Toon posts:

Energiezuinige mini server

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij wellicht een advies geven voor een energiezuinige kleine server?
Ik heb hier thuis voor testdoeleinden een klein rack staan en 1 server gebruik ik dan ook meteen maar om even snel mijn prive mailserver op te hosten, maar eigenlijk is dat betreft energie verbruik (en kosten) een beetje belachelijk.
De servers in dat rack moeten standaard uit en alleen aan voor testdoeleinden.

Toch vind ik het leuk om een klein mailservertje te draaien met postfix ofzo die wel op een enigzins verantwoorde manier voor thuisgebruik altijd aan kan staan. (ik hoop dat dit topic nog legitiem is...nu het woord "thuisgebruik" is gevallen :P)
En zo ging ik op zoek naar kleine systeempjes waarop alleen Linux of BSD ofzo op hoeft (geen GUI) en waarop ik een mailserver kwijt kan. Lage eisen dus.

Ik kwam al snel uit op embedded systemen. Kleine kastjes die ik misschien wel gewoon in de meterkast kwijt kan. Hop naast de router. Probleem is... ik heb totaal geen ervaring met dit soort systemen, al lijken ze me wel interessant.
Welke beperkingen kleven er aan? Kan ik beter kijken naar iets anders? etc.
Heeft iemand hier ook al eens naar zoiets gezocht? ik hoor het graag...

b.v.d. :)

• GiantLeap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-01 20:28

GiantLeap

One GiantLeap for mankind

Mario Kart Tour: 211982902522
Rockstar Games Social Club (PC): GiantLeap

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:35
Ik ga toch weer de mac mini aanprijzen :) Die verbruiken niet veel stroom, zijn klein en relatief krachtig. Je kan er osx of linux op draaien.

Ram en/of diskspace kun je redelijk makkelijk uitbreiden en hij is ook nog eens super stil.

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:35
MHz wijst je naar het goede topic :) Bij deze sluit ik deze.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Dit topic is gesloten.