[Server 2008] Clients wel IP maar geen internet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 10:53
Beste tweakers.

Na veel gezoek op Google en op GOT ben ik nog steeds op zoek naar een antwoord.

Ik heb voor mijn bedrijf een server geconfigureerd met server 2008. Daar draait WDS op zodat we Windows kunnen installeren over het netwerk. Dat werkt ook allemaal prima. Enkel hebben de PC's die aangesloten zijn aan de DHCP van de server geen internet. Ze krijgen wel een IP maar geen gateway.

Er zitten 2 netwerk kaarten in, 1 voor de server zelf ( hangt daar mee in het domein ). en de 2de geeft de DHCP uit. Ik heb gekeken bij de DHCP scopes maar mocht er niet veel wijzer van worden.

Ik hoop dat iemand dit een keer eerder mee gemaakt heeft of een passend antwoord voor mij weet.

Groeten,

Martin Zweep

PS. Windows Standard 2008 gaat het om

[ Voor 2% gewijzigd door martinzweep op 27-04-2010 09:43 . Reden: install versie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DHCP scope opties: router, wat heb je daar staan?

[edit]
Overigens ook handig om meteen de netwerkinstellingen en opbouw in je TS te noemen.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2010 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
gfg

[ Voor 107% gewijzigd door martinzweep op 30-04-2010 12:59 . Reden: vlierus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:36
netwerktekeninkje met ip adressen en netwerkapparaten zou geen kwaad kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit je netwerk in elkaar.

Je DHCP Scope: 192.168.2.0
Je DNS server is: 10.0.0.1
Je Router/Gateway: heb je niet

Heb je meerdere (DHCP) servers? welke IP addressen gebruik je? Hoe moet je internet verkeer lopen (via router/ ras op server) ? etc...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2010 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
Kijk hier snap ik dan niet veel van.

In het gehele netwerk staan 6 servers. 1 small buisiness en 5 standard 2003/2008. De server waar het om gaat krijgt internet van de small buisiness server ( 10.0.0.x ip reeks ). De WDS server heeft ook een DHCP maar die gaat tijdelijk naar een switch toe. ( 192.168.2.x reeks )

IP van small buisiness server:
10.0.0.x
255.255.255.0
10.0.0.138 gateway

Misschien dat jullie wat meer hiermee kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom twee DHCP servers dit is mij niet duidelijk? Welke adressen moeten de computers krijgen en zijn er computers die wel internet hebben?

Leg eens duidelijk uit hoe het netwerk in elkaar steekt en wat de bedoeling is. Eventueel met wat mooie paint plaaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je hebt maar 1 DHCP server nodig in je netwerk of je moet de whitepapers van MS volgen om 2 DHCP servers in je netwerken te hebben DHCP FAILOVER anders moet je bij de DHCP scopeoptions
code:
1
003  Router ip.addres.van.gateway

Ik denk dat je het beste de DHCP op de SBS kan uitvoeren, (ik neem aan dat daar ook alles al goed staat) hooguit nog even de Option 60 van PXE toevoegen :)

Wat jij volgens mij nu doet ik 2x broadcasten in het domain, en tevens basis iprange... een 192.168.x.x adress kan niet naar een andere range als die een gewone /24 subnet heeft.

(en vergeet niet bij sbs de wizzards te gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
De 2008 server wordt de WDS server en hangt in het domein ( Aan de SBS server dus ). Aangezien de WDS een DHCP wil die IP uitspuugt heb ik dit beperkt tot 1 afdeling ( technische dienst ). De PC's die aan de switch hangt hebben geen internet ( van de 2008 server dus ).

De 2008 server heeft dus 1 DHCP server maar krijgt via een andere DHCP zelf internet toegang etc. ( daarmee hangt hij in het domein. )

@Lucky: Ik heb de scope toegevoegt met de gateway maar alsnog geen internet.

[ Voor 5% gewijzigd door martinzweep op 27-04-2010 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
je wilt je 2008 server dus ook als router gebruiken. rras configureren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
Exact, Oke rras heet het dus. Ik zal Googlen. Kom ik er niet uit laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
Ik heb rras geïnstalleerd en voor zover mogelijk geconfigureerd. De clients krijgen allemaal een IP en gateway maar nog steeds geen internet. Ik heb op Google meerdere handleidingen gevonden. Als ik die mag geloven zou het binnen 10 min draaiende zijn. Maar dat is nog steeds niet het geval.

Mochten jullie meer informatie nodig hebben laat het dan weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 09:00

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Je DNS is 10.0.0.1. Ik ga er van uit dat dit je server is. Probeer op een client eerst eens een ip op het internet te pingen (bv tweakers: ping 213.239.154.35)
Krijg je antwoord, dan is je DNS forwarding niet goed geregeld op je server, krijg je geen antwoord, dan werkt je routing niet goed op de server. BTW, wat is je gateway? Dit moet ook je server zijn in dit geval (10.0.0.1)

[ Voor 10% gewijzigd door Marlibica op 28-04-2010 12:21 ]

Sign here against sigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
De standaard gateway van de server is 10.0.0.138 en de DNS is 10.0.0.1

Waneer ik ga pingen naar tweakers krijg ik een timeout. Routing blijkt dus niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 09:00

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

10.0.0.138 -> Speedtouch. Als je die in het domeinnetwerk hebt dan gaat er e.e.a. fout.

Als je internet via je server wilt laten lopen dan moet je de volgende situatie creëren: 2 aparte netwerken, de één met de speedtouch en de ene netwerkkaart op de server (10.0.0.x) en de andere netwerkkaart van de server voor het lokale domein (192.168.2.x). DHCP op de netwerkkaart in het domein. Server als gateway (rras configureren) en DNS voor je lokale netwerk, DNS forwarding op de server instellen. Dit is ook de beste oplossing vwb security. Check ook of je DHCP wel uitstaat in de speedtouch.

De makkelijkste oplossing is één netwerkkaart niet gebruiken, speedtouch als default gateway voor je hele netwerk (10.0.0.138), server als DNS en DNS forwarding daar ook regelen. DHCP op de server.

Maar eigenlijk wat ik je zou willen adviseren is iemand zoeken die dit al een keer eerder gedaan heeft. Alleen proberen kan, lukt ook wel en je leert er veel van, maar als je al niet veel begrijpt van sowieso TCP/IP dan heb je een lange weg te gaan.

Sign here against sigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
martinzweep, ik zie dat er hierboven een keer iets wordt genoemd over een SBS machine, echter noem je hierbij geen versie. Ik gok 2008.

Kan je even bevestigen of het hier om Small Business Server 2008 gaat welke moet routeren? Want als dat de Windows 2008 server is waarover hierboven wordt gesproken zijn de adviezen hierboven vrijwel allemaal niet van toepassing.

Een SBS 2008 server kan per definitie geen 2e netwerkkaart aan, dus op een SBS2008 machine RRAS installeren is een leuk idee, maar gaat never nooit werken, en de configuratie van de server alleen nog maar verder overhoop gooien.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Zoals ik het nu begrijp heeft hij een small business staan maar dat is niet deze. Dit is gewoon een 2008 standard.

Probleem is dat we geen netwerktekening hebben met ip adressering en dergelijken. Dan is dit hele gedoe makkelijk op te lossen. Maar goed dat zei ik al in mijn eerste post. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

me eens is met Craven87.
@TS "Volgens de jury 'blinken de medewerkers van Forcys uit in hun ICT-kennis" vraag het eens aan je collega's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
@Vlierus: ja dat klopt mijn collega's snappen heel veel van server 2003. Maar van 2008 weten ze nog niet zoveel. Snap ook niet echt waarom dit relevant is anders had ik hier geen topic gemaakt.

@Craven87: Ik zal kijken of ik een tekening in elkaar kan zetten. Desnoods samen me een collega van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martinzweep schreef op donderdag 29 april 2010 @ 08:48:
@Vlierus: ja dat klopt mijn collega's snappen heel veel van server 2003. Maar van 2008 weten ze nog niet zoveel. Snap ook niet echt waarom dit relevant is anders had ik hier geen topic gemaakt.

@Craven87: Ik zal kijken of ik een tekening in elkaar kan zetten. Desnoods samen me een collega van mij.
De relevantie?
Je werkgever (of is het je eigen bedrijf) pretendeerd kwaliteits systeem beheer aan te bieden en professional te zijn. Jij hebt een erg basic vraag/probleem. Je collega's die "heel veel van server 2003 snappen" kunnen dit issue dan ook zeer zeker in server 2008 oplossen/troubleshooten!
Waar ik eigenlijk mee zit is dat jij je werkgever in diskrediet brengt, zorg ervoor dat je posts/topics niet terug te voeren zijn naar je werkgever (met andere woorden, verwijder bedrijfsinformatie uit je posts/screenshots etc...) dan blijft je bedrijf professioneel overkomen voor als mensen eens gaan kijken met wat voor bedrijf ze te maken. Een professioneel bedrijf dat dat basic dingen op een forum gaat vragen, zou voor mij als klant een afknapper zijn.
Dit geld ook voor je WiKi pagina: "Hoe sluit ik een USB stick aan? Nou mongool door het in het poortje te drukken!!" of "Toshiba Is een kut merk"
Ik zou als ik een potentiele klant was toch nog even achter me oren krabben of ik wel in zee wil gaan met een bedrijf wat zo onprofessioneel is. Ook als werkgever zou ik dit absoluut nie kunnen waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Ben het eens met je standpunt maar iets minder mag ook wel. :/

Anyway, je hebt idd wel een redelijk basic probleem. het hangt rond dns, routing en dhcp wat toch echt tot de basis hoort van systeembeheer. En als je collega's experts op het gebied van 2003 zijn dan moeten ze die 3 dingen met gemak op 2008 in kunnen stellen.

Overigens ken ik het bedrijf niet dus ik ga er maar even van uit dat je collega's ook echt 2003 experts zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Iets minder? Volgens mij mag het wel iets meer. Toen ik las dat er meerdere servers bedrijfsmatig beheert werden wilde ik martinzweep al adviseren iemand in te schakelen die verstand van ICT heeft hiervoor. Dat het bedrijf in kwestie zelf een ICT dienstverlener is maakt het nog erger.

Trouwens, als je 2003 expert bent moet dit ook appeltje eitje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Dat het niet echt heel professioneel overkomt ben ik helemaal met jullie eens. Het ging mij met name om dit gedeelte:
Dit geld ook voor je WiKi pagina: "Hoe sluit ik een USB stick aan? Nou mongool door het in het poortje te drukken!!" of "Toshiba Is een kut merk"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
Vlierus sorry hoor als ik je gekwetst hebt ofzo. Ik probeer ook alleen maar mijn werk goed te doen. De wiki was een test site die nooit in gebruik is genomen.

Nou ja dan mag hierbij het topic wel gesloten worden. In ieder geval bedankt voor de mensen die mij hebben geholpen. Daar ging het mij in eerste instantie om. Ik had niet de intentie om te flamen of iets dergelijks.

[ Voor 4% gewijzigd door martinzweep op 30-04-2010 13:03 ]

Pagina: 1