Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:58:
[...]
Je gaat compleet voorbij aan wat ik zeg: ik gebruik jou redenering, en daaruit blijkt dat mijn plastic oranje voetbal aan fusie doet. Ben je het daar mee eens of ben je het daar niet mee eens? Als je het er niet mee eens bent dan zal je je eigen redeneringen toch eens grondig moeten aanpassen of tenminste kritisch moeten bekijken.
Ah, ik ging er van uit dat je door mijn voorbeeld van zonnen fusie wel zelf al door had dat een voetbal niet de eigenschappen van zonnen en atomen had.
Maar goed. Blijkbaar denk ik soms te ver door. Als je atomen erg hard tegen elkaar laat botsen fuseren ze tot 1 atoom met een grotere complexiteit. Als je 2 zonnen of zwarte gaten og melkwegen met genoeg snelheid tegen mekaar laat botsen, krijg je ook een fusie met een systeem met een grotere complexuteit.
Zonnen en atomen Hebben allebij de eigenschap elkaar dermate aan te trekken dat ze groepen kunnen vormen.
1, Als je 2 oranje voetballen met genoeg kracht tegen elkaar aan laat botsen zullen ze in stukken uiteenvallen. Het word geen grotere voetbal.
2. Ook al bestaat een voetbal uit massa en heeft het dus een zwaartekracht, zal die te zwak zijn om met een andere oranje voetbal een molcuulachtige verbinding aan te gaan.
Hou er ook rekeining mee dat ik soms in 1 stuk tekst al antwoord kan geven op vragen diedaar pas onder in quotes verschijnen... Ik hou er gewoon niet van om alles dubbelte herhalen misschien moet ik dat toch maar doen dan....
Het internet wordt gebouwd naar behoefte door mensen; daar zit geen autonoom proces of intelligentie van het Internet of een andere niet-menselijke entiteit achter. En nee, ik kan geen toekomst kijken, maar de groei en ontwikkeling van het internet zal ook in de toekomst geheel door mensen bepaald worden.
Maar die behoefte is geen ondereel van die menselijke intelligentie. Als ik honger krijg is dat niet omdat ik ergens op een blaadje heb geschreven dat ik om 12 uur honger moet krijgen. Die behoefte komt voort uit mijn omstandigheden. Zo kun je ook redeneren dat een paketje op t internet een bepaalde route neemt omdat de behoefte van het pakketje er is om die richting te nemen. Een nieuwe straat word aangelegd omdat er de behoefte is van de supermarkt naar de woonwijk, de mens volgt alleen maar die behoefte. Eerst word de supermarkt bedacht, Dan de woonwijk, en dan pas de straat. Het is de volgende lochische stap, niet de bewuste...
En waaruit blijkt daar niet-menselijke intelligentie? Ja het weggennet is complex en dynamisch, maar ik zie daar alleen de hand van menselijke intelligentie in. Wij besluiten wat en wanneer het netwerk aangepast dient te worden; wij passen het netwerk aan. Kan ik voorspellen hoe die netwerken zich veranderen? Nee: want ik kan het menselijk gedrag niet voorspellen. Maar dat maakt het netwerk zelf niet intelligent.
Je wegen net word gebouwd door menselijk automatisme. elke weg apart word gepland op het moment zelf, maar de complexiteit van het wegennet dat daar door ontstaat zit niet in die planning, Die complexiteit is een bijkomstigheid en die word niet overzien. De complexiteit van welk ander netwerk dus ook. als ik met iemand een relatie aan ga is dat mijn beslissing. Dat ik door die relatie ook haar vader leer kennen en dat wij ontdekken dat we allebij van sf boeken houden zit niet in die beslissing. Ik ken haar vader op het moment van mijn beslissing namelijk nog niet. Toch is diezelfde voorkeur er al. maak ik het netwerk dan gebeuren die dingen dus ook.
[...]
Nee het Internet maakt helemaal geen patronen voor zover ik weet; laatste keer dat ik het checkte veranderde mensen de hardware, de software, de verbindingen. Waarin zie jij daar niet-menselijke zelforganisatie van het internet zelf?
Mensen veranderen de hardware omdat het systeem er om vraagt, niet de mens. Het systeem zegt, Ja ik wil je die data wel streamen, maar alleen als ik die mogelijkheid tot streamen heb. Ah zegt de mens dan moet ik dus iets inbouwen dat dit streamen mogelijk maakt. Het is een reactie dus.
Eerst hej je youtube, Dan pas heb je ondercapaciteit, en pas in stap 3 komt de mens in actie. Was youtube niet zo groot geworden, Dan was die verandering nooit aangemaakt. Het is youtube die de aanzet heeft gegeven. Niet de mens.
[...]
Je gebruikt dynamische processen als reden of gevolg van intelligentie, ik zou niet weten waarom dat gerelateerd is. Pak een blok uranium; verandert continu en nog autonoom ook (straling). Gedrag (volgende verval) is in het geheel niet te voorspellen wanneer dat precies is, het is een compleet willekeurig proces. Zit daar dan intelligentie achter?
Het gaat er om dat in dat dynamische proces logische patronen worden gevormd tussen de onderdelen onderling. als een kristal alleen maar de zelfde constructie nabootst heb je inertie en dus geen exhte dinamiek. Wat uranium betreft. Misschien zit er een logica in het uiteenvallen van uraniumkernen maar het gaat wel heel ver om daar een patroon in te kunnen zien. Maar je weet maar nooit natuurlijk:)
[...]
Hoezo kan ik niet zeggen wat de structuur van netwerken zijn? Enigste reden waarom dat niet kan is een puur praktische; maar voor de rest is er niets dat jou belemmerd de structuur van elk computernetwerk tot in het kleinste detail te beschrijven (anders zou het internet ook in het geheel niet werken).
Alleen achteraf. je kan wel van te voren een compleet netwerk verzinnen. Maar daar mag je dan ook geen enkel foutje in maken, want zo snel je dat foutje hersteld heb je al een systeem dat zonder jou planning dynamisch is veranderd. en elk netwerk zul je van te voren in die berekening moeten hebben. Anders kun je alleen maar reageren. en dat is een handeling die je opgedrongen word.
[...]
Weer een mooi voorbeeld: jij hebt het over intelligentie die word geopenbaard door niet-mensen (bijvoorbeeld het cosmic web). Maar ook dit voorbeeld: honderd procent menselijke intelligentie at work. Niets meer; niets minder.
Nee, het is geen van te voren gemaakte afspraak wat de leden van de partij gaan stemmen. Dat zou een vorm van froude zijn en die is strafbaar. De uitslag van de stemming is de mening van het partijorgaan en niet van de mensen als individu gezien.
[...]
[...]
Verschil tussen wat ze in CERN doen en jou theorie is dat het natuurkundige gebeuren in CERN logisch steekhoudend is (al vanaf de embryofase is het al enigszins steekhoudend). Jou theorie hangt van niet-kloppende redeneringen aan elkaar. Dus kleine kans dat er iemand 6 miljard gaat steken in het onderzoeken van jou theorie (word ook lastig: hypothese, experimenten, resultaat, bestaat nog niet in je theorie).
Maar lang voor CERN bestond was de oervorm van hun theorie ook alleen maar een stelling. De fisyca gevenz elf toe dat ze soms gewoon in de kroeg met elkaar een mogelijk idee bespreken, een moment van inzicht krijgen en dan pas beginnen te rekenen. Mijn theorie is in diezelfde beginfase.
[...]
Goed: je theorie is een filosofie (ook goed). Waarom strooi je dan zo met wetenschappelijk geladen termen en analogieën? Ik wil best vanuit het uitgangspunt dat het hele universum een autonome intelligentie of gedachten van een hoger wezen is. Maar dan moet je daar geen wetenschappelijke waarde aan gaan hangen (maar een puur filosofische).
Omdat een deel van mijn publiek uit wetenschappers bestaat en ik dus een vertaalslag moet leveren omdat ze me anders niet zullen begrijpen. En daar zitten wel eens een paar haakjes aan ja.
[...]
[/quote]
Ik daag je uit om een stelling te noemen binnen de wetenschap die niet discutabel is (via wetenschappelijke wegen); want ik ken er geen. Bovendien: het oude Griekenland gebruiken als maatstaaf voor de huidige wetenschap, sorry hoor maar dat is een directe belediging voor alle wetenschappers die nu rond lopen. Inquisitie en platte aarde in Iran: zijn dat niet religieuze dingen waar de wetenschap geheel los van staat? (Ik zou je aanraden dit zijspoor niet verder door te zetten: krijgen we een geloof vs wetenschapsdiscussie die niets met je originele stelling te maken heeft).
[/quote]
aristoteles word een wetenschapper genoemd. Daar gaat het om. Met niet discutabel bedoel ik in de klas.
Ik behoor tijdens mijn scheikundeles maar aan te nemen dat protronen en neutronen vaste bolletjes zijn waar een ander vast bolltje om heen cirkelt. Mocht ik bij mijn examen opschrijven dat het meer energiequanta zijn die met elkaar in wisselweking zijn en dat electonen een puntvorm hebben dan loop ik een enorme kans voor mn examen te zakken. Het is dus afhankelijk wie je baas is en wat hij vind wat wetenschap is of niet. zoek eens een willekeurige pagina op internet over het atoom en hoeveel mensen zullen zeggen dat dat wetenschap is.
[...]
Ik herken weinig levensbeschouwing hierin (naast enkele geloofverwijzingen). Je presenteert het als een feitelijkheid, gebaseerd op waarnemingen aan de natuur.
Niks daar van! Ik presenteer dat als een stelling, en daar horen aanames bij.
[...]
Ik zie niet in waarom deze video jou verhaal kracht bijzet. Ja hij heeft het over een netwerk, en dat netwerk kan je bestuderen aan de hand van menselijke eigenschappen. Maar dit specifieke netwerk heeft hele specifieke eigenschappen, die alle andere beschreven netwerken niet hebben. De knooppunten van het sociale netwerk zijn (intelligente) wezens, wij mensen. Het internet heeft geen intelligente knooppunten, atomen en sterren zijn ook geen intelligente knooppunten.
Over sociale netwerken: de verbindingen zijn een toegepaste associatierelatie tussen de mensen die ons helpen menselijk gedrag (en beïnvloeding van elkaars gedrag) te onderzoeken. Het netwerk in deze is een representatie van een patroon dat is te zien in het gedrag van vele individuen. Kan je daarmee zeggen dat dat netwerk (en de patronen daarin) intelligentie vertoont? Ja zeker: maar is deze intelligentie eigenschap van het netwerk? Ik denk het niet, net zoals bij het wegennet is de achterliggende intelligentie die van de mens zelf. Weer een voorbeeld dus waarbij wij de intelligentie achter het gehele systeem zijn.
Sociale netwerken zijn daarmee niet minder belangrijk om menselijk gedrag te bestuderen, maar ik zie echt niet hoe ze je Cosmic Web theorie ondersteunen. Het is een compleet ander verhaal.
Hij zegt hier net als ik dat dit netwerk de eigenschappen vertoont van een superorganisme net zoals letterlijk een partij ORGAAN. Dat zichzelf in stand tracht te houden. ik heb in mijn antwoorden he ook al gezegd dat het kosmisch web een organische manifestatie is en dat dezelfde eigenschppen heeft als het mensenlijk brein.
Conclusie
Om even een lange post nog langer te maken. Maak een besluit of je theorie filosofisch of wetenschappelijk is; en ga hem dan ook zo benaderen. Als je voor filosofie kiest: kies een paar filosofische stellingen waar we over kunnen discussiëren binnen je theorie. Want op het moment zie ik geen discussie, alleen een welles/nietes spel met om de oren vliegende (incorrect) semiwetenschappelijke ‘voorbeelden‘.
Wat je ook doet (wetenschappelijke of filosofische stelling). Ga in beide gevallen niet met nog meer voorbeelden strooien; of je oude voorbeelden herhalen in een nieuw jasje. Kijk eerst even goed naar de redenatie die je gebruikt. Ik kom met jou vorm van redenatie er achter dat een plastic voetbal aan kernfusie doet; en dat lijkt me niet de bedoeling. Raad je dus aan om je redenaties in alle gevallen even te verbeteren.
Een plastic bal kan niet fuseren, het heeft de benodigde eigenschappen niet. Wetenschappelijke theorien beginnen altijd met filosofie. Het is eerst "what IF"" en daarna pas rekenen. Ik ben hier net als einstein die in zijn jeugd over de landweggetjes loopt en naar de zonnestralen kijekt en denkt eeej, wat zit daar achter,
Kom over 10 jaar nog maar eens terug zou ik zeggen, als ik ergens een baantje heb gekregen als patentklerk.