Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb namelijk een kleine server die draait op FreeNAS die voor backups en filesharing zou moeten instaan.
Nu heb ik daar toch enkele problemen mee; ik vind namelijk geen enkele software die aan mijn eisen kan voldoen en nochtans eis ik niet veel.
Ik ben al sinds vrijdag bezig met allerlei programma's uit te proberen, zoals Deltacopy, en SmartFTP, enz... in combinatie met rsync, maar tevergeefs.

Ik zou dus het volgende willen:

Ik heb namelijk 3 computers in huis: mijn gamingcomputer, mijn laptop, en dan nog een oude.
Ik zou namelijk de afbeeldingen, documenten, muziek en video's van alledrie deze computers automatisch willen backuppen, zodat de afbeeldingen, documenten enz.. van deze 3 computers in 1 gemeenschappelijke map op de server komen te staan.

even schematisch voor de duidelijkheid:

afbeeldingen computer 1 + afbeeldingen computer 2 + afbeeldingen computer 3 ==> afbeeldingen server
documenten computer 1 + documenten computer 2 + documenten computer 3 ==> documenten server
enzo ook hetzelfde voor muziek en videos...

Bovendien zou ik dan willen dat alledrie de computers hun bestanden gemeenschappelijk bijwerken, zodat ze alledrie dezelfde afbeeldingen, documenten, muziek enzovoort hebben.

Het backuppen en bijwerken van bestanden zou dan automatisch moeten gebeuren vanaf de server word opgestart.

Is zoiets dergelijks realiseerbaar? Is het anders mogelijk om hier een script over te maken (FreeBSD)?
Want ondertussen ben ik bijna radeloos van het zoeken

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door egonolieux op 02-05-2010 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
Wat ik ervan begrijp is het volgende:

Master is de map afbeeldingen/documenten op de server. Deze map wordt naar de pc's in het netwerk geduwd zodat hij daar beschikbaar is. Een eventueel nieuw documentje op één van de pc's wordt ook terug gesynct naar de server zodat deze vanzelf op de andere pc's terecht komt.

Veruit de makkelijkste optie is een file share die je vanaf je freenas aanbiedt en koppelt op de pc's. Op deze manier werken alle pc's in dezelfde map op de freenas en zijn de bestanden altijd gelijk. De map 'mijn documenten' is prima om te leiden naar een netwerk share (zie de eigenschappen van 'mijn documenten').

Met rsync moet een synchronisatie actie goed in te stellen zijn. Het is belangrijk om te bedenken hoe en wat er ingesteld gaat worden indien er versie verschillen zijn (tijd van bewerken, grootte en prioriteit). Op windows gebied is Synctoy een goed alternatief.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ik heb reeds samba draaien zodat ik mijn server kan zien in windows verkenner, maar hoe maak ik dan dat de andere pc's gekoppeld worden aan mijn server?
En bij de eigenschappen mijn documenten, moet ik dan bij de optie delen gaan? Want daar kan ik alleen maar een gebruiker selecteren...

Kan je wat meer uitleg geven hierover? Ik heb namelijk nul ervaring ivm met dit soort dingen.

Ik heb synctoy even uitgeprobeerd, en het ziet er wel praktisch uit. Met behulp van windows taakplanner kan ik op een bepaald tijdstip alles automatisch doen verlopen, maar eigelijk is het de bedoeling om alles automatisch te synchroniseren vanaf de server aangezet word (hij staat immers overdag uit als ik naar school ben en snachts).

Is dit op een of andere manier ook mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NOS

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
kan iemand me verderhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
Je haalt wel 2 dingen door elkaar.
"Backup maken" en "gezamelijk op een map werken"
Hoe een backup te maken zie: Thematopic: Backups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:41
Probleem is dat als je constante replicatie hebt zoals jij wilt dus ook de fouten direct gerepliceerd worden. En dat wil je niet.

Ik zou eerder 2 scriptjes schrijven. 1tje die bij het opstarten van je pc de shit van de server naar de je pc synct. En bij het afsluiten andersom. Daar zit 1 maar aan, als een zelfde file word aangepast op de server door de ene pc dan kan daarna een andere pc eroverheen gaan als die al aanstond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

msi synctoy installeren 2mb ofzo en weet je alles :) maak daarvan een scheduled task

computer x <---> server

kans dat beide uitvallen is minimaal .. welke map waar komt bepaal je zelf
je kan alles bij elkaar dumpen of apart houden .. jou keuze
dus
computer x "Foto's" <--> server "foto's comp x"
of
computer x "Foto's" <--> server "foto's alle comp"

of een mix daarvan.
Zelf zou ik kiezen om alles op de server te mikken en netwerk drive te koppelen.
alleen dat back je up naar DVD of extern schijf

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Na wat verder proberen lijkt SyncToy inderdaad wel de beste oplossing... Nu zit ik wel met een probleem:
Ik wil namelijk dat synctoy gestart word als de server aangaat.

Met andere woorden wil ik als "trigger" in taakplanner de server die aangaat. Hoe doe ik dat precies? Moet ik hiervoor in mijn logboeken gaan zoeken? Is dit eigenlijk wel mogelijk?

Nog een tweede vraag: als synctoy start dan komt er een venster van synctoy tevoorschijn dat hij aan de synchronisatie is begonnen. Is het niet mogelijk om deze te verbergen? ik zou het liefst hebben dat alles gebeurt zonder dat ik me er iets van moet aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:57
Zou toch voor de rsync oplossing gaan.

Die kun je starten vanaf de server. Met deze info moet je het wel kunnen realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
En als synctoy, rsync of welk pakket dan ook niet bevalt kun je ook nog naar SyncBack gaan. Daar doe ik precies mee wat jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
galmoer schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:19:
En als synctoy, rsync of welk pakket dan ook niet bevalt kun je ook nog naar SyncBack gaan. Daar doe ik precies mee wat jij wilt.
Ik zie niet in wat dit programma meer kan dan Synctoy? Het is de bedoeling dat mijn mappen automatisch beginnen te synchroniseren als de server aangezet wordt (hij staat maar een paar uur per dag aan) en dit liefst zonder dat ik er iets van merk. Met andere woorden is de "trigger" de server herkennen in het netwerk.
sparks schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:49:
Zou toch voor de rsync oplossing gaan.

Die kun je starten vanaf de server. Met deze info moet je het wel kunnen realiseren.
Ik herinner me rsync maar op een of andere manier ben ik er niet op verder gegaan omdat er iets niet ging.
Ik zal het dit weekend nog eens proberen.

[ Voor 16% gewijzigd door egonolieux op 21-05-2010 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ik heb tenslotte Rsync met DeltaCopy nog eens gewaagd maar dit blijkt dus weer niet te werken... (met deze tutorial: http://dailycupoftech.com/windows-backup-with-rsync-and-freenas/

In Deltacopy heb ik mijn mappen in Windows die gedeeld moeten worden ingesteld, naam zonder spaties gegeven... Afbeeldingslocatie: http://img812.imageshack.us/img812/1820/deltacopy.jpg

Op mijn FreeNAS server heb ik met Rsync de mappen die gedeeld moeten worden ook ingesteld, dezelfde benamingen gebruikt zonder spaties als in Deltacopy... Afbeeldingslocatie: http://img809.imageshack.us/img809/7116/rsyncfreenas.jpg

IPv4 adres van mijn computers zijn statisch ingesteld zodat ze onveranderlijk blijven. Zoals jullie kunnen zien zijn de namen van de bron en doel map beiden hetzelfde zoals het moet. DeltaCopy staat als (automatisch) gestart in Windows Services, naar mijn mening is alles in orde met de configuratie.

Mijn backup schema is dus zo dat iedere 5 minuten Rsync gestart wordt, maar zelfs na enkele uren is er nog altijd niets gebeurd. Ook als ik op FreeNAS zelf op "nu Rsync taak uitvoeren" druk, dan lijkt hij even 3 seconden te laden (zandlopertje) maar daar stopt het dan ook bij.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je al die data lokaal op de 3 verschillende werkstations wil hebben. Ik zou zelf een gedeelde afbeeldingen / documenten / etc map maken op de FreeNas server en van je werkstations deze gedeelde map via SMB benaderen.

Dan zit je nog wel met een backup 'probleem'
Ik zou denk ik hiervoor een externe USB of FireWire disk aan de NAS hangen en vanaf de NAS een gescheduled backup maken naar de externe disk.

Overigens vind ik Robocopy een erg makkelijk te gebruiken tool voor het synchroniseren van bestanden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2010 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 12:54:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je al die data lokaal op de 3 verschillende werkstations wil hebben. Ik zou zelf een gedeelde afbeeldingen / documenten / etc map maken op de FreeNas server en van je werkstations deze gedeelde map via SMB benaderen.

Dan zit je nog wel met een backup 'probleem'
Ik zou denk ik hiervoor een externe USB of FireWire disk aan de NAS hangen en vanaf de NAS een gescheduled backup maken naar de externe disk.

Overigens vind ik Robocopy een erg makkelijk te gebruiken tool voor het synchroniseren van bestanden.
Ik denk dat je mijn probleem niet goed begrijpt. Ik wil mijn bestanden op 3 verschillende computers hebben omdat ik niet steeds mijn server wil opstarten als ik naar bijvoorbeeld muziek wil luisteren. Ik heb veel liever dat de server automatisch de muziek naar mijn computer synchroniseerd en omgekeerd.

Ook zijn er laptops in het netwerk die op verplaatsing die dus niet op de server kunnen, en wat als ik dan een bepaald document nodig heb dat op de server gedeeld is?

Robocopy, Synctoy, Syncback en dergelijke programmas zijn inderdaad ideaal om alles te synchroniseren, dit lost inderdaad het probleem op, maar de reden waarom ik andere alternatieven zoek is omdat synctoy en co niet geautomatiseerd kan worden.

Natuurlijk kan er een backupschema opgesteld worden via taakplanner maar het probleem hierbij is dat het enkel op datum en tijd werkt. Mijn server ligt namelijk niet 24/7 aan. Daarom heb ik bij taakplanner reeds bij "triggers" gekeken naar een alternatief, namelijk dat synctoy zou beginnen synchroniseren vanaf hij een bepaalde gebeurtenis waarneemt. Deze gebeurtenis zou dan zijn dat hij de server in het netwerk herkent.
De gebeurtenis is dan een gebeurtenis in het logboek van windows, maar daar kan ik maar geen bewijs vinden dat de server herkent wordt, geen optie dus.

Het enige wat ik eigenlijk wil is dat het synchroniseren met synctoy/syncback/robosync... geautomatiseerd wordt, vanaf dat de server aanstaat. Het is niet veel wat ik wil, maar blijkbaar is het wel heel moeilijk...

[ Voor 55% gewijzigd door egonolieux op 12-06-2010 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:41
Waarom niet gewoon een scriptje laten draaien dat eens in de zoveel tijd probeert te pingen naar de server en als het werkt dan mag tie gaan syncen. is goed te doen met batch of python ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Craven87 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 14:03:
Waarom niet gewoon een scriptje laten draaien dat eens in de zoveel tijd probeert te pingen naar de server en als het werkt dan mag tie gaan syncen. is goed te doen met batch of python ofzo.
Dat zou inderdaad een oplossing zijn, maar ik heb nu eenmaal geen ervaring met dat soort dingen, als iemand me opweg zou kunnen helpen dan lijkt het me te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:35

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
hoe ik een eenvoudige batch file moet maken met bijvoorbeeld pingen dat kon ik al :)
Alleen weet ik niet hoe de rest moet...

Dus als de ping succesvol is dan moet synctoy gestart worden... liefst allemaal zonder echo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Onder welk OS wil je die scripts en Synctoy dan laten runnen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:35
Dat moet Windows zijn alt-92 ;) daar is Synctoy voor.

[ Voor 5% gewijzigd door _eXistenZ_ op 12-06-2010 18:26 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Just checking ;) Aangezien dat dat niet NOSsig is, vandaar de vraag :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

,Ik denk dat het niet het beste is om dit via zulke programma's te gaan synchroniseren tenzij ze zodra een bestand gemaakt is het direct kunnen kopiëren. En zelfs dan is het niet fijn op deze manier omdat je problemen gaat krijgen zodra je server offline is, dan wordt onderling niks gesynchroniseerd.
Ik zou of met offline mappen werken en deze, als je Windows 7 gebruikt, gewoon aan je libraries toevoegen. Zodra je server dan online komt worden de mappen met de server gesynchroniseerd.
Of ik zou met programma's als Live Sync gaan werken, die synchroniseren gewoon via internet op peer to peer basis.
Het gezeur wat je namelijk ongetwijfeld gaat krijgen is dat je server niet is opgestart terwijl je een document op je laptop gemaakt hebt en op je gamepc wilt aanpassen. Dan heb je op je gamepc de oude versie omdat het synchroniseren pas van start gaat als je server start. Dus start je server niet wordt niks heen en weer gekopieerd.

Zelf doe ik het met Live Sync en een server die constant aan staat, dan werkt het wel prima.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Tsurany schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 18:36:
,Ik denk dat het niet het beste is om dit via zulke programma's te gaan synchroniseren tenzij ze zodra een bestand gemaakt is het direct kunnen kopiëren. En zelfs dan is het niet fijn op deze manier omdat je problemen gaat krijgen zodra je server offline is, dan wordt onderling niks gesynchroniseerd.
Ik zou of met offline mappen werken en deze, als je Windows 7 gebruikt, gewoon aan je libraries toevoegen. Zodra je server dan online komt worden de mappen met de server gesynchroniseerd.
Of ik zou met programma's als Live Sync gaan werken, die synchroniseren gewoon via internet op peer to peer basis.
Het gezeur wat je namelijk ongetwijfeld gaat krijgen is dat je server niet is opgestart terwijl je een document op je laptop gemaakt hebt en op je gamepc wilt aanpassen. Dan heb je op je gamepc de oude versie omdat het synchroniseren pas van start gaat als je server start. Dus start je server niet wordt niks heen en weer gekopieerd.

Zelf doe ik het met Live Sync en een server die constant aan staat, dan werkt het wel prima.
Ik ben me bewust van "de problemen" waar je me voor waarschuwt. De enige computer waar ik bestanden op aanpas is eigenlijk mijn latop, dat zijn dus schooldocumenten en dergelijke. De belangrijkste bestanden die ik wil synchroniseren zijn meer afbeeldingen muziek en video's (deze worden nooit bewerkt of aangepast).

Ik ga toch liever voor Synctoy en graag zou ik het met een batchfile doen. Omdat dit niets meer te maken heeft met NOS, heb ik hiervoor een nieuw topic in "Programming" gestart: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1413461

[ Voor 36% gewijzigd door egonolieux op 12-06-2010 21:09 ]

Pagina: 1