Te zware bas?

Pagina: 1
Acties:

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:18
Sinds een jaar maak ik gebruik van de volgende set-up:
- Denon 1909-AVR
- Visonik Revo 4
- Visonik Revo 2
- Visonik Revo Center
- Visonik Sub 8.2

Sinds ik de Denon heb staan, heb ik bij de zwaardere scenes last van een te zware bas. Hierdoor hoor je de subwoofer bijna uit z'n behuizing dreunen, en dat vind ik nou niet echt een fijn gevoel. Op de de Denon heb ik al vele instellingen bekeken, maar ik kan dit nergens limiteren.
Als ik bijvoorbeeld een bijvoorbeeld de BD van Avatar kijk op de PS3, dan vindt de sub dit niet leuk. Ook als ik dezelfde scene als MKV bekijk op m'n Xtreamer heb ik hier last van. In stereo doet het probleem zich niet voor. Ook het verhogen/verlagen van het volume heeft niet veel effect.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Is de sub volume geregeld aangesloten (via de line-in gang, of high-in), en niet rechtstreeks doorgelust?
(graag wat details over je setup dus)

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2010 14:56 ]

• Murcielago
Nou, op dit moment is mijn subwoofer kabel kapot (heeft hier niks mee te maken, probleem was al aanwezig).
Op dit moment is het een 5.0 opstelling. Het probleem doet zich nu echter nog steeds voor.
Ik zal straks als ik thuis ben wat instellingen erbij zetten over de set-up.
Audyssey staat nu ook aan btw

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik denk dat de te zware bas veroorzaakt wordt door staande golven in je kamer.

Dat is een probleem dat alleen bij lage frequenties optreedt, en zorgt er voor dat bepaalde frequenties heel erg verzwakt worden en bepaalde frequenties heel erg versterkt.
Staan je speakers toevallig in de hoeken van de kamer? Dat maakt het effect veel erger.

Het enige dat echt helpt om die staande golven in bedwang te houden is je speakers een flink eind van wanden af te plaatsen. Nou zal anderhalve meter van de muur plaatsen meestal op wat tegenstand stuiten, maar je zult met 50cm waarschijnlijk al een flink verschil kunnen horen.

Om die staande golven inzichtelijk te maken en om je te helpen bij de plaatsen van speakers in je kamer kan een gratis tooltje je goed helpen: Room EQ Wizard.
http://www.hometheatershack.com/roomeq/

• Murcielago
Nouja, ik heb zelf vooral het idee dat de bas te hard staat voor wat de speakers aankunnen, alsof het een bepaalde piek betreft. Ik zal dit echter zeker proberen. Op dit moment staan ze inderdaad wat dichter tegen de muren aan, dus een grotere afstand zal zeker helpen.

toevoeging: zojuist even op hoog volume stereo afgespeeld, en er treedt geen vervorming op. In 5.1 echter nog wel vervormingen in de bass bij hoog volume. De sub is nu weer aangesloten. Ik zal morgenmiddag die metingen verrichten om te kijken of daar nog iets te vinden is.

[ Voor 33% gewijzigd door Murcielago op 06-05-2010 20:50 ]

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 23:51
Kan je de subwoofer gewoon niet lager afstellen. Gewoon achter op de subwoofer moet je als het goed is het volume en de crossover kunnen instellen. Kan dit niet dan is hier altijd nog een menu in de versterker voor

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:51

JT

VETAK y0

Of even standaard fabrieksinstellingen, zonder Audyssey. Misschien staat de EQ daarvan te hoog in de lage tonen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Murcielago
De sub staat nu inderdaad wat lager, staat nu op iets meer dan de helft. Gek genoeg bij stereo nergens last van. Alleen de LFE lijkt een probleem te vormen. Aan de andere kant, op stereo wil het wel behoorlijk hard.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien staat de gain te hoog in surroundmodus? Als deze onafhankelijk in te stellen is dus. :)

[ Voor 4% gewijzigd door TimMer op 06-05-2010 23:34 ]

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Bij mijn denon kan ik per bron verschillende instellingen gebruiken. Zo kan het dan zijn dat op pure direct / stereo de sub op -3db staat te spelen en op DD de sub op +12.

mocht dat het probleem niet verhelpen kun je je misschien redden door de receiver in een zogenaamde midnight/compressie mode in te stellen. Dan gaat er wel heel wat dynamiek verloren maar je hebt dan iig niet meer dat de verschillen in bas volumes zo groot zijn.

Wat ook een veel voorkomend geval kan zijn is dat de subwoofer gewoon te luid staat ingesteld. Bij mij staat de gain van de sub ook op de helft maar op de receiver staat deze op -5 ingesteld terwijl de fronts op +10 spelen. Om je een idee te geven.

http://raptr.com/Doppert/about

Verwijderd

Je zult even moeten horen of de vervorming van de subwoofer blijft bestaan wanneer je de volume van de subwoofer zachter zet. Zo ja, dan heb je te maken met een te hoog input signaal vanuit de receiver. Zo nee, dan staat de subwoofer gewoon te hard en kan hij het gewenste geluidsniveau niet aan. Wanneer je te maken heb met een te hoog input signaal vanuit de versterker dan zul je deze dus vanuit de receiver moeten bijstellen en anders dus gewoon de subwoofer wat zachter zetten.

Let wel op dat bij continue te hoog input signaal vanaf de receiver de subwoofer uiteindelijk kapot kan gaan.

• mjtdevries
De sub correct afstellen is natuurlijk nooit verkeerd.

Maar eerder werd al aangegeven dat de bass ook te zwaar klonk zonder de sub.
Met de sub afstelling zul je het probleem dus niet kunnen oplossen.

• TimMer
  • Niet online
Dan is het een kwestie van de overall bass- of gain-instellingen opzoeken; lijkt me logisch als alle speakers over hun nek gaan.

• mjtdevries
Nee, zoals ik al eerder aangaf kan het probleem door staande golven veroorzaakt wordt.
Dan werkt die oplossing niet, want dan zou je alle bas weg halen om 1 grote piek te verminderen. Dat wil je niet, je wilt alleen die ene piek dan wegwerken.

• Murcielago
Ik wil nog wel even zeggen dat probleem zich alleen bij surround instellingen voordoet. Het lijkt dus een piekbelasting.
De staande golven zal ik straks proberen te testen met dat programmaatje.

Die gain-instelling zou het inderdaad zijn, het limiteren van het maximale bas in surround zou dan moeten helpen.

Misschien dat ik over enkele weken ook een nieuwe sub haal, zou dat misschien het probleem ook kunnen verhelpen? Of krijg ik het dan ook?

• TimMer
  • Niet online
mjtdevries schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 14:04:
Nee, zoals ik al eerder aangaf kan het probleem door staande golven veroorzaakt wordt.
Dan werkt die oplossing niet, want dan zou je alle bas weg halen om 1 grote piek te verminderen. Dat wil je niet, je wilt alleen die ene piek dan wegwerken.
In het stereo doet het probleem zich niet voor; heeft dus geen moer met staande golven te maken.
Murcielago schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 14:24:
Ik wil nog wel even zeggen dat probleem zich alleen bij surround instellingen voordoet. Het lijkt dus een piekbelasting.
De staande golven zal ik straks proberen te testen met dat programmaatje.

Die gain-instelling zou het inderdaad zijn, het limiteren van het maximale bas in surround zou dan moeten helpen.

Misschien dat ik over enkele weken ook een nieuwe sub haal, zou dat misschien het probleem ook kunnen verhelpen? Of krijg ik het dan ook?
Aangezien je overige speakers ook over hun nek gaan: nee.

Kun je sowieso ook geen cutoff frequency instellen? Satellietspeakers zijn namelijk niet blij met lage frequenties op hoog volume; dit is werk voor de sub.

[ Voor 46% gewijzigd door TimMer op 07-05-2010 18:16 ]

• mjtdevries
TimMer schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 18:13:
In het stereo doet het probleem zich niet voor; heeft dus geen moer met staande golven te maken.
Dat hangt er maar vanaf of de stereo track die gespeeld werd net zoveel laag had als de 5.1 track.
Ik kreeg niet de indruk dat er een 5.1 signaal in stereo werd afgespeeld.

@Murcielago:
Heb je je versterker met de Audyssey MultEQ autosetup ingesteld of handmatig? Als je de autosetup hebt gebruikt, heb je de sub dan ingesteld op de wijze zoals in de manual staat?

Als je naar de speakersetup gaat en daar handmatig de fronts en surrounds op small instelt wordt het dan beter?
Als je de channel level check laat lopen, is de sub dan veel luider dan de rest of gelijk?

Als je Audyssey gebruikt, zet het dan eens helemaal uit. Klinkt het dan wel goed?
Indien dat helpt: heb je toevallig Dynamic EQ aan staan? Op een Denon 3808 was die functie compleet waardeloos. Speelde lage tonen zo'n 10dB te hard! Zet alleen die functie eens uit?

[ Voor 24% gewijzigd door mjtdevries op 07-05-2010 19:15 ]

• The-Source
  • Laatst online: 14:40
Wat ook een optie zou kunnen wezen is in het speaker menu van je Denon je speakers op Small in te stellen zodat er geen bass naar toe gestuurd word (of in mindere maten). Daarnaast kun je bij je sub LFE of LFE+main (oid) instellen. Ik zou dus in jouw geval alleen LFE instellen.

Ik heb ik mijn opstelling me speakers wel op large staan (ook al zijn ze dat in het echt ook ;) ) maar als ik dan me sub er bij aan zet heb ik zogezegd dubble bass maar ik stoor me daar niet aan. Want 95% van de tijd heb ik me sub namelijk niet aan.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

je kan bij de denon menu zelf instellen hoeveel hz hij door mag laten voor alle speakers.

Dus elk speakers is instelbaar (ook woofer)

Maar goed als het goed is kan je ook een mic in de denon steken .
En dan de versterker zelf alles laten instellen .
Gebruik dat als basis en stel hem dan pas handmatige bij.

Verder weet niet of je via de menu aan de voor kant van de versterker aan het kijken ben ?
Want het is ook mogelijk de menu van de versterker op je tv te laten zien .

Zelf heb ik de denon avr 1907
En moet zeggen in gebruik geen woofer omdat de denon uit zijn eigen al erg strakke lage naar de speakers kan weer geven.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 16:16
Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 20:28:
...
Zelf heb ik de denon avr 1907
En moet zeggen in gebruik geen woofer omdat de denon uit zijn eigen al erg strakke lage naar de speakers kan weer geven.
Kan je dit eens uitleggen?
Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp :)

Verwijderd

JvdW schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 21:08:
[...]

Jip kan je uitleggen .

Mijn pioneer was niet strak met zijn laag .
Sommig versterkers kunnen een echo geven .
Zoals de meeste weten doet een versterker de conus naar buiten bewegen .
Maar een versterker trek de conus ook iets terug om de rubberen rand van de conus mee te helpen .
De pioneer van mij faalde hier mee .

De dempingsfactor is de verhouding tussen de nominale belastingsimpedantie van een versterker en de nominale uitgangsimpedantie. Heeft een versterker een dempingsfactor van 100, dan betekent dit dat bij een nominale luidsprekerimpedantie van 4Ω de inwendige weerstand van de eindtrap 0,04Ω bedraagt.
Goede versterkers hebben een eindtrap met een hoge dempingsfactor. Een hoge dempingsfactor zorgt er voor dat de lage tonen strak door de luidsprekers worden weergegeven. Luidsprekers hebben de neiging om na een uitslag (beweging) na te trillen en na stilstand moeilijk op gang te komen. Een hoge demping van de versterker voorkomt deze uit- en inslingerverschijnselen. Sluit men nu een luidsprekerkast met een te dunne kabel aan op de versterker, dan verslechtert de dempingsfactor en gaat de luidspreker snelle veranderingen in het elektrisch signaal vertraagd volgen. Van een strak geluid is dan geen sprake meer. In een extreem geval spreekt men van boembas.
Voor een goede weergave van het geluid kunnen we een totale dempingsfactor, dus versterker plus bekabeling, van minimaal 50 aanhouden. Beneden deze waarde treedt snel hoorbaar kwaliteitsverlies op.
Als de versterker een lagere dempingsfactor heeft dan 100 dan wordt die kritische grens van 50 al veel eerder bereikt. Berucht in dit geval zijn veel buizeneindversterkers, die bijna altijd een dramatisch lage dempingsfactor hebben. Dat hoor je aan het geluid, dat veel minder strak en direct is dan het geluid uit een versterker met hoge dempingsfactor. Het laag gaat 'wollig' klinken, terwijl de geluidsdruk toeneemt. Goede versterkers hebben dus altijd een hoge dempingsfactor. Een factor van 100 is prima, zeker als dat gecombineerd wordt met dikke kabels.

• The-Source
  • Laatst online: 14:40
JvdW schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 21:08:
[...]

En ik denk als kleine noot op zijn eigen reactie hierboven.
Je speakers ansich moeten natuurlijk zelf ook de bass goed kunnen weergeven. Iets wat met melkpakjes niet gaat en met boekenplank speakers in mindere mate. (t.o.v. van grote vloerstaanders)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:08

SeatRider

Hips don't lie

Jouw topic triggerde me, ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn set. Ik wou je topic niet kapen, maar als je geinteresseerd bent: Subwoofer te nadrukkelijk aanwezig bij 5.1.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Murcielago
Het uitschakelen van Dynamic EQ en Dynamic Volume heeft al voor een deel geholpen. In 5.1 is de sub al minder zwaar aanwezig. In 2.0 is het geluid min of meer hetzelfde, maar dat kon ik gisteravond niet testen. Ik zal als ik zo thuis ben proberen te kijken of er op hoog volume geen problemen meer zijn.
Als het goed is heb ik er zonder sub dan ook geen last meer van.

Pagina: 1