[2008] routing, NAT, ICS op windows server 2008 standard

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil van een linux server over naar een windows 2008 server over

Ik gebruik nu een linux (opensuse 11.2) server voor DHCP, DNS, router, fileserver en nog wat zaken zoals PS3 Media Server, SSH, remote access via freenx, downloads via torrents en nieuwsgroepen. Nu wil ik een poging wagen om over te stappen op een windows server, ik ben een happy Windows 7 desktop gebruiker (dual boot met linux). Echter voordat ik over ga, ben ik windows server 2008 standard wat aan het uittesten m.b.v. Windows Virtual PC. Helaas loop ik tegen een netwerk probleem op, waarbij ik wat hulp nodig heb. Ik ben nog een noob op het windows server gebeuren.

Al het onderstaande is geprobeerd in virtual machines, maar op echte hardware zal het vermoedelijk net zo (niet) werken.

Het probleem is dat de client niet op internet kan komen, maar wel verbinding kan maken met de server. De client (Windows 7 in VPC) krijgt IP adres van server, server is bereikbaar vanaf client maar internet is niet mogelijk op de client. Mogelijk zijn er overeenkomsten met dit topic: [Server 2008] Clients wel IP maar geen internet.

De instellingen van de client:
  • Internal interface voor netwerk geconfigureerd in VPC (bij gebruik van een externe interface met mijn echte netwerk, kan ik wel internetten, client functioneert normaal)
  • Netwerk adres automatisch verkrijgen
  • De client krijgt netjes een adres (10.11.11.11) uit de opgegeven range, maar mist een IPv4 default Gateway en IPV4 WINS server
  • Dat de default Gateway niet doorgegeven wordt kan een probleem zijn, maar handmatig een gateway adres configureren lost het probleem niet op, nog steeds geen internet. Wat kan ik hier eventueel aan doen in de server instellingen?
De instellingen van de server:
  • Een internal interface voor netwerk geconfigureerd in VPC
  • Een externe interface (mijn echte netwerk) geconfigureerd in VPC
  • De server krijgt netjes een IP adres via DHCP op de externe interface en kan ook het internet op
  • De internal interface staat als volgt ingesteld; IP adres: 10.10.10.10, subnet mask 255.0.0.0 en preferred DNS server 127.0.0.1, geen default gateway gedefinieerd
Ik heb de volgende roles gebruikt op de server:
  • File services -> nog niks meegedaan
  • Active Directory Domain Services -> Dit werkt, ik kan de client aan het domein toevoegen. Bij wijze van test deze role toegevoegd
  • DHCP server -> Dit lijkt ook te werken. Ik had een range opgegeven van 10.11.11.11 tot 10.12.12.12. De client staat ook in de list van de leases. Voor de scope options gebruik ik nog DNS servers instellingen van 10.10.10.10 en 208.67.222.222
  • DNS server, ingesteld toen ik het domein had aangemaakt
  • Network Policy and Access Services, Routing and Remote Access Services geinstalleerd. Via de wizard netjes gekozen voor NAT en de juiste interfaces als public en private aangegeven.
Een aantal andere dingen die ik nog geprobeerd heb, zonder resultaat:
  • Na RRAS installatie via de wizard netjes gekozen voor NAT en de juiste interfaces als public en private aangegeven en de optie gebruikt om DHCP en DNS te doen via deze wizard (voordat ik de DHCP en DNS server roles had toegevoegd)
  • Met RRAS de RIPv2 optie geprobeerd zoals beschreven hier: http://www.windowsnetwork...08-Server-IP-Routing.html
  • Internet Connection Sharing (ICS) kort uitgeprobeerd.
Mijn vraag is dus hoe krijg ik de client het internet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
*over 'client in dhcp console' heengelezen*

[ Voor 83% gewijzigd door Mental op 03-05-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
In je dhcp server ook je server als default gateway ingesteld?
Redelijk belangrijkre stap.

Verder, wat doe je aan troubleshooting?
Kan je de server pingen? Kan je naar buiten pingen? (na het instellen van de gateway uiteraard)
Werkt dns resoving met de interne server en met de externe server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mental schreef op maandag 03 mei 2010 @ 11:18:
In je dhcp server ook je server als default gateway ingesteld?
Redelijk belangrijkre stap.

Verder, wat doe je aan troubleshooting?
Kan je de server pingen? Kan je naar buiten pingen? (na het instellen van de gateway uiteraard)
Werkt dns resoving met de interne server en met de externe server?
Server is pingbaar via naam en IP. naar een extern adres pingen is niet mogelijk. Op naam krijg ik een "could not find host" fout melding, op IP krijg ik " Transmit failed. General failure."

Wat bedoel je met "In je dhcp server ook je server als default gateway ingesteld?"
Als je bedoelt dat de externe interface een gateway heeft, dan ja.
Ik kan niet echt vinden waar ik het bij de DHCP server moet invullen ergens...?

Ook nog geprobeerd met en zonder firewall op de server, zonder verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2010 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Als je RRAS goed configureerd krijgen je clients daadwerkelijk de default gateway door bij de lease; aangezien dat niet gebeurd gok ik zomaar dat het daar niet helemaal goed gegaan is, puntje om naar te kijken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mental schreef op maandag 03 mei 2010 @ 11:42:
Als je RRAS goed configureerd krijgen je clients daadwerkelijk de default gateway door bij de lease; aangezien dat niet gebeurd gok ik zomaar dat het daar niet helemaal goed gegaan is, puntje om naar te kijken dus.
Ik meerdere malen de RRAS configuratie doorgewandeld. Oude configuratie gedisabled en weer opnieuw aangemaakt, maar nergens een optie voor default gateway kunnen specifieren. Heb ik er overheen gekeken ofzo? Of moet/kan ik dat achteraf nog ergens wat wijzigen in mijn RRAS configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
In 2003 doet RRAS het configureren van je dhcp scope ook voor je, neem aan dat dat in 2008 niet anders is.
Gooi anders je dhcp scope eens weg en start de rras wizard opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mental schreef op maandag 03 mei 2010 @ 11:56:
In 2003 doet RRAS het configureren van je dhcp scope ook voor je, neem aan dat dat in 2008 niet anders is.
Gooi anders je dhcp scope eens weg en start de rras wizard opnieuw.
Als ik RRAS opnieuw configureer doe ik dit:
  1. Ik selecteer NAT
  2. Selecteer een public interface
  3. Vervolgens krijg ik de melding dat NAT afhankelijk is van externe DNS en DHCP servers
Het resultaat is elke keer het zelfde, geen internet op de client

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2010 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
externe DNS en DHCP servers
Dus je moet de gateway (optie 'router') in je dhcp scope instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mental schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:18:
[...]

Dus je moet de gateway (optie 'router') in je dhcp scope instellen.
OK, in de DHCP Scope options voeg ik de optie router toe. Dan vul ik daar het IP adres in wat de gateway zou moeten zijn, 10.10.10.10 in mijn geval of het gateway adres van de externe interface?
Ik vul 10.10.10.10 in voor de gateway en de client heeft internet :)
Mental bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2010 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Geen probleem, toch gek dat die wizard dat niet doet aangezien je hem in feite als NAT router configureert en je clients dan toch echt een gateway nodig hebben.
Aan de andere kant, je kreeg de melding dat je dat zelf moet instellen ;)
Succes ermee in ieder geval.

[ Voor 28% gewijzigd door Mental op 03-05-2010 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij zegt inderdaad dat je een DHCP en DNS server moet instellen, maar ja, als de DHCP server blijkbaar niet helemaal goed staat ingesteld, werkt het niet...

Nu nog een beetje de firewall settings zien te doorgronden. Het vreemde is eigenlijk dat exceptions voor beide interfaces gelden, public en private. Ik zou private gewoon openlaten door de firewall te disablen en alleen exceptions toe laten die voor externe toegang nodig zijn. Maar dit wordt een oefening voor de volgende keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 15:46:
Hij zegt inderdaad dat je een DHCP en DNS server moet instellen, maar ja, als de DHCP server blijkbaar niet helemaal goed staat ingesteld, werkt het niet...

Nu nog een beetje de firewall settings zien te doorgronden. Het vreemde is eigenlijk dat exceptions voor beide interfaces gelden, public en private. Ik zou private gewoon openlaten door de firewall te disablen en alleen exceptions toe laten die voor externe toegang nodig zijn. Maar dit wordt een oefening voor de volgende keer
Je kunt inderdaad op je interne adapter gewoon je firewall disablen, no problemo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Sowieso moeten die OpenDNS-servers ook nog weg uit het lijstje voordat alles netjes zal werken

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De firewall disablen voor de interne adapter gaat inderdaad zonder problemen.

Het werkt met en zonder de OpenDNS server. Het was meer een probeersel om internet aan de gang te krijgen met de extra DNS server, maar dat maakt dus niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
sanfranjake schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 19:54:
Sowieso moeten die OpenDNS-servers ook nog weg uit het lijstje voordat alles netjes zal werken
Ehm, nee hoor.
Een client zal de secondary enkel gebruiken als de primary niet beschikbaar is; prima manier om je internetverbinding beschikbaar te laten aan je clients als je even met je dns server aan het rommelen bent / de dns server een reboot nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Mental schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 17:15:
[...]

Ehm, nee hoor.
Een client zal de secondary enkel gebruiken als de primary niet beschikbaar is; prima manier om je internetverbinding beschikbaar te laten aan je clients als je even met je dns server aan het rommelen bent / de dns server een reboot nodig heeft.
Ga je nog maar eens goed verdiepen in de werking van de dns client in windows dan, want dit is pertinent onwaar.

bron: Best practices for DNS client settings in Windows 2000 Server and in Windows Server 2003

[ Voor 13% gewijzigd door sanfranjake op 06-05-2010 18:53 . Reden: bron nog even toegevoegd ]

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mental schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 17:15:
Een client zal de secondary enkel gebruiken als de primary niet beschikbaar is;
Zie hierboven dus.
prima manier om je internetverbinding beschikbaar te laten aan je clients als je even met je dns server aan het rommelen bent / de dns server een reboot nodig heeft.
Pff. net stop DNS & net start DNS.
Woei, ik heb mijn DNS service herstart.

Of bedoel je je DC? Want dat is het voor het geval je de TS nog niet helemaal had gelezen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
alt-92 schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 20:10:
[...]

Zie hierboven dus.

[...]
configuration of Domain Name System (DNS) client settings in Windows 2000 Server and in Windows Server 2003
Dat gaat over de dns client van 2000/2003 server, niet van toepassing op de clientside (als in de dns client van een desktop os) van het verhaal.

Een secondary word pas gebruikt als een primary niet bereikbaar is, niet als deze een 'not found' antwoord geeft; precies de functionaliteit die nodig is in mijn situatieschets.
Dat servers onderling absoluut een AD integrated DNS server horen te gebruiken zal je mij niet zien weerleggen.
Pff. net stop DNS & net start DNS.
Woei, ik heb mijn DNS service herstart.
Ik neem aan dat je in een productieomgeving wel eens een server gereboot hebt? Dat is geen minuten werk over het algemeen.
Nu zou je zeggen, er is toch wel meer dan 1 dns server in een productie omgeving? Vaak wel, maar te vaak ook niet.
Of bedoel je je DC? Want dat is het voor het geval je de TS nog niet helemaal had gelezen ;)
Situatieschets, in dit geval is het totaal niet nuttig om een secondary dns in te stellen aangezien de DC ook de router is :)

[ Voor 14% gewijzigd door Mental op 11-05-2010 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mental schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 23:49:
[...]
Dat gaat over de dns client van 2000/2003 server, niet van toepassing op de clientside (als in de dns client van een desktop os) van het verhaal.
En waarom denk jij dat die client code essentieel anders is als server?
Dit is nou bij uitstek een stuk code wat prima deelbaar is voor zowel client os als server os, daar ga je geen twee codetrees voor hanteren. En dat hebben ze dan ook niet gedaan.
Ik neem aan dat je in een productieomgeving wel eens een server gereboot hebt? Dat is geen minuten werk over het algemeen.
Dat ligt er maar helemaal aan in wat voor omgeving je zit. Maar het punt is: je hoeft niet voor alles een server compleet te rebooten .

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 12-05-2010 07:16 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
alt-92 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 07:08:
[...]

En waarom denk jij dat die client code essentieel anders is als server?
Dit is nou bij uitstek een stuk code wat prima deelbaar is voor zowel client os als server os, daar ga je geen twee codetrees voor hanteren. En dat hebben ze dan ook niet gedaan.

[...]
De impact van een secondary dns instellen aan de client kant of aan de (member)server kant op het functioneren van het netwerk is nogal verschillend; dat was meer het punt dan he.
Dat ligt er maar helemaal aan in wat voor omgeving je zit. Maar het punt is: je hoeft niet voor alles een server compleet te rebooten .
Again, not the point; het was een suggestie en een mogelijke reden om alsnog de opendns entry te laten staan in zijn dhcp scope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mental schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:00:
[...]

De impact van een secondary dns instellen aan de client kant of aan de (member)server kant op het functioneren van het netwerk is nogal verschillend; dat was meer het punt dan he.
Veel plezier met je kerberos authenticatie en group policy refreshes & account logons dan maar? :)
Er is geen enkele goede reden te verzinnen om een public DNS server op te geven in DNS client configuratie op een (closed) LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
alt-92 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 17:46:
[...]

Veel plezier met je kerberos authenticatie en group policy refreshes & account logons dan maar? :)
Er is geen enkele goede reden te verzinnen om een public DNS server op te geven in DNS client configuratie op een (closed) LAN.
Helemaal mee eens, geen enkele reden om tijdens de inrichting al problemen te veroorzaken. Doet me denken aan dat spreekwoord... Iets met dweilen, maar dan ook de kraan open laten :P

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mental schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:00:
[...]

[...]

Again, not the point; het was een suggestie en een mogelijke reden om alsnog de opendns entry te laten staan in zijn dhcp scope.
Nee, die impact is precies hetzelfde. Geen externe DNS servers als secondary specificeren. Zowel op een client als op een server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 18:43:
[...]

Nee, die impact is precies hetzelfde. Geen externe DNS servers als secondary specificeren. Zowel op een client als op een server.
Dit vangnet mbt de internetverbinding draait anders al een kleine 10 jaar, vanaf windows server 2000, en heeft nog nooit problemen opgeleverd met policy refreshes / sms/sccm advertisements en softgrid clients;
in alle gevallen werkt alles prima nadat de interne dns weer up komt; advertisements starten zelfs gewoon als de primary even zoek is; verder werkt in de tussentijd alles wat recentelijk is gebruikt (drive mappings en andere verbindingen met servers waarvoor authenticatie gebruikt moet worden); goed genoeg voor een storingsperiode.
Veel plezier met je kerberos authenticatie en group policy refreshes & account logons dan maar?
Authenticatie naar interne servers zal inderdaad spaak lopen, group policy doet ook geen updates als er geen secondary is ingesteld en de primary is down; inloggen gaat prima, login scripts kunnen wat problemen geven maar niets kritieks wat de mogelijkheid om te werken wegneemt.
Low cost ervoor zorgen dat je internetverbinding beschikbaar blijft bij eventuele outage van een server, mkb is niet zo rijk als de meeste tweakers denken; IT budget is vaak een vies woord en dat zal jij zelf ook wel weten.
Internetverbinding zijn voor sommige bedrijven belangrijker dan het feit dat ze even niet bij hun interne mail / fileshares kunnen.

[ Voor 41% gewijzigd door Mental op 17-05-2010 19:04 ]

Pagina: 1