen via Atv op die tv ga kijken)? AFAIK zijn dat soort technieken namelijk speciaal voor SD content.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 16:27
De Apple schaalt het op naar de resolutie die je hebt ingesteld als beeldscherm resolutie, in dit geval dus 1280x720. De tv schaalt het op naar de resolutie van z'n paneel, waarschijnlijk ofwel 1920x1080 of 1366x768. Het beste is om de Apple in te stellen op de resolutie van de tv.

De Bravia engine is gewoon de naam van hun DSP chip, in principe is het niet speciaal bedoeld voor sd content, maar neemt alle functies voor rekening (ook bijv brightness/contrast, maar ook motion flow, 100hz etc). Hoe het met BE3 zit weet ik niet, maar de engine 2 had meerdere versies, eentje waarvan een deel van de processing enkel werkt op sd content en eentje welke werkt op alle bronnen.
Maar op iedere tv zit dus zo'n bravia engine, alleen bij anderen heet het anders (en zal het andere functies/kwaliteiten hebben).

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 13:04:
De Apple schaalt het op naar de resolutie die je hebt ingesteld als beeldscherm resolutie, in dit geval dus 1280x720.
Err hoe kom je daarbij? Hij staat op 720p, dus waarom zou de ouput 1280-720 zijn :?
De tv schaalt het op naar de resolutie van z'n paneel, waarschijnlijk ofwel 1920x1080 of 1366x768. Het beste is om de Apple in te stellen op de resolutie van de tv.
XBMC op Atv kan alleen 720p aan omdat er iets vreemds is met hoe OSX 10.4 1080p aanstuurt. De Appletv staat (zoals in de startpost staat) op 720p, meer zal hij voorlopig ook niet halen tenzij de XBMC een workaround vinden. Ik geloof daar niet 1-2-3 in.
De Bravia engine is gewoon de naam van hun DSP chip, in principe is het niet speciaal bedoeld voor sd content, maar neemt alle functies voor rekening (ook bijv brightness/contrast, maar ook motion flow, 100hz etc). Hoe het met BE3 zit weet ik niet, maar de engine 2 had meerdere versies, eentje waarvan een deel van de processing enkel werkt op sd content en eentje welke werkt op alle bronnen.
Maar op iedere tv zit dus zo'n bravia engine, alleen bij anderen heet het anders (en zal het andere functies/kwaliteiten hebben).
Weet je dat heel zeker? Op AVS wordt toch echt gesteld dat BE2 en BE3 speciaal voor SD content zijn. Je bent de allereerste die zegt dat dat niet zo is.

• ShittyOldMan
Verwijderd schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 18:25:
[...]

Err hoe kom je daarbij? Hij staat op 720p, dus waarom zou de ouput 1280-720 zijn :?
720p betekent een resolutie van 1280x720, 1280 pixels breed en 720 pixels hoog. Of op de analoge uitgang betekent het 720 beeldlijnen.
XBMC op Atv kan alleen 720p aan omdat er iets vreemds is met hoe OSX 10.4 1080p aanstuurt. De Appletv staat (zoals in de startpost staat) op 720p, meer zal hij voorlopig ook niet halen tenzij de XBMC een workaround vinden. Ik geloof daar niet 1-2-3 in.
In dat geval heb je dubbele scaling. Eén keer het videomateriaal naar 720p en vervolgens nog een keer door de tv naar zijn scherm resolutie. Maar op zich gaat dat prima hoor.
Weet je dat heel zeker? Op AVS wordt toch echt gesteld dat BE2 en BE3 speciaal voor SD content zijn. Je bent de allereerste die zegt dat dat niet zo is.
Wat ik bedoel is dat het functionaliteiten in de BE zitten welke het SD materiaal helpen, maar dat de BE meer is dan dat, het is de gehele beeld processing. Dus ook scaling van 720p naar 1080p. Al die color enhance motion meuk kun je ook op hd materiaal toepassen, allemaal onderdeel van de BE. Nu kan ik me heel goed voorstellen dat je zoveel mogelijk uit zou schakelen voor hd materiaal maar een aantal dingen wel voor sd materiaal wilt gebruiken (ruisonderdrukking, wat artificiële scherpte), in die zin is de BE inderdaad 'speciaal' voor sd materiaal.

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 19:25:
[...]

720p betekent een resolutie van 1280x720, 1280 pixels breed en 720 pixels hoog. Of op de analoge uitgang betekent het 720 beeldlijnen.

[...]
Beuh, ik moet ff beter lezen ^^

Iets wat ik helemaal over het hoofd zag: 1366x768 is niet alleen WXGA, maar ook wat fabrikanten gebruiken als hdready. Dus 720p wordt ook op een HDready gescaled. Dat had ik uit de specs kunnen halen, ik ging er eigenlijk blind vanuit dat HDready=720p.

Ok, ik snao nu wat je bedoelt :)

Rare resolutie dat HDready... dat is geen logische afgeleide toch? Onder het kopje lastige vragen: 720p naar 1080p lijkt me "netter", immers factor 1,5, dus is het makkelijker voor de scaler (?).

Anyways, dankzij jou snap ik dat de TV altijd moet scalen en dat dus heel belangrijk is.

• ShittyOldMan
Die hd ready resolutie heb ik ook nooit echt begrepen, maar er zijn maar een paar producenten van de panelen, waarschijnlijk is dat de goedkoopste methode.

Een handige site voor reviews: http://www.hdtvtest.co.uk/reviews.php
waar scaling ook wordt bekeken.

Pagina: 1