Upgrade Home cinema set, stereo of surround upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-01 12:24
Ik zit op dit moment met een dilemma. Allereerst zal ik even mijn huidige set beschrijven:

Yamaha rx-v663 5.1 receiver aangesloten op een samsung le40b650
HTPC en Xbox 360
Mordaunt Short 914i als front speakers
Mordaunt Short 905i als center
2 x Wharfedale Diamond 9.1 (eerste speakers die ik gekocht heb, kan ze nog niet wegdoen)

Nu wil ik deze zomer na een een paar maanden hard werken upgraden naar (waarschijnlijk) Focal, dus:

Focal Chorus 816v als fronts
Focal Chorus 800c als center
De achterspeakers blijven nog even, budget technisch is het niet haalbaar die ook al mee te vervangen.

Het dilemma ligt nu bij de versterking van deze nieuwe speakers. Ik heb twee opties: een stereo versterker (Marantz/Denon of Cambridge Audio) op de pre-outs van mijn huidige yamaha receiver. Het budget daarvoor ligt rond de 500-600 euro. De tweede optie is een nieuwe receiver uit een hoger segment (800-1000) euro. Waarbij mijn focus op dit moment ligt op de Denon AVR 2310.

Onder de streep ben ik voor de twee opties ongeveer hetzelfde kwijt als ik de verkoop (aan waarschijnlijk mijn ouders) van de oude onderdelen meereken. Ik weet dat deze stereoversterkers waarschijnlijk beter klinken op stereogebied dan de denon, maar ik denk dat de denon een goede upgrade is voor het totaalplaatje bij films, zeker als ik later de rears nog ga vervangen. Bij stereo zal de Denon toch ook al een upgrade zijn voor mijn huidige Yamaha.

Ik ga te zijner tijd ook luisteren naar verschillende combinaties, maar de vraag is niet wat beter klinkt, maar wat jullie zouden doen in deze situatie. Het gebruik gaat ongeveer 50% naar films en 50% naar muziek luisteren.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:28
Ik zou de versterker lekker laten voor wat het is en dat geld investeren in de nieuwe speakers. Dat geeft meer resultaat. Die focals zijn vrij makkelijk aan te sturen. Of koop er een sub bij mocht je die nog niet hebben. Dat geeft allemaal meer resultaat dan die yamaha inwisselen voor een denon.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Dane86
Oke, ik heb wel een sub, een BK XLS200, dus daar hoeft het geld niet heen. Die speakers, of iig het budget daarvoor staan al vast. Ik heb alleen het idee dat het zonde is om speakers van dat kaliber aan te sluiten op de yamaha receiver. En er is dus ruimte om te investeren in betere versterking.

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
als je een versterker wilt kopen dan zou ik gaan voor de surround reciever (of misschien een eindversterker van emotiva ofzo?), maar ik denk ook dat je meer hebt aan goede speakers, voor dat geld kun je een mooi setje rears kopen.

• Dane86
Dat ben ik zeker met je eens, maar stel dat als ik dat geld spendeer aan rears(bijvoorbeeld 2 800v's van focal). Krijgt men versterker (en vooral de voeding, max 400 watt) het dan niet veel te zwaar op hoog volume. Ik bedoel, hij claimt wel 7 x 95 watt, maar iedereen weet dat hij dat niet haalt. Nou maakt wattage niet zo heel veel uit, maar dan heb ik dus een geluidsset van ong. 2500 euro op een versterker van toen 450 euro.

• K0L3N
ik weet niet of het zo snel te weinig is, maar anders kun je inderdaad eerst deze kopen: http://emotiva.com/xpa5.shtm dan weet je in ieder geval zeker dat je genoeg vermogen hebt.

• Dane86
Nu ik daar zit te kijken zie ik ook de UPA5, de iets lichtere versie, die volgens mij ook al afdoende is voor mijn wensen. Heeft iemand ervaring met dit merk?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-02 11:15

FeaR

In GoT we trust

Emotiva is gewoon een goed merk wat veel waar voor het geld biedt. Let wel dat de prijs op de site kaal is. Prijs zal eerst wat lager uitvallen omdat de prijs in dollars is. Maar dan komen er nog verzendkosten bij, invoerrechten (3% over de Emotiva) en BTW (19% over de Emotiva en verzendkosten). Helaas heb je net een PowerBuy op HTForum.nl gemist, want daar kreeg je 10% korting op Emotive producten.

Je kan ook eerst de Focal speakers kopen en kijken of je huidige Yamaha receiver het trekt. Zoals gezegd hebben Focals een redelijk hoog rendement en zijn dus relatief makkelijk aan te sturen. Aan de andere kant kunnen Focals nog wel eens zakken naar een weerstand van 3 Ohm en niet elke receiver gaat dat leuk vinden. Ikzelf ben ook van plan een paar Focal Chorus 826W te kopen, kijken of de Denon AVR-2809 dat trekt en anders komt er iets sterkers van Emotiva of Parasound.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Dane86
Dat is ook gewoon een beetje de afweging. Ik ben best tevreden met mijn receiver, klinkt allemaal prima. Alleen ik zou het zonde vinden als die focals dadelijk niet tot hun recht komen. Daarom heb ik eens een totaalprijs aangevraagd voor de upa5. Betaal ik ongeveer hetzelfde denk ik als voor een van de stereoversterkers die ik in gedachte heb.
Daarna is de stap naar een losse pre/pro ook wat makkelijker. Pfff, het blijft altijd moeilijk, dit soort investeringen.

• K0L3N
Zit even rond te kijken, en het schijnt dat de W versie van de focals veel beter klinkt, misschien dat dat nog een derde optie is :P

• Dane86
Dat klopt, alleen de W is ook weer wat prijziger. De vergelijking tussen de 816v en de 726v lijkt me ook nog wel interessant vanwege de extra driver. De W ga ik ook proberen te luisteren in de zomer, ben benieuwd of hij het extra geld waard is, ik hoop het eigenlijk niet voor men portemonnee.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-02 11:15

FeaR

In GoT we trust

Dane86 schreef op maandag 03 mei 2010 @ 08:58:
Dat klopt, alleen de W is ook weer wat prijziger. De vergelijking tussen de 816v en de 726v lijkt me ook nog wel interessant vanwege de extra driver. De W ga ik ook proberen te luisteren in de zomer, ben benieuwd of hij het extra geld waard is, ik hoop het eigenlijk niet voor men portemonnee.
Dat is jammer, want de W-serie is het geld echt wel waard. De drivers die ze in die serie gebruiken komen uit de Electra-serie. Zie ook [Speakers] Het Focal Chorus Ervaringen Topic en dan met name dit deel over de W-serie.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Dane86
Ja, dat heb ik gelezen. Ik ben bang dat ik nu die speakers weer wil. Daar gaat men studiefinanciering weer! Ik zit me nu af te vragen. Als ik bijvoorbeeld die Emotiva eindversterker aansluit op mijn yamaha. Blijft het geluidskarakter dan hetzelfde. Want dan gebruik ik gewoon de DAC van de Yamaha. Geeft een eindversterker nog een ander karakter aan het geluid. In tegenstelling tot veel andere mensen houd ik wel van het heldere, steriele geluid van deze receiver.

• K0L3N
Ik neem aan dat het wel iets verandert, maar niet heel ingrijpend. Overigens zou ik je toch echt aanraden om nu te investeren in die speakers en later pas naar de versterker te kijken, die versterker kun je later weer upgraden, maar die speakers moet je anders gelijk weer nieuwe kopen.

• Dane86
Ja, ik denk dat ik het budget voor de versterker doorschuig naar de 816W als die echt zoveel beter klinkt als de 816V. Ik zal eens op zoek gaan naar een winkel die ze beide heeft staan.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-02 08:51

JT

VETAK y0

Mensen hebben het hier over de versterking en speakers, en dat investeringen in speakers meer opleveren qua geluidskwaliteit. Op zich is dat wel zo, alleen wordt er iets vergeten en dat is de dsp/surround processing. Ik heb nu net een nieuwe receiver die ook qua dsp een upgrade is tov de vorige. En damn wat een verbetering zeg :9 Effectensturing is geniaal en de microfoon die de equalizer per speaker instelt om zoveel mogelijk te corrigeren voor je kamer en elke speaker zoveel mogelijk hetzelfde klankkarakter te geven doet ook _erg_ goed z'n werk. Dat soort dingen zijn imho zeker het upgraden waard.

Daarnaast, als je duurdere speakers haalt, dan merk je het heel goed (ondanks dat de speakers het grootste deel van het geluid bepalen) als je ook een betere versterker koopt. De speakers zijn kwalitatief beter, maar daardoor laten ze ook de upgrade van je versterker beter horen. Ik weet niet helemaal goed hoe ik dat laatste moet uitleggen maar ik hoop dat het duidelijk is.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-02 18:10
Ik heb dezelfde receiver, de 663, en ik heb er een losse eindversterker bijgekocht, gewoon om te kijken of dat een verbetering oplevert. Ik heb een klassieke NAD 2200 gekocht, die koop je nu tussen de 100 en 200 euro op MP. En dat is een echte verbetering.

In jouw geval zou ik eerst de speakers upgraden, kijken of de Yamaha en Focal goed matchen. Als je power te kort komt kun je kijken of een losse eindversterker verbetering brengt. Voordeel is dat die hun waarde behouden, terwijl de afschrijving op receivers veel groter is.

• Dane86
JT schreef op maandag 03 mei 2010 @ 11:17:
Daarnaast, als je duurdere speakers haalt, dan merk je het heel goed (ondanks dat de speakers het grootste deel van het geluid bepalen) als je ook een betere versterker koopt. De speakers zijn kwalitatief beter, maar daardoor laten ze ook de upgrade van je versterker beter horen. Ik weet niet helemaal goed hoe ik dat laatste moet uitleggen maar ik hoop dat het duidelijk is.
Ik snap wat je bedoelt. Ik heb op htforum ergens gelezen over iemand die een nieuwe voorversterker had gekocht, maar hij merkte weinig verschil omdat zijn speakers op hun limiet zaten. Daarom denk ik dat ik nu beter kan investeren in de speakers en mijn receiver houden. Dat zal sowieso al beter geluid geven over mijn Mordaunt Shorts. Maar dan heb ik nog wel ruimte om te upgraden met een eindversterker en uiteindelijk een losse voorversterker. Ik heb dan nog ruimte om het geluid op meerdere facetten te verbeteren in de loop van de tijd.
Pagina: 1