Ik wil van een linux server over naar een windows 2008 server over
Ik gebruik nu een linux (opensuse 11.2) server voor DHCP, DNS, router, fileserver en nog wat zaken zoals PS3 Media Server, SSH, remote access via freenx, downloads via torrents en nieuwsgroepen. Nu wil ik een poging wagen om over te stappen op een windows server, ik ben een happy Windows 7 desktop gebruiker (dual boot met linux). Echter voordat ik over ga, ben ik windows server 2008 standard wat aan het uittesten m.b.v. Windows Virtual PC. Helaas loop ik tegen een netwerk probleem op, waarbij ik wat hulp nodig heb. Ik ben nog een noob op het windows server gebeuren.
Al het onderstaande is geprobeerd in virtual machines, maar op echte hardware zal het vermoedelijk net zo (niet) werken.
Het probleem is dat de client niet op internet kan komen, maar wel verbinding kan maken met de server. De client (Windows 7 in VPC) krijgt IP adres van server, server is bereikbaar vanaf client maar internet is niet mogelijk op de client. Mogelijk zijn er overeenkomsten met dit topic: [Server 2008] Clients wel IP maar geen internet.
De instellingen van de client:
Ik gebruik nu een linux (opensuse 11.2) server voor DHCP, DNS, router, fileserver en nog wat zaken zoals PS3 Media Server, SSH, remote access via freenx, downloads via torrents en nieuwsgroepen. Nu wil ik een poging wagen om over te stappen op een windows server, ik ben een happy Windows 7 desktop gebruiker (dual boot met linux). Echter voordat ik over ga, ben ik windows server 2008 standard wat aan het uittesten m.b.v. Windows Virtual PC. Helaas loop ik tegen een netwerk probleem op, waarbij ik wat hulp nodig heb. Ik ben nog een noob op het windows server gebeuren.
Al het onderstaande is geprobeerd in virtual machines, maar op echte hardware zal het vermoedelijk net zo (niet) werken.
Het probleem is dat de client niet op internet kan komen, maar wel verbinding kan maken met de server. De client (Windows 7 in VPC) krijgt IP adres van server, server is bereikbaar vanaf client maar internet is niet mogelijk op de client. Mogelijk zijn er overeenkomsten met dit topic: [Server 2008] Clients wel IP maar geen internet.
De instellingen van de client:
- Internal interface voor netwerk geconfigureerd in VPC (bij gebruik van een externe interface met mijn echte netwerk, kan ik wel internetten, client functioneert normaal)
- Netwerk adres automatisch verkrijgen
- De client krijgt netjes een adres (10.11.11.11) uit de opgegeven range, maar mist een IPv4 default Gateway en IPV4 WINS server
- Dat de default Gateway niet doorgegeven wordt kan een probleem zijn, maar handmatig een gateway adres configureren lost het probleem niet op, nog steeds geen internet. Wat kan ik hier eventueel aan doen in de server instellingen?
- Een internal interface voor netwerk geconfigureerd in VPC
- Een externe interface (mijn echte netwerk) geconfigureerd in VPC
- De server krijgt netjes een IP adres via DHCP op de externe interface en kan ook het internet op
- De internal interface staat als volgt ingesteld; IP adres: 10.10.10.10, subnet mask 255.0.0.0 en preferred DNS server 127.0.0.1, geen default gateway gedefinieerd
- File services -> nog niks meegedaan
- Active Directory Domain Services -> Dit werkt, ik kan de client aan het domein toevoegen. Bij wijze van test deze role toegevoegd
- DHCP server -> Dit lijkt ook te werken. Ik had een range opgegeven van 10.11.11.11 tot 10.12.12.12. De client staat ook in de list van de leases. Voor de scope options gebruik ik nog DNS servers instellingen van 10.10.10.10 en 208.67.222.222
- DNS server, ingesteld toen ik het domein had aangemaakt
- Network Policy and Access Services, Routing and Remote Access Services geinstalleerd. Via de wizard netjes gekozen voor NAT en de juiste interfaces als public en private aangegeven.
- Na RRAS installatie via de wizard netjes gekozen voor NAT en de juiste interfaces als public en private aangegeven en de optie gebruikt om DHCP en DNS te doen via deze wizard (voordat ik de DHCP en DNS server roles had toegevoegd)
- Met RRAS de RIPv2 optie geprobeerd zoals beschreven hier: http://www.windowsnetwork...08-Server-IP-Routing.html
- Internet Connection Sharing (ICS) kort uitgeprobeerd.