Ik had net een flink bericht getypt die op eens weg was toen ik op UBB-codes drukte. Misschien is een waarschuwing dat je je bericht kwijt raakt zodra je daarop klikt wel handig, admins? Nou ja, nu maar even opnieuw in de korte versie:
Waarschijnlijk is dit nogal een beginners vraag, en is hij makkelijk op internet te vinden, maar ik weet het echt niet en weet ook niet precies hoe ik hem moet stellen om het op internet te vinden. Ik mis de kennis over de vaktermen, vandaar.
Ik heb een berichtjes site met de berichtjes in 1 tabel in mijn DB. De berichtjes kunnen een status krijgen; 1, 2, 3 of 4. Hoe kan ik nu het snelst/best/veiligst/oid de berichtjes opgesplitst uitlezen?
Ik kan zelf 2 manieren bedenken, die beiden goed werken omdat het om een kleine site gaat, maar deze basis kennis is wel handig voor het geval ik grotere projecten ga opzetten.
Optie 1:
En zo verder voor de andere statussen.
Optie 2:
Kortom: voor iedere status een losse query maken, of juist alle berichtjes in 1 query ophalen en ze dan met if/else verdelen?
Als het niks uitmaakt zou ik graag jullie voorkeur willen weten
Waarschijnlijk is dit nogal een beginners vraag, en is hij makkelijk op internet te vinden, maar ik weet het echt niet en weet ook niet precies hoe ik hem moet stellen om het op internet te vinden. Ik mis de kennis over de vaktermen, vandaar.
Ik heb een berichtjes site met de berichtjes in 1 tabel in mijn DB. De berichtjes kunnen een status krijgen; 1, 2, 3 of 4. Hoe kan ik nu het snelst/best/veiligst/oid de berichtjes opgesplitst uitlezen?
Ik kan zelf 2 manieren bedenken, die beiden goed werken omdat het om een kleine site gaat, maar deze basis kennis is wel handig voor het geval ik grotere projecten ga opzetten.
Optie 1:
code:
1
2
3
4
| $query = "SELECT * FROM tbl_bb WHERE status = 1"; $row = mysql_query($query) or die(mysql_error()); while ($w = mysql_fetch_array($row)) { echo $w['tekst']; } |
Optie 2:
code:
1
2
3
4
| $query = "SELECT * FROM tbl_bb"; $row = mysql_query($query) or die(mysql_error()); while ($w = mysql_fetch_array($row)) { if ($w['status'] == 1) { echo $w['tekst']; } |
Kortom: voor iedere status een losse query maken, of juist alle berichtjes in 1 query ophalen en ze dan met if/else verdelen?
Als het niks uitmaakt zou ik graag jullie voorkeur willen weten