KPN internet premium (VDSL2)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Sinds begin april 2010 bied KPN het VDSL2 abonnement aan voor nieuwe klanten. De maximale snelheid is 40/3 Mbit.

Ik ben benieuwd wie dit al heeft en wat de ervaringen hiermee zijn. Wat is de intrainsnelheid en hoever woont men van de centrale? Welk modem wordt er gebruikt? Etc.

Ik vind het erg vreemd dat hier nog niks over te lezen valt. Er moeten mensen zijn die inmiddels over dit nieuwe abonnement beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbosie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-04 01:11
hier sluit zich er nog 1 aan bij de rij wachtenden hoe dat VDSL nou echt werkt want tis nieuw voor de massa :P ik wil mijn 6 huisgenoten ook zover proberen te krijgen dat we over gaan stappen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
VDSL2 is op veel plekken mogelijk, alleen is het voordeel beperkt tot mensen die tot ongeveer 1.5km rondom de centrale wonen. Het dekkingsgebied is daardoor dus veel beperkter.

Er zijn momenteel maar weinig plaatsen waar FttC geleverd wordt (Fiber-to-the-curb) en de VDSL2 vanuit de straatkast geleverd wordt. (en dus het dekkingsgebied veel groter is, en de afstand tussen straatkast-woning korter is waardoor je hogere snelheden kunt halen)

In vrijwel de meeste gevallen is het alleen VDSL2 vanaf de centrale.. en dan valt het voordeel voorlopig voor veel mensen af.

FttC is momenteel alleen leverbaar in
Breda-Burgstede
Breda-Doornbos
Etten-Leur
Zwolle-Centrum
Zwolle-Zuid
Apeldoorn-Zuid
Hengelo Ov-Centrum
Hoorn Nh-Risdam
Oosterhout Nb-Centrum
Roosendaal-Centrum
Zoeterwoude

In andere gebieden zul je dus <1.5km vanaf de centrale moeten zitten. Daarnaast zitten er nog wat haken en ogen aan mbt migraties van huidige lijnen, maar goed, dat is een 2e ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Het gaat hier niet om migraties.of verhogingen van huidige abonnees, dat is voor later dit jaar gepland.

1.6 KM in stedelijk gebied is nog steeds een behoorlijke doelgroep. De huidige DSLAM centrales zouden vanaf vorig jaar al zijn omgebouwd met VDSL2 kaarten. Sommige menen dat dit nog in Juni-Juli moet gebeuren maar dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat er ruim 1400 centrales zijn.

Volgens de postcode check is Internet Premium op mijn locatie leverbaar en ik woon in een dorp. (500 mtr van de centrale) Des te meer reden om aan te nemen dat diverse centrales al VDSL2 geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
Terrestrial schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 21:42:
Het gaat hier niet om migraties.of verhogingen van huidige abonnees, dat is voor later dit jaar gepland.

1.6 KM in stedelijk gebied is nog steeds een behoorlijke doelgroep. De huidige DSLAM centrales zouden vanaf vorig jaar al zijn omgebouwd met VDSL2 kaarten. Sommige menen dat dit nog in Juni-Juli moet gebeuren maar dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat er ruim 1400 centrales zijn.

Volgens de postcode check is Internet Premium op mijn locatie leverbaar en ik woon in een dorp. (500 mtr van de centrale) Des te meer reden om aan te nemen dat diverse centrales al VDSL2 geschikt zijn.
Klopt, afaik zijn de (nieuwe) lijnkaarten die geplaatst worden VDSL2. Dus als je dicht op de centrale zit kun je het idd vermoedelijk al gewoon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Terrestrial schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 21:42:
Klopt, een hele hoop centrales zijn van VDSL2 kaarten voorzien. Zelf ben ik geen KPN klant, maar voor degene die wat meer info willen: op de KPN-wholesale site staat wat documentatie mbt WBA/VDSL2. Zie deze link.

In Annex 5 staat de geografische dekking. Hier kun je opzoeken op welke centrale je zit en of deze VDSL2 gaat ondersteunen. En de kaarten zijn weldegelijk reeds geïnstalleerd; dit hebben ze ondermeer tijdens de Q1 cijfers laten weten.

In Annex 2 vallen de regels & technische specificaties te lezen. KPN is erg terughoudend en specificeert een maximum van 40/3, dus ik neem aan dat ook andere providers die van hun DSLAM's gebruikmaken niet hoger dan dat mogen leveren. Ook staat er dat "VDSL2 een inzetregel van 1000 meter kent", wat wel heel erg conservatief is gezien de 1.5 km. De grootschalige vervanging van straatkasten was allang van de baan, al beweren ze op hun normale website wederom dat ze ook 'in [de opwaarding van de afstand] investeren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Lees ik net in die documentatie dat iedereen met ISDN geen VDSL2 kan krijgen. Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen dan..

VDSL-CO (VDSL2) kan worden geleverd met traditionele KPN telefonie (PSTN) en kan niet
geleverd worden in combinatie met ISDN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Dus kpn gaat niet doen wat Belgacom hier in België doet, naast bijna alle wijk/straatverdelers (KVD) worden ROP's geplaatst (Remote optical platform), hier zit dan een dslam in en gaat een fiber naar de centrale. Zodoende zitten de meeste vdsl2 lijnen met een max afstand van een paar honderd meter, enkel de mensen die direct op de centrale zitten zonder wijkkast gaan daar op vdsl2 gezet worden. Alleen zijn de profielen hier nog 10 keer conservatiever :(.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-04 11:55

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Terrestrial schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 23:13:
Lees ik net in die documentatie dat iedereen met ISDN geen VDSL2 kan krijgen. Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen dan..

VDSL-CO (VDSL2) kan worden geleverd met traditionele KPN telefonie (PSTN) en kan niet
geleverd worden in combinatie met ISDN.
Dat betekend dat iedereen die ISDN heeft gemigreerd wordt in de centrale naar een VDSL kast. Dus die mensen kunnen dat wel krijgen maar zitten dan 3-5 werkdagen zonder internet/telefonie/televisie.

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 19:45
Tomsworld schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 23:35:
Dus kpn gaat niet doen wat Belgacom hier in België doet, naast bijna alle wijk/straatverdelers (KVD) worden ROP's geplaatst (Remote optical platform), hier zit dan een dslam in en gaat een fiber naar de centrale. Zodoende zitten de meeste vdsl2 lijnen met een max afstand van een paar honderd meter, enkel de mensen die direct op de centrale zitten zonder wijkkast gaan daar op vdsl2 gezet worden. Alleen zijn de profielen hier nog 10 keer conservatiever :(.
Als ik de berichtgeving van KPN lees dan zeggen ze eigenlijk dat ze de investeringen in FttC (wat je eigenlijk hierboven beschrijft) op een laag pitje/nul hebben gezet en dat ze in de gebieden waar er een business case voor is voor FttH gaan. Mijn indruk is dat hun plan voor de buitengebieden uiteindelijk LTE is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
kramerty88 schreef op zondag 02 mei 2010 @ 09:34:
[...]

Dat betekend dat iedereen die ISDN heeft gemigreerd wordt in de centrale naar een VDSL kast. Dus die mensen kunnen dat wel krijgen maar zitten dan 3-5 werkdagen zonder internet/telefonie/televisie.
Verklaar je nader, VDSL2 komt uit de centrale, er komen geen DSLAM kasten in de straat voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Terrestrial schreef op zondag 02 mei 2010 @ 11:06:
[...]

Verklaar je nader, VDSL2 komt uit de centrale, er komen geen DSLAM kasten in de straat voorlopig.
Klopt, maar nog lang niet elke centrale is geupgrade. Dit zijn andere kaarten in de wijkcentrale. Zelfde verhaal als de upgrade van ADSL2 naar ADSL2+. Als iemand op een ADSL2 kaart in de centrale zit en hij vraagt een premium pakket of I-Tv pakket aan, wordt deze overgezet in de centrale naar een kaart die wel 2+ is.

Dit is simpelweg gedaan door KPN om zo snel mogelijk alles ADSL2+ te maken, maar tegen lage kosten. Lang niet iedereen hoeft op een 2+ kaart te zitten omdat ze een pakket van 4-8mbit hebben en kan daarom op een "goedkopere" ADSL2 kaart blijven.

Ditzelfde gebeurt dus met VDSL, eerst worden delen van een centrale geupgrade, waardoor je dus overgezet moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik wist niet eens dat het in Breda leverbaar was. Het is dat ik aan 16 mbit nog genoeg heb, maar wel leuk dat de snelheiden weer omhoog kunnen dan als het nodig is (worden lagere snelheden ook weer goedkoper, al is 20 euro denk ik al wel een bodempprijs).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
kramerty88 schreef op zondag 02 mei 2010 @ 11:35:
[...]
Klopt, maar nog lang niet elke centrale is geupgrade. Dit zijn andere kaarten in de wijkcentrale. Zelfde verhaal als de upgrade van ADSL2 naar ADSL2+. Als iemand op een ADSL2 kaart in de centrale zit en hij vraagt een premium pakket of I-Tv pakket aan, wordt deze overgezet in de centrale naar een kaart die wel 2+ is.

Dit is simpelweg gedaan door KPN om zo snel mogelijk alles ADSL2+ te maken, maar tegen lage kosten. Lang niet iedereen hoeft op een 2+ kaart te zitten omdat ze een pakket van 4-8mbit hebben en kan daarom op een "goedkopere" ADSL2 kaart blijven.

Ditzelfde gebeurt dus met VDSL, eerst worden delen van een centrale geupgrade, waardoor je dus overgezet moet worden.
Nu roep je maar wat... Alle CGB1 en CGB2 lokaties zijn allang voorzien van VDSL2 kaarten zoals je in de documentatie kunt lezen. Dat niet iedereen op zo'n kaart zit is logisch, maar dat heeft niks met het ISDN verhaal te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Terrestrial schreef op zondag 02 mei 2010 @ 12:19:
[...]

Nu roep je maar wat... Alle CGB1 en CGB2 lokaties zijn allang voorzien van VDSL2 kaarten zoals je in de documentatie kunt lezen. Dat niet iedereen op zo'n kaart zit is logisch, maar dat heeft niks met het ISDN verhaal te maken.
Zeker wel, dat is weer met het verhaal van ADSL op ISDN en ADSL op PSTN. VDSL maakt alleen gebruik van de ADSL band van PSTN. Zie afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.computable.nl/pictures/f445122.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Ik denk dat wij mekaar niet helemaal begrijpen... Ik geloof je plaatje wel en een technische implementatie voor ISDN bestaat mogelijk wel, maar KPN zegt toch duidelijk in hun plannen dat zij het niet gaan doen.

Kortom alle mensen die nu ISDN hebben gaan niet profiteren van de nieuwe snelheden concludeer ik dan. Ik ben niet van plan mijn ISDN lijn op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Ik denk dat ik je niet goed begrepen had inderdaad, maar het klopt dat KPN gaat de ISDN lijnen niet gaat verhogen zonder migratie. Dit is (zoals op afbeelding te zien is) omdat VDSL gebruikt maakt van het een deel van het spectrum van ISDN anders dan PSTN. Zouden ze dit wel doorvoeren, zouden ze (net als in het verleden) 2 type modems, splitters en overig materiaal moeten uitleveren. KPN heeft gezegd dit niet meer te willen doen en alleen nog één enkel lijntype te gebruiken voor toekomstige verbindingen en dat is dan de oude PSTN lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb net even gekeken en het is hier in Kampen inderdaad leverbaar vanaf Juni 2010. Ik zit echter nog even tegen de kosten aan te hikken. Want het mag volgens KPN 50 euro per maand kosten...

Ik betaal nu dan toch een stuk minder voor mn ADSL, en om het nou voor 50 euro per maand even te proberen....

Overigens hebben ze hier in Kampen wel glasvezel tot aan de straatkasten getrokken en zijn alle straatkasten vervangen door grotere exemplaren. Dit zou dus betekenen dat in mijn geval de afstand tot de DSLAM ongeveer 150 meter betreft.

Hmm, toch eens vragen of ik al naar VDSL kan via mn huidige provider..

[ Voor 33% gewijzigd door raymonvdm op 02-05-2010 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Laatst online: 15-08 16:13
kramerty88 schreef op zondag 02 mei 2010 @ 12:57:
Ik denk dat ik je niet goed begrepen had inderdaad, maar het klopt dat KPN gaat de ISDN lijnen niet gaat verhogen zonder migratie.
Als KPN 't niet gaat leveren icm ISDN zal dat met een migratie ook niet gaan. Het is of wel mogelijk maken of niet mogelijk maken icm ISDN.

Als je een ISDN2 lijn hebt voor telefonie kan je als er een tweede vrije lijn beschikbaar is misschien daarop je internet laten leveren. Dat is dan gewoon een VDSL2 lijn (zonder telefonie (pstn)).

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
bjck schreef op zondag 02 mei 2010 @ 13:03:
[...]

Als KPN 't niet gaat leveren icm ISDN zal dat met een migratie ook niet gaan. Het is of wel mogelijk maken of niet mogelijk maken icm ISDN.

Als je een ISDN2 lijn hebt voor telefonie kan je als er een tweede vrije lijn beschikbaar is misschien daarop je internet laten leveren. Dat is dan gewoon een VDSL2 lijn (zonder telefonie (pstn)).
Psies, en niet overal zal dat 2e aderpaar beschikbaar zijn en dan is het nog maar de vraag of die goed werkt. Dus wordt een ongelooflijke puinhoop. Ik hoop serieus dat KPN met een betere oplossing gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:55
Het modem dat gebruikt wordt voor VDSL2 is overigens een Speedtouch 789.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
  • Nu online
Let er wel op dat KPN momenteel nog onderscheid maakt tussen VDSL2 vanuit de centrale en FttC (VDSL2 vanuit nieuwe straatkasten). Momenteel zijn er slechts een paar steden van nieuwe straatkasten voorzien (zie het lijstje van DJSmiley). Deze FttC pakketten staan los van hun huidige ADSL/VDSL2 vanuit de centrale aanbod.

Wat dat betreft is KPN echt heel erg onduidelijk bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
FTTC is niet mogelijk in Kampen zag ik net, wel raar want alle kasten in de wijken zijn wel twee keer zo groot geworden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
raymonvdm schreef op zondag 02 mei 2010 @ 13:45:
FTTC is niet mogelijk in Kampen zag ik net, wel raar want alle kasten in de wijken zijn wel twee keer zo groot geworden..
KPN heeft op veel plekken al wel de tubes enz liggen... maar dat wil bij hun nog niet zeggen dat ze er daadwerkelijk vezels in gaan trekken of apparatuur in die kasten plaatsen. Binnen KPN logica kan het heel prima zijn dat ze overal alles neerzetten, om daarna te beslissen het spul on-hold te zetten en dus de ontwikkelingen gewoon niet af te ronden tot nader order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Misschien gewoon nog niet afgerond en dus nog niet bestelbaar, worden niet voor niets twee keer zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 19:45
Terrestrial schreef op zondag 02 mei 2010 @ 12:50:
Ik denk dat wij mekaar niet helemaal begrijpen... Ik geloof je plaatje wel en een technische implementatie voor ISDN bestaat mogelijk wel, maar KPN zegt toch duidelijk in hun plannen dat zij het niet gaan doen.

Kortom alle mensen die nu ISDN hebben gaan niet profiteren van de nieuwe snelheden concludeer ik dan. Ik ben niet van plan mijn ISDN lijn op te geven.
Ach op termijn zul je wel degelijk je ISDN op moeten geven, KPN heeft dacht ik al aangegeven dat na het uitfaseren van een wijkcentrale ISDN2 niet meer beschikbaar is. Ik zou in ieder geval geen investeringen in ISDN 2 apparatuur meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
joop99 schreef op zondag 02 mei 2010 @ 14:40:
[...]

Ach op termijn zul je wel degelijk je ISDN op moeten geven, KPN heeft dacht ik al aangegeven dat na het uitfaseren van een wijkcentrale ISDN2 niet meer beschikbaar is. Ik zou in ieder geval geen investeringen in ISDN 2 apparatuur meer doen.
Uitfasering van oa ISDN2 is idd onderdeel van het KPN plan van het ALL-IP netwerk. Vandaar dat je ook veel ontwikkelingen in de alarm en pinmarkt ziet, ook digiaccess zal dus uitgefaseerd gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
joop99 schreef op zondag 02 mei 2010 @ 14:40:
[...]

Ja maar de wijkcentrales worden juist niet uitgefasseerd, het straatkasten plan gaat niet door remember. ISDN zal ooit wel verdwijnen maar wanneer is de vraag. Bovendien worden we weer voor de gek gehouden door XS4ALL. Vorig jaar nog een brief gehad over -gratis- snelheids verhoging deze zomer (mag ook wel met de prijzen die hun vragen) Nu blijkt dat het geheel niet kan op ISDN2 dat wisten ze heus vorig jaar ook wel.

Een overstap op POTS of VoIP brengt allerlei kosten met die zich mee, moeilijk om extra nummers te behouden, etc. Dan mag XS4ALL die kosten op zich nemen of ik ga maar is naar kabel internet kijken.

Maar goed, ontopic het gaat hier over KPN VDSL2 ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbosie
heren ik snap nu wel wat de leverbaarheid ervan is maar ik weet nog steeds niet of de 1e mensen al VDSL2 hebben en hoe de snelheid is :P ik wil speedtest.net resulaten zien :P ik heb helaas een isdn lijn liggen thuis ben ik achter en ik weet niet of de KPN daar wel een analoge bij wilt zetten aangezien we ook een alarm installatie hebben die misschien al op een analoge lijn zit.

maar ik wil speedtest.net resulaten zien ff kijken of kpn mooi spul levert T.O UPC/Ziggo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
timbosie schreef op zondag 02 mei 2010 @ 16:34:
heren ik snap nu wel wat de leverbaarheid ervan is maar ik weet nog steeds niet of de 1e mensen al VDSL2 hebben en hoe de snelheid is :P ik wil speedtest.net resulaten zien :P ik heb helaas een isdn lijn liggen thuis ben ik achter en ik weet niet of de KPN daar wel een analoge bij wilt zetten aangezien we ook een alarm installatie hebben die misschien al op een analoge lijn zit.

maar ik wil speedtest.net resulaten zien ff kijken of kpn mooi spul levert T.O UPC/Ziggo :P
yep, laat maar komen die ervaringen en resultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Weet iemand wat de planning is van KPN met betrekking tot aanleg van FttC (VDSL2)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Terrestrial schreef op maandag 03 mei 2010 @ 14:16:
[...]

yep, laat maar komen die ervaringen en resultaten
Ben meer benieuwd of http://www.ipingtest.com/ een verandering laat zien als meer en meer VDSL2 zal worden afgenomen in Nederland.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:00
http://www.kpn-wholesale....BA%20Annex-5%20v3%200.pdf
Pagina 21:
VDSL2_POTS wordt niet geleverd op "fiber to the curb" locaties. In tabel 1 is dit aangegeven met "FTTC" in de
kolom "opmerkingen". Voor levering van VDSL2_POTS op adressen achter kabelverdelers (adressen op het
"indirecte net") gelden beperkingen die vanuit het spectraal overleg zijn opgelegd.
Huh? Dus als jouw SDF verglaasd is kun je alleen maar ADSL2+ krijgen? Ik wist dat KPN niet meer wijkkasten ging verglazen, maar dit slaat nergens op. :F

Edit: http://www.kpn-wholesale....aatkasten%20met%20DSL.pdf
Hier staat dat er wel weer straatkasten zijn waar VDSL2 uit wordt geleverd. :?

[ Voor 14% gewijzigd door Vinnienerd op 04-05-2010 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Er wordt wel VDSL2 geleverd maar niet icm telefonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Terrestrial schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 15:57:
Er wordt wel VDSL2 geleverd maar niet icm telefonie.
Nog specifieker niet in combinatie met ouderwetse telefonie (POTS, 'vaste telefoonlijn' of PSTN genaamd) op dezelfde lijn gedeeld (shared).

[ Voor 5% gewijzigd door bjck op 04-05-2010 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
En dus ook niet icm. ISDN-2 :P maar dat VDSL2 niet icm. POTS/ISDN geleverd wordt staat er niet erg duidelijk

Als ik een telefonie/internetprovider was zou ik alle POTS/ISDN-2/Internetverbindingen opleveren met een CPE naast het ISRA-punt, waar een ingebouwde ATA/NT-1 in zit. Alles over VDSL2 gooien icm. VLANs :9~ Geen geklooi meer met kruisdraden :9 Dienst aanbieden is een kwestie van softwarematig aanpassen. Als je klant zelf voice wil regelen dan geef je hem een aparte voice VLAN (die aan de providerkant priority krijgt in QoS) 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Vinnienerd op 04-05-2010 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:41

Speedmaster

Make my day...

Aangezien ik volgens een lijnmeting ongeveer 500 meeter bij de centrale vandaan zit, en ook interesse heb ben ik voornamelijk nieuwsgierig of het geleverde modem dichtgeschroeft zit.

Ik heb nu online met een eigen modem zodat ik voip kan draaien.
Bij een overstap naar KPN wil ik dus zeker weten of de instellingen in het modem kunnen worden aangepast of dat KPN de boel dicht heeft gegooid.

Dus voor diegene die de spits af wil bijten, ik hoor het graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedmaster op 05-05-2010 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenske
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-09 23:18
Die Thomson tg789vn experiabox die ik nu heb zit zelfs dichter dan die vervloekte Siemens.
Zo dicht dat ik eigenlijk alleen wat useless statistiekjes kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Vinnienerd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 18:39:
En dus ook niet icm. ISDN-2 :P maar dat VDSL2 niet icm. POTS/ISDN geleverd wordt staat er niet erg duidelijk.
Bijna goed, nog niet helemaal.

Vanaf centrale wel shared met POTS, niet met ISDN.
Vanaf straatkast nooit shared.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Hoeveel valt er eigenlijk te configureren in een VDSL2 modem, behalve de VLANs en PPP? Hoeven we niet meer VPI/VCIs te gokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbosie
Jeroenske schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 20:58:
Die Thomson tg789vn experiabox die ik nu heb zit zelfs dichter dan die vervloekte Siemens.
Zo dicht dat ik eigenlijk alleen wat useless statistiekjes kan bekijken.
gooi eens wat van je vdsl2+ speed resultaten @ het forum ik wil nou wel eens weten of ze eindelijk eens voorbij de 16mbit komen die kpn lui :P als je 30+ haalt is het zeer netjes :P

dus kom maar met je speedtest.net resultaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel23456
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10-2020
Bij ons op het ipbforum.nl is tot op heden nog niet 1 speedtest geplaatst met boven de 25mb ;) Ook wij zijn benieuwdt wanneer de eerste resultaten worden gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbosie
hm het lijkt erop dat iedereen eieren kiest voor zn geld of bij de kabelboeren vist voor een snelle lijn of bij de glasvezel jongens jammer dat ik die keuze niet heb :@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenske
Nog even wachten 12 mei ga ik volgens de brief over en dan weet ik het. :P
Sterker nog ik ben de helft gezakt in snelheid sinds KPN bezig is met verhogen van de abo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:58
Ook ik heb voorheen ISDN gehad, gemigreerd naar ADSL2 en nu met IPB premium in afwachting van de verhoging.

Gelukkig bracht de tech dienst duidelijkheid hierover ;) , van ADSL2 over ISDN moet je eerst terug naar analoog, welke dus downtijd met zich mee zal brengen. Van analoog kun dan dus weer door naar VDSL.

De weg met deze hobbels is geheel voor eigen risico, daarnaast heb je dagen geen internet en mogelijk ook geen telefoon. Tevens heb je geen garantie dat je een hogere snelheid behaald dan nu. De TD kan dat voor je uitzoeken (en dat hebben ze dus gedaan, waarvoor dank). Echter gezien de afstand van de centrale (tussen de 1100 en 1700 meter) zou de huidige snelheid IPB premium 13374/1031 wel eens de max kunnen zijn. Als ik toch de hobbelige weg zou nemen, is de kans vrij groot dat ik nooit in de buurt van de 40000 uitkomen en ergens tussen de 13374/16000 zou eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:55
Tuut-Tuut schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 19:52:
Aangezien ik volgens een lijnmeting ongeveer 500 meeter bij de centrale vandaan zit, en ook interesse heb ben ik voornamelijk nieuwsgierig of het geleverde modem dichtgeschroeft zit.

Ik heb nu online met een eigen modem zodat ik voip kan draaien.
Bij een overstap naar KPN wil ik dus zeker weten of de instellingen in het modem kunnen worden aangepast of dat KPN de boel dicht heeft gegooid.

Dus voor diegene die de spits af wil bijten, ik hoor het graag.
De modems die KPN levert zijn in bruikleen en geheel dichtgetimmerd. Dit betekent overigens niet dat je geen eigen modem aan kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

SCIxX schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 08:46:
[...]

De modems die KPN levert zijn in bruikleen en geheel dichtgetimmerd. Dit betekent overigens niet dat je geen eigen modem aan kan sluiten.
correct, de experiabox heeft IDS waardoor er alleen een VOIP verbinding naar het KPN netwerk gelegd kan worden, het is wel mogelijk, maar niet op de standaardpoort.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:41

Speedmaster

Make my day...

SCIxX schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 08:46:
[...]

Maar als ik het dan in 1 keer goed wil doen zou ik dus zelf een Speedtouch 789 moeten kopen om optimaal gebruik te maken van het signaal. Kostte circa 180 euro :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper1989
  • Laatst online: 10-09 15:53
Ik zit in België ook al een paar maanden op vdsl2 alleen heeft belgacom maar profielen van 20/1.5 Mbit. welke in mijn geval vertalen in 18/1.5Mbit. alsook word hier wel gewoon vdsl2 over isdn geleverd, inclusief digital tv etc...
dus het kan zeker wel, meer zelf de modem (sagem 3464) werkt gewoon over beide...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbosie
naar mijn weten maakt het voor de VDSL2 techniek GEEN REET UIT WAT VOOR TYPE LIJN JE GEBRUIKT maar KPN denkt daar heel anders over kennelijk willen ze niet investeren want ik lees ook veel over dat niet iedereen een mooi 40/3 abbotje af kan nemen heel erg jammer heel erg jammer KPN

een gemiste kans want bij mij willen ze alleen maar KPN/internl abbonementen afnemen niks anders helaas misschien toch maar naar een hoge piefstappen zoals ik al eens eerder heb gedaan met een goed resultaat :P ( er kreeg er 1 behoorlijk op zn sodemieter :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
  • Nu online
timbosie schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 17:38:
naar mijn weten maakt het voor de VDSL2 techniek GEEN REET UIT WAT VOOR TYPE LIJN JE GEBRUIKT maar KPN denkt daar heel anders over kennelijk willen ze niet investeren want ik lees ook veel over dat niet iedereen een mooi 40/3 abbotje af kan nemen heel erg jammer heel erg jammer KPN
Het maakt wel 'iets' uit. Voor ISDN in samenwerking met VDSL2 heb je een net iets ander bandplan nodig dan voor POTS met VDSL2. Maar heel veel verschilt het niet, en de afname van upstream in de US0 band is minimaal en wordt sowieso gecompenseerd in de US1 band.

Waarom KPN het niet met ISDN wil leveren is waarschijnlijk omdat dat voor hen extra moeite is. Ze willen hun klanten sowieso van de oudere vormen van telefonie af hebben en overzetten op VoiP. Daarnaast hebben ze er voor gekozen om vanuit de paar straatkasten die ze hebben helemaal geen (analoge) telefonie meer te leveren, omdat dit toch enige ruimte bespaart.

[ Voor 5% gewijzigd door Guere op 07-05-2010 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Ik denk dat ze dat doen zodat mensen die telefonie afnemen bij KPN dat via het modem doen, en niet shared. Scheelt ruimte in de straatkast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 18:18
timbosie schreef op zondag 02 mei 2010 @ 16:34:
k wil speedtest.net resulaten zien :P
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/807128658.png

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbosie
:P uplink is meer dan ze aangeven hoeveel meter zit je van de centrale af ? ik denk een aardig stukje gezien je 26mbit down
pak eens de testserver in amsterdam ( die je nu hebt is soms traag en trekt mn 12mbit lijntje soms niet eens vol en pak google chrome als browser die laat meer snelheid zien ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
  • Nu online
Hmm, misschien dat KPN dat hele "ik haal mijn top snelheid niet door overhead" gedoe ook wil omzeilen door klanten gewoon net iets hoger te laten syncen. In het geval van premium misschien iets van 45/4?

Overigens wel leuk om *eindelijk* eens een zien dat een klant VDSL2 heeft bij KPN. Volgens mij de eerste speedtest die ik ben tegen gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed1969
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:04
Ook wij kunnen VDSL krijgen (Apeldoorn-Zuid), maar niemand heeft nog gediscusieerd over de prijzen...Die zijn toch best aan de pittige kant vergeleken met bijvoorbeeld UPC of straks Tele2, die met 60/6 MBIT op de proppen gaat komen. UPC heeft weer andere nadelen (verplicht analoge tv afnemen en zo en we hebben zelf satelliet ontvangst). Dus ik zoek ook een alternatief voor mijn ADSL 5 mbit lijn die ik nu heb. Wie heeft goeie ervaringen met KPN VDSL?

Ed1969

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bunta
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-07 11:10
Ed1969 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 11:59:
Ook wij kunnen VDSL krijgen (Apeldoorn-Zuid), maar niemand heeft nog gediscusieerd over de prijzen...Die zijn toch best aan de pittige kant vergeleken met bijvoorbeeld UPC of straks Tele2, die met 60/6 MBIT op de proppen gaat komen.
Tele 2 heeft al sinds geruime tijd VDSL hoor, waar ik trouwens een tevreden gebruiker van ben (60/6). Mijn broer zit na mijn positieve verhalen dus ook over te denken om over te stappen naar Tele 2 omdat het nu toch wel heel erg lang begint te duren dat zijn verbinding over gezet wordt naar VDSL. Daarbij dat de geleverde snelheid van KPN lager is dan die van Tele 2 (Indien je op een redelijke afstand van de centrale zit uiteraard). De gehanteerde kosten van KPN zijn toch wel een tikkie aan de hoge kant, ik ben sinds 2 jaar geen KPN klant meer om die reden, terwijl ik dat toch wel ben geweest sinds de eerste introductie van MXstream (Haha dat is lang geleden). Voor de prijs van KPN krijg je wel wat kwaliteit voor terug, dat is tenminste altijd mijn ervaring geweest.

Xbox One: GodShieldRevs Twitch: GodShieldRevs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed1969
Ja, zag toevallig dat Tele2 ook levert. Maar volgens postcode check 'kan het nog niet' en moeten we dus nog even afwachten. Ik krijg automatisch bericht van ze. Maar over kwaliteit van KPN, wat zijn dan jouw ervaringen, Bunta? De prijs kwaliteit verhouding is erg scheef, van KPN. Heb jij goede ervaring met Tele2?

[ Voor 7% gewijzigd door Ed1969 op 08-05-2010 19:37 ]

Ed1969

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 18:18
timbosie schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 21:39:
[...]

:P uplink is meer dan ze aangeven hoeveel meter zit je van de centrale af ? ik denk een aardig stukje gezien je 26mbit down
pak eens de testserver in amsterdam ( die je nu hebt is soms traag en trekt mn 12mbit lijntje soms niet eens vol en pak google chrome als browser die laat meer snelheid zien ).
Ik heb vergeten erbij te vertellen dat gaat om een "KNP-Glasvezel-Hengelo 30/3Mbit".
Het is wel een VDSL van KPN. Hier nog een screenshot van speedtest.net

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bunta
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-07 11:10
Ed1969 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 19:35:
Ja, zag toevallig dat Tele2 ook levert. Maar volgens postcode check 'kan het nog niet' en moeten we dus nog even afwachten. Ik krijg automatisch bericht van ze. Maar over kwaliteit van KPN, wat zijn dan jouw ervaringen, Bunta? De prijs kwaliteit verhouding is erg scheef, van KPN. Heb jij goede ervaring met Tele2?
Ik ben echt tevreden hoor, alleen de laatste tijd dat af en toe de downloads iets langzamer zijn is wel wat minder, maar als ik dan weer 5MB/s klok ben ik weer helemaal happy. Ben alleen niet zo tevreden met het modem, alles zit dicht getimmerd, je hebt de basics en dat is het. Het werkt maar dat is het dan ook, hou je van tweaken enzo dan moet je er niet aan beginnen. Eens in de twee weken moet ik het modem herstarten omdat dat kreng even geen WAN IP heeft (Nu ik er over denk, raar eigenlijk, je kan er de klok op gelijk zetten).

Voor de rest ben ik super tevreden, betere prijs/kwaliteit kun je naar mijn persoonlijke mening en ervaring niet krijgen.

Zoals ik al eerder had vermeld, KPN leverd echt geen rommel maar daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor. Ik ben echt niet vies van kwaliteit waar voor betaald moet worden. Als je om je heen kijkt en ziet providers diensten aanbieden met "hogere" snelheden voor veel minder dan KPN nou dan hoeft het van mij ook niet meer hoor. Misschien als Tele2 geen HDTV kan leveren i.c.m. VDSL en KPN wel dat ik ook nog een keer terug ga, maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren. Het aanbod is toch nog steeds bijzonder slecht anyway.

Xbox One: GodShieldRevs Twitch: GodShieldRevs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed1969
Ja, voor de prijs heb je dan technisch wel een snelle verbinding. Ook hier met concepts-ict moeten we weleens herstarten, al ligt dat meer om de 2/3 maanden. Ook ik vind het aanbod erg schaars en erg pricy...Dus we houden het nu nog even op adsl.

Ed1969

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbosie
The_Greater schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 19:59:
[...]

Ik heb vergeten erbij te vertellen dat gaat om een "KNP-Glasvezel-Hengelo 30/3Mbit".
Het is wel een VDSL van KPN. Hier nog een screenshot van speedtest.net
dan is het toch glasvezel het gaat mij erom dat je over je koperkabeltje meer dan 20mbit kan trekken :P maak eens een foto van je modem en hoe die aangesloten zit als er een oranje kabel ingaat = het100% glas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
VDSL gaat over koper en niet glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
Terrestrial schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 20:31:
VDSL gaat over koper en niet glas.
En KPN noemt het ook wel FttC (Fiber-to-the-Curve). Gewoon omdat het kan.. en het idd glas is.. alleen niet de last-mile. Fiber wordt in de marketing al snel gebruikt om een snelle internetverbinding aan te duiden. "Glasvezelsnelheid, fiber power", allemaal marketingtermen voor verbindingen via diverse technieken ;)

De last-mile is gewoon koper (VDSL in dit geval).

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 11-05-2010 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

DJSmiley schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 20:39:
[...]

En KPN noemt het ook wel FttC (Fiber-to-the-Curve). Gewoon omdat het kan.. en het idd glas is.. alleen niet de last-mile. Fiber wordt in de marketing al snel gebruikt om een snelle internetverbinding aan te duiden. "Glasvezelsnelheid, fiber power", allemaal marketingtermen voor verbindingen via diverse technieken ;)

De last-mile is gewoon koper (VDSL in dit geval).
En dat maakt ook niet uit. De consument heeft thuis ook geen glas door zijn huis liggen bij fiber to the home. Dat is nergens voor nodig (momenteel). Het gaat vooral om hoe lang dat stukje van de curve tot de home is voor de snelheid.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenske
ok ik ben sinds vandaag ook over maar nog oude snelheid ?

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/812034110.png

DSL-type: ITU-T G.993.2 ;)
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 3 418 / 25 222
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [GB/GB]: 628 / 209
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 5,8 / 11,2
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 0,7 / 2,2
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 6,9 / 6,3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Waarom post iedereen grafiekjes van speedtest.net? Het enige wat telt zijn je modemstats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Vinnienerd schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 15:51:
Waarom post iedereen grafiekjes van speedtest.net? Het enige wat telt zijn je modemstats
speedtest + 100mb test.bin + modemstats tellen :+

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
  • Nu online
Speedtest geeft (mits je een goede server in Nederland gebruikt) best goede resultaten hoor. Natuurlijk is zo'n 100mb.bin ook een goede test, maar daar heb ik zelf ook niet altijd een 100% betrouwbaar resultaat mee gekregen. Speedtest is gewoon een makkelijk en snelle manier om je connectiestats te laten zien.

Overigens @ Jeroenske: volgens je signaalverzwakking woon je praktisch naast de centrale! Erg mooi, maar wat raar dat je verbinding dan slechts op 25.222 Kbit intraint en niet de volle 40 Mbit. Ik heb toch het idee dat er iets flink mis is met de DLM/Power Backoff die KPN toepast. Ik zie teveel meldingen van stabiele verbindingen die ineens gehalveerd worden. En met zo'n attentuation zou Jeroenske makkelijk de 40 Mbit moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbosie
Guere schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:24:
Speedtest geeft (mits je een goede server in Nederland gebruikt) best goede resultaten hoor. Natuurlijk is zo'n 100mb.bin ook een goede test, maar daar heb ik zelf ook niet altijd een 100% betrouwbaar resultaat mee gekregen. Speedtest is gewoon een makkelijk en snelle manier om je connectiestats te laten zien.

Overigens @ Jeroenske: volgens je signaalverzwakking woon je praktisch naast de centrale! Erg mooi, maar wat raar dat je verbinding dan slechts op 25.222 Kbit intraint en niet de volle 40 Mbit. Ik heb toch het idee dat er iets flink mis is met de DLM/Power Backoff die KPN toepast. Ik zie teveel meldingen van stabiele verbindingen die ineens gehalveerd worden. En met zo'n attentuation zou Jeroenske makkelijk de 40 Mbit moeten halen.
zekerzz :P sluit mij ook eens aan zo dichtbij die centrale :P
ik zou maar eens bellen naar de HD om te kijken wat het probleem is mag ik vrage wat voor modem eraan hangt ? ik zie dat je uploadsnelheid wel lekker is :P tenminste beter dan wat adsl2+ aanbied :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenske
Ja ik zat ook even te kijken. Want met adsl2+ had ik waardes van 12db in de sx551 en 8,0 up 17,5 down in de Thompson 789vn. En ik weet van KPN dat de kabel ~1200 meter lang is. Kan het zijn dat dit toch FttC is ?
De SN-marge was ook iets beter met adsl2+

*edit

Ik zie nu veel forward error correction fouten en itv tuner staat nog helemaal uit.
FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 121.149 / 1

[ Voor 21% gewijzigd door Jeroenske op 12-05-2010 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
  • Nu online
Ach, ik heb wel eens veel meer FEC fouten gezien. Sowieso is het corrected, dus dat is niet erg.

Ik geloof touwens niet dat je koperkabel 1200 meter lang is, dat kan echt niet met die lage attenuation. Het zou inderdaad kunnen dat je dan nu op een VDSL2 straatkast zit, maar die staan maar in een paar steden en werden tot nu toe als een aparte dienst aangeboden. Welke stad/wijk woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenske
Ik woon in Beuningen een klein dorp bij Nijmegen dus zal wel geen FttC zijn haha
Misschien is het nog een "veilige" intrainwaarde en gaat de DLM het nog stap voor stap verhogen?
Ik heb net 1,37 GB gedownload in 8 min 43 sec en daar ben ik al best tevreden mee, meer mag altijd natuurlijk.

En ja, ik was ook iemand met een bijna gehalveerde verbinding van 16000 naar 9000 en toen ik daar KPN over belde vond die medewerker het ook vreemd. Die vertelde mij van die 1200 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Guere schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:24:

Ik gok dat KPN het op veilig speelt ivm. de overspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper1989
  • Laatst online: 10-09 15:53
Jeroenske schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 18:56:
En ja, ik was ook iemand met een bijna gehalveerde verbinding van 16000 naar 9000 en toen ik daar KPN over belde vond die medewerker het ook vreemd. Die vertelde mij van die 1200 meter.
Misschien word het gedaan zoals in België? indien er zich stub('s)* bevinden op de binnenkabel (wat automatisch word gedetecteerd) word de klant automatisch op een repair profiel van 9Mbit gezet... dit om te voorkomen dat de modem steeds syncro verlies zou hebben.

*een stub is een belgacom term voor een aftakking tussen het isra punt en de modem (bv een telefoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenske
De snelheid is wat ingezakt sinds ik het modem (TG789vn) opnieuw heb opgestart omdat mijn telefonie er weer eens uitlag. Dit is zo sinds het nieuwe modem en was ook met gewoon adsl2+.

Telefoon ligt er nu weer uit. Als ik blijf herstarten zit ik zo weer op het oude niveau. |:(

DSL-type: ITU-T G.993.2
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 2 755 / 25 017
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [GB/GB]: 2 642 / 2 380
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 5,1 / 14,4
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 1,0 / 2,3
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 8,9 / 8,3
FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 41.228.770 / 0 gaat lekker hier

Ik had ergens gelezen dat met vdsl de signaalverzwakking gegevens niet meer betrouwbaar zijn omdat de techniek anders is. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Laatst online: 09:21

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Jeroenske schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 12:22:
De snelheid is wat ingezakt sinds ik het modem (TG789vn) opnieuw heb opgestart omdat mijn telefonie er weer eens uitlag. Dit is zo sinds het nieuwe modem en was ook met gewoon adsl2+.

Telefoon ligt er nu weer uit. Als ik blijf herstarten zit ik zo weer op het oude niveau. |:(

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 2 755 / 25 017
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [GB/GB]: 2 642 / 2 380
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 5,1 / 14,4
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 8,9 / 8,3
FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 41.228.770 / 0 gaat lekker hier

Ik had ergens gelezen dat met vdsl de signaalverzwakking gegevens niet meer betrouwbaar zijn omdat de techniek anders is. :?
SIgnaalverzwakking is idd niet meer betrouwbaar ivm andere technieken. Wat ik me even afvraag: heb je je VDSL splitter er wel tussen zitten (als je die uberhaupt hebt ontvangen). Die zorgt nl voor ruisonderdrukking in het signaal.

Gezien je errors vind ik t niet echt vreemd dat je verbinding langzamer wordt though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenske
Ja ik heb die zwarte splitter in het pakket zitten maar ik heb al heel lang geen pstn meer alleen voip.
Of heb ik hem toch nodig ? Net even kpn gebeld en ik hoorde dat bandje van storing met bellen, internet, tv modem 30 sec uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Jeroenske schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 12:36:
Ja ik heb die zwarte splitter in het pakket zitten maar ik heb al heel lang geen pstn meer alleen voip.
Of heb ik hem toch nodig ? Net even kpn gebeld en ik hoorde dat bandje van storing met bellen, internet, tv modem 30 sec uitzetten.
Ja die splitter heb je bij VDSL wel nodig. DIe zorgt voor ruisonderdrukking op de lijn, ivm de techniek achter VDSL. Het is inderdaad wel wat verwarrend,dat ben ik met je eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
  • Nu online
Hmm, als de attenuation niet meer betrouwbaar is met VDSL2 dan zou het inderdaad verklaren waarom jij lager synct dan zou moeten. Met 1200 - 1300 meter zou je inderdaad zo'n 25 mbit krijgen, gok ik. Wel vraag ik mij af hoe het komt dat line attenuation niet meer betrouwbaar is met VDSL2. Het blijft toch nog steeds een weergave van de hoe zeer het signaal is afgezwakt? Dat veranderd toch niet als je meer spectrum in gebruik neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Guere schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 12:49:
Hmm, als de attenuation niet meer betrouwbaar is met VDSL2 dan zou het inderdaad verklaren waarom jij lager synct dan zou moeten. Met 1200 - 1300 meter zou je inderdaad zo'n 25 mbit krijgen, gok ik. Wel vraag ik mij af hoe het komt dat line attenuation niet meer betrouwbaar is met VDSL2. Het blijft toch nog steeds een weergave van de hoe zeer het signaal is afgezwakt? Dat veranderd toch niet als je meer spectrum in gebruik neemt?
Wanneer je output power aan DSLAM zijde verhoogd, zal de attenuation anders worden. Daardoor klopt ook meteen je afstandsschatting op basis van diezelfde attenuation niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenske
_Mystikal_ schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 12:41:
[...]

Ja die splitter heb je bij VDSL wel nodig. DIe zorgt voor ruisonderdrukking op de lijn, ivm de techniek achter VDSL. Het is inderdaad wel wat verwarrend,dat ben ik met je eens :)
Ok splitter zit er nu tussen. Bedankt :*) Het idd niet echt duidelijk dat die splitter moet ook al heb je geen pstn. Weet je of dat pstn kabeltje ook nog nodig is ?
Guere schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 12:49:
Hmm, als de attenuation niet meer betrouwbaar is met VDSL2 dan zou het inderdaad verklaren waarom jij lager synct dan zou moeten. Met 1200 - 1300 meter zou je inderdaad zo'n 25 mbit krijgen, gok ik.
Hmm zou jammer zijn . Volgens zo'n vdsl2 grafiek zou ik op 33/35 mbit uitkomen maar kpn hanteert natuurlijk haar eigen criteria voor afstand. De upload had ik al wel (bijna) te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Jeroenske schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:16:
[...]

Ok splitter zit er nu tussen. Bedankt :*) Het idd niet echt duidelijk dat die splitter moet ook al heb je geen pstn. Weet je of dat pstn kabeltje ook nog nodig is ?
PSTN kabeltje is niet meer nodig. Gaat puur om de ruisonderdrukking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbosie
Jeroenske schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:16:
[...]

[...]

Hmm zou jammer zijn . Volgens zo'n vdsl2 grafiek zou ik op 33/35 mbit uitkomen maar kpn hanteert natuurlijk haar eigen criteria voor afstand. De upload had ik al wel (bijna) te pakken.
zie je nu wel betere waarden qua downloaden / uploaden en is je lijnverzwakking en al die fouten ook teruggelopen door dat splittertje ?

knip * ik zie al hoe je heet qua achternaam :P

[ Voor 9% gewijzigd door timbosie op 13-05-2010 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenske
Nee ongeveer dezelfde waardes. Durf er ook niet al te veel meer mee te spelen. Bang voor de DLM hammer :+
Mijn achternaam is dat goed/slecht of veelzeggend ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Maar waar komt die ruis dan vandaan? Een splitter is bedoeld om signalen van je telefoon uit de DSL band te filteren, als je die niet aangesloten hebt lijkt me dat je vrij weinig overhoudt om te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Vinnienerd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 16:42:
Maar waar komt die ruis dan vandaan? Een splitter is bedoeld om signalen van je telefoon uit de DSL band te filteren, als je die niet aangesloten hebt lijkt me dat je vrij weinig overhoudt om te filteren.
De VDSL splitter doet twee dingen:
1 - POTS en VDSL signaal scheiden
2 - Ruis in het VDSL signaal verminderen. Doordat je een vrij hoge output power op de lijn zet bij VDSL ga je ook snel meer ruis krijgen, zeker met meerdere VDSL lijnen in 1 koperbundel onder de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
_Mystikal_ schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 19:38:
[...]2 - Ruis in het VDSL signaal verminderen. Doordat je een vrij hoge output power op de lijn zet bij VDSL ga je ook snel meer ruis krijgen, zeker met meerdere VDSL lijnen in 1 koperbundel onder de grond.
:?
Dus eigenlijk beweer je dat de splitter de SNR-ratio verbetert met een filter? Da's knap!
Een hogere output op de lijn verbetert toch juist de marges?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Vinnienerd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 19:45:
[...]

:?
Dus eigenlijk beweer je dat de splitter de SNR-ratio verbetert met een filter? Da's knap!
Een hogere output op de lijn verbetert toch juist de marges?
Hogere output verbetert de marges, maar verhoogd de aanwezige ruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56
Hier ook over op VDSL2 (via CO-locatie).

SABnzbd+ doet nu met 12 threads al enige tijd stabiel: - Download speed: 3.95 MB/s
Inmiddels met deze snelheid de 1e 5GB al binnen.

Stats uit de modem:
Actief: 0 dagen, 8:46:14
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 4 098 / 35 349
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [GB/MB]: 419 / 336
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 5,7 / 14,6
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 0,9 / 2,1
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 9,8 / 5,9
FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 2.313 / 0

Overigens zonder splitter aangesloten, wat me wel vreemd overkomt is dat de bandbreedte in de modem afwijkt van de snelheid die wordt weergegeven in de hogere download speed van SABnzbd dan de intrainwaarde. Maarrrr mij hoor je verder niet klagen met deze snelheid.

Mijn afstand van de centrale was eerder bemeten en kwam op een koperlengte uit van +- 1400 meter. Hoe het dan kan dat ik op deze snelheid uitkom... Had zelf de hoop dat ik tussen de 25 en 30 Mbps uti zou gaan komen na de omzetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Staip schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 23:41:
Hier ook over op VDSL2 (via CO-locatie).

SABnzbd+ doet nu met 12 threads al enige tijd stabiel: - Download speed: 3.95 MB/s
Inmiddels met deze snelheid de 1e 5GB al binnen.

Stats uit de modem:
Actief: 0 dagen, 8:46:14
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 4 098 / 35 349
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [GB/MB]: 419 / 336
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 5,7 / 14,6
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 0,9 / 2,1
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 9,8 / 5,9
FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 2.313 / 0

Overigens zonder splitter aangesloten, wat me wel vreemd overkomt is dat de bandbreedte in de modem afwijkt van de snelheid die wordt weergegeven in de hogere download speed van SABnzbd dan de intrainwaarde. Maarrrr mij hoor je verder niet klagen met deze snelheid.

Mijn afstand van de centrale was eerder bemeten en kwam op een koperlengte uit van +- 1400 meter. Hoe het dan kan dat ik op deze snelheid uitkom... Had zelf de hoop dat ik tussen de 25 en 30 Mbps uti zou gaan komen na de omzetting.
35 Mbit op 1400 meter kan prima. Zie ook deze grafiek, met de theoretische maximum waardes van VDSL2.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/81/VDSL2_Snelheid.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
  • Nu online
Ugh, niet weer die grafiek van de Nederlandse wiki:) Het is inderdaad wel heel erg 'theoretisch'... er wordt teveel waarde gehecht aan zo'n optimistische grafiek. De meeste onderzoeken komen tot de conclusie dat je vanaf 1.6 km geen voordeel meer hebt t.o.v. ADSL2+, dus 35 mbit op 1400 meter is wel heel erg uitzonderlijk. Misschien is de afstand toch wat korter?

[ Voor 79% gewijzigd door Guere op 15-05-2010 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenske
Helaas, vanacht gezakt naar 17mbit down 2mbit mb up. Ruiswaarden een stukje beter.
Volgens het logboek viel exact om 2 uur viel de verbinding even weg en trainde het modem opnieuw in.

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 2 047 / 17 017
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 4,4 / 14,1
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 12,2 / 14,0

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/815207222.png

Het valt me wel op dat ik op speedtest met internet explorer ik een ping van 66ms heb en met chrome 32ms
Mijn ping in games is ook net even 5 tot 15 ms hoger is sinds ik over ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-09 08:42
Zojuist TD van KPN aan de lijn gehad, en die onderschrijft het verhaal van _Mystikal_ (profiel)

VDSL mogelijk indien je binnen straal 2KM van centrale zit en deze geupgrade is.
Tevens wordt automatisch op de DSLAM de snelheid automatisch aangepast indien van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of ik deze vraag onder de topic KPN internet premium kan stellen, maar...

Ik zit zelf te denken om over te stappen naar KPN internet extra (16/2Mbit). Op dit moment zit ik bij Tele2 en haal max 13Mbit down en uiteraard nog geen 1Mbit up.
Ik zie hier dat de 40mbit bij het premium abbo niet gehaald wordt, maar ik vroeg me af hoe dat zou zitten bij het extra abbo? De 16/2Mbit past tot nu toe binnen elke getestte verbinding die ik hier heb gezien. Zou dat dan inhouden dat als die personen het extra abbo zouden nemen dat ze ook zeker 16/2Mbit zouden halen? Of kom je bij xDSL in de praktijk echt nooit bij de beloofde snelheid in de buurt?

Het gaat mij trouwens voornamelijk om de 2Mbit upload en ik zie dat de 3Mbit bij de premium abbo wel gehaald word. Dus misschien kan ik er ook wel gerust op zijn dat ik in iedergeval mn upload haal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sins een paar dagen hier ook overgegaan van KPN Extra naar Premium.
Het leek me wel leuk om de nieuwe snelheid/techniek van kpn een beetje te testen en was benieuwd of deze snelheden ook echt haalbaar waren..

Ik moet zeggen, na een dag zonder internet/telefoon te zitten (ging tuurlijk toch weer iets fout) ben ik heel niet ontevrede. Ik wist van te voren dat je de max van 40M/bit nooit zou halen, ze verkopen het ook als "16 tot max 40M/bit"

Hier de gegevens uit de modem (TG789vn):

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 3 418 / 33 023

Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [GB/GB]: 2 571 / 1

Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 429496717,8 / 14,4

Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 0,5 / 1,0

SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 18,9 / 12,3

Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / 2D2D2D2D

Frameverlies (lokaal/extern): 0 / -

Signaalverlies (lokaal/extern): 0 / -

Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / -

Verbindingsverlies (extern): -

Foutseconden (lokaal/extern): 0 / -

FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 9 / 0

CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / -

HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
-------------------------

Met SabNZB haal ik nu ong 3,90MB/sec.. :P
Tuurlijk moet ik het nu nog op lange termijn testen, maar mijn eerste ervaringen zijn toch zeer positief.
Ook mn Xbox360 werkt perfect (NAT open) daar lees je toch ook vaak problemen over..

Ow ja, met het bestellen van dit product via de klantenservice vertelde die verkoper dat ze nog meer plannen hadden voor het Premium pakket.. (Ik vroeg hoe het kon dat die snelheden ineens zo mooi hoog waren)
Hij zij dus dat ze toch wel op korte termijn verwachten dat premium richting de 100M/bit ging lopen opmdat ze druk bezig zijn met kleine centrales bij te bouwen :Y
Ha, ik dacht toch meteen: nu moet je niet gaan overdrijven, laat eerst dit maar werken..
Maar ze zijn goed bezig d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de afstand van je huis naar de wijkcentrale ? (ongeveer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, volgens een proggie op internet ongeveer 75/100 meter..
Of zulke metingen nu ook echt kloppen... dan zou die bijna in mn achtertuin moeten staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:54
Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 07:44:
Tja, volgens een proggie op internet ongeveer 75/100 meter..
Of zulke metingen nu ook echt kloppen... dan zou die bijna in mn achtertuin moeten staan :)
Je kan er vanuit gaan dat een kabel al minstens 100 meter in de centrale alleen nodig heeft.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 20:22
Denk het niet.

Alles komt met glas binnen en zal vertrekken op koper (dan pas is afstand belangrijk)
De koper kabel is van 900 paar.
Deze kabel is dermate stug dat deze meteen naar buiten toe gestuurd wordt.
De kabel verdeler is in het meest erge geval 50 meter lang en dan heb ik het over centrales zoals je die in grote steden ziet.
Pagina: 1 2 Laatste