Nieuw systeem obv BBG mei: reacties gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03-2022
Graag wil ik een nieuwe computer aanschaffen, huidige is nu toch wel echt EOL. Eerst was ik van plan een Compaq of Delletje te kopen, maar het begint toch te kriebelen om zelf iets in mekaar te zetten. Na de BBG van mei en met de (voor mij nieuwe) functionaliteiten van tweakers.net ( _/-\o_ ) moet dit niet meer zo moeilijk zijn. Omdat ik er al een tijd uit ben wil ik mijn selectie graag ter review van de experts (=jullie, tweakers) voorleggen, voor ik overga tot aanschaf.

Wat ik zoek: een pc waar ik voorlopig lange tijd mee vooruit kan. Ik gebruik 'm vooral voor internet en office, sowieso geen games. Zet er wellicht mijn Hauppauge tv kaart in, wil een filmpie kunnen kijken, maar al met al niet erg spannende eisen. Wel overweeg ik om een SSD schijf te gebruiken, zodat W7 lekker soepel draait. Daarnaast vind ik het prettig als ie niet al te veel herrie maakt.

Ik heb wat dingen uit de BBG gecombineerd, zie onderstaande lijst. Het past allemaal op mekaar etc. heb ik gecheckt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Acer V203HCb€ 95,-€ 95,-
1AMD Athlon II X4 620€ 82,57€ 82,57
1Asus M4N68T-M€ 44,79€ 44,79
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 30,75€ 30,75
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 22,91€ 22,91
1Cooler Master Sileo 500€ 58,-€ 58,-
1Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2C1 40GB€ 89,-€ 89,-
1OCZ Gold Low Voltage OCZ3G1333LV4GK€ 95,95€ 95,95
1Scythe Gentle Typhoon 120 mm Fan, 120mm€ 10,60€ 10,60
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB€ 67,72€ 67,72
1Sony AD-7240S€ 18,06€ 18,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 615,35

Waar ik nog over zit te puzzlen:
-scheelt deze combinatie (m.n. kast, voeding en vervangen cpu fan) nou echt zo veel qua geluid? Ik kan ook voor de AOpen ES45H kast gaan (met geintegreerde koeling) en zonder aparte ventilatoren, scheelt al gauw e60.
-is 40Gb SSD voldoende voor W7, office en nog wat andere progjes? Uit de topics op GoT die ik tegenkom concludeer ik dat het voldoende is. Als dat niet zo is, dan maakt een grote SSD schijf het toch wel wat kostbaar voor een eenvoudig office budget systeempje (ik kan dit systeem qua budget wel aan, maar goedkoper is natuurlijk altijd prettig :-)
-Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS, 500GB is weer e25 a e30 goedkoper. Verwacht niet enorm veel opslag te gaan doen (volgens mij heb ik nu 80Gb, einde wel in zicht; ben niet van plan om veel films te gaan dl-en, misschien een paar dvd ripjes; zal iig voorlopig vooral bij mp3 en misschien wat foto's blijven)

Is dit systeem in jullie beleving 'in balans' (volgens mij wel), zitten er onlogische of zelfs onverenigbare keuzes in? Hebben jullie suggesties hoe het een net wat uitgebalanceerder / goedkoper / toekomstbestendiger systeem wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had Windows 7 RC op een 40GB schijfje, en had zo'n 20GB over. Maar met wat spelletjes en programma's om te proberen zat die schijf zo vol.

Het beeldscherm is erg persoonlijk. Ik wil bijvoorbeeld alleen maar een mat beeldscherm.
Maar zit er geen DVI aansluiting op? Een resolutie van 1600x900 zonder DVI of HDMI zou ik niet doen.

Het moederbord is goedkoop, daar zit dus ook geen DVI aansluiting op.
De onboard grafische kaart is voldoende voor kantoortoepassingen op een scherm van 1600x900. Maar veel meer ook niet.

Misschien kan iemand anders eens naar de snelheid van cpu, geheugen en moederbord kijken, of dat bij elkaar past ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03-2022
Verwijderd schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 15:41:
Ik had Windows 7 RC op een 40GB schijfje, en had zo'n 20GB over. Maar met wat spelletjes en programma's om te proberen zat die schijf zo vol.

Het beeldscherm is erg persoonlijk. Ik wil bijvoorbeeld alleen maar een mat beeldscherm.
Maar zit er geen DVI aansluiting op? Een resolutie van 1600x900 zonder DVI of HDMI zou ik niet doen.

Het moederbord is goedkoop, daar zit dus ook geen DVI aansluiting op.
De onboard grafische kaart is voldoende voor kantoortoepassingen op een scherm van 1600x900. Maar veel meer ook niet.

Misschien kan iemand anders eens naar de snelheid van cpu, geheugen en moederbord kijken, of dat bij elkaar past ....
Tnx voor je reactie. Als je zou weten wat voor beeldscherm ik nu gebruik :). Zit nu met een oude brakke Packard Bell die ik ooit aan de straat heb gevonden... Dit beeldscherm in combinatie met dit moederbord met onboard video zal vast beter zijn dan wat ik nu heb (lijkt me tenminste, heb nu uit mn hoofd een passief gekoelde GeForce fx5200). Ik kan trouwens altijd nog een aparte videokaart kopen, mocht ik toch wat veeleisender worden.

SSD twijfel ik nog over. Zou ik ook nog ff mee kunnen wachten en er over een (half) jaartje erin kunnen zetten (wel weer opnieuw W7 installeren, maar ja...)

CPU, geheugen en MoBo komen rechtstreeks uit de BBG (het basissysteem), dus dat zal wel op mekaar afgestemd zijn. Bedacht me wel dat een combinatie met SSD misschien wat vreemd is: niet echt top of the bill mobo en cpu, maar wel SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hier kun je terecht met je vraag:
[BBG aanschaf] Basissysteem mei - juni 2010

Dit topic is gesloten.